ford taunus 1974

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

har fået en Taunus1600 Automatic fra 1974 sedan 2 dørs modell...den har kørt hele sit liv på ærø..men boet i en tør garage..så er ikke helt oprustet..

den er med 4 kantede lygter og spids(smal næse) motorhjelm..jeg har før haft en 1300 magen til..dog en 72 med runde h4 lygter...så denne er lige et nummer nyere

det største problem er motoren...den bruger olie..og eftertænder(koks)..der følger en 2000 ohc motor med..men passer den..og hvad hk er der i 2,0/vs 1600..er 20%grænsen et problem..
den har sorte" glasur" plader..og har 2 år til syn..
den skal have nye skærme og panel ender/yderpaneler..og bag skærm kanter..og alt det løse..

regner med at kim har sine bil revy er klar..så vi kan få data..
Vedhæftede filer
Ford.jpg
Ford.jpg (70.31 KiB) Vist 13132 gange
Senest rettet af knallert tirs 26. jul 2016 17:00, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af Twinsport »

Hej

Tillykke med køretøjet!

Vedr. eftertændning, så var 1600-motoren plaget af heftig eftertænding så snart de havde kørt nogle tusinde kilometer. Ford-værkstederne løste det med at eftermontere en magnetventil der lukkede, når der blev sat tænding på. Når tændingen blev afbrudt, åbnede ventilen og lukkede luft direkte ind i indsugningsmanifolden, så den magrede så meget ud, at den ikke kunne eftertænde.

Har den det?

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af juhl-drengen »

1600 har 71 heste mens 2000 har 89 heste. og 20% af 71 heste er 14.20 + 71 = 85.20 heste såå desværre....
Men eftersom den er veteran er der vel ingen afgift på den så længe den holdes original, smides der en større motor fra samme model i så må det være lovligt og afgifts frit det skal bare skrives i papirerne og skat skal beregne den ikke eksisterende afgift :)


Kilde: Automobile-catalog.com


Stemmer for et ford Sierra 2.0 123hp engine swap de der 71 heste er alt for lidt til at trække rundt med alle de værksteds øl du må have drukket i løbet af årerne :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af kreidlerhansen »

Medmindre der er forskel på bremser o.a. vil en opgradering fra 1.6 til 2.0 vel i værste tilfælde udløse identitetskifte og dermed lidt afgift... 20% eller ej.

Er 2.0 i grunden ikke med seks cylindre mod 1.6 med fire?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

både og..den er solgt med ohc 1300 1600 2000..og v6 2,0.(.+ en masse andre motore i udlandet bla 2,3 og 2,8..)..det var en universal bil..i mange varianter og en lang levetid...

der er vist ikke magenet ventil...der er dog eftermonteret en manual choker..en super forbedring...det var russisk roulette at røre spederen..før den var varm nok..med bi metal chokeren...
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

jeg får et ventil slibe set med..med olietyve-paknings set..og vandpumpe og diverse sliddele...men det er nok foringerne som er ridsede/eller total polerede,,så oileringene ikke er slebet til vil jeg tro....dårlig tilkøring kan ruinere en motors liv..især ø kørsel med automat gear..den har sikkert aldrig været over 65 kmt..
men mon ikke jeg smadre motoren hvis den får en frisk tur. selv..med ny motor olie og filter...ved ikke rigtig hvordan man bedst gen opliver sådan en uden at skade den...vil helst ikke starte med rep af motoren.,,men en udskyldning af køler varme app og motor blok..og skift af oile og filter..og så teste motoren..med kortere ture ...som bliver længere..eftersom den renses ud..men ingen lange motorvej ture
gad vide om knast tandremmen er følsom..mener ikke man skiftede den pr 50,000..men de kørte langt..der er nok plads til ventilerne..på denne tidelige ohc motor
)
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af FS1originalen »

Er det ikke Harry modellen fra DSB reklamerne, eller var der en Granada???

Og hvis det var, så glæder jeg mig til at se Heidi og Lars i grøn og blå pels kørende i vognen med indbygget toilet og wifi :thunge

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er da en rigtig bil fra dengang, men havde ikke troet den var med tandrem, jeg troede sådan en var med stødstang.

og så troede jeg 20% reglen alene vedrørte motor størrelse i ccm - altså ikke hvorvidt den har flere hestekræfter, mente bare den ikke måtte larme & forurene unødigt.

jeg tror ikke du kan aflive den gamle motor uanset hvor lang tur du må køre, bare man ikke kører med sømmet i bund konstant.

engang for lang tid siden, ja jeg var nok 16 eller 17 år, da havde en af gutternes storebror lige købt en Taunus 1,7 V4 - vi skiftede olie og gav den swedol, den blev så lydløs at man ikke kunne høre motoren i tomgang, vi grinede noget da han tog i nøglen for at starte, men den allerede var i gang, det knurrede noget fra starterdrevet og startkrans - den kørte fint, men kun kun i en måned, motoren kaput, det blev fortalt fra værkstedet at det var noget der var smadret ved en balanceaksel.

nogle år efter kørte jeg motorcykel, en gammel Honda cb 350 twin - den kørte fint dagligt, men da jeg en dag tænkte at det nok ville være godt med swedol gik det galt... første tur efter påfyldningen af swedol klemte stemplerne, den kunne dog startes igen et øjeblik efter, men sådan havde den aldrig gjort før - olien blev straks udskiftet til ren motorolie igen.

har siden hen hørt masser af historier om swedol - alle forklaringer fortæller at motoren først bliver lydløs, men dør hurtigt efter.

derfor brug ALDRIG swedol - brug kun alm motorolie !

jeg tænker at en gammel motor som den i din ford skal havde noget tykt olie, i hvert fald ikke tyndere en 15/40, måske endda 20/40 eller 25/40... jeg kører selv med 25/40 på safarien, ikke fordi motoren er slidt, men fordi det er godt for en amerikanermotor.

jeg er helt enig i at det nok er klogt at rense kølesystemet på en bil fra 1974 - hvad har du tænkt at bruge til rensningen ? har hørt at en tynd blanding med kautisk soda renser fint, men kræver motoren er lavet af støbejern.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af kreidlerhansen »

20% gælder ydelsen, alene.
Desuden må antallet af ventiler ikke ændres, og trykladning betragtes som udgangspunkt som "mere end 20%".

Jeg tænker, den i værste fald skal have et par olieskift med et par langture imellem. Ingen funky additiver eller andet gøjl, bare god olie indenfor specifikationerne.

Swedol har ikke fået et uplettet ry med tiden, nej.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af Morten - Webmaster »

Spændende bil. Tillykke med den. Skal vi ikke have nogle billeder af den?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Tillykke med din nyanskaffede vetaren Taunus. :wink: Ellers en fed vogn, min bror startede med en 72er med 2,0 V6 med samme karosse, så den kender jeg rimeligt godt. :wink: Jeg kan oplyse at Harrys brune bisse er en senere model, nemlig den som blev lavet fra 1976 til 1979, hvor de blev afløst af den som kaldtes Taunus Savoy i flere vertioner. :D Her under er lidt Taunus historie. :wink:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

jeg skal hente den på ærø..her engang i efteråret..har ikke engang billeder...sørgeligt.
.jeg var på miniferie på ærø i 2 dage(..ryggen kan ikke lide at være ude)...men min nevø havde lige noget ude på en gaard jeg lige skulle se...som han havde købt ved en fejltagelse...så vi har prøve startet den..den startede i andet forsøg(har kun stået siden juleferien)...så vi blev enige om at bytte med min reserve drejebænk...da han ikke har værksted til at renovere den...
billed er det nærmeste jeg kan finde..på nettet..jeg tager en video film..når vi henter den..og klargør den til turen hjem...løsner bremser/skifte olie...og ingen additiver..bare en billig basis olie.regner med at køre den hjem....optimist...men der er plader på..og den ruller let i garagen..så måske går det...

jeg har haft en 2,0 v6 skrå bagende Taunus..den tog rpm som en vild...motoren gik virkelig godt..næsten bedre end min granada 2,3..som var lidt sløv til de høje rpm..og en meget tungere bil..men med u afhænig hjulpohæng på alle hjul..og bagtøjet var boltet fast til karossen...med små drivaksler til hjul/svingarne..et rigtig godt bagtøj..taunussen var langt fra så stabil...men billigere
Senest rettet af knallert ons 27. jul 2016 16:05, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

så er der et billede af den rigtigt bil.......kan ikke vente..men der er billige færge biletter midt i august..så må vente...
Vedhæftede filer
Ford.jpg
Ford.jpg (70.31 KiB) Vist 13132 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lækker vogn. Jeg havde ikke kunnet vente.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

det kan jeg heller ikke.
..men garagen skal ryddes...så jeg flytter/rydder rundt på alle mine ting..og skal sælge lidt ud.
.men det er svært,,med alle mine halvfærdige ting...så ventetiden går med at færdiggøre en masse småting..bygge reoler sotere så pladsen kan slå til..når bilen skal adskilles...vi ved jo at tingene er dårligere end man regner med..så regner med at den nok skal have nye paneler en del bund..og nok også noget for ende og bagende..selv om den ser fortrøstnings fuld ud..
er dog hæmmet af al min sygdom..tingene tager tid...mmmmeget mere tid end jeg har overskud til
..men man må aldrig opgive...så hellere støvsuge lidt mindre..og have det sjovt når energien er der... :D :D :D :D
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af Poul-Erik A. »

Rigtig fin bil - endda i 70'er orange. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

ja det er orginalt..så burde beholde farven...en meget tids typisk farve fra midt 70 erne..kan nok friskes op med lidt sort kontrast..hist og her
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

så er bilen hentet..den fik et olie skift og filter...testede bensin slanger og andre utætheder..bremser for hængende bakker/klodser..og kørte så lige en 20 km test tur...før vi tog færgen hjem..og tog 25 km til til Langeland...den havde en hylelyd fra generator kileremmen,,den er tyndslidt..men ved at slukke lyset..til den havde ladt batteriet..kunne vi tænde lyset og suse hjem
Vedhæftede filer
DSCF2087.JPG
DSCF2087.JPG (696.91 KiB) Vist 12924 gange
DSCF2088.JPG
DSCF2088.JPG (663 KiB) Vist 12924 gange
DSCF2089.JPG
DSCF2089.JPG (771.19 KiB) Vist 12924 gange
DSCF2090.JPG
DSCF2090.JPG (655.48 KiB) Vist 12924 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... den ser fin original ud den gamle bil, på billederne ser den ikke særlig rusten ud ved paneler og skærmkanter, men tror dig gerne når du tideligere skriver den skal havde lavet lidt rust - det skulle næsten også være mærkeligt hvis der ikke skulle være lidt rust når først man graver efter det.

det er heldigvis en let sag for dig at svejse noget nyt plade i der hvor det er nødvendigt... det du skriver med at generatoren var lidt tung til at starte med er da et godt tegn for batteriets tilstand, det er da bare fordi det gerne vil tage godt imod strøm - det er værre hvis spændingen bare straks stryger op på 14 volt uden noget ampæretræk af betydning.

jeg tror det bliver let at ramme bilens farve der hvor du skal lave rust, den er jo helt alm rød, helt sikkert bare 1 lags maling uden klarlak.

vil du starte med at køre rundt i vognen nogen tid, eller skal den adskilles allerede her til vinter ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: ford taunus 1974

Indlæg af knallert »

har skiftet remmen..og nu køre generatoren lydløst..skal have nye forskærme..og skiftet lidt plade ned i for stolperne..og ind i bunden omkring donkraft beslagene..der er en typisk svaghed...så nøjes med det denne vinter...så senere skal panel enderne skiftes og skærm kanterne bag..men tror ikke hele side panelerne skal skiftes..bagagerum bund hjulbrønd og inderskærm kanter er mærkelignok fine...så hele bagenden er ok..også kanten rundt i bagklappen...bilen har nok aldrig stået ude i fugt og snavs..men har tørret hver gang den er stillet væk..
der har aldrig været monteret radio..eller højttalere..eller noget udstyr overhoved..ingen huller boret..eller små gejl monteret i kabinen..det har kun været et køretøj til transport..ikke pjant og fjæs..men det gør den bare utrolig orginal
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"