hej, boss dæmper

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

hej, boss dæmper

Indlægaf anden77 » tors 21. jul 2011 10:21

Har denne boss dæmper, er den til en yamaha eller en Kreidler eller noget helt tredje ? Vil selv mene den er til yamaha da den er identisk i udseende med den protuna kopi jeg havde engang.
Vedhæftede filer
udstødning 001 [640x480].JPG
udstødning 001 [640x480].JPG (66.24 KiB) Vist 3163 gange
udstødning 002 [640x480].JPG
udstødning 002 [640x480].JPG (45.24 KiB) Vist 3163 gange
udstødning 003 [640x480].JPG
udstødning 003 [640x480].JPG (37.14 KiB) Vist 3163 gange

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: hej, boss dæmper

Indlægaf Dewil » tors 21. jul 2011 10:30

Den kan fint sidde på en FS1 :D
Vedhæftede filer
Yamaha FS1 [1024x768].jpg
Yamaha FS1 [1024x768].jpg (172.83 KiB) Vist 3155 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: hej, boss dæmper

Indlægaf anden77 » tors 21. jul 2011 19:08

Ja okay men er det den samme type boss dæmper man bruger til kreidler?

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hej, boss dæmper

Indlægaf kreidlerhansen » tors 21. jul 2011 20:58

Boss-dæmperen har aldrig været brugt til Kreidler, men fra fabrikkens side brugte man en skrå udstødning med fløjte til 28mm/lovlig forrør til RMC-modellen fra '77-'79, og til Mustang/Cross brugte man en anden skrå model, som er dæmpet ligesom Boss'en.

Jeg kan ikke huske, om forrøret er 35mm eller 36mm - jeg ved kun, at alt over 32mm på Kreidleren er noget snot, så længe vi taler almindelige megafon-udstødninger.

Enhver, som betragter Boss'en som en reel ekspansionsudstødning tager fejl. Den har ingen decideret modkonus/baffle, men derimod en simpel, perforeret refleksionsvæg som i enhver anden potte med samme dæmpningssystem. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: hej, boss dæmper

Indlægaf anden77 » fre 22. jul 2011 10:21

tak for hjælpen,mente også den kun var til yamaha,mener den indgik i det gamle 12,5 sæt og til 12,8 var det oplagte,ret mig hvis jeg tager fejl :D

anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: hej, boss dæmper

Indlægaf anden77 » søn 24. jul 2011 09:53

Hvorfor sælger de så en bos udstødning til kreidler i holland ? :whew

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hej, boss dæmper

Indlægaf kreidlerhansen » søn 24. jul 2011 11:03

Bos Dempers er så vidt jeg husker et hollandsk firma, som profilerede sig på knallertmarkedet med den gamle 'knæk-udstødning'. Alle udstødninger med lignende udseende kalder hollænderne 'Bos demper'.
Jamarcol står bag replica'erne, som alle er længere og knækker forskellige steder.

Det er en universalpotte, intet andet. Et 3-4mm større forrør øger blæreværdien af tuningsgraden, men på Kreidleren mister man bare trækkraft, fordi motorens maksimale volumen på 50-60ccm aldrig kan blæse så stort et afgangsrør op.
Eller, jo hvis man hæver udstødningskanalen til omtrent 19mm fra top, kører med 28mm karburator, tilføjer en nogenlunde præcis modkonus i potten og lever med at skifte plejlstang for hver 1000km, fordi motoren er ubrugelig udenfor mellem- og trækområdet fra 8-14.000rpm... Og selv da vil det knibe med spidseffekten, fordi skyllekanalerne ligger for lavt, hvilket giver et smalt trækområde, og kræver en let gearing. På en god dag, ca 110km/t på toppen, evigt startbesvær pga modstridende porttider og ca nul holdbarhed... Men den kan da larme! :-D Og dét er meget værd for en 16årig! :-D

Derfor er det stadig en snot-udstødning ift. sit ry. Enhver som påstår det modsatte, mangler at prøve en rigtig ekspansionsudstødning. Der er en verden... nej, et helt univers til forskel! :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster