Renault Alpine A310 renovering

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Twinsport »

Hej igen
Nikolaj Y skrev:... Ang. metaliersing så var det ikke lige planen, de har også allerede fået første omgang maling. Der ville også være svært at få gjort nu da der er crom på rørhalerne :-)
Ingen problemer med rørhalerne! Læs mere om metallisering her: http://www.metal-supply.dk/competence/v ... NtBvk05CUk

Jeg har brugt Jyderup Sandblæseri, som blæser med en legering som indeholder alu udover zink. Det brænder ikke af i varmen og gør en verden til forskel :-)

/Steen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Fandt lige dette luftfilterdæksel i bagerummet af min farfars gamle renault 30, og var i starten ikke sikker på om den var grå eller crom, men efter at have givet den en tur med div. pudsemidler ja så kom der da lidt crom frem nedenunder :thunge rusten har dog trængt helt gennem cromen nogle steder, så den er ikke 110% blank :?

Ved stadig ikke om den skal have crom eller sort luftfilterdæksel ... det må tiden så vise..
Vedhæftede filer
DSC_1627-1000.jpg
DSC_1635-1000.jpg
DSC_1636-1000.jpg
DSC_1642-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det dæksel kan du vist godt betragte som et flot crom dæksel - jeg kan ihvertfald ikke se noget rust på det

hilsen olieklud
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:hejsa... det dæksel kan du vist godt betragte som et flot crom dæksel - jeg kan ihvertfald ikke se noget rust på det

hilsen olieklud
Hej ;) så prøv at se her.. der ligger lidt rundt i kanten.. måske det stadig går an? :)
Vedhæftede filer
DSC_1638-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg valgte ikke at få udstødningen metaliseret, men nu er hullerne svejset samt det hele malet og den er endelig klar til at blive sat på igen :(y)
Vedhæftede filer
DSC_1644-1000.jpg
DSC_1646-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af juhl-drengen »

Mht. luftfilter dæksel, mal da midten af det der satin sort, det vil se top lækkert ud sammen med en krom kant! :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

juhl-drengen skrev:Mht. luftfilter dæksel, mal da midten af det der satin sort, det vil se top lækkert ud sammen med en krom kant! :-)
Hmmm ja det kan godt være at du har ret julle :D

Jeg har også brug for lid hjælp ang. tændingen. Umiddelbart så ser tændingen lidt ringe ud på Alpina'en, men på den renault 30 som min farfar har stående (med samme type motor) ser den faktisk rimelig pæn ud. De er dog ikke 100% identiske som I også kan se på billederne. MEN kan de bytte rundt uden problemer? Og hvad skal jeg eventuelt være opmærksom på eller tjekke?

På forhånd tak :(y) :(y) :(y)
Vedhæftede filer
DSC_1653-1000.jpg
DSC_1662-1000.jpg
DSC_1663-1000.jpg
DSC_1658-1000.jpg
DSC_1659-1000.jpg
DSC_1660-1000.jpg
DSC_1661-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af juhl-drengen »

At alting er i samme størrelser/antal, der kan evt. være der står nogle tal osv. derpå?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

juhl-drengen skrev:At alting er i samme størrelser/antal, der kan evt. være der står nogle tal osv. derpå?
Nej det er der nemlig ikke.. som den ses på toppen af tændingen, så er der huller til 2 kabler fra Alpina'en - hvor der til den reno 30 blot er 1. Jeg ved dog ikke om dette har noget at sige? Det kunne jo blot være en nyere udgave, den fra reno 30 virker også lidt mere simpel og nemmere at holde ved lige... men jeg ved virkelig ikke noget om det - må jeg ærlig indrømme. Så håber der er nogle kloge hoveder der ved noget om det :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Tror selv jeg fandt ud af det... hvis man kigger i følgende link: http://www.simon-auto.de/alpine/englisc ... e_o_07.htm vil man kunne se at nr. 071003 er fra før 1980 og nr. 071004 er efter 1980. Alpina'en er også fra 78' så det må passe meget godt :D

Nu er det så bare... hvor meget skal byttes rundt...?
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er da mærkeligt med det strømfordelerdæksel der - jeg kan ikke se hvad den extra tilgang skal bruges til, der er jo kun en fælles tændspole...

alt er anderledes på sådan en motor - det ser også helt skørt ud som polerne til tændkablerne sidder, normalt er de forskudt 60 grader på en 6 cylinderet, men din tænder på 2 i træk og lang pause, igen 2 i træk og lang pause, igen 2 i træk og lang pause, osv, osv

hvad er grunden til du vil skifte tændingen ud ? er der noget defekt ved den tænding der oprindeligt sidder på alpinaen, eller syntes du bare den anden ser pænere ud ?

ps. nu kan jeg godt se rusten på på det luftfilterdæksel - du skal lade være med at zoome med kameraet, det afslører for meget... måske juhl`s ide ville være meget god

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af juhl-drengen »

Mine ideer er altid gode når det omhandler styling ;-) (eller næsten da!)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:hejsa... det er da mærkeligt med det strømfordelerdæksel der - jeg kan ikke se hvad den extra tilgang skal bruges til, der er jo kun en fælles tændspole...

alt er anderledes på sådan en motor - det ser også helt skørt ud som polerne til tændkablerne sidder, normalt er de forskudt 60 grader på en 6 cylinderet, men din tænder på 2 i træk og lang pause, igen 2 i træk og lang pause, igen 2 i træk og lang pause, osv, osv

hvad er grunden til du vil skifte tændingen ud ? er der noget defekt ved den tænding der oprindeligt sidder på alpinaen, eller syntes du bare den anden ser pænere ud ?

ps. nu kan jeg godt se rusten på på det luftfilterdæksel - du skal lade være med at zoome med kameraet, det afslører for meget... måske juhl`s ide ville være meget god

hilsen olieklud
Der er faktisk 2 tændspoler hvis du ser på de første billeder jeg har lagt op af motorrummet så er de aller bagerst til venstre. Men hvis jeg udskifter til den anden model så skal der kun være 1. Tror jeg prøver at skrive til den tyske hjemmeside.. de må da vide lidt om det :wink:

Grunden til at jeg vil skifte er at hele tændingssystemet på alpina'en ser meget slidt ud, i forhold til den i reno 30'eren :)

Ang. luftfilter har jeg måske en helt 3. ide... men nu må vi se :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af anj »

Hej de kære franskmænd, har da bare været ved at lave en typisk fransk løsning. Den med to tændspoler har jo også 2 platinere. Hvis der kun havde været en ville den jo skulle åbne og lukke 15000 gange per minut ved 5000rpm. Med det valgte setup er det kun de halve.

Den fra 30 har nok ingen platiner, eller hvad
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

anj skrev:Hej de kære franskmænd, har da bare været ved at lave en typisk fransk løsning. Den med to tændspoler har jo også 2 platinere. Hvis der kun havde været en ville den jo skulle åbne og lukke 15000 gange per minut ved 5000rpm. Med det valgte setup er det kun de halve.

Den fra 30 har nok ingen platiner, eller hvad
Lige umiddelbart ud fra tegningen vil jeg jo sige at den ingen platiner har :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af strynboen »

der er formodstand på den senere tændspole.?..jeg ville montere den gamle bosch..hvis det ikke kolidere med andet motorstyring...ellers lad det være..og prøvekør....måske er din motor færdig..har du komptestet....??..måske skal den gamle 30 motor i ..man ved aldrig med gamle motore...så få liv først..og gem de små detaljer til den kan køre
edit der er hall sensore på den sene fordeler..og platiner på den gamle..slidt eller ikke..den elektroniske er bedst(hvis den fungere)..det er enten eller med den...platin tændingen vil oftest altid fungere,,men måske dårligt..hvis det er slidt
jeg tror at den sjove top et 2 tændspole/platin system..så den deler tændingen i 2 halvdele..for længre dwell tider(dobbelt) platin systemer bruger længre oplade tid på tændspolerne..da de har en anden ohm..end elektroniske..som kan tåle mere belastning.(.de brænder ikke platinen)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:der er formodstand på den senere tændspole.?..jeg ville montere den gamle bosch..hvis det ikke kolidere med andet motorstyring...ellers lad det være..og prøvekør....måske er din motor færdig..har du komptestet....??..måske skal den gamle 30 motor i ..man ved aldrig med gamle motore...så få liv først..og gem de små detaljer til den kan køre
edit der er hall sensore på den sene fordeler..og platiner på den gamle..slidt eller ikke..den elektroniske er bedst(hvis den fungere)..det er enten eller med den...platin tændingen vil oftest altid fungere,,men måske dårligt..hvis det er slidt
jeg tror at den sjove top et 2 tændspole/platin system..så den deler tændingen i 2 halvdele..for længre dwell tider(dobbelt) platin systemer bruger længre oplade tid på tændspolerne..da de har en anden ohm..end elektroniske..som kan tåle mere belastning.(.de brænder ikke platinen)
Okay du har sikkert ret Lars, men der skal snart bestilles dele hjem og så ville det være rart at have så mange ting med som muligt første gang (og reservedele til tændingen). Tror umiddelbart at jeg vil køre med den tænding som sad på før, og så se hvordan den kører :)
Nej jeg har ikke lavet komp. test, hvilket jeg nok burde have gjort før jeg tog motoren ud (det ved jeg så til næste gang). Starteren sidder spændt fast på gearkassen og motorblokken så motoren skal monteres før dette kan gøres... tror jeg vil montere motoren løst uden slanger osv. når det hele er malet og klar til det :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

anj skrev:Hej de kære franskmænd, har da bare været ved at lave en typisk fransk løsning. Den med to tændspoler har jo også 2 platinere. Hvis der kun havde været en ville den jo skulle åbne og lukke 15000 gange per minut ved 5000rpm. Med det valgte setup er det kun de halve.

Den fra 30 har nok ingen platiner, eller hvad
Der er ingen platiner i tændingen fra reno30 :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Lidt motorarbejde er det blevet til de sidste par aftner :D
Vedhæftede filer
DSC_1678-1000.jpg
DSC_1710-1000.jpg
DSC_1715-1000.jpg
DSC_1718-1000.jpg
DSC_1719-1000.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Renault Alpina A310 renovering

Indlæg af strynboen »

skift lejerne i vandpumpen..især hvis den har stået tør..der er en kul skive tætning..som rives --hvis den drejes tør..grunden til der ikke bruges simmeringe er at de strammer..og slider akslen ..når kølvandet bliver beskidt..og test din termostat..før du montere den igen..det er bare en gryde og et termometer der går til 130 mindst..sæt gryden over og test åbnings temp...og om den åbner max ved en spec temp..det er i shop manualen alle data...thek også bensin pumpen.( revner i melbran/ventiler).og lejerne og kul i generator(hvis den har kul)

det ser flot ud det du laver,,men savner et teknisk strategi for renoverings arbejdet..det er ikke kun udsedende ,,men også funktion man går efter..men de ting som er nemme at gå til er self ikke kritiske..men ofte er vandpumpen en kritisk ting svær at komme til efter montage
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"