Hvilken udstødning og cylinder?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Hvilken udstødning og cylinder?

Indlæg af Macel »

Jeg har fået lavet mig en FS1'er af lidt blandede dele, en 2 gears med 4 gear. :hihi Jeg vil gerne eksperimentere lidt med at få den "godt tunet".

Der sidder 45 mm "newrace" cylinder samt 16 mm karburator+indsugning på. 13/43 gearing. Jeg har også en 43 mm cylinder liggende. :)

Begge cylindere er ikke portede, hvilken forskel er der på dem udover størrelsen?

Jeg har fire forskellige "tuneudstødninger". Pt. sidder der en proma på ("knækudstødning") fra protuna som jeg synes larmer voldsomt meget! :( De tre andre er 5,3 hk. skråtskåret (som jeg er ret sikker på altid er god at køre med), oplagt udstødning til drejeventil (den har i hvert fald et tykt forrør) og en "Boss" (tror jeg den hedder) i krom som også har et knæk. :) Hvad består forskellene i?

Hvis I vil dele jeres erfaringer vil jeg være meget taknemmelig. :D
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvilken udstødning og cylinder?

Indlæg af Kim B S »

Hej Macel.
Jeg tror at du får mest bundtræk og mest behagelig lyd, med 5,3 udstødningen. :(y) Men Boss-udstødningen vil nok give mest i toppen. :wink: Det er så et spørgmål om man helst vil have sejtræk, med mulighed for høj gearing, eller om man vil have mange omdrejninger og måske knap så høj gearing, men til gængæld kvik optræk. :wink:
Jeg har ikke prøvet de cylindere du nævner, derfor ved jeg ikke nok, til at udtale mig om dem. :)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hvilken udstødning og cylinder?

Indlæg af Macel »

Hej Kim tak for svaret. :)

Jeg har i dag fået testet den lidt mod min Gilera SMT, og FS1'eren kan følge med i optræk og kan klemmes op på 70 km/t. 8) Den fedter dog i koblingen. :(

Det er altså med 45 mm cylinder, 16 mm karburator og den oplagte udstødning til en drejeventil + 13/43 gearing. :)
Besvar

Tilbage til "Tuning"