Side 2 af 6

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 23. apr 2011 17:00
af Poul-Erik A.
Jo, men efter en gang maveonde er jeg klar igen til sorte fingre, så væk med de 6 unbracobolte og frem med skraldetaljen, der blev forankret til førerhustoppen via en bjælke, op med liftenheden og fandt også fejlen på D30'eren. Jeg tog også et billede af den defekte manchet - men kameraet kvitterer med "læsefejl" ?
April 2011 006.jpg
April 2011 006.jpg (45.86 KiB) Vist 11249 gange
Maj 2011 001.jpg
Maj 2011 001.jpg (37.45 KiB) Vist 11113 gange
Cylinderdiameter : 80 mm Ø
Stemplets afdrejning 64 mm Ø
Dækslets max-diameter : 74 mm Ø

Hvis ikke målene er forståelige, kan jeg prøve med "paint" ?

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 23. apr 2011 17:07
af strynboen
hej det var fint at du bare kunne skifte manchetten..og røret ikke var revnet..den plejer ellers at kunne løfte selv om den tætning er defekt,,den taber bare trykket og redskabet synker langsomt når man køre..men tjek lige stålrøret for hård fine revner ved lodningen til forskruningen...det er godtnok banjo bolte,,jeg huskede det som skæreringe og omløbere,,men skidt bare det virker

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 23. apr 2011 17:10
af Poul-Erik A.
Manchetten var til gengæld så defekt, at den ligefrem krakelerede i smådele.... :shock:

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 23. apr 2011 17:18
af Poul-Erik A.
...øh, hvor forsvinder olien hen, når det kommer på den forkerte side af manchetten ? Nå, men den nærmeste aut. Deutz forhandler (Grønning Smede-og maskinforretning) er kun 15 km væk.

Re: Efterårspløjning som i 1956

: lør 23. apr 2011 19:13
af strynboen
hej den siver bare op i hydralik tanken igen..så der burde ikke forsvinde noget...det er kun når røret er revnet,,det kommer ned i bagtøjet..eller der er et hul i blik pladen som er bund i hydralik tanken..som er huset det hele sidder i..

Re: Efterårspløjning som i 1956

: søn 24. apr 2011 16:35
af Poul-Erik A.
Her er så et billede af den omtalt stempelmanchet og jeg tror, at der har været lukket op for det før, for der var flydende pakning i cylindergevindet og den kunne løsnes med håndkraft ? Samtidig var der heller ingen pakning mellem gearhus og lifthus - kan det være rigtigt ?
April 2011 008.jpg
April 2011 008.jpg (65.24 KiB) Vist 11223 gange

Re: Efterårspløjning som i 1956

: søn 24. apr 2011 19:45
af Yamaha FS1 50SS
hej

Ja det er træls når det driller ,,, angående gearhuset og lifthuset,,, så er der ingen pakninger i,,, Deutz kan i modsætning til mange andre planslibe så det ikke er nødvendigt med pakninger,,, den har heller ikke en toppakning imellem cylinder og top ,,, og en velpasset Deutz motor går snildt 20000 + timer før det er nødvendigt at renovere den,,, her i omegnen køre der en 7006 som har gået ca 21000 timer og en 6006 som har gået ca 23000 timer,,, begge køre som var de nye og ingen af de 2 motore har ikke fået andet end alm god service og vedligehold,,, og vi havde på havnen en kran med en 10 cylinderet motor ( ca 300 hk ),,, den kørte ca 31500 timer uden at blive renoveret og var altid frisk til at starte og køre også ved 15 graders frost,,, kranen blev udskiftet med en ny,,, så hvormange timer den gik efter det vides ikke,,,, tilsammenligning har min 7006`r kun gået ca 7900 timer så den er jo kun lige kørt til,,, luftkølet Deutz det er kvalitet der holder :thunge ,,,

Re: Efterårspløjning som i 1956

: søn 24. apr 2011 20:46
af strynboen
ja de gamle luftkølede deutz er de bedste traktore som er lavet..det eneste som kunne bryde dem ned var hvis der kom olie ud i køleribberne..det dannede koks som lukkede for køleluften..og så brændte de sammen når de rigtig kom ud og arbejde..men det var en kædereaktion af dårlig veligehold og svineri..som ingen motor kan tåle..det er en fordel at plan dreje topstykket..så samlingen er helt blank..ved renoverings arbejde,,og så chimse op til stempel/topstykke tolerencen..mener at det er 1,5 mm..det er bare at stikke et stykke lodde tin ned i dyse hullet og forsiktigt tørne rundt..og måle det fladtrykte låddetin..så har man tolerancen..man starter med en ordenlig hov chims under foringen..og klipper så dem over og fjerner dem efterhånden som målet nærmer sig 1,5 mm...så er man fri for at tage foringen af hver gang man måler..

Re: Efterårspløjning som i 1956

: ons 27. apr 2011 17:32
af strynboen
her er lige en movie.. det er strynboens deutz 15 med niels peter bag rattet

Re: Efterårspløjning som i 1956

: ons 27. apr 2011 20:06
af Yamaha FS1 50SS
rigtig fin gl Deutz,,,, herlig 2 cyl. lyd ,,, de ridser i jorden var det til kartoflerne :teeth2 :thunge ,,,

Re: Efterårspløjning som i 1956

: ons 27. apr 2011 20:14
af strynboen
ha ha du må høre dobbelt. filmen er fra strynø.min er en 15"er..kun en cyll..poul eriks 30 er 2 cyll..knægten har selv stillet på ploven..så var da overrasket da den overhoved gik i jorden..da der er kørt meget på det stykke..og kun overfladen er løs i 10 cm dybte..han fik den i fuld dybte til sidst..men så er en 2#12 for stor til traktoren..det går langsomt..men den kan godt trække det

Re: Efterårspløjning som i 1956

: ons 27. apr 2011 20:56
af Yamaha FS1 50SS
HÆ HÆ tror det er knægten som sidder og brummer med så :D ,,, ja du må give ham noget undervisning i at indstille ploven rigtigt,,, du må finde en et furet til den,,,,

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tors 28. apr 2011 10:28
af strynboen
ja jeg nænner ikke at pille en fure af ploven..men det var nok den bedste løsning..den passer til en ferguson tea 20..med det stød hjul..den har jo vistnok 22 hk..så de 13 deutz"en har er lidt på overarbejde...den har dog et kæmpe moment.
ville godt have en 30"er som poul erik..de kan virkelig trække..motorene er forøvrigt ens med svinghjul blæser..15 har dog balance aksel til at tage de værste vibrationer..det er jo lidt moderne i 1959..og stødstangs smøring af toppen..et sjovt system med hule stødstænger som olien presses op gennem til vippetøjet..vistnok som vw motorene i type 1..

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tors 28. apr 2011 12:30
af Tottenham
strynboen skrev:ja jeg nænner ikke at pille en fure af ploven..men det var nok den bedste løsning..den passer til en ferguson tea 20..med det stød hjul..den har jo vistnok 22 hk..så de 13 deutz"en har er lidt på overarbejde...den har dog et kæmpe moment.
ville godt have en 30"er som poul erik..de kan virkelig trække..motorene er forøvrigt ens med svinghjul blæser..15 har dog balance aksel til at tage de værste vibrationer..det er jo lidt moderne i 1959..og stødstangs smøring af toppen..et sjovt system med hule stødstænger som olien presses op gennem til vippetøjet..vistnok som vw motorene i type 1..
Hej Lars
Har du klæbehjerne eller hvad ?
Med din viden om alt der kan starte og køre, ville du være den perfekte faglærer på diverse skoler. Ved ikke hvad du laver nu , men måske et forslag til fremtiden : :whew
Læser tit dine indlæg , og er fa---- imporneret hvegang ! Bare jeg havde den snilde :crying

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tors 28. apr 2011 13:36
af strynboen
nu er det ikke alt jeg skriver der er 100%..og mine interesser er på grænsen til veteran..så det er nok kun en snæver gruppe som kan genkende mine tekniske erfaringer...men problemet for mig er at min viden/interesser stopper ved 1980..gider ikke det nye..som edb og internet..men skal bruge det hverdag..det er bøvlet..

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tors 28. apr 2011 18:52
af Poul-Erik A.
Ja, jeg er også imponeret over din viden og mange erfaringer Lars - bare tricket med smøreniplerne i liftarmene er genial. :dust A pro pro manchetten har jeg ikke fået respons endnu, men har tænk mig at rykke i morgen...

Re: Efterårspløjning som i 1956

: man 9. maj 2011 16:14
af Poul-Erik A.
strynboen skrev: den har stående hyd cylender...samme system som volvo boxer kørte med...de huggede det vist fra tyskerne,,,du skal også skifte den manchet i stemplet..den koster vist 250 kr
Det viser sig, at forhandleren endnu ikke har kunnet finde en ny manchet - men måske du Lars har/havde forbindelser, siden du kender prisen ? :wink:

Re: Efterårspløjning som i 1956

: man 9. maj 2011 17:51
af strynboen
hej jeg fik en for mange år siden efterhånden..det er mm når det er deutz..så det burde være let..hvad er diameteren i cylenderen,, diameter indv på stemplet og tykkelsen på simmeringen/højden på sporet den sidder i..så skaffer jeg den..kan du vente til træf..eller skal jeg sende den

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tirs 10. maj 2011 18:19
af Poul-Erik A.
Hej igen Lars, jeg har nu taget et foto af stemplet tilbage i tråden (ved første billede) og har forsøgt at nævne 3 målinger. Hvis du mener at kunne skaffe den, må jeg hellere stoppe forhandleren i at lede videre og kan overføre pengene snarest - og det kan fint vente til træffet. :(y)

Re: Efterårspløjning som i 1956

: tirs 10. maj 2011 19:24
af strynboen
hej ja næsten..jeg skal have højden på sporet..alså bredden på tætnings ringen(T)
..lille diameter (d) alså inderdiameteren på stemplet
inderdiameter i cylenderen,, store( D)samme som yderdia på tætnings ringen