Efterårspløjning som i 1956

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » man 22. sep 2008 19:27

Efter ca. et år´s "plageri" har jeg endelig fået lov til at bringe dette foto af BM 425 med sønnike på, da han blev lokket til at pløje et par furer i uge 42 2007. Så kunne han jo samtidig nikke genkendende til hvad "kartoffel-ferien" også byder på...
Vedhæftede filer
DSC00237.JPG
DSC00237.JPG (41.38 KiB) Vist 5172 gange
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » man 22. sep 2008 19:37

min far havde en 425 krabat,så jeg har hængt på skærmen i mange timer,på sådan en..den har en speciel duft ,når man pløjer,,en blanding af frisk muld og varm bensin motor,,helt anderledes end ferguson,,hilsen stærk miljøskadet bondemand..har senere selv haft 4
af dem,i forskelige vertioner, :wink:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » man 22. sep 2008 19:44

Ja og jeg husker også når det var ved at blive mørkt, var manifoldens vinkel rødglødende og lugten er stadig speciel fra den - dog ikke så kvælende som ammoniak-udslip :shock:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf dexta » man 22. sep 2008 20:50

Herligt med de gamle traktorer, det er også med at lade dem mærke at de lever, det er meget bedre og sjovere end alle de nye med 4 hjulstræk.. :D
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Kim B S » man 22. sep 2008 22:00

Hej Poul-Erik.
Herlig billede med en fin gammel traktor i arbejde. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 5. okt 2008 09:14

Tak for kommentarerne.
Men der er et problem med begge forhjul, for de er begge slørede (her i midtjylland kaldes det for "flak") og det viser sig at være de koniske lejer som er slidte. Det skulle jo bare kunne spændes sammen - men nej, der sidder en spec.afstandsbøsning der umuliggør at fjerne sløret !
Jeg har nu - som forsøg - fjernet venstre hjuls bøsning og derved kan det spændes fint sammen - uden slør, men hvad ville være mest korrekt/forkert at gøre for at undgå at skaffe nye lejer ? Måske afkorte bøsningen - som også er med på sprængtegningen fra Strynø - eller.... ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf dexta » søn 5. okt 2008 10:11

Hvad koster nye lejer, jeg tror det vile være bedst at skaffe dem og lave det rigtigt !! :?: :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 5. okt 2008 10:27

Hej Dexta og tak for svar.
Jeg har ikke undersøgt prisen på nye lejer eller om de overhovedet kan skaffes. Sidste gang jeg købte dele til den, fik jeg de forkerte o-ringe til liftarmene, for problemet er, at netop den grønne model fra før sammenslutningen med Volvo i 1956 ikke i alle tilfælde passer dele med den røde og den lokale Volvo forhandler opgav at skaffe de rigtige o-ringe ! Forskellen på de 2 o-ringe var så lille, at kun ved at lægge den sammen, var der synlig forskæl, så jeg kunne frygte det samme med lejerne...

Men Strynboen havde "gør det selv" løsningen til at tætne for liftolien v.h.a. 2 stk. smørenipler, der blev boret ind i "huset" og efter få pump med fedtsprøjten var det tæt. Simpel - men godt og ekkektivt. :idea:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » søn 5. okt 2008 10:45

den eneste grund til bøsningen er at låse møtrikken,hvis du kan låse den på anden vis,kan den undværes,men det bedste er at dreje et par mm af bøsset og så justere op med chims,det låser lejerne bedre
har tit set på deutz 4006 at lidt slør uden bøsset,,som de ikke har,,
kan hamre gevindet i stykker,jeg har altid brugt de gamle lejer igen
hvis de ikke har slidt slør ind mod akslen,,det er tit et større problem end slidte lejer..hvis du ikke har adgang til drejebænk kan du bare sende stumperne herned,,,men det bliver vist 120 kr i fragt,tur retur,, :| :|
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 5. okt 2008 11:20

Hej Lars og tak for rådet - men hvad er chims - evt. bølgeskiver ? Jeg har adgang til en drejebænk i.f.m. radioklub - men ellers tak for tilbuddet !
Jeg har glemt at spørge om du har modtaget forsendelsen og kan du afspille CDén ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » søn 5. okt 2008 11:44

hej,chims er bare tynde afstands skiver,,det lyder bare mere teknisk,,syntes dem som sælger dem(og dyrere).jeg har modtaget cd"eren..ungerne er vilde med knallerterne,,det er sjovt at den giver et lidt anderledes udtryk,,sammen med mortens rå,film giver det et godt indblik i turen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Kim B S » søn 5. okt 2008 14:06

Hej Poul-Erik.
Måske kan du få de rigtige stumper ved Ulrik Lauridsen fra Classicvolvoparts. han er specialist i gamle Volvoer, og han er samtidig også billig med hans stumper. Jeg ved at han også kan skaffe dele til andet end biler, da jeg har set eksempler på, at han blandt andet har skaffet dele til gamle bådmotore, så det skulle næsten undre mig om han ikke også kan skaffe noget til din gamle traktor. Jeg har handlet med ham, siden jeg fik min første Volvo i 1990, og har altid fået en meget god behandling, og der har ikke været noget som han ikke kunne skaffe til en fornuftig pris. Her er lige et link. :wink: :D

http://www.classicvolvoparts.dk/

Hilsen Kim
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » søn 5. okt 2008 14:17

ham kender jeg også,han skaffede de "orginale ermax"sideblink som blev eftermonteret i danmark,selv om man kan se de forreste blink fra siden,,skulle de aligevel på min 77 244. han har også oliefilter til b 14 og tændrør og fordelerdæksel.der skal man være opmærksom på udskæring for kondensatoren,ellers kan de fleste fra volvo/bosch bruges. men til traktor forhjul behøves ikke så gode lejer,,så poul erik kan saktens genbruge de gamle lejer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » man 6. okt 2008 18:10

Hej med Jer og tak for rådene.
I mellemtiden kan jeg godt forstå afstandsstykkets funktion, for uden den - som forsøg nu - er der kun splitten til at låse møtrikken og der er slør mellem split og møtrik :?
Måske er det mulig at finde en bølgeskive til et af lejernes ydre ringe, for så må det da blive spændt sammen med mindre slør end før ?

Der var forresten en artikel i Skive Folkeblad om en sjælden 444 fra Thise (nord for Skive), der har været i familiens eje i 3 generationer og det var en luxusmodel med varme - vistnok endda den første med denne vilde luxus..... :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » man 6. okt 2008 19:18

jeg har renoveret en 142 fra 68/69,den havde varmekanaler fra varmeapp,og ud til bagruden,de lå i dden fordybening i bunden ude langs panelet,på de senere,blev der lagt en galvaniseret profil i for at udfylde hullet,den havde også galvaniseret torpedo plade.en fantastisk bil,kørte faktisk bedre end 200 serien,selv med snekkestyring
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 16. apr 2011 19:09

Jeg har fået et problem med Deutz'ens 3 punkts lift, for den kan faktisk ikke løfte noget længere. Der manglede lidt hydraulikolie, men det er påfyldt til midt i skueglasset som kopibogen fra Peters Traktorbøger foreskriver. Det hjalp ikke og jeg er ikke klar over og der kan være kommet luft i systemet ? Når jeg kigger på splittegningen, kan jeg se en manchet ved stemplet, som måske kan være defekt med tiden ?
Når omskifteren er slået over på ekstra udstyr (f.eks. frontlæsser) kan jeg høre motoren belastes samtidig med at slangen "retter sig op" p.g.a. trykket, så jeg går ud fra at pumpen er OK.
Har traktor-eksperterne nogle tips ?
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 16. apr 2011 20:05, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » lør 16. apr 2011 19:49

hej det er 98% sikkert dit hyd rør som sidder indvendigt i bagtøjet som er revnet..jeg har laver 2 d-30 som havde den sygdom..du kan få lavet en lille hyd slange med omløbere som erstatter det stålrør..det er med skæreringe..ganske anmemdelig standart...de tyskere laver bare tingene så de nemt kan skiftes..du skal bare have låget af bagtøjet..men manglede den ikke olie i hydralik systemet..det plejer at ende nede i bagtøjet..når røret er utæt...når folk har fyldt hyd olie på i nogle år er hele bagtøjet fyldt...og det begynder at løbe ud i bremserne..da nivoet bliver alt for højt i bagtøjet..
den har stående hyd cylender...samme system som volvo boxer kørte med...de huggede det vist fra tyskerne,,,du skal også skifte den manchet i stemplet..den koster vist 250 kr
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 16. apr 2011 20:02

Hej Lars og tak for svaret.

OK, det er åbenbart et velkendt problem og jeg må bide i det sure æble og lukke op for at inspicere. Jo, splittegningen viser at cylinderen er lodret og at det omtalte metalrør er påspændt med banjo'er - hvis jeg ser rigtig ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf strynboen » lør 16. apr 2011 20:27

ikke banjo men skæreringe omløbere..men det sidder under blik bunden,,mener jeg..men det er nemt at skilde af..du skal bare tappe olien ud af systemet og løfte toppen af...super simpelt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Efterårspløjning som i 1956

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 16. apr 2011 20:33

Ok, jeg kan fotografere når jeg kommer så langt...

Jeg fik lige ny fedtpatron i sprøjten i dag, for at supplere BM 425 i dens liftarme - efter din opskrift og det virker bare. :(y)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster