Bos Dempers er så vidt jeg husker et hollandsk firma, som profilerede sig på knallertmarkedet med den gamle 'knæk-udstødning'. Alle udstødninger med lignende udseende kalder hollænderne 'Bos demper'.
Jamarcol står bag replica'erne, som alle er længere og knækker forskellige steder.
Det er en universalpotte, intet andet. Et 3-4mm større forrør øger blæreværdien af tuningsgraden, men på Kreidleren mister man bare trækkraft, fordi motorens maksimale volumen på 50-60ccm aldrig kan blæse så stort et afgangsrør op.
Eller, jo hvis man hæver udstødningskanalen til omtrent 19mm fra top, kører med 28mm karburator, tilføjer en nogenlunde præcis modkonus i potten og lever med at skifte plejlstang for hver 1000km, fordi motoren er ubrugelig udenfor mellem- og trækområdet fra 8-14.000rpm... Og selv da vil det knibe med spidseffekten, fordi skyllekanalerne ligger for lavt, hvilket giver et smalt trækområde, og kræver en let gearing. På en god dag, ca 110km/t på toppen, evigt startbesvær pga modstridende porttider og ca nul holdbarhed... Men den kan da larme!
Og dét er meget værd for en 16årig!
Derfor er det stadig en snot-udstødning ift. sit ry. Enhver som påstår det modsatte, mangler at prøve en rigtig ekspansionsudstødning. Der er en verden... nej, et helt univers til forskel!