Renault Alpine A310 renovering

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:skift lejerne i vandpumpen..især hvis den har stået tør..der er en kul skive tætning..som rives --hvis den drejes tør..grunden til der ikke bruges simmeringe er at de strammer..og slider akslen ..når kølvandet bliver beskidt..og test din termostat..før du montere den igen..det er bare en gryde og et termometer der går til 130 mindst..sæt gryden over og test åbnings temp...og om den åbner max ved en spec temp..det er i shop manualen alle data...thek også bensin pumpen.( revner i melbran/ventiler).og lejerne og kul i generator(hvis den har kul)

det ser flot ud det du laver,,men savner et teknisk strategi for renoverings arbejdet..det er ikke kun udsedende ,,men også funktion man går efter..men de ting som er nemme at gå til er self ikke kritiske..men ofte er vandpumpen en kritisk ting svær at komme til efter montage
Hej Lars tak for rådene :) Jeg har kigget på vandpumpen, men her skal man skifte hele vandpumpen til en pris af ca. 2000 kr. - da lejer osv ikke kan skiftes i denne type (det gør de også i afsnittet med Wheeler Dealers). Termostaten er tjekket og den fungere fint, den mangler blot en ny gummipakning for at holde tæt.
Benzinpumpen er jeg næsten 100% sikker på at den ikke kan åbnes... men jeg tjekker lige efter for en sikkerheds skyld :) det samme vil jeg gøre med generatoren.

Du/I må endelig gerne komme med flere råd undervejs, hvis der er noget som jeg ser ud til at mangle... jeg er som sagt hverken mekaniker eller klog på biler - så jeg tager det hele lidt hen ad vejen :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Her er lidt billeder fra tidligere termostat-test, hvor den håbende ved 88 grader som den også skulle :(y)
Derudover er generatoren blevet tjekket i lejer, slebet og poleret samt blæst igennem for skidt og støv :D
Vedhæftede filer
DSC_1809-1000.jpg
DSC_1806-1000.jpg
DSC_1803-1000.jpg
DSC_1723-1000.jpg
DSC_1730-1000.jpg
DSC_1734-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af knallert »

DET SER GODT UD..HOV har cat lock på..men det understreger jo at det er godt arbejde...nu er du mere sikker på at det fungere.og får mindre problemer at slås med mod slutningen af renoveringen..og prøvekørslen..jeg har oplevet flere gange at volvo termostater gror fast..når bileerne står et par år..så den overopheder ved test kørsel...og koblingen gror fast..men den har du jo ude..så den er løs..
strynboen på test profil
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

knallert skrev:DET SER GODT UD..HOV har cat lock på..men det understreger jo at det er godt arbejde...nu er du mere sikker på at det fungere.og får mindre problemer at slås med mod slutningen af renoveringen..og prøvekørslen..jeg har oplevet flere gange at volvo termostater gror fast..når bileerne står et par år..så den overopheder ved test kørsel...og koblingen gror fast..men den har du jo ude..så den er løs..
Jeg takker :D
Det næste der skal laves er at gearkassen skal ud af bilen, knasterne skal tjekkes og der skal bestilles en dynge dele hjem fra Tyskland. I skal da heller ikke snydes for et billede af prøvesamlingen:
Vedhæftede filer
DSC_1812-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg har brugt hele dagen sammen med en ven på at lave lidt småting. Vi fik blandt andet tegnet alle motorpladerne ind i en tegneprogram kaldt Inventor, hvor man så kan overføre alle tegningerne til en vandskærer. Planen er at tingene skal laves i 1mm rustfrit, hvilket jeg lige skal have fat i :D

Derudover har jeg fundet en original dunkraft samt nøgle, som lige skal shines lidt op, men ellers i god stand :(y)
Vedhæftede filer
1-1000.jpg
2-1000.jpg
3-1000.jpg
4-1000.jpg
5-1000.jpg
6-1000.jpg
DSC_1816-1000.jpg
DSC_1829-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af juhl-drengen »

Tillad mig lige at spørge dumt, hvor mere præcist skal motor pladerne være i motorrummet?

Rustfrit stål er mere ædelt end f.eks normalt stål eller alu, så hvis det sidder i direkte kontakt vil resten i princippet ende som offermetal = det korrodere væk, hvilket også er grunden til man ikke bruger rustfrie skruer i alu komponenter og motorblokke
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

juhl-drengen skrev:Tillad mig lige at spørge dumt, hvor mere præcist skal motor pladerne være i motorrummet?

Rustfrit stål er mere ædelt end f.eks normalt stål eller alu, så hvis det sidder i direkte kontakt vil resten i princippet ende som offermetal = det korrodere væk, hvilket også er grunden til man ikke bruger rustfrie skruer i alu komponenter og motorblokke
Fint du spørger :D alle pladerne (udover en) skal monteret på karosseriet, som jo i dette tilfælde er glasfiber :wink:
Jeg vil så sige at jeg er blevet rådt til at bruge rustfri skruer til at montere ting som udstødning osv., da alt andet vil sætte sig uløselig fast - præcis som 7 bolte allerede havde gjort i udstødnings-gevindene - de er dog kommet ud nu efter en længere kamp.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af juhl-drengen »

Så er der ingen problemer der, MEN hvis den der ikke skal monteres på karrosseriet skal monteres på alu bør du overveje at skaffe noget aluzink plade i stedet til den

Du kan godt bruge det til montering af udstødning(ganske rigtigt da de sætter sig fast ellers), men hold for guds skyld de rustfrie skruer væk fra selve motorblokken/cylinderen :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Så røg trækaksler og gearkassen ud... nu hedder det rensning, sandblæsning og maling :(y)
Vedhæftede filer
DSC_1986-1000.jpg
DSC_1986-1000.jpg (57.42 KiB) Vist 18410 gange
DSC_1987-1000.jpg
DSC_1987-1000.jpg (50.65 KiB) Vist 18410 gange
DSC_1993-1000.jpg
DSC_1993-1000.jpg (53.72 KiB) Vist 18410 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Motorpladerne blev ikke lavet i rustfrit alligevel, da jeg har valgt at de skal være matsort, for ikke at fjerne opmærksomheden fra motoren :(y)
Jeg mangler lige at få lavet to plader, som vandskæren ikke ville lave pga nogle fejl på tegningen - så det må blive efter ferien :D
Vedhæftede filer
DSC_2009-1000.jpg
DSC_2009-1000.jpg (50.82 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2010-1000.jpg
DSC_2010-1000.jpg (54.44 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2012-1000.jpg
DSC_2012-1000.jpg (54.4 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2011-1000.jpg
DSC_2011-1000.jpg (45.62 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2016-1000.jpg
DSC_2016-1000.jpg (36.82 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2017-1000.jpg
DSC_2017-1000.jpg (33.94 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2020-1000.jpg
DSC_2020-1000.jpg (39.96 KiB) Vist 18356 gange
DSC_2022-1000.jpg
DSC_2022-1000.jpg (35.73 KiB) Vist 18356 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Gearkassen er renset og fået en gang WD40 - og så er jeg begyndt med at slibe "stellet" ned... hold da kxxx man bliver beskidt (og der er lang vej endnu) :hihi
Vedhæftede filer
DSC_2026-1000.jpg
DSC_2026-1000.jpg (74.66 KiB) Vist 18338 gange
DSC_2027-1000.jpg
DSC_2027-1000.jpg (72.78 KiB) Vist 18338 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Så skal der sandblæses :(y)
Vedhæftede filer
DSC_2077-1000.jpg
DSC_2077-1000.jpg (59.75 KiB) Vist 18249 gange
DSC_2080-1000.jpg
DSC_2080-1000.jpg (53.42 KiB) Vist 18249 gange
DSC_2083-1000.jpg
DSC_2083-1000.jpg (59.92 KiB) Vist 18249 gange
DSC_2082-1000.jpg
DSC_2082-1000.jpg (59.77 KiB) Vist 18249 gange
DSC_2087-1000.jpg
DSC_2087-1000.jpg (58.04 KiB) Vist 18249 gange
DSC_2086-1000.jpg
DSC_2086-1000.jpg (52.59 KiB) Vist 18249 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Endnu en sending fra galvanisering :(y)
Vedhæftede filer
DSC_2129-1000.jpg
DSC_2129-1000.jpg (74.22 KiB) Vist 18160 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Efter mange timer er hele bunden sandblæst og malet med grundmaling - hold op noget møj arbejde! :D
Vedhæftede filer
DSC_2235-1000.jpg
DSC_2235-1000.jpg (60.46 KiB) Vist 18074 gange
DSC_2255-1000.jpg
DSC_2255-1000.jpg (58.12 KiB) Vist 18074 gange
DSC_2247-1000.jpg
DSC_2247-1000.jpg (50.35 KiB) Vist 18074 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af strynboen »

tænk at bygge bil på den måde..det gik sgu ikke i dag med crash test..og comp beregninger.
.minder om Volvo joker som blev svejset op i firkant rør..og skruet et karosseri på af sommer som var forhandler af volvo
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:tænk at bygge bil på den måde..det gik sgu ikke i dag med crash test..og comp beregninger.
.minder om Volvo joker som blev svejset op i firkant rør..og skruet et karosseri på af sommer som var forhandler af volvo
Det har du fuldstændig ret i Lars! Jeg ved ikke hvor meget bil der ville være tilbage hvis den skulle ende i et sammenstød?
Jeg fandt lige denne video på Youtube, hvor man kan se forskellen på en gammel og ny bil - under crash test :) :
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Det skrider stille og roligt fremad :(y)
Stellet er malet sort og motorrum samt skærmkasser har fået en gang sort body - det pyntende! Derudover har jeg fået monteret næsten hele ledningsnettet efter renovering af div. stik og ledninger samt monteret værktøj, kabler osv.

Jeg er dog stød på det problem at stempelringene (højst sandsynligt) sidder fast - hvilket betyder lav kompression :roll: Jeg har so far fyldt diesel i hver cylinder for løse ringene (forhåbentlig). Hvis dette ikke virker, må jeg have skilt motoren af :| :arrow: en mekaniker må have en gik på det!

Ellers nyd billederne:
Vedhæftede filer
DSC_2305-1000.jpg
DSC_2305-1000.jpg (49.47 KiB) Vist 17824 gange
DSC_2309-1000.jpg
DSC_2309-1000.jpg (46.28 KiB) Vist 17824 gange
DSC_2311-1000.jpg
DSC_2311-1000.jpg (51.27 KiB) Vist 17824 gange
DSC_2312-1000.jpg
DSC_2312-1000.jpg (45.8 KiB) Vist 17824 gange
DSC_2316-1000.jpg
DSC_2316-1000.jpg (44.59 KiB) Vist 17824 gange
DSC_2291-1000.jpg
DSC_2291-1000.jpg (56.28 KiB) Vist 17824 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jammen det er jo fint arbejde som altid med dig

hvad for dig til at tænke at stempelringene sidder fast ? det tror jeg nu ikke medmindre der har stået vand i cylinderne... det er da langt mere sandsyneligt at der er lidt rust på undersiden af ventilerne efter lang tids stilstand - min erfaring har jeg fra bådmotorer som står stille hele vinteren... når en motor med flere cylinder står stille er der altid nogle ventiler der står åbne, disse ventiler bliver angrebet af luftens fugtighed og rust opstår på undersiden af ventilen, således at ventilens anlægsflade ikke slutter tæt til ventilsædet... det er altid indsugningsventiler der mest bliver ramt af dette fænomen, det er sikkert fordi de er rene på undersiden imodsætning til en udstødningsventil som er beskyttet af et sodlag...

man kan tydeligt høre på startermotoren når en motor er blevet ramt af midlertidige utætte ventiler, man fornæmmer nemlig tydeligt at kompressionen på en eller flere cylindre er kraftigt nedsat, idet startermotoren næsten alt for nemt trækker det pågældende stempel forbi topstilling... det lyder helt skørt når en V 8 mangler kompression på halvdelen af cylinderne, men i samme øjeblik motoren er blevet startet og kørt i bare 5 sekunder, ja så er alt blevet normalt igen og der er fuld kompression på alle cylindre igen... det er fordi overfladerusten bliver " klappet " af ventilerne så snart motoren starter

din motor har sikkert ikke kørt i meget lang tid ( var der ikke noget med mussereder i kaburatoren ? ), så helt sikkert den bare skal igang og varmes op - laver du derefter en ny kompressionstest vil du se at alle cylindre banker op på 10 bar eller mere !

hvis virkelig stempelringene sidder fast så har der været vand i motoren, eller den har kørt sig selv i smadder på sidste tur ( overvarm eller direkte mishandling, manglende olie, osv ) - således er der tale om en totalrenovering af hele motoren, og ikke bare stempelringene !

jeg tror alså bare den skal startes op - så bliver alt godt igen

til en fuldendt konservering af motor hører at sprøjte olie i indsugningen inden længere tids stilstand - dette gælder både diesel og benzin motorer

olie er mit navn - det er godt for alt... brug aldrig æther/dieselstart, giv istedet olie i indsugningen - det virker bedre uden at smadre noget, en diesel motor bliver narkoman af dieselstart, dette gælder ikke for en benzin motor... det er fordi æther/ dieselstart tænder umotiveret ved selvantændelse lang tid inden stemplet når ØD

hilsen olieklud
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af wolfe »

Giver claus ret, som mekaniker i en del år har jeg set dette problem opstå på biler som har stået "ude i rækken"
når de startes, høre man den cykler rundt men til sidst starter, men der går ikke længe før den køre med på alle cylinder og køre helt fint.

Så clauses forslag er ikke helt tosset, den gætter jeg også på.

Tim C
Tim C
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Det kan sagtens tænkes at I har ret (det håber jeg da på!). Jeg kom frem til at det kunne være stempelringene der sad fast...fordi... da jeg havde lavet første komp. test (den som i ser på billedet), hældte jeg en smule olie ned i hver cylinder og prøvede igen. Nu var der så meget tryk på at testeren knap kunne holdes ned mod tændrørshullet, hvilket jo netop tyder på at ventilerne lukker tæt OG at olien laver en midlertidigt tætning rundt om stemplet.
Derudover røg motoren en del dengang jeg havde den startet kortvarig for snart 1 år siden :)

Og tak for rosen ;)

Nikolaj
Senest rettet af Nikolaj Y søn 24. maj 2015 10:44, rettet i alt 1 gang.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"