Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af o0nodland0o »

Hej så er den tredje Yamaha ved at blive samlet og jeg har bestemt at det skal være den der skal
køre hurtigest så jeg vil gerne høre om alle de ting man kan gøre for at få dem op i fart selvom det måske kun gir 1 km/t. Jeg ved man kan købe en racer krumtap og sådan noget men jeg vil nu helst bare høre om man kan lave noget ved den gamle så den kan tage lidt flere omdrejninger.
Ellers bare kom med hvad i ved så vi alle kan få glæde af det ;)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af Morten - Webmaster »

Her et par ting:

1. krumtappen skal fyldes ud med propper i slagene.
2. krumtaphuset skal IKKE poleres blankt
3. indsugning slibes op fra 16 til 18 mm
4. Smalle dæk
5. find en cylinder i god kvalitet gods, køb et org større stempel og få cylinderen portet, udboret og honet til stemplet
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af kreidlerhansen »

Strip den for AL overflødig vægt - hvis det ikke påvirker maskinens funktion, skal det af.

Smalle dæk er et must. 2.00-17 pumpet til hvad de nu kan klare.

Motormæssigt størst mulig volumen gennem kvalitetscylinder og -stempel. Topstykket skal indeholde et passende squishband - et Kreidler-topstykke har samme pindboltafstand, så det kan fint bruges efter en tur i drejebænken.
Evt. skal forbrændingskammeret nedsænkes i cylinderen.

Om muligt, gå efter et stempel med flad top. Det gør det nemmere at tilpasse forbrændingskammeret.

Med en højde på udstødningsporten omkring 22mm fra top, kan du fint udnytte et af de udstødningsdesigns, jeg har uploadet for noget tid siden.
Bygget korrekt er de enhver bolt-on potte overlegen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af kreidlerhansen »

Grunden til jeg nævner Kreidler-topstykket er, at det har en stor overflade. Topstykket (især med squishband) aftager langt størstedelen af varmen, så det er en udmærket måde at 'opgradere' på.
De firkantede udgaver har endda tændrøret centralt placeret, så det er nemt at have med at gøre i drejebænken.
Desuden er det nemmere at rette skyllekanalerne ind efter et centralt placeret tændrør, end hvis det sidder forskudt fra centrum af forbrændingskammeret.


Glem ikke 'fører-tuning' med stramt tøj, hehe. Hvorvidt du synes om det eller ej, er 100% uvæsentligt. Ingen grund til at miste 2km/t pga forfængelighed.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af Kim B S »

kreidlerhansen skrev:Grunden til jeg nævner Kreidler-topstykket er, at det har en stor overflade. Topstykket (især med squishband) aftager langt størstedelen af varmen, så det er en udmærket måde at 'opgradere' på.
De firkantede udgaver har endda tændrøret centralt placeret, så det er nemt at have med at gøre i drejebænken.
Desuden er det nemmere at rette skyllekanalerne ind efter et centralt placeret tændrør, end hvis det sidder forskudt fra centrum af forbrændingskammeret.


Glem ikke 'fører-tuning' med stramt tøj, hehe. Hvorvidt du synes om det eller ej, er 100% uvæsentligt. Ingen grund til at miste 2km/t pga forfængelighed.
Hej o0nodland0o.
Ja, vindmodstanden har en del at sige, derfor er det også en fordel at have en kåbe på knallerten, især i modvind vil den hjælpe. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af o0nodland0o »

hvisman tager en 43mm cylinder og honer den op er der så ikke en god chance for at det bliver lidt skævt eller sådan noget? og gør det nogen forskel om indsugningen er 16 eller 18 når karburatoren er 15,5 eller 16mm?
jeg havde købt en ny 43mm cylinder her på yamahafs1 og den kørte fint men så portede vi udstødningen op og den kunne tage mange flere omdrejninger men mistede så meget optræk at den skulle geares meget ned så topfarten er mere eller mindre den samme nu så kan det virkelig betale sig at porte dem op?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis potten matcher porttiderne, forøges tophastigheden selv om man går lidt ned i gearing. Hvis motoren tager 20% flere omdrejninger, og man kun reducerer gearingen 10% er der stadig overskud :-) Men hvordan ligger portene? Squish-afstand/deck height? Hvilken potte? Stemplets kompressionshøjde? Blowdown? Tændingstidspunkt?

Det er altså ikke 'bare lige' og 'max hul i gennem' :-)

Cylinderen bores til den ønskede størrelse og hones til stemplets tolerance. Hvis du ikke når at kede dig, mens du øger boringen 2mm ved honing alene, så er støbejernslegeringen sikkert værdiløs...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af o0nodland0o »

jeg fik min onkel til det og han har gjort det nogle gange før da han var lidt yngre. Jeg kører med en 5,3 skråt skåret udstødning men overvejer at få en Proma-type fra protuna hvis den altså kan bruges?
jeg har en 45mm fs1 cylinder men jeg mangler lige et topstykke der passer og en pakning. den var portet op da jeg fik fingrene i den og den har mere eller mindre samme størrelse som den 43mm jeg kører med nu.
Jeg overvejer lidt at købe en 43mm igen og så ikke porte den så jeg har masser optræk men stadi kan køre en 70 stykker
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Alle der ved noget om tun/tuntriks kig venligst her

Indlæg af o0nodland0o »

har lige skilt den nye blok ad (den har aldrig nogen sinde været skilt før) og jeg ville lige høre om i har en go måde at få krumtappen ud uden en presser eller lign.
Besvar

Tilbage til "Tuning"