Side 5 af 6

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 16. jul 2011 20:20
af Poul-Erik A.
Mange tak Johnny, det er brugelig info. :(y)

Re: Efterårspløjning som i 1956

: søn 17. jul 2011 10:11
af claus olieklud
hej... nu er jeg godt med på at der er noget der hedder strækbolte, men jeg forstår simpelt hen ikke forskellen i tilspændingsmoment ? hvorfor sådan kæmpe forskeld 30-68 nm ??? desuden lyder 30 nm af alt for lidt...
nu har jeg skræk for billige momentnøgler - har set flere eks. på folk som smadre bolte og gevind fordi de stoler blindt på deres momentnøgle... hvis man tager i betragtning hvor langt man holder ude på armen og vuderer hvor hårdt man trækker, kan du sagtens være din egen momentnøgle !!!
jeg siger ikke at der ikke er en mening med en momentnøgle, men en billig ukalibreret nøgle er langt mere til skade end gavn... desuden er det vist forbudt at bruge en momentnøgle til at løsne med, og hvis man gør det aligevel kan man ikke bruge den måling til noget som helst...
husk på at et topstykke spændes indefra og ud, og i mange tempi - det vil sige først lidt, så lidt mere, så lidt mere igen og først 5-6 gang trækker man til sit mål...
når motoren har været varm og kold nogle gange kan det være fint at efterspænde igen, men ikke givet...
hilsen claus olieklud...

Re: Efterårspløjning som i 1956

: søn 17. jul 2011 11:24
af strynboen
jeg har oplevet at ford motore4 cyll diesel..gerne vil have en efter spænding..når de har været varme en gang..plejer at spænde minium første gang og maxium anden gang
der er altid en tolerance etc 20/22 nm..på perkins har jeg bare spændt til første gang..de har tørre foringer..
mine moment nøgler har kostet 2500 og 600 kr..det er minium for kvalitet..de gamle med afbøjning skala er affald..det skal være "klik" modellen.gerne en stahlville fra de grundige tyskere
syntes også de tolerancer lyder mystisk..mere end dobbelt for brugte pindbolte..prøv at se om der ikke er et honda civic forum på nettet..de plejer at have tekniske forum

Re: Efterårspløjning som i 1956

: man 18. jul 2011 10:23
af Poul-Erik A.
Hej med Jer og tak for Jeres interesse/nysgærrighed om den mystiske info. om tilspænding fra Mekonomen. Jeg har netop scannet indlægssedlen, så I kan følge med, for jeg undrer mig også over forskellen på nye/brugte bolte....
Stjernemarkeringen ved 30 Nm skulle henvise til "use new cylinder head bolts" - eller misforstår jeg det evt... ? :roll:
Jeg har kun den gamle model momemtnøgle med "vridepil" til rådighed. :wink:

P.S. jeg kan ikke scanne i custom-mode pga. filstørrelse - så derfor i 1:1

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tirs 19. jul 2011 13:23
af Poul-Erik A.
Sidste nyt er, at topstykket er mont. med 50 Feet moment og inden mont. af indsug/udstødning hældte vi kølervand på for at teste - men det kom ud igen, for der er åbenbart en vandkanal i indsugningsmanifolden (måske til chockerautomatik) men da denne også blev påspændt, kunne de dyre dråber påfyldes - og BLIVE på. :(y)
Dernæst var det spændende øjeblik kommet for prøveopstart og jeg forberedte sønnike på en mulig skuffelse - men Honda'en startede øjeblikkelig og vi lod den blive varm, for så kom den næste test med opstart med varm motor, men den var også OK og ingen overtryk i expansionsbeholderen - dejligt. :D

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tirs 19. jul 2011 18:56
af Yamaha FS1 50SS
Super :(y) ,,, så er det bare de røde riskorn som skal skiftes ud med nogen friske ,,, så karosen også er tip top :mrgreen: ,,, :D

Re: Efterårspløjning som i 1956

: man 8. aug 2011 17:34
af Poul-Erik A.
Så har Honda'en været til syn efter at have udbedret samtlige fejl fra Brugtbils-attesten, men det kræver dog et omsyn p.g.a. af at CO testen ikke er OK og motorlampen lyser i drifvarm tilstand. En teori er en defekt lambda-sonde, men har andre brugere erfaring med dette ?
Ligesom Morten berettede blev eet af bremserørene kasseret, selv om jeg havde rengjort dem. :?
Men OK, de nye i kobber er også uforgængelige og flotte. :(y)

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 13. aug 2011 09:43
af Poul-Erik A.
Jo, men så er Honda'en endelig omsynet, for problemet med forureningen var en defekt lambda-sonde og det lokale autoværksted har prøvet det før og kunne derfor anbefale en "standard-sonde" til ca. 450,- i stedet for den dyre med 4 funktioner til ca 2000,- . Jeg har desuden læst en del om virkemåden og forstår derved, at udstødnings-gassens ilt-indhold bliver konverteret til en DC mellem 0,2 - 0,9 volt i sonden og kunne derved selv måle den gamle til max 0,04 volt.... :(
Men den nye var ikke sent - selv i tomgang - til at generere 0,5 volt og bestilte hurtig tid til omsyn - og blev GODKENDT. :D

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 13. aug 2011 09:54
af Yamaha FS1 50SS
Super tillykke med det,,, :bravo

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 13. aug 2011 10:05
af Poul-Erik A.
TAK TAK for det og vi "fejrede" det også i aftes ved at mont. en nu original plade under bagklappen, for den gamle var tæret væk. Men når man ser den nye plade, er det forståeligt med rusten, for pladen har et lille ca. 30 graders buk for neden, så vandet ikke kan adledes - men samles i "skotrenden" og gør sin "virkning" :(n)
Men alt i alt har vi formået - som far/søn projekt - at forvandle bilen fra "skrot til slot" i grove træk, for bilen var jo dømt til skrotning af forrige ejer. :D

Vi har også lavet kørelys-automatik på den (det kørte man åbenbart ikke med i Tyskland for 20 år siden) med relæskift til nærlyset og diode-skift til baglygterne. Derved undgår vi, at instrument- & parkeringslys foran lyser. :idea:

P.S. Det værdifulde og (næsten)altvidende Forum har en del af æren for at vi turde gå i gang med det tvivlsomme projekt, som en mekaniker havde tipset til "benzin-tilførsels-problemer" - men som viste sig at være en defekt toppakning.... :?

Re: Efterårspløjning som i 1956

: søn 11. sep 2011 20:54
af Poul-Erik A.
Nå, men det viser sig, at benzintanken er utæt ved samlingen i venstre side og vi har fået en anden fra nærmeste autoophug og den er tæt. Er det mulig/forsvarlig at svejse i en benzintank ? Jeg har selv været på flere svejsekurser - men tør ikke forsøge...

Et andet spørgsmål til VW kyndige : Den store søns Polo volder problemer med periodiske lysende ABS lampe og jeg har derfor forsøgt mig med at måle dens 4 følere og de måler lidt forskelige, men jeg ved ikke om det kan være problemet. Deres målinger er flg:
VF 1017 ohm HF 1022 ohm VB 1085 ohm HB 1114 ohm og det skal lige indskydes, at VF var før rensning af metalspåner på 1077 ohm og har derved ændret sig lidt. Jeg har derved netop forsøgt at løsne HB for rensning - men det forgæves forsøg resulterede i, at den nu er afbrudt....????
Kan det tænkes, at en "komparator" (sammenligner) - som i Volvo - registrerer, hvis forskellene parvis er for stor ?

Jeg håber ikke jeg misbruger Forum med autospørgsmålene ? :oops:

Re: Efterårspløjning som i 1956

: man 12. sep 2011 16:58
af strynboen
du skal til et bosch center..og få udlæst fejl meldingerne...det er den eneste måde at komme gennem problemerne. det er både airbag og abs....der er måske 25 sensore.fra alt fra selestrammere til kolisions følere sædekontakter osv osv som kan give fejl meldinger...du bilver aldrig færdig hvos du forsøger at måle dig gennem alt..og du kan ødelægge meget..det er svagstrøm som udløser airbags..så bare dit måleapp kan teoretisk skade systemerne..en prøvelampe kan i hvertifald..biler er ikke bygget af rasmus klump mere..og kan heller ikke repareres af os dødelige når det er elektronisk styresystemer fra bosch eller andre leverandøre..det hele er lidt kedeligt men de køre jo godt og sikkert ..når alt virker

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 17. sep 2011 12:30
af Poul-Erik A.
Jo, men så fik vi udskiftet ABS føleren i højre bag og ved at køre ca. 50 meter slukkede lampen heldigvis. Hvis det hjælper i længden, tror jeg fortsat på, at systemet fungerer som en målebro og melder fejl når der opstår for stor uballance.
September 2011.jpg
September 2011.jpg (36.39 KiB) Vist 14961 gange

Re: Efterårspløjning som i 1956

: fre 3. jan 2014 15:59
af Poul-Erik A.
Et teknisk spørgsmål mere om Civic'en fra 1991: Den har stadig en meget ujævn tomgang, som vi har kompenseret lidt ved at hæve i omdrejningstal, for det bliver værre i kold/fugtig klima. Jeg undrer mig også over den store elektrodeafstand på tændrørene ? Jeg vil tro det er tilsvarende karburatorfejl, men i aftes havde også tændings-udsættere ved acceleration.
På "lav-det-selv" forum nævnes noget om en "igniter", som vel sidder i tændingen ? Tændkablerne er rene og tørre...

Re: Efterårspløjning som i 1956

: fre 18. apr 2014 19:36
af Poul-Erik A.
Siden sidst er Honda'en begyndt at bruge kølevand (igen) og der kommer også lidt bobler i overskudsbeholderen. Med kold motor kan man høre en "snøften" omkring indsugningen, men det forta'r sig ved varm motor, men så går bilen ustabil i tomgang. Vi har så lige skiftet indsugnings-manifold-pakningen og så "snøfter " den ikke længere - men bruger stadig kølevand. Så er min tanke: Kan der være andet galt end en defekt toppakning igen, for det er kun knap 3 år siden den blev skiftet med succes ? Evt. revne i topstykket ? Jeg tog et foto at indsugningsdelen og undrer mig over, at der løber kølevand i den, men det er vel for at påvirke en temperatur-føler til motorstyring ? Kan der mistænkes noget hertil evt i form af en lækage i en ventil eller lign. ?
Jeg HAR skaffet et slibesæt p.g.a. Påsken, men jeg søger gode råd om hvad årsagen ellers/også kan være... På forhånd tak. :(y)
April 2014 003.JPG
April 2014 003.JPG (45.33 KiB) Vist 14909 gange

Re: Efterårspløjning som i 1956

: fre 18. apr 2014 23:32
af strynboen
måske skal i tjekke topstykket med en stål lenial for skævheder/lave punkter.
..måske kan man tage en glasplade med ventil slibemasse og køre topstykket på.
.så kommer der pletter/slibemærker frem..hvis der er lavninger..en gammel termorude kan måske bruges som slibe underlag..bare for at give en ide om der skal ofres en planslibning..eller det er spild af penge

ved dog ikke om sådan en glasplade er helt lige

jeg har et stål som jeg kan sætte i fræsemaskinen..og planfræse topstykker på..det går langsomt..men kan bruges

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 19. apr 2014 15:04
af Poul-Erik A.
Tak for rådet Lars og jeg gik også i gang med adskillelsen (som for 3 år siden) og efter undersøgelse med stål-linial lod det til at pakningsrester blev skrabt af over hele topstykket, i stedet for at evt. fordybninger ikke blev skrabt, fortsatte jeg med af rense pakfladerne. Det gik planmæssigt - indtil jeg lagde den nye pakning på blokken....... OG SÅ OPDAGEDE JEG, AT 2 AF BOLTHULLERNE IKKE PASSEDE.......ahhhhh og Mekonomen havde lukket..... :(n) Herefter måtte jeg en tur i "tænkeboksen" og jeg forsøgte derefter hos Thansen som en nødløsning, men nej.
Så jeg afventer et besøg hod Mekonomen tirsdag medbragt den nye toppakning samt den gamle som bevis.... Fortsat go' Påske...

Re: Efterårspløjning som i 1956

: fre 25. apr 2014 18:51
af Poul-Erik A.
Jo, men jeg må hellere starte med at indrømme en "fejl 40" :oops: for toppakningen kunne vendes forkert - og det var den. Nå, men jeg fik det vendt til noget godt, for jeg afleverede topstykket til planslibning - og det var en go' investering, for det var skæv, især ved et af kamrene. Værkstedet fortalte, at ca. 90 % af de indleverede topstykker (der har været kørt varme) er skæve og det viser sig omgående ved slibning.
20140424_081244.jpg
20140424_081244.jpg (21.19 KiB) Vist 14854 gange
Samtidig gav jeg til at udskifte "paraplyerne" , for det kunne næsten ikke blive nemmere end nu.
20140424_102223.jpg
20140424_102223.jpg (24.98 KiB) Vist 14854 gange
Efter samlingen er bilen begyndt at gå jævnt i tomgang og "humber" ikke længere på 3 cyl. efter stop ved rødt lys. Så nu håber jeg bare, at den beholder kølevandet i sig... :wink:

Men et spørgsmål til panelet: For at kontrolere tandremmen korrekte takt kan jeg se et sæt "sigtekorn" lignende mærker over remskiven, men jeg kan ikke finde et mærke på remskiven som prikket på knast-hjulet ?

Re: Efterårspløjning som i 1956

: fre 25. apr 2014 20:50
af strynboen
nogle kam mærker skal bare være vandrette..men har ingen" mod" mærkninger..er der ikke et honda teknik forum...der plejer altid at være en masse gode oplysninger..jeg har fundet et peugeot/citroien forum..til mine berlingoer...det er de samme ting som går i stykker altid...så der er altid en som har prøvet...det før..

Re: Efterårspløjning som i 1956

: fre 25. apr 2014 21:16
af Poul-Erik A.
Jo, du har ret Lars og der var også flere bud på om planslibning var nødvendig eller ej stillet af en anden bruger. Men jeg havde også bare et par tusch streger på remmen ved 2 streger over teksten OD1 og så blev remmen ellers bundet op med et strip, så den ikke forrykkede sig af nederste takthjul...