optræk og topfart..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg er kommet lidt i tvivl ang. min Yamaha.. :? Jeg syntes entelig den burde køre hurtigere end den gør i øjeblikket den kører 55 km/t ud af lige vej og kun 60 ned af bakke? Lige nu kører den med:
- Original lovlig 40 mm cylinder
- 16mm karburator
- 16mm indsugning
- "lovlig udstødning" hvor fløjten er fjernet
- 14-43 gearing..
For det første syntes jeg ikke den trækker ordentligt fra bunden, først når den får fuld omdrejninger, hvad kan dette skyldes? evt. udstødning? dyse? indstilling?
- Og så topfarten ned af bakke syntes jeg da den burde køre lidt hurtigere, den kører jo kun 5 km/t ekstra ned af bakke... den trækker rigtigt godt lige til den når 60 og så 4 takter den... det er som om den har med at byrde på :whew
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Luskibuski »

hvilken dyse har du I?

skift evt. til 5,3 udstødning, det ville give en del.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Jensmc »

Med lovlig udst. skal du ikke regne med ret meget mere.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Ok så i vil sige det er pga. udstødning? :D hvis det er det så er det super, jeg skal nemlig have fat i en homoet udstødning :D og ang. dyse tror jeg det er 140... hvad størrelse tror i det skal være?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af kreidlerhansen »

4P til 32mm forrør er godkendt.

Hvis du kører 50ccm og en ikke-specielt-hidsig cylinder, kan du med fordel reducere den sidste halvdel af endepiben fra 15mm til 13mm. Det gør så hjernedød stor en forskel.

Endepibens længde og diameter er afstemt efter 60-70ccm og ca. 10.000rpm på toppen med et effektivt trækområde fra ca. 6.500-9.000rpm. Dette bestemmes af udstødningsportens højde og bredde, samt forrørets længde.

Det er en FED udstødning til 'standard-segmentet', men den er knap så brugbar til tuning i den hårde klasse, medmindre man ændrer lidt på kammerdesignet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror den helt store "flaskehals" er din originale lovlige cylinder!!! Motoren kan få "masser af føde", men ikke komme af med det igen fordi udstødningsporten er for lille!

Har du ikke en uoriginal F5B cylinder som du kan prøve at porte lidt i udstødningen?

På en lovlig cylinder er der ca. 27 mm fra toppen af cylinderen til toppen af udstødningsporten (hullet). På en FS1 tuncylinder er dette mål ca. 24 mm da porten er meget større. Ved 24 mm er bundtrækket stærkt reduceretfor at opnå maximal tophastighed.

Min erfaring er at en F5B der er filet til mellem 25 og 25,5 mm ikke gir "raketfart", men dog noget højere tophastighed end du har nu - uden at miste bundtrækket...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af kreidlerhansen »

Burde en lovlig cylinder ikke trække råt og brutalt fra bunden med så milde porttider? Det gør sig gerne gældende for andre maskiner, i hvert fald.

En dansk Kreidler-cylinder med modificeret/stor indsugning og 14-16mm karburator kommer sjældent over 7.000rpm, men til gengæld trækker motoren utroligt lækkert helt nede fra 2.000rpm, og det medfører muligheden for en så tung gearing, at 70km/t er indenfor rækkevidde. Med en standard 10mm er det næsten umuligt at komme over 55km/t.

At der først sker noget ved relativt høje omdrejninger får mig til at tænke på for lav kompression (slid, forkert stempeltolerance, for stort ring-gab) og/eller sent tændingstidspunkt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Jeg tror den helt store "flaskehals" er din originale lovlige cylinder!!! Motoren kan få "masser af føde", men ikke komme af med det igen fordi udstødningsporten er for lille!

Har du ikke en uoriginal F5B cylinder som du kan prøve at porte lidt i udstødningen?

På en lovlig cylinder er der ca. 27 mm fra toppen af cylinderen til toppen af udstødningsporten (hullet). På en FS1 tuncylinder er dette mål ca. 24 mm da porten er meget større. Ved 24 mm er bundtrækket stærkt reduceretfor at opnå maximal tophastighed.

Min erfaring er at en F5B der er filet til mellem 25 og 25,5 mm ikke gir "raketfart", men dog noget højere tophastighed end du har nu - uden at miste bundtrækket...

Erik
Jeg har en uoriginal lovlig cylinder... men er det til at gøre? også for en uprof som mig :?: :wink: selvfølgelig uden at ødelægge noget?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:4P til 32mm forrør er godkendt.

Hvis du kører 50ccm og en ikke-specielt-hidsig cylinder, kan du med fordel reducere den sidste halvdel af endepiben fra 15mm til 13mm. Det gør så hjernedød stor en forskel.

Endepibens længde og diameter er afstemt efter 60-70ccm og ca. 10.000rpm på toppen med et effektivt trækområde fra ca. 6.500-9.000rpm. Dette bestemmes af udstødningsportens højde og bredde, samt forrørets længde.

Det er en FED udstødning til 'standard-segmentet', men den er knap så brugbar til tuning i den hårde klasse, medmindre man ændrer lidt på kammerdesignet.
Hvordan skal jeg tage noget af enden? save eller? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Burde en lovlig cylinder ikke trække råt og brutalt fra bunden med så milde porttider? Det gør sig gerne gældende for andre maskiner, i hvert fald.
Du har ret, min 76'er med lovlig (uorignal) F5B trækker ret godt fra bunden, den trækker faktisk et 14 tands uden problemer kun med plumben taget og resten lovligt.

Jeg kan køre 45 km/t på moderate bakker og den slutter på lige vej ved 50-55 km/t (jeg tror udstødningen hæmmer den fra flere omdrejninger)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten - Webmaster skrev:
kreidlerhansen skrev:Burde en lovlig cylinder ikke trække råt og brutalt fra bunden med så milde porttider? Det gør sig gerne gældende for andre maskiner, i hvert fald.
Du har ret, min 76'er med lovlig (uorignal) F5B trækker ret godt fra bunden, den trækker faktisk et 14 tands uden problemer kun med plumben taget og resten lovligt.

Jeg kan køre 45 km/t på moderate bakker og den slutter på lige vej ved 50-55 km/t (jeg tror udstødningen hæmmer den fra flere omdrejninger)
Og din er portet? :D har vi evt. et sted på forum hvor der er billeder af hvor og hvordan man porter? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nikolaj Y skrev:
Og din er portet? :D har vi evt. et sted på forum hvor der er billeder af hvor og hvordan man porter? :D
Nej, det var jo netop min pointe... den er ikke portet.. som jeg skriver er den gearet til 14 tands og plumpen taget... that's it.. Nok derfor har den et fremragende bundtræk.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten - Webmaster skrev:
Nikolaj Y skrev:
Og din er portet? :D har vi evt. et sted på forum hvor der er billeder af hvor og hvordan man porter? :D
Nej, det var jo netop min pointe... den er ikke portet.. som jeg skriver er den gearet til 14 tands og plumpen taget... that's it.. Nok derfor har den et fremragende bundtræk.
Ok, men så kan jeg ikke forstå hvorfor min ikke kører hurtigere.... :? eller har bedre optræk..
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror at cylinder/stempel tolerance og korrekt karburatorjustering er alfa omega når vi kun taler om at tage plumpen og geare... eg skal være ærlig og sige at jeg valgte og få hjælp til justering af karburator da jeg er en hat til det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten - Webmaster skrev:Jeg tror at cylinder/stempel tolerance og korrekt karburatorjustering er alfa omega når vi kun taler om at tage plumpen og geare... eg skal være ærlig og sige at jeg valgte og få hjælp til justering af karburator da jeg er en hat til det.
Ok, jeg tror jeg starter med anden udstødning, indstilling og så se hvordan den går.. :D ellers må jeg gå yderligere til værks :teeth2
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Jensmc »

Læg også mærke til, at en tysker kører 40 km/t. Med 3-kanaler og ca. 13mm inds. samt 11t. Det er heller ikke meget.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror ikke du får noget som helst ud af at have 16mm karburator på i forhold til mig der kører med 10 mm karburator.. som Erik skriver så hæmmer udstødningen / udstødningsporten nok motoren fra at tage yderligere omdrejninger.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Ok. vil jeg lige overveje... :? men har vi nogle billeder der viser hvordan man og hvor man skal file osv... hvis man skal have den portet.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af FS1originalen »

Nu har Morten selvfølgelig lige skrevet det modsatte, men jo, Hansen: den burde trække fra bunden - jeg tror nu alligevel at 14 tands er rigeligt til den opsætning, men måske "kan den bære det" hvis der sker lidt mere når man drejer håndtaget...

Og Nikolaj: Man gavner ALDRIG ydelsen på en totaktsmotor ved at fjerne fløjten! Den skaber et modtryk som er nødvendigt for at motoren går ordentligt... I en lovlig udstødning er trykket afstemt efter den ydelse en lovlig motor har, og i tunudstødninger er der lidt større passage fordi motoren simpelthen producerer mere udstødningsgas ved høje omdrejninger. Men fjerner du modtrykket helt går alle 2taktsmotorer ad H...... til :mrgreen:

Vil du prøve at porte så er den hårde måde en rundfil ind gennem udstødningshullet og så ellers file hullet større op mod toppen - selvfølgelig jævnt over hele den øverste flade.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Nu har Morten selvfølgelig lige skrevet det modsatte, men jo, Hansen: den burde trække fra bunden - jeg tror nu alligevel at 14 tands er rigeligt til den opsætning, men måske "kan den bære det" hvis der sker lidt mere når man drejer håndtaget...

Og Nikolaj: Man gavner ALDRIG ydelsen på en totaktsmotor ved at fjerne fløjten! Den skaber et modtryk som er nødvendigt for at motoren går ordentligt... I en lovlig udstødning er trykket afstemt efter den ydelse en lovlig motor har, og i tunudstødninger er der lidt større passage fordi motoren simpelthen producerer mere udstødningsgas ved høje omdrejninger. Men fjerner du modtrykket helt går alle 2taktsmotorer ad H...... til :mrgreen:

Vil du prøve at porte så er den hårde måde en rundfil ind gennem udstødningshullet og så ellers file hullet større op mod toppen - selvfølgelig jævnt over hele den øverste flade.

Erik
Ok, det med fløjeten der får jeg jo en ny udstødning og med portning, syntes jeg er lidt svært at forstå... :| er der evt. en der har en gammel cylinder.. så kunne man jo tegne hvor man skal file og hvor langt fra kanten osv.. :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Tuning"