Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » søn 26. mar 2017 21:12

ja tager en seson først og lære motoren at kende..har fået oliekøleren renset..den skal nu bruges som varmeveksler til kølvand/saltvand..der kommer billeder snart
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » ons 29. mar 2017 15:17

har fåed ordnet alt udvendig træ..der var lidt lyse pletter..hvor lakken var slidt væk...de bliver mørke..når man lakere,,(,jo dårligere træ jo mere lak suger det..og mørkner træet)....så jeg valgte at gori behamdle..med det dyre giftige til bærende konstruktioner..som er let råd angrebne...det slår alle spore i hjel..uden at farve træet...og så får det lindeolie som øverste lag..og måsle en gang gori igen...

men 50 år gammelt træ er som nyt..ikke kosmetisk..men styrkemæssigt...det er udvalgte gode matrialer..som de brugte hos Ejvind i 1966..

for masten ligner et gevær kolbe..er limet sammen af 2 halvparte..og der er udfræst kanal til ledninger i halvparterne..det er kunst håndværk..ovenlyset er også fantastisk i detaljerne...ja hele skibet er fyldt med små fantastiske udskæringer..messing beslag og fine detaljer..

det kræver fuld opmærksom hed at reparere og veligeholde..i den standart..det er næsten for meget..
Vedhæftede filer
DSCF2458.JPG
DSCF2458.JPG (539.32 KiB) Vist 305 gange
DSCF2459.JPG
DSCF2459.JPG (548.36 KiB) Vist 305 gange
DSCF2460.JPG
DSCF2460.JPG (616.18 KiB) Vist 305 gange
DSCF2461.JPG
DSCF2461.JPG (643.73 KiB) Vist 305 gange
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2070
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf claus olieklud » ons 29. mar 2017 23:34

hej... ja det pynter på træværket.
lak eller olie ? lak er flottest og olie mest praktisk.
ellers kan jeg anbefale benarolie fra jotun, det er en alkyd olie som er hærdende, giver man X antal lag ender det med en glans ligesom rigtig lak.
har engang lavet en stor nauticat, den var tideligere lakeret, efter bortskrabning og slibning fik den 4 gange gyldenbrun benarolie med uvfilter - det lignede ligesom rigtig klarlak, forskellen er bare det er langtidsholdbart + at det er let at efterbehandle.
benarolie er elastisk og "skaller" ikke - det er faktisk heller ikke særligt dyrt, man skal bare købe de store 3 liter bøtter, så bliver literprisen kun lidt over det halve ift 3/4 liter bøtter.

efter at havde givet mit lille hus ædeltræsolie mange år i træk, ja så gav jeg for 2 år siden hele huset 2 gange gyldenbrun uvr benarolie - overfladen er stadig absolut total lukket - jeg forventer at give et 3. lag i år, så vil jeg tro det kan holde 5 år uden yderligere behandling.

hilsen olieklud

CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf CrazyCatman » tors 30. mar 2017 10:57

Det ser rigtig flot ud med det arbejde du har lagt i LMen, Lars!
Og den så heller ikke helt skidt ud; Jeg er også helt vild med de hylder og... bar/skab? Ser rigtig lækkert ud! Og det udvendige ser jo rigtig flot ud efter at det er blevet behandlet
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1994 Yamaha RD350 R (4CE)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » tors 30. mar 2017 16:29

hej ja der er skabe hylder små skuffer fine detaljer i overflod..på en Ejvind jolle..det er ikke en lm..men en svendborg fremstillet jolle fra Ejvind værftet som tidl har fremstillet skibe til søvernet/hjemme værnet..men de er udfaset nu..de var tideligere et træ værft..så derfør er alt træ arbejde ekstra godt..

har modtaget mine kina led pære til lanternerne..de er enkelt sidet..men det er fint til mine lanterner..der er ikke reflektore i dem..så får ikke noget ud af lys fra bagsiden af pæren..
har poleret trompeten..den er sindssyg kraftig..der kommer næsten blod ud af ørene..når man tuder...
Vedhæftede filer
DSCF2470.JPG
DSCF2470.JPG (524.72 KiB) Vist 277 gange
DSCF2471.JPG
DSCF2471.JPG (462.21 KiB) Vist 277 gange
DSCF2472.JPG
DSCF2472.JPG (443.35 KiB) Vist 277 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » lør 1. apr 2017 22:39

har skifter sikringerne til "fladsikringer"..så det er nemmere at finde nye..og det er mere standart med dem..har en kæmpe glassikring som forsikring..som sikre klemrækken..som er en stor række skruemuffer i et messing beslag..derfra fødes så min nye sikrings kasse..som er ført ud gennem frontvæggen ud i kabinen..lidt diskret..derfra går ledningerne op til kontakt panelet..med knapper med kontrol dioder..og derfra ud til brugerne..
grunden til kontrol lysene er at de tideligere sikringer sad i panelet..og skulle enten proppe hullerne..eller fremstille noget sjovt.. :hihi

jeg fandt nogle 20 år gamle dioder..og fik blandet dem op med nogle nye..der er kæmpe forskel..så måtte sotere 3" gamle" fra .. for at få lidt svagt lys..de nye lyser dobbelt så meget..udviklingen i diode lys er gået stærkt..hullerne til dioderne erØ 6,5 fra bagsiden..bortset fra de sidste 3 mm..der er det kun 5,5..så dioden ikke kan smutte helt gennem..krympeflexen holder den fint stramt i hullerne..så har ikke limet den fast

560 ohm modstande passer til svagt lys..

skal have bygget et kompas lys..bruger et 10 mm kobber rør..lodder en flange i den ene ende..så det kan skrues i panelet..og drejer en lille pæn lampeskærm til lys enden..og så kommer der en klar diode i.med samme..eller lidt større modstand..det skal kun lige lyse ned i kompasset..ikke blænde...i gamle dage brugte vi en nefa lygte..borede et hul i plast pære enden så var der netop lidt lys..men ikke for meget..
Vedhæftede filer
DSCF2473.JPG
DSCF2473.JPG (577.72 KiB) Vist 262 gange
DSCF2474.JPG
DSCF2474.JPG (562.58 KiB) Vist 262 gange
DSCF2475.JPG
DSCF2475.JPG (556.27 KiB) Vist 262 gange
DSCF2476.JPG
DSCF2476.JPG (437.01 KiB) Vist 262 gange
DSCF2478.JPG
DSCF2478.JPG (557.96 KiB) Vist 262 gange
DSCF2479.JPG
DSCF2479.JPG (545.18 KiB) Vist 262 gange
DSCF2480.JPG
DSCF2480.JPG (499.15 KiB) Vist 262 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3871
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf FS1originalen » lør 1. apr 2017 23:08

Høj klasse Lars.

Har du overvejet en acrylstang som "lysleder" til kompasset. Så kan du nøjes med en pind hvor lyset kommer ud af enden. Den kan varmebøjes (i ovnen når Heidi ikke er hjemme), og evt overtrækkes med krympeflex hvis du ikke vil kunne se lys fra siderne.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf Nikolaj Y » søn 2. apr 2017 09:20

Der er altså kræs Lars :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » søn 2. apr 2017 22:01

visker motoren var fuld af vand..fik den renset..og smurt op..men ved testen..viste det sig at der var knækket et nylon tandhjul..så det duede ikke

vil ikke ofre en ny..da pengene er små...så skar den op..tog aksel og rør bøsning..og drejede et rustfri endestykke..og slagloddede det på akslen..og monterede en 6mm rustfri aksel..med kugle på enden..

så nu køre det rent mekanisk..så er der også lidt at se til når det pisker ind over skivet..måske en sprintler med gummi ballon..men er det strængt nøvendigt??
Vedhæftede filer
DSCF2481.JPG
DSCF2481.JPG (434.88 KiB) Vist 239 gange
DSCF2482.JPG
DSCF2482.JPG (438.89 KiB) Vist 239 gange
DSCF2483.JPG
DSCF2483.JPG (465.12 KiB) Vist 239 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » søn 2. apr 2017 22:07

FS1originalen skrev:Høj klasse Lars.

Har du overvejet en acrylstang som "lysleder" til kompasset. Så kan du nøjes med en pind hvor lyset kommer ud af enden. Den kan varmebøjes (i ovnen når Heidi ikke er hjemme), og evt overtrækkes med krympeflex hvis du ikke vil kunne se lys fra siderne.

Erik

ja og så have 2 lava lamper som lanterner..sådan lidt james bond aktigt.. :teeth2

ja lysleder de tynde kan jo fint gå i et bremse kobber rør..og så poleres flot op..men kan man købe en lysleder..de langhårede lamper har jo 100 vis

nå kedelig som jeg er..8 mm kobberrør med pålodder et lille messing lampeskærm til en klar diode..en ekstra kraftig modstand..så lyset er kraftig dæmpet..det bliver så koblet over instrument belysningen...fik lige sølv lodee3t et beslag til bag lanternen..det træ den sad i skulle ikke bruges..så lettere at fjerne det hele..og så bygge en lille rustfri holder til" bag"lyset..
Vedhæftede filer
DSCF2488.JPG
DSCF2488.JPG (540.71 KiB) Vist 220 gange
DSCF2489.JPG
DSCF2489.JPG (369.38 KiB) Vist 220 gange
DSCF2493.JPG
DSCF2493.JPG (583.82 KiB) Vist 220 gange
DSCF2494.JPG
DSCF2494.JPG (511.79 KiB) Vist 220 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » fre 14. apr 2017 19:24

har renset tanke...der var lidt pest i bunden af vandudskilleren..så måtte åbne begge brændstof tanke..og vaske dem i bensin..for at fjerne den fedtede film..det var ikke så alvorligt..så kunne bare tørre tankene med en bensin klud...så var de rene..værre var det at der var en forhølet udløbs styds i den ene tank..så den første cm var en vand fælde..det giver pest i tanken ...så drejede 2 nye studser med pakning og omløber..og monterede dem...så kan kuglehanerne også bedre skrues længre på..de hang i det uderste gevind..så havde ikke for godt fast
hat monteret et glas..i vand udskilleren..og et ekstra vand udskiller glas..lige på hanerne..så alt vil fanges i det klare glas,,og man kan holde øje med udviklingen i tanken...
stævnrør smøringen var utæt,,så der lå en klump på 1 kilo i under stævnrøret..en løs omløber var fejlen...der var dog smøring,,da der var fedt ved propellen da jeg skiftede zink klodser..

har købt et godt gear til 2000 kr..da skifteren var halvslidt...turde ikke risikere at sejle med noget halvslidt..men nu har jeg da reservedele..

motoren er renset indvendig..dækslerne er malet og renset..og krumtap huset vasker tørret og pudset..så olien kan holdes ren i lang tid...
puha der mangler meget endnu...får ikke ordnet alle detaljer i år..det vil tage flere år at få den helt pæn..
Vedhæftede filer
DSCF2503.JPG
DSCF2503.JPG (505.17 KiB) Vist 143 gange
DSCF2504.JPG
DSCF2504.JPG (490.04 KiB) Vist 143 gange
DSCF2505.JPG
DSCF2505.JPG (429.03 KiB) Vist 143 gange
DSCF2506.JPG
DSCF2506.JPG (548.66 KiB) Vist 143 gange
DSCF2507.JPG
DSCF2507.JPG (507.65 KiB) Vist 143 gange
DSCF2508.JPG
DSCF2508.JPG (514.82 KiB) Vist 143 gange
DSCF2509.JPG
DSCF2509.JPG (400.21 KiB) Vist 143 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » ons 19. apr 2017 21:36

har lakeret kabine døren og instrument panelet..og monteret et olie tryk ur..og usb ladestik/cigaret ladestik/voltmeter..de sidder i kopborede huller i front panelet/kabine vægen..det plastic panel som fulgte med så billigt ud..så mobnterede i stedet de små stik/ure direkte i træ..det blev godt..det nye gear et renset udvendig og indvendig..alle vand studser er skåret op i gevinderne..så de rensede og polerede studser kan monteres senere
Vedhæftede filer
DSCF2513.JPG
DSCF2513.JPG (551.02 KiB) Vist 120 gange
DSCF2514.JPG
DSCF2514.JPG (575.83 KiB) Vist 120 gange
DSCF2515.JPG
DSCF2515.JPG (537.45 KiB) Vist 120 gange
DSCF2516.JPG
DSCF2516.JPG (584.26 KiB) Vist 120 gange
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2070
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf claus olieklud » fre 21. apr 2017 21:38

hejsa... faldt først på måneden over en annonce som netop var indrykket dagen forinden - det var en LM 27 motorsejler der stod til en billig pris.
jeg købte den efter 5 minutters telefonsamtale og overførte straks 10000 kr i depositum, resten af pengene ville han få ved afhentning, jeg sagde han skulle sætte båden i vandet og montere masten, jeg ville så sende en mand som skulle sejle den hjem.
det eneste billede jeg havde set af den var en enkelt billede udvendigt fra, man kan i den grad sige at jeg har købt den absolut ubeset.
det hele gik stærkt - båden skulle sejles fra Haderslev i Sønderjylland til køge Østsjælland.
den skulle sejles alene for motor, det tog godt 30 effektive sejltimer, blæste undervejs inde i rødbyhavn hvor den måtte ligge en uge, hældte i alt 180 liter dieselolie på, tanken er på 120 liter, jeg vil tro den har brugt ca 150 liter på turen.

motoren er en gammel 4 cylinder BMC diesel ferskvandskølet med hydraulisk gear - den kører fint og brugte ikke nævneværdigt motorolie.

nu går jeg så og sætter båden lidt i stand, der er 1000 ting at lave ved den, jeg er startet med oprydning og afrensning.
det tager tid at sætte sådan en i stand, men lidt ind imellem, der er flere hundrede arbejdstimer, men så bliver den også god og pæn igen - i hvert fald ren og funktionel.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0498.jpg
sådan ser den ud første gang jeg så den, den er netop ankommet køge samme dag
IMAG0498.jpg (374.36 KiB) Vist 79 gange
IMAG0499.jpg
det var en af de lokale fra havnen som sejlede den hjem for mig. han vil kun sejle alene, det passer ham bedst, han har før sejlet både langt for andre, både ud & hjem
IMAG0499.jpg (414.45 KiB) Vist 79 gange
IMAG0502.jpg
her har jeg rengjort overbygning og træværk
IMAG0502.jpg (382.92 KiB) Vist 79 gange
IMAG0501.jpg
det tog en hel dag at rense overbygningen
IMAG0501.jpg (482.49 KiB) Vist 79 gange

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3871
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf FS1originalen » fre 21. apr 2017 22:31

Fint skib Claus,
Og velkommen som "skibsreder nr 3 på forum" :teeth2

Hvad er planen: Flytter du ind, er den til weekendture med din zoologiske have, eller er det "ren forretning" med videresalg for øje???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » fre 21. apr 2017 22:53

ja de tager meget tid at få bare rimelige i orden..skal de så ligne nye..er det flere års arbejde..

min er ved at være brugbar..det brugte gearkasse jeg fik købt..passede ikke helt,,,så måtte klone mit gamle gearhus ..med det ny inmad fra den nyere indkøbte..men det kommer i båden i morgen..så mangler udstødning vandkøling..og montage af alt det elektriske..jeg har renoveret..og liggende klar..båden bliver ikke pæn..men alt fungere...så er det ud og prøve at sejle ...og prøve det af...
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2070
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf claus olieklud » lør 22. apr 2017 09:23

hej igen... jeg ved ikke helt hvad jeg skal med alle de både, jeg er som regel ikke så hurtig til at sælge, desuden er det ikke let at sælge en båd, og slet ikke at tjene en 2 krone på det.
jeg har haft mindst 20 forskellige både, jeg har prøvet både stål, træ og glasfiber - den bedste til halvt beboelse var en stor stålbåd, den kunne det hele.
lige nu har jeg 3 LM både - måske er jeg i gang med en samling ?

nej jeg ser bare muligheden når man kan gøre en god handel, men man skal bare være klar over der er nogle omkostninger ved at havde både at ligge, man skal også passe på det ikke går i forfald.

dog skal det siges at sådan en LM 27 motorsejler er en andeles attraktiv båd, den er nem at finde en køber til hvis den ellers er rimelig i orden.

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » søn 23. apr 2017 18:36

ja ..køb når tingene er der.
.det er vigtigt at have pengene klar,,når det rigtige tilbud pludselig er der..hvis man shopper kassen tom.på småting,,, kan man ikke slå til når det rigtig gælder.

.der er heidi en rigtig økonom...som giver godkendelse til at plyndre husholdningen. og køre et par måneder på lavt blus.hvis man har fundet det rigtige tilbud..
men claus har jo kun papagøjen og meter musen at spørge.
..men stadig kan man jo kun bruge hvad man har..og en lækker rød østtysk sportsvogn og 3 LM motorsejlere..og en amerikaner kassevogn..kan man nemt have..hvis man spare og prioetere..og er omhyggelig at genbruge så mange ting,,og recurser som mulig i dagligdagen...der er claus og jeg nok meget ens..
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » søn 23. apr 2017 18:44

nå har fået lakeret roret/rat..og drejet en kugle til de store ror bevægelser..
har thekket fødepumpen..den har dobbelt melbran..skal have en ny melbran bestilt..men den gamle kan bruges.til de første test..har monteret en hane på indgangen/brændstof tilførelsen til indsprøjtnings pumpen,,, med en kobberrør aftapnings studs,,så jeg kan udlufte i en beholder,,uden at sjaske hele motoren over med diesel...den er boret med i banjo bolten. og skåret 1/8 rørgevind..
har slagloddet forlængelse/forstørelse rør på lydpotten,,da slangerne var noget for store til studserne...har kortet op på de sønder klemte slanger..så de ekstra 20 cm vil netop redde dem..
Vedhæftede filer
DSCF2525.JPG
DSCF2525.JPG (583.95 KiB) Vist 33 gange
DSCF2523.JPG
DSCF2523.JPG (470.68 KiB) Vist 33 gange
DSCF2519.JPG
DSCF2519.JPG (486.69 KiB) Vist 33 gange
DSCF2520.JPG
DSCF2520.JPG (572.82 KiB) Vist 33 gange
DSCF2517.JPG
DSCF2517.JPG (480.14 KiB) Vist 33 gange
DSCF2518.JPG
DSCF2518.JPG (514.48 KiB) Vist 33 gange
DSCF2527.JPG
DSCF2527.JPG (566.04 KiB) Vist 15 gange
Senest rettet af knallert man 24. apr 2017 14:35, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2070
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf claus olieklud » søn 23. apr 2017 23:02

hej... det er blevet vældigt flot det ror der - det er lækkert med et massivt knageror af træ.
mht den udluftningsstuds du nævner kan jeg godt se det smarte ved at man ikke pladre diesel ud over hele motoren, men jeg tænker også på om du ikke har retur diesel til tanken ? det er ikke alle gamle motorer der har det, men ellers er det en fordel at lave - nogle gamle typer har bare returrøret fra dysserne retur til forfilteret, men især på et gammelt slidt system kan det give problemer med luften bare kører i ring, ved så at lave retur til tanken fjernes dette problem.
det er ikke kun retur fra selve dysserne der skal til retur til tank, men næsten alt hvad forpumpen kan pumpe - den lille aftapning du har lavet kunne sikkert bruges som returstuds fra indsprøjtningspumpen.
nogle større indsprøjtningspumper har som regel flere udluftningsskruer - det er ikke unormalt at erstatte den sidste udluftningsskrue med en studs og lave returløb til tanken - så bliver motoren selvudluftende + at man tit fjerner problemer med et gammelt slidt system.
til trods man kalder det selvudluftende, kan man i nogle tilfælde alligevel blive nød til at åbne et par dysserør - det er meget forskelligt, nogle motorer er fuldstændigt lige glad med det, andre kommer ikke i gang uden.

der er kun fordele ved returløb, luft undgås, helt eller delvis selvudluftende, men bedst af alt bliver tanken holdt ren, dieselolien står ikke stille, men bliver altid filtreret når motoren kører - det er enorme mængder der pumpes retur efter at havde været igennem filter/vandudskiller system - når en motor har forbrændt 1 liter dieselolie er det måske 10 - 50 liter diesel der er pumpet retur, derfor den kraftigt tankrensende effekt.

næ lars - det er ikke 3 stk LM motorsejlere jeg har, det altså kun 2, den 3. LM båd jeg har er en LM10 surf - det er noget af den allerførste LM bådproduktion som Lunderskov møbelfabrik lavede, de startede i midten eller slutningen af halvtredserne da glasfiber/polyester var en helt ny opfindelse... den har jeg vist aldrig vist frem - det er en fed lille synkefri speedbåd med amerikanerfinner bagtil - købte den for 18 år siden som rigtig godt slidt, har forstærker bund og hæk, oprindeligt bygget til kort ben, men jeg har bygget hækken op så den nu bruger lang ben påhængsmotor... har ikke haft motor på den de sidste mange år - den er oprindeligt beregnet til 20-50 hk, men jeg har selvfølgelig haft overdrevet og sejlede i nogle år rundt med en 120 hk 4 cylinder Chrysler - jeg har nogle gamle videoklip jeg selv har taget fra førerpladsen - jeg bliver næsten bange for mig selv når jeg ser det, og hører lyden af sådan en skrigende 4 cylinder 2 takt der bliver svært overdrejet... den kunne ikke sejle special stærkt ift motorens størrelse, ca 80 kmt, men den kunne accelerere så man blev trykket i sædet.
den har skriggul overdel med sort fenderlidte, ørne med flammer hen af siden, foran er der billede af kaj & bøje - den er blevet noget mat med tiden, en skønne dag sætter jeg en motor på den igen, det skal bare være en 40-50 hk.
således har man så mange projekter at man næsten mister overblikket.

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Gummi rocker
Indlæg: 912
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlægaf knallert » man 24. apr 2017 11:30

hej ...nej der er ikke et retur system..men bare en dyse i banjo bolten fra ´fødepumpen..så det begrænser forsyningen vidre til finfilteret...mon ikke melbranen går i flydestilling..eller begrænser pumperiet.(.den er vistnok direkte forbundet til vippe armen).. har bare en "halvkugle" som støder op mod tryk akslen i selve melbranen, og en fjeder som presser mod pumpeslaget,,så jeg tror den stabilicere sig i en form for neutral..når mængde og tryk.er opfyldt(men er ikke sikker) Volvo penta har data på både tryk og" mængde i minuttet"..det er vel mindstekrav...skal have læst lidt op på det!..retur fra dyser går i finfilteret..det virker..men som du er inde på vil luft bobler køre rundt..hvis der kommer utætheder..
LM havde en stor vindmølle fabrik i Rudkøbing..faktisk i Bianca"s gamle bygninger..hvor der blev bygget mange sejlskibe i 1970 erne...rudkøbing joller var et andet firma.. vistnok starter af brde Fabrin. motorværksted.det var kun små joller..


edit ..har samlet pumpen igen..der er direkte forbindelse til melbranen til vippearmen,,,fjederen er så stram at..der ikke kan være en frikobling..så det pumper hele tiden ..som de fleste Bosch systemer bruger..dette Volvo system er dog en skøn blanding af alt muligt..typisk Volvo i 70 erne..de købte alle steder og fravalgte Bosch pga prisen...
pumpen er ikke en CAV..men en der står made in vest-germany og har dobbelt melbran..det lugter lidt af kvalitet..den er også meget solidt og grundigt udført..ikke en typisk traktor pumpe..
Vedhæftede filer
DSCF2526.JPG
DSCF2526.JPG (479.41 KiB) Vist 15 gange
strynboen på test profil


Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst