Søger lidt viden om max tun

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Søger lidt viden om max tun

Indlæg af o0nodland0o »

Hej. jeg har lige fået købt mig endnu en yamaha fs1 da jeg ikke vil risikere at miste min den første.
den jeg kører med nu er blevet lovlig men hvis jeg sætter en 16 mm karburator på, fjerner plumben og sætter en 5,3 udstødning på kan den godt trække et 13-tands tandhjul foran og kører 75 stykker.
det jeg så gerne vil vide er hvor meget jeg kan få den nye til at køre. Min opsætning bliver; 18mm indsugning, 16mm karburator, 45 cylinder med 45 højkomp topstykke og en 5,3 udstødning. hvilken gearing skal der på og hvor meget kan jeg få den op på?
en jeg kender havde i sine unge dage en standard 40 f5b cylinder hvor han havde lavet noget i skyllekanalerne og sådan lidt men den kunne han få til at køre de 130 stykker så jeg burde vel også kunne få min til at køre der omkring ik?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Dewil »

Hvis han kan dokumentere de 130 km/t, så har vi fundet os en sand tuningsekspert.... :dust :dust :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Morten - Webmaster »

o0nodland0o skrev:Men den kunne han få til at køre de 130 stykker så jeg burde vel også kunne få min til at køre der omkring ik?
In his dreams..... :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af o0nodland0o »

okay det er også meget flot men istedet for at komme med de der kommentarer hvad så med at svare på mit spørgsmål??
Thoms

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Thoms »

Med din 45 mm opsætning og 14/43 går den 80 - MAX 85. Hvis du er letvægter kan du måske hente 3-5 mere på toppen med 15 tænder foran.
De jeg møder når jeg en sjælden gang kører en tur på en af mine kan sjovt nok alle en historie om ham i byen med den der gik 120. Der er højst tale om "speedometer tuning" da det er teoretisk umuligt med 50 eller for den sags skyld 60 kubik. Emnet har været oppe mange gange, så det er nok derfor at Web og Johs. "driller" lidt...
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af o0nodland0o »

kan den ikke trække en lidt højere gearing? og kan man ikke skifte krumtap eller gøre noget andet i motoren for ligesom at komme op på de 100 eller sådan noget?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Nikolaj Y »

så ville det være noget nemmere at sætte en motor på fra en yamaha motorcykel.. :D jeg kan ikke lige huske hvad den model hedder hvor motoren passer lige over :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Dewil »

Den her runder sikker de 100 uden alt for store problemer...... men forum har for længst besluttet at så er man ikke længere i 50cc klassen...
Vedhæftede filer
rd2010024.jpg
rd2010024.jpg (194.55 KiB) Vist 12995 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Morten - Webmaster »

o0nodland0o skrev:okay det er også meget flot men istedet for at komme med de der kommentarer hvad så med at svare på mit spørgsmål??
Rolig nu ! vores reaktion skyldes nok det nærmest morsomme i de her påstande folk kommer med om hvor hurtige deres knallerter var for 30 år siden... man bliver nok lidt træt af de ammestue historier.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Dewil »

Ja.... vi mener skam intet ondt med det.. :D Men regn med at hastigheds-muren for en FS1 50cc ligger omkring de 100, så yder den altså ikke mere..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af kreidlerhansen »

Med de rette stumper er det da muligt. Det svære er at få alt til at holde til den effekt, der skal til for at den kan køre 100km/t. Du skal op i omegnen af 12-14hk på baghjulet, men hvad siger kobling og resten af maskineriet til dét?

Motoren er trods alt designet til en spidseffekt omkring 6hk, og måske med et overhead på yderligere 2hk.

Kreidlerens kobling i en RS-motor har 5 plader og en 115kg trykfjeder - den begynder at brokke sig ved ca 14hk på baghjulet! Yamaha'en har to koblingsplader...

Med noget fusk kan du angiveligt montere en vandkølet cylinder fra en Piaggio-scooter, men så er det ikke ligefrem en Yamaha, længere. :-) Kan du skabe plads til/bruge penge på 48mm boring og længere slaglængde, så kan du ret snildt nå 10-12hk ved 9.000rpm, men resten af motoren er stadig bagud.

Spørgsmålet er, om du vil spytte 10.000kr eller mere i specialdesignede stumper for at køre 100km/t på en snart 40 år gammel knallert?

Alt kan lade sig gøre - det koster bare penge, og mange af dem.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
YAM FS1

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af YAM FS1 »

Hej hvodan er standen på knallerten,man skal måske også overveje det,hvis man skal op på de 80-100 km så gælder det også om at maskinen er i top form,her sikkerhed bla,bremser,fælge,dæk,forgaffel,og ikke mindst god styrthjelm,når vi er oppe og runde de hastighed,syntes det er alt andet end rigligt med de 60-70.km i timen
Mvh
Henrik
slangerup
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Allan M »

Det bløde punkt er bl.a. tændingsanlægget. Det kan ikke fungere med det antal omdrejninger, som er nødvendigt for at få en tophastighed på over 100 km/t. Og med omdrejninger indenfor tændingsanlæggets kapacitet kan motoren ikke bringes til at trække den dertil hørende gearing. En såkaldt uløselig situation...... Med mindre hele tændingsanlægget skiftes.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Allan M »

Jeg har iøvrigt selv haft fornøjelsen af at se mit speedometer vise 120 km/t. Desværre viste speedometeret i den Ford Fiesta, som min ven kørte i bagved, kun 85 km/t..... ;o)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis tændingen ikke duer til høje omdrejninger, må man kaste sig over en specialdrejet krumtap og benytte den størst mulige foring og dermed boring - der burde næsten være plads til 54mm brede skørter og dermed en 50mm boring. En excentrisk søle kan meget vel øge slaglængden til 43-44mm... 85ccm plus en sjat, perfekt port-layout, et ordentligt ekspansionskammer og en mere moderne karburator... Det burde give adgang til ca 12hk ved 8.000rpm.

En enkelt, hollandsk Kreidler leverer pt 18.8hk ved 12.500rpm med boring og slag på 44x44mm. Men nøjjjjj, der skal arbejdes før det duer med specialstumper i den klasse! Det kræver entusiasme på grænsen mellem besættelse og indlæggelse! ;-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Kai »

Ja nu kommer jeg og blander mig igen :hihi

130 med "alm" Yamaha stumper er utopi, og da især med en flad F5B uanset hvor mange krummelurer han laver med skyllekanalerne.

Den røde Fs1 på mit profilbillede var god for 100+, et par gange ~125 i snit med et lidt mere alternativt brændstof (målt efter stopur over 1km,kørt begge retninger i meget stille vejr ) men den var også temmelig langt fra standard, og jeg vejene kun halvdelen af mine nuværende 100kg.

På billedet står den med en Puch cylinder, jeg ved faktisk ikke om den hørte til en Cobra eller hvad den var til. Men den havde 2 skyllekanaler i hver side (4 ialt) der var drejet af bunden af den for at få den til at passe til slaglængden på Yamahaen og den originale indsugning var lukket med en lille plade, fyldt ud med kemisk metal og så var der plads til en fornuftig størrelse skyllekanal dér også.

Den kørte med en 19mm Tillotson karburator og en forstørret 2bladet membran og levede det meste af tiden af methanol.

Udstødningen var en resonanspotte til ~ 12000rpm, den mangler på billedet da en kammy røg bagover på den i 2'det gear (den var på det tidspunkt for sjov gearet ned til et 12 tands foran) og rev potten af den.

Men alt i alt:
Puch cylinder (40 eller 41mm)
Kompressionsforhold på noget der ligner 15:1
19mm karburator
Effektpotte
Std svinghjul og tænding.

Brændstof: Enten ren methanol + 5%olie eller alternativt: Methanol + 15-20% Nitrometan + 5% acetone + 6% Olie.

Et tosset projekt der kostede blod sved og en masse tårer og penge hver gang den brækkede et smeltet stempel ud af udstødningen, eller bukkede en plejlstang.
Men hvis man syns det er sjovt at hente den hjem igen på en trailer i tide og utide.. så er det da lidt spændende at se hvad den kan holde til inden noget sprænger i luften.


Sådan så den ud i lidt mere civil udgave, de få gange den fik lov at strække ud var der et lillebitte styr på, og flere andre unødvendige ting pillet af.


Billede
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai's indlæg + mit eget kogt ned til essensen af det hele:

Det kan godt lade sig gøre, men det er IKKE 'bare lige'! :-) I øvrigt, godt gået, Dr Olie :-D 120km/t er jo tæt på 14hk på baghjulet!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Søger lidt viden om max tun

Indlæg af Kai »

Nej det var overhovedet ikke "bare lige" og heller ikke uden en masse prøvelser med at få tingene til at spille sammen og med lisså mange eder og forbandelser til følge når det siger SKRALD !!! og den måtte hentes hjem igen på traileren.

Jeg har ingen anelse om hvad HK den gav, men omkring 12hk vil jeg tro.
Og nogen raket har den aldrig været, 0-90 det gik sådan rimeligt tjept, men derfra og til ~ 120... det kræver altså et langt stykke asfalt med spjældet fuld åbent. Noget jeg aldrig fik den til at holde til, mere end et par gange i træk inden den raslede godt fra cylinderen :-/
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Tuning"