optræk og topfart..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

!Q!

Indlæg af FS1originalen »

Jeg ser lige på sagen!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: !Q!

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Jeg ser lige på sagen!

Erik
Takker :dust :dust
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af FS1originalen »

Så måtte undervisningsmotoren lige på banen - tror nu ikke det var meningen at den skulle bruges til at undervise unge mennesker i narrestreger :teeth2
Billede0163.jpg
Billede0163.jpg (95.04 KiB) Vist 9655 gange
På billedet holder jeg en rundfil mod den flade som jeg synes du skal file 1-2mm af...

Og gør det KUN i en tantecylinder eller lignende - hvis du prøver i en original så sender jeg et tæskehold :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Så måtte undervisningsmotoren lige på banen - tror nu ikke det var meningen at den skulle bruges til at undervise unge mennesker i narrestreger :teeth2
Billede0163.jpg
På billedet holder jeg en rundfil mod den flade som jeg synes du skal file 1-2mm af...

Og gør det KUN i en tantecylinder eller lignende - hvis du prøver i en original så sender jeg et tæskehold :mrgreen:

Erik
Hehe, så 2 mm mod toppen og det er nok? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af FS1originalen »

Ja, højst 2mm - og selvfølgelig over hele den flade jeg holder filen imod...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Ja, højst 2mm - og selvfølgelig over hele den flade jeg holder filen imod...

Erik
Ja ja, selvfølgelig jeg tror ikke det ville hjælpe det store hvis jeg bare lavede en lille rille :wink: :lol:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev:
kreidlerhansen skrev:Homoet 4P (...) blablabla (...) reducere fra 15mm til 13mm (...) blablabla (...)
Hvordan skal jeg tage noget af enden? save eller? :D
Hverken eller...

Du skal finde en stump rør, som udvendigt har en diameter på 15mm (samme diameter som endepiben på Homoet 4P) og en indvendig diameter på 13mm. Det rør saves over i en passende længde og skubbes ind i endepiben, hvorved du reducerer diameteren fra 15mm til 13mm. ;)

Hvis du borer 10-15 6mm huller i røret, kommer den ikke til at larme mere end normalt.


Som Originalen (hehe) ganske rigtigt siger, er modtrykket vigtigt. Eller snarere 'essentielt'. I enkelte tilfælde kan en manglende fløjte være en fordel, fordi man øger udstødningens volumen, og det skal til, hvis man øger motorens boring og/eller slaglængde.
I dette tilfælde gør du ingen af delene, så den manglende fløjte giver næppe andet end lidt mere støj, og jeg vil også umiddelbart mene, du skal prøve at montere den igen.


Jeg har prøvet at lave samme nummer på min Kreidler - det kostede brugen af 5. gear, hvilket rundt regnet svarer til 10km/t mindre på toppen. Dét kalder jeg en dårlig forretning, når jeg i tilgift fik en forfærdelig larm! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg takker for alle de gode svar, første prøvetur er nu lavet og den trækker noget bedre + 10 km/t mere på toppen :rocks :(y) så mangler jeg bare en anden udstødning så burde den køre bedre end en Ferrari :wink: men nyt problem er at den glider som bare pokker i koblingen :roll: jeg får nyt koblingsskjold da det gamle er rimelig slidt, tror i det vil gøre nogen forskel?

- og kreidlerhansen nu har jeg forstrået det du mente med udstødningen :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af kreidlerhansen »

Så vi nærmer os 70km/t? Det må siges at være en flot forbedring!

Mål kanalerne efter, inden du begynder at porte. Højdeforskellen fra skyller til udstødning bør ikke overskride 9mm som absolut max. En større forskel bliver eksplosiv, når motoren rammer trækområdet, men der forsvinder en masse bundtræk. Fra dét punkt vinder man tophastighed ved flere omdrejning og til tider skal gearingen endog reduceres. Sjovt en gang i mellem, men det grænser til det stressende i hverdagen. :-(

Der er sikkert mere bundtræk at hente, hvis stempeltoppen ligger 2mm fra øverste pakflade, når stemplet er i top. I så fald skal der drejes noget af cylindertoppen, og topstykket matches dernæst til stemplet. En afstand på ca 0.6mm og plads til 5ml i forbrændingskammeret, så runder du 80km/t med lethed. :-) Men læg mærke til, at den sidste rest tophastighed er relativt omstændig at arbejde sig frem til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Så vi nærmer os 70km/t? Det må siges at være en flot forbedring!

Mål kanalerne efter, inden du begynder at porte. Højdeforskellen fra skyller til udstødning bør ikke overskride 9mm som absolut max. En større forskel bliver eksplosiv, når motoren rammer trækområdet, men der forsvinder en masse bundtræk. Fra dét punkt vinder man tophastighed ved flere omdrejning og til tider skal gearingen endog reduceres. Sjovt en gang i mellem, men det grænser til det stressende i hverdagen. :-(

Der er sikkert mere bundtræk at hente, hvis stempeltoppen ligger 2mm fra øverste pakflade, når stemplet er i top. I så fald skal der drejes noget af cylindertoppen, og topstykket matches dernæst til stemplet. En afstand på ca 0.6mm og plads til 5ml i forbrændingskammeret, så runder du 80km/t med lethed. :-) Men læg mærke til, at den sidste rest tophastighed er relativt omstændig at arbejde sig frem til.
Jeg er ved at tro det er for meget at gøre ud af det.. så bliver det i sidste ende nok til en 43mm cylinder i stedet :wink: Men jeg tror det vil hjælpe en del at få en anden udstødning på :D eller må vi jo tage den derfra :mrgreen:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af claus olieklud »

hej... der er jo en tråd herinde et eller andet sted hvor folk viser deres port tider på et stykke pap - måske du kunne lade dig inspirere af det... husk også på at omdysning er nødvendigt når du gør udstødningsporten større... jeg har 2 standart 40mm cylindre til salg og hvis du vil købe den ene vil jeg da gerne modificere lidt for dig, men vi er nød til at proppe et nyt stempel i... hilsen claus olieklud...
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af roberthandvask »

claus olieklud skrev:hej... der er jo en tråd herinde et eller andet sted hvor folk viser deres port tider på et stykke pap - måske du kunne lade dig inspirere af det... husk også på at omdysning er nødvendigt når du gør udstødningsporten større... jeg har 2 standart 40mm cylindre til salg og hvis du vil købe den ene vil jeg da gerne modificere lidt for dig, men vi er nød til at proppe et nyt stempel i... hilsen claus olieklud...

viewtopic.php?f=34&t=6257
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: optræk og topfart..

Indlæg af Nikolaj Y »

roberthandvask skrev:
claus olieklud skrev:hej... der er jo en tråd herinde et eller andet sted hvor folk viser deres port tider på et stykke pap - måske du kunne lade dig inspirere af det... husk også på at omdysning er nødvendigt når du gør udstødningsporten større... jeg har 2 standart 40mm cylindre til salg og hvis du vil købe den ene vil jeg da gerne modificere lidt for dig, men vi er nød til at proppe et nyt stempel i... hilsen claus olieklud...

viewtopic.php?f=34&t=6257
Tak, det må jeg i gang med at kigge på :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Tuning"