Volvo P1800E

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Besvar
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Volvo P1800E

Indlæg af Lars J »

Fandt denne fantastisk velholdte Volvo P1800E i USA - som nu er min :D
Vedhæftede filer
P1800 Utah rezised.jpg
P1800 Utah rezised.jpg (7.43 KiB) Vist 13742 gange
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Tillykke med den total lækre Volvo. :D Den måtte da også godt stå i min garage. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Anderz »

Godt fund.

Husk at der er en klub for Volvo 1800 for yderlige nørderi.

Er selv ejer af 14071 årgang 1965. Dog et lidt tvivlsomt projekt.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Her er link til Volvo 1800 klubben. :(y)

http://www.volvo1800klub.dk/content/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Første størrer Volvo træf her i landet bliver Harevig Volvo Træf anden lørdag i juni. Det kan jeg stærkt anbefale. Jeg har været der mange år i træk, og kommer helt sikkert også denne gang. :wink: Der plejer P 1800 også at være pænt representeret. :D

http://www.sallingvolvoklub.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Lars J »

Tak, det skulle være muligt at deltage. Jeg er ved at arrangere transport. Den skal sejles fra LA.
Så der går nok en 8-10 uger inden jeg kan sætte mig i den i Rotterdam og futte mod Danmark i den for 1ste gang :D
Tak for links Kim :(y)
Brugeravatar
jan
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tirs 27. nov 2007 20:06
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af jan »

Hej Lars
Da jeg fik mustang 1966 , hjem fra LA , brugte jeg california shipping ( de er svenskere ) http://www.calship.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
og fik den til gøteborg , det var halv pris ( den gang 2003 ) det er også nemmere , trode jeg
for du skal betale "turisttold" ( de vil have 12500 skr KONTANT ) pengene får du tilbage, når dansk toldvæsen har registreret bilen er i DK
bare en mulighed :(y)
jan
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Lars J »

Reglerne er jo ændret, vist nok i 2011-12 og i dag skulle Holland være det billigste sted at importere veteran biler til. Her betales der kun 6% i import afgift.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Lars J »

Der er jo gået et stykke tid siden sidste opdatering kan man roligt sige :wink: Men den 6 ugers lange sejltur gik fint. Jeg fandt ud af ved at google skibets navn, at jeg kunne følge skibets position under hele turen via satellit. Det var både godt og skidt, for på en måde var det fint at se hvor Volvoén befandt sig. På den anden side gik det forbandet langsomt med at læsse og lodse i alle de havne den anløb.

Jeg tog til Holland med et nattog og hentede den d. 14. marts og kørte de 840 km hjem - lidt af et sats, men det gik fint, bortset for et par enkelte bump undervejs :mrgreen: For inden havde jeg snakket flere gange via mail og telefon med amerikaneren jeg købte den af, en ældre pensionist, og vurderet ud fra hans udsagn, at bilen var passet godt og at alt fungerede. Næsten alt.... :) Den startede nemlig med ikke at ville starte. Jubii tænkte jeg - god start - not. Batteriet var åbenbart gået dødt på vej over atlanten og den havde stået stille et stykke tid i Utah. Lånte et start batteri og fik den startet. Tjekkede motorolie som var lys som sirup, lys, blink, bremser og dæk. Alt var i skønneste orden.

Trillede af sted for at fylde benzin på og luft i dækkene på nærmeste tankstation. Da jeg havde fyldt den op ville den ikke starte igen. Batteriet var ellers fint opladet nu og starter og motor tørnede fint rundt. Efter en times roden med tændkabler, tændrør, elektriske forbindelser etc., fandt jeg endelig fejlen. En ledning til kondensatoren under fordeler dækslet fik stel, da den var slidt over og rørte rotor husets alu del. Jeg fik den isoleret og af sted det gik igen. Jeg kom ud af byen, kørte ad dejlige snoede landeveje, hvor jeg rigtig kunne mærke Volvoen. Smilet kunne ingen ende tage. Den kørte bare fantastisk trods sine 42 år på bagen. Men for at det ikke skulle blive en længere rejse fandt jeg motorvejen imod Bremen, Hamborg og lovede den ældre dame, ikke at køre mere end 110-120. Det fungerede fint, Olietrykket var perfekt og temperaturen som den skulle være. Men der var en underlig rumlen og vibration fra bag enden. Ind på nærmeste rasteplads og tjekke hjulene. Det viste sig at venstre baghjul sad løs. Fik den hurtig spændt, samt tjekket de andre 3 hjul og af sted igen. Det var en mærk bar bedre bil at køre i :D
Lige ind til den hoppede ud af overdrive 5. gearet. Damm, tænkt jeg - nu må hun sq godt snart hold op med flere finurligheder. Der blev lavet pit stop på nærmeste tank og Jensen inspicerede damen fra neden :oops: Der var ingen olie spild at se og de to el stik så fine ud. Dog havde jeg læst mig til, at en stoppet si i overdrive gear huset kunne forårsage at den hoppede ud af overdrive gearet. Det kunne jeg ikke gøre så meget ved nu, da det var midnat og havde ikke det rigtige værktøj med til at skille den ad. Måtte derfor indse at den skulle køres hjem i 4. gear. Hun blev fyldt op - jaaaaa :P og Jensen fik en velfortjent gang tysk karry bratwurst mit alles drum und dran. Da jeg startede damen igen, og tøffede ud på motorvejen, virkede overgearet pludseligt igen - og det blev det ved med hele vejen hjem. Min teori er, at skidtet i sien enten er gledet ned/væk - eller også at damen bare var træt.

Den har så vidt jeg kan se på kvitteringer og servicebog, samt korrespondance med forrige ejer haft 3 tidligere ejere. Original værktøjssæt, donkraft, reservehjulsdækken og Volvo radio fulgte med.
Volvo indførte elektronisk Bosch multipoint indsprøjtning fra 1970, 2 kreds bremsesystem med skiver på alle fire hjul, sele husker beeep lyd, sikkerheds ratstamme og katastrofeblink. Samtidig blev køreegenskaberne opgraderet med krængningsstabilisatorer og forbedret affjedring, hvilket giver en meget velkørende GT bil.

122500 miles har den lille Volvo kørt hvilket svarer til 196000 km. Der er et stykke op til Irv Gordons legendariske Volvo P1800, som har rundet 5 mio km og er optaget i Guiness record book som længst kørende personbil. http://b.bilen.dk/bilnyheder/2013/09/tr ... lvo-p1800/



Volvoen har igennem sommeren 2014 gennemgået en lettere forvandling i min indkørsel. Ja, jeg har ikke garage på matriklen - endnu. Så svejse arbejdet er foregået i indkørslen, hvor diverse vanger og paneler er skiftet. Der er blevet monteret KYB gasstøddæmpre hele vejen rundt, samt nylon forstærkede bøsninger inklusiv ved krængnings stabilisatoren.

Motoren går som en drøm og de 4 gear inklusiv det elektriske overgear funker bare.

Tilbage står følgende arbejde at blive udført inden den kan synes: udskiftning af forrude (den har et stenslag på størrelse med et lille spejlæg midt i synsfeltet), udskiftning af underste plade på forbroen, som skal udføres proff. da svejsningerne skal være korrekt udført. Og så er der min akilleshæl - styreboksen er der slør i og de fåes åbenbart ikke som nye længere. Der var næsten ingen hypoid olie i den da jeg fik den åbnet, og det har desværre slidt for meget på mekanikken efter min teori, så at der er kommet slør.
Det 1ste syn af Volvoen da jeg hentede den hos shipping firmaet i Holland.
Det 1ste syn af Volvoen da jeg hentede den hos shipping firmaet i Holland.
P1800 gaffeltruck.jpg (71.06 KiB) Vist 13507 gange
Fotografret på Esbjerg havn :-)
Fotografret på Esbjerg havn :-)
P1800 havn.jpg (80.57 KiB) Vist 13507 gange
.
Vedhæftede filer
En smart detalje. Ryglænet kan lægges plant ned, så at det er plant med rummet bag ved , hvilket Basse syntes er ganske fint :-) Længere bag ude befinder bagagerummet sig.
En smart detalje. Ryglænet kan lægges plant ned, så at det er plant med rummet bag ved , hvilket Basse syntes er ganske fint :-) Længere bag ude befinder bagagerummet sig.
p1800e Basse.jpg (25.04 KiB) Vist 13494 gange
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Lars J »

Har ladet batteriet op og er nu ved at lade mig selv op til at få P1800ern hjem i indkørslen, så at restaureringen kan fortsætte.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af strynboen »

er den med snekke styring som volvo 140??.

.så må der være nogle løsninger med renoverede dele..kan huske at problemet var at den blev løs i midten...og når man strammede op så sløret var væk i midterstilling...var den stram i yderstilingerne...snekken blen slidt mest i midten..måske det kan slibes så den får samme diameter hele vejen..og så justeres op med chims på modparten..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Volvo P1800E

Indlæg af Kim B S »

Hej.
Hvis du gerne vil have modeller af Volvo P 1800, så er der ret mange at vælge i mellem. :wink:
Her under er nogen af mine. :wink:

https://www.dropbox.com/sh/lc986q6t9h7ap48/7R2q0uJ0uN

https://www.dropbox.com/sh/xnpd5fc25w0cmqn/wNtCnYsjJO

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"