Protunas kopi af Boss dæmper

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af o0nodland0o »

Hej alle!
jeg har fået fingrene i protunas kopi af et Boss dæmper rør altså kopien af dette billede Billede

og ville så lige høre om den gir noget? jeg kører med 5,3 rør nu og vil gerne have dem sammenlignet hvis muligt.

er det et 32mm for rør der skal på?
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af roberthandvask »

hvilken cylinder kører du med?

der er et 36 mm forrør.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af o0nodland0o »

Jeg kører med en 45mm new race. Hvor kan jeg få fat i et 36mm forrør?
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af roberthandvask »

o0nodland0o skrev:Jeg kører med en 45mm new race. Hvor kan jeg få fat i et 36mm forrør?
jeg ved ikke hvor du kan få fat i et 36 mm forrør. så vidt jeg ved blev de kun lavet til boss dæmper udstødningen til yamaha.

jeg har bare dårlig erfaring med boss dæmper på 40 mm cylinder. men har ikke prøvet med min 43 mm cylinder i nu. jeg gør det her

i løbet af ugen.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af anden77 »

Prøv at høre Benny .Fik et af ham i sin tid måske han har nogle tilbage, kunne ske,er dog mit billede kan jeg se,men helt okay,ville få fat i 2 forrør, kræver en stor cylinder 45mm vil jeg sige og er ikke lige meget hvor langt forrørret går i dæmperen så når du har kørt til prøver du dig frem og saver lidt af forrøret og prøver dig frem indtil du har det bedste resultat,og måske 0,5 cm af gangen og når det så går ned af bakke har du savet for meget af derfor skal du bruge 2 forrør,var sådan jeg gjorde,men er kun et forslag,men den er dog ikke så god som den originale er ikke så tyk i godset,måske andreherinde har erfaringer med den,er nemt at tune,men skal du nå 85-90 km t er det altså ikke bare lige sådan erkostbart og koster som regel nogle stempler og måske en sætter desværre
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af Krelleh »

Benny han har forrør i 35 mm, hvis det kan bruges?
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... m-890.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ved ikke noget om det, da jeg kører lovligt :oops:
Mvh. Christian
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af kreidlerhansen »

36mm forrør er bare for voldsomt til mindre end en stærkt overkvadratisk motor på ca. 80cc

Midtersektionen er stadig beskeden, og kammervolumen ligeså. Bundtræk væk, masser af omdrejninger og en for svag returbølge spår jeg om resultatet.

Skal den endelig bidrage med andet end omdrejninger, så bør forrøret være længere end normalt for at bevare temperaturen på udstødningsgasserne i forrøret og inden ekspansionsdelen.


Rent gætværk, herfra, bevares. Jeg ser bare ingen fordel i et kæmpe forrør på en totakter med smal, lavtliggende udstødningsport og skylleareal på størrelse med et frimærke.

Men lad 1/3 forrør være 28mm, næste tredjedel 32mm og den sidste tredjedel 36mm, så bliver snakken en anden, og først da tror jeg, Boss-dæmperen kommer til sin ret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har sådan en boss kopi på en af mine yamahaer på 12. år, og som jeg har sagt mange gange er sådan en meget svær at drive... faktisk skal den i det røde felt før den rykker, men tilgengæld er omdrejningerne uendelige !
dvs. trækområde imellem 9000 - 12000 omdrejninger - dog syntes jeg det dybe bundtræk ( 3000 - 5000 ) er rimeligt fornuftigt effektpotte tiltrods, sikkert fordi der er rimeligt meget modstand i lyddæmperdelen...
min cylinder er en gammel model som er opboret til 45mm, skyllekanaler er skærpet & pudset rene for det der sorte maling som der normalt er i kanalerne, udstødningsporten er stor + udstødningskanalen er tragtformet så den passer til det tykke afgangsrør, stemplet er med 1 traditionel stempelring og uden huller, kompressionsforholdet er rimeligt højt ( jeg gætter på 10:1 ), original membran, stor kaburator, gearing 11/43...
jeg har aldrig prøvet med andre udstødninger på denne knallert selv om jeg godt ved bossdempers ikke er den mest effektive...
dog vil jeg sige den er meget støjsvag og samtidig pæn, desuden er cromen skide god !
jeg er helt enig med kreidlerhansen ang. konisk afgangsrør - det syntes jeg også man ser på 2 takt racermotorcykler

jeg tror ikke i får det til at virke med 40mm cylinder, men lad os høre om det
hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af kreidlerhansen »

Claus >> Har du mon mulighed for, i 'eksperimentets hellighed', at stykke et par forrør sammen?

Jeg prøvede i løbet af sommeren at popnitte et 28mm forrør ind i starten af et 32mm forrør på en totalt ustyrlig udstødning. Max omdrejninger blev reduceret fra 13.000 til 12.700, men forskellen fra 3-10.000rpm var så omfattende, at motoren uden problemer kunne æde en tand mindre bagtil!

Med en tidligere hidsig opsætning (60cc, max 14.000rpm) kørte jeg også med en let gearing (12/36, hvor standard er 14/35!), og bundtræk/anvendelighed var faktisk ok i kraft af, motoren ikke skulle kæmpe mod en tung udveksling. At 80km/t så foregik ved 10.000rpm var lidt svært for mig at sluge, trods en relativt ubesværet tophastighed på ~105km/t@13.000rpm.
Det duer ikke på en hverdagsmaskine, hvor sjovt det end kan være at køre med.

Jeg nævner det for at understrege Claus' valg af gearing som en reel nødvendighed for at lade motoren udnytte sit effektområde. Det kan virke selvmodsigende at tune en motor og så benytte en nær lovlig 30-gearing (11/36 på Kreidler), men høje omdrejninger har altid været totakterens styrke i kraft af dens relativt svage, snævre drejningsmoment.
Derfor render scooterne som død og et varmt sted! Let startudveksling, konstant opgearing indenfor trækområdet op til max udveksling og derefter overdrejning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Protunas kopi af Boss dæmper

Indlæg af claus olieklud »

hejsa igen... jo jeg vil gerne prøve at experimentere med noget andet udstødningsværk, men det bliver ikke med hverken protuna boss eller original bos dempers, idet de er komplette med forrør som sidder helt tæt til potten - afgangsrøret er selvfølgelig skåret af lige bag spændebåndet så det er som det skal være - efter så mange år sidder røret jo fast selv om man løsner spændbåndet og det skal der ikke pilles ved...
jeg har i flere år haft lyst til at prøve med en crosspotte da jeg syntes sådan en er super effektiv... jeg har for år tilbage indkøbt en helt ny til samme formål - den ligger og venter på den rigtige dag skal komme
der skal lige skæres ca 25 cm af røret imellem potte og lyddæmper så lyddæmperen kan fastgøres der hvor hjælmlåsen normalt sidder... på den måde bliver det pænest syntes jeg - hvis man ikke gør det stritter lyddæmperen alt for langt bagud ift. min smag... sådan har jeg selvfølgelig også gjort på 76 eren og det fungerer fint... inden man foreslår mig at låne potten derfra må jeg hellere fortælle at det er umuligt - det er fordi den har siddet der siden den blev monteret og først skal pilles af når det er nødvendigt pga smadret motor, det er jo alucylinder med skrøbeligt gevind... jeg udnøtter dog hele gevindets længde idet jeg ikke bruger udstødningspakning og dermed bliver det aligevel stærkt - samme princip bruger jeg på bossen med jerncylinder, det bliver 100% tæt bare flancen er lige...
kreidlerhansen - det du skriver med step forrør - faktisk er det jo nøjagtig sådan en crosspotte er konstrueret, alså med 3 step inden konusen begynder...
hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Tuning"