Side 1 af 13

Renault Alpine A310 renovering

: lør 17. jan 2015 11:59
af Nikolaj Y
Prøver lige en gang til :(y)

Ja, som jeg tidligere har vist så er jeg i gang med at renovere denne Alpina fra 78'. Jeg har aldrig prøvet at renovere en bil før - så det bliver spændende, hvor jeg sikkert får lært en masse nyt :wink:

Planen har i første omgang været at få motoren ud, for at få den renset, malet og skiftet nogle småting. Derudover skal der laves nogle nye varmeplader i rustfrit stål, da de gamle var begyndt at være rustet igennem.

Undervognen er lettere medtaget at rust, men skal blæses ren, have skiftet gummiophæng osv. og herefter males. Til kabinen er der et komplet sæt nye tæpper, og sæderne som sidder i er ligeså nye.

Jeg er spændt på hvordan det ender ud - men der kommer helt sikkert mange spørgsmål undervejs :P


Jeg har indtil videre fået motoren ud, og som det kan ses på billede 8, så har en mus valgt at bo under karburatoren - hvilket har resulteret i at motoren var fuldt og med skidt og møj. Næste skridt er at få renset motoren fuldstændigt, og få skiftet slidte dele :)

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 17. jan 2015 13:16
af Lars J
En sjælden og flot futurisk Alpine som jeg håber at se live en dag. Har kun set dem på billeder og i Wheeler Dealer hvor Ed bakser med at renovere en. Lækker motor i øvrigt. Den mus har måske mekaniker evner, siden den kan lide lugten af benzin og motorolie. Måske den kan bruges til at rense det indvendige af motoren som betaling for husleje :hihi

Pøj, pøj med projektet og husk at holde os opdateret :D

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 17. jan 2015 20:25
af Nikolaj Y
Lars J skrev:En sjælden og flot futurisk Alpine som jeg håber at se live en dag. Har kun set dem på billeder og i Wheeler Dealer hvor Ed bakser med at renovere en. Lækker motor i øvrigt. Den mus har måske mekaniker evner, siden den kan lide lugten af benzin og motorolie. Måske den kan bruges til at rense det indvendige af motoren som betaling for husleje :hihi

Pøj, pøj med projektet og husk at holde os opdateret :D
Tak ;) Wheeler Dealers er mit absolutte ynglingprogram, og afsnittet med Alpina'en er også blev set mere end 1 gang :D
- Ang musen, tja.... så tror jeg sku den skal fyres - den har i hvert fald ikke gjort sit arbejde ordentligt :thunge

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 17. jan 2015 20:27
af Nikolaj Y
Jeg har brugt de sidste par aftner på karburatoren. Den er nu renset igennem, fået skiftet slanger og benzinfilter... det HELE var bestemt tiltrængt 8)

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 17. jan 2015 21:52
af Kim B S
Hej Nikolaj.
Jeg er imponeret over hvor meget du får lavet, på forholdsvis få dage, og det er nu også en rigtig fed vogn, du er gået løs på.
Du spurgte på et tidspunkt om hvad motorens svagheder er. Jeg har i mellemtiden snakket med min mekanikker, som har skruet en del i den motortype, dog i Volvo 264 og 760 m f. Han nævnte at knastakslerne var en svaghed, der var også flere ting, men jeg skal vidst snakke med ham igen, jeg kan desværre ikke huske det hele, da der også var en masse jeg skulle huske angående min egen bil. Og undskyld at jeg var så længe om det, jeg har haft lidt meget om ørende på det seneste.

Re: Renault Alpina A310 renovering

: søn 18. jan 2015 09:46
af juhl-drengen
Nu Kim nævner svag knast aksel, kan man ikke få skarpe knaster til sådan en satan? :-)

Re: Renault Alpina A310 renovering

: søn 18. jan 2015 09:59
af Dewil
Fantastisk flot køretøj, glæder mig til at følge renoveringen....


Re: Renault Alpina A310 renovering

: søn 18. jan 2015 12:45
af strynboen
du må lige lette låget og tjekke knasten i den ene side..hvis den er ok...kan du samle motoren. løsligt.uden kabuer..og køre en komp test,,så har du en ide,, du kan ofte ikke montere starteren på selve motoren for test..med mindre den sidder i blokken..og ikke på flangen

.alt er at tagetopstykkerne,,og ordne ventiler..så kan du samtidig tjekke boringerne...nok den sikreste måde at tjekke så meget som muligt,,uden at tage krumtappen ud..det er der vel ingen grund at splitte totalt..med mindre der er begrunede mistanker...eller en plan med polerede motorblokke

Re: Renault Alpina A310 renovering

: søn 18. jan 2015 15:48
af Nikolaj Y
Kim B S skrev:Hej Nikolaj.
Jeg er imponeret over hvor meget du får lavet, på forholdsvis få dage, og det er nu også en rigtig fed vogn, du er gået løs på.
Du spurgte på et tidspunkt om hvad motorens svagheder er. Jeg har i mellemtiden snakket med min mekanikker, som har skruet en del i den motortype, dog i Volvo 264 og 760 m f. Han nævnte at knastakslerne var en svaghed, der var også flere ting, men jeg skal vidst snakke med ham igen, jeg kan desværre ikke huske det hele, da der også var en masse jeg skulle huske angående min egen bil. Og undskyld at jeg var så længe om det, jeg har haft lidt meget om ørende på det seneste.
Tak Kim. Jeg vil nok prøve at åbne ned til knastakslerne - for at se om der skulle være problemer her :D Det ville være skønt hvis du kunne udspørge din mekaniker om de andre børnesygdomme, som motoren ellers skulle have :wink:

Jeg regner ikke med at skille hele motoren ad, men kun det mest nødvendige.

Re: Renault Alpina A310 renovering

: søn 18. jan 2015 15:51
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Fantastisk flot køretøj, glæder mig til at følge renoveringen....

Den er i hvert fald speciel og anderledes, hvilket jeg synes, gør den fed :(y)
Til jer som ikke har set afsnittet som Johannes linker til, så vil jeg da varmt anbefale det :D

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 7. feb 2015 19:14
af Nikolaj Y
Motoren er i dag blevet glasblæst og efterfølgende blæst med tøris for at fjerne alt glas - resultatet blev en over lækker og ren motor :(y)

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 7. feb 2015 20:01
af claus olieklud
hej yde... hold kæft det ser godt ud med den rengjorte motor, ellers fedt trick med tøris efter glasblæsning - jeg har flere gange stået og kikket på en båd blev renset af for gammel bundmaling med tøris... det larmer helt vildt, jeg tror det er en 100 hk dieselmotor der trækker kompressoren, det er en enorm luftmængde & også tryk, man kan slet ikke se strålen komme ud af røret, men man kan se hvor den rammer... grunden til brug af tøris siges at være fordi at man så ikke skal samle noget op bagefter

ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt

jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs

hilsen olieklud

Re: Renault Alpina A310 renovering

: lør 7. feb 2015 20:58
af Nikolaj Y
claus olieklud skrev:hej yde... hold kæft det ser godt ud med den rengjorte motor, ellers fedt trick med tøris efter glasblæsning - jeg har flere gange stået og kikket på en båd blev renset af for gammel bundmaling med tøris... det larmer helt vildt, jeg tror det er en 100 hk dieselmotor der trækker kompressoren, det er en enorm luftmængde & også tryk, man kan slet ikke se strålen komme ud af røret, men man kan se hvor den rammer... grunden til brug af tøris siges at være fordi at man så ikke skal samle noget op bagefter

ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt

jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs

hilsen olieklud
Tak Claus :D
Ja jeg har en aftale med en der ikke bor så langt fra mig, hvor jeg kan komme og låne hans udstyr og betaler en pris for det materiale jeg bruger.
Jeg havde regnet med kun at bruge tøris, men overfladen på alu'et var simpelthen for medtaget, så den fik en gang glas først. Som du også siger så er det en kæmpe kompressor, faktisk ligesom den militæret kører med efter deres GD'er, og lufttrykket der kommer ud af mundingen på omtrent 3 cm er som at blive slået med en hammer (jeg kan stadig ikke mærke min pegefinger efter at jeg ramte den i dag :lol: ).

En Hiace er ellers en fin vogn - hvad har du så skaffet med v6? VW, Audi? :wink: Men ja en v6'er er helt sikkert en lækker motor - nu må jeg bare håbe at der ikke kommer problemer med denne....

Re: Renault Alpina A310 renovering

: tirs 10. feb 2015 20:29
af Nikolaj Y
Jeg fik i dag 2 pakker, som indeholdte maling til udstødningen og lidt smådele fra galvanisering :(y)
Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.

Re: Renault Alpina A310 renovering

: ons 11. feb 2015 08:18
af juhl-drengen
claus olieklud skrev:hej yde... hold kæft det ser godt ud med den rengjorte motor, ellers fedt trick med tøris efter glasblæsning - jeg har flere gange stået og kikket på en båd blev renset af for gammel bundmaling med tøris... det larmer helt vildt, jeg tror det er en 100 hk dieselmotor der trækker kompressoren, det er en enorm luftmængde & også tryk, man kan slet ikke se strålen komme ud af røret, men man kan se hvor den rammer... grunden til brug af tøris siges at være fordi at man så ikke skal samle noget op bagefter

ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt

jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs

hilsen olieklud

Hvis du siger det larmer claus så har du vel også hørt/set når skibe mm. afrense med waterjet? Man kan stå 500 meter væk og stadig høre det!
(også imponerende man kan fjerne maling med vand bare trykket er højt nok)

Re: Renault Alpina A310 renovering

: ons 11. feb 2015 09:45
af Twinsport
Hej Nikolaj
Nikolaj Y skrev:... maling til udstødningen...
Du har da også fået valgt det bedste maling til udstødninger. Jeg har prøvet mange typer, men Senotherm er absolut den bedste af dem alle!

Nikolaj Y skrev:... Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.
Du husker at få den metalliseret, når du har svejst skavankerne, ikke?

/Steen

Re: Renault Alpina A310 renovering

: ons 11. feb 2015 12:21
af Nikolaj Y
Twinsport skrev:Hej Nikolaj
Nikolaj Y skrev:... maling til udstødningen...
Du har da også fået valgt det bedste maling til udstødninger. Jeg har prøvet mange typer, men Senotherm er absolut den bedste af dem alle!

Nikolaj Y skrev:... Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.
Du husker at få den metalliseret, når du har svejst skavankerne, ikke?

/Steen

Det var jo dejligt at høre! Ang. metaliersing så var det ikke lige planen, de har også allerede fået første omgang maling. Der ville også være svært at få gjort nu da der er crom på rørhalerne :-)

Re: Renault Alpina A310 renovering

: ons 11. feb 2015 12:28
af Nikolaj Y
Men hvor meget gør det metaliersing? For efter at have læst en smule om det så er det måske slet ikke en så dårlig ide :-S

Re: Renault Alpina A310 renovering

: ons 11. feb 2015 12:32
af juhl-drengen
Metallisering gør MEGET det er ofte zink der bruges og korrosionen på metallisering er meget langsommere end stålet!

En port f.eks der er metalliseret med ca. 200 my kan stå mange år udenfor uden at se skyggen af maling

Ved næsten alt industri der skal holde mere end 5 år gøres der brug af metallisering

Re: Renault Alpina A310 renovering

: ons 11. feb 2015 12:33
af juhl-drengen
Har desuden hørt mange der gør brug af det sammen med industri lak til rammer/undervogne ved gamle amerikaner biler og lastbiler :-)