Side 1 af 1

hej, boss dæmper

: tors 21. jul 2011 10:21
af anden77
Har denne boss dæmper, er den til en yamaha eller en Kreidler eller noget helt tredje ? Vil selv mene den er til yamaha da den er identisk i udseende med den protuna kopi jeg havde engang.

Re: hej, boss dæmper

: tors 21. jul 2011 10:30
af Dewil
Den kan fint sidde på en FS1 :D

Re: hej, boss dæmper

: tors 21. jul 2011 19:08
af anden77
Ja okay men er det den samme type boss dæmper man bruger til kreidler?

Re: hej, boss dæmper

: tors 21. jul 2011 20:58
af kreidlerhansen
Boss-dæmperen har aldrig været brugt til Kreidler, men fra fabrikkens side brugte man en skrå udstødning med fløjte til 28mm/lovlig forrør til RMC-modellen fra '77-'79, og til Mustang/Cross brugte man en anden skrå model, som er dæmpet ligesom Boss'en.

Jeg kan ikke huske, om forrøret er 35mm eller 36mm - jeg ved kun, at alt over 32mm på Kreidleren er noget snot, så længe vi taler almindelige megafon-udstødninger.

Enhver, som betragter Boss'en som en reel ekspansionsudstødning tager fejl. Den har ingen decideret modkonus/baffle, men derimod en simpel, perforeret refleksionsvæg som i enhver anden potte med samme dæmpningssystem. :)

Re: hej, boss dæmper

: fre 22. jul 2011 10:21
af anden77
tak for hjælpen,mente også den kun var til yamaha,mener den indgik i det gamle 12,5 sæt og til 12,8 var det oplagte,ret mig hvis jeg tager fejl :D

Re: hej, boss dæmper

: søn 24. jul 2011 09:53
af anden77
Hvorfor sælger de så en bos udstødning til kreidler i holland ? :whew

Re: hej, boss dæmper

: søn 24. jul 2011 11:03
af kreidlerhansen
Bos Dempers er så vidt jeg husker et hollandsk firma, som profilerede sig på knallertmarkedet med den gamle 'knæk-udstødning'. Alle udstødninger med lignende udseende kalder hollænderne 'Bos demper'.
Jamarcol står bag replica'erne, som alle er længere og knækker forskellige steder.

Det er en universalpotte, intet andet. Et 3-4mm større forrør øger blæreværdien af tuningsgraden, men på Kreidleren mister man bare trækkraft, fordi motorens maksimale volumen på 50-60ccm aldrig kan blæse så stort et afgangsrør op.
Eller, jo hvis man hæver udstødningskanalen til omtrent 19mm fra top, kører med 28mm karburator, tilføjer en nogenlunde præcis modkonus i potten og lever med at skifte plejlstang for hver 1000km, fordi motoren er ubrugelig udenfor mellem- og trækområdet fra 8-14.000rpm... Og selv da vil det knibe med spidseffekten, fordi skyllekanalerne ligger for lavt, hvilket giver et smalt trækområde, og kræver en let gearing. På en god dag, ca 110km/t på toppen, evigt startbesvær pga modstridende porttider og ca nul holdbarhed... Men den kan da larme! :-D Og dét er meget værd for en 16årig! :-D

Derfor er det stadig en snot-udstødning ift. sit ry. Enhver som påstår det modsatte, mangler at prøve en rigtig ekspansionsudstødning. Der er en verden... nej, et helt univers til forskel! :-)