40/43mm cylinder forskel

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Allan M »

Jep. målene på min 43mm er (var)
Midt: 23,5 mm fra top
"Skuldre": 25 mm fra top

På Athena 43mm alu er porten 23 mm fra top med lige overkant.

Jeg tror ikke en cylinder med en højere port end 23 mm fra top er kørbar.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej Allan
Mange Tak
Nej det er jo det min gamle var 21 mm fra top men der var sku heller ikke noget bund træk
Jeg måler lige en 40mm op
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej

Her er så en opmåling af en alm 3 skyl TUM178 40mm cylinder F5B ( tror den er fra THansen ).
Den har udstødsporten 33.0 mm fra top. Det kunne være sjovt om nogen havde en original der ikke var pillet ved for at måle den op.

MEN:
Jeg har pudset alle kanaler i den nye cylinder men ikke ændret på portene. Så det bliver spændene at se hvad den kan.
Måske skal der dyses om :?:
Vedhæftede filer
DSC02305.JPG
DSC02305.JPG (123.2 KiB) Vist 7389 gange
DSC02299.JPG
DSC02299.JPG (147.98 KiB) Vist 7389 gange
DSC02300.JPG
DSC02300.JPG (143.21 KiB) Vist 7383 gange
DSC02301.JPG
DSC02301.JPG (129.55 KiB) Vist 7384 gange
DSC02302.JPG
DSC02302.JPG (151.77 KiB) Vist 7380 gange
DSC02303.JPG
DSC02303.JPG (146.15 KiB) Vist 7380 gange
DSC02304.JPG
DSC02304.JPG (140.81 KiB) Vist 7375 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af anj »

jeg har lige været i kælderen for at måle lidt.
jeg har målt på 3 cylindere, en orginal og en uorginak tum 178 F5B samt en Ø43 alu.
der er en del forskel på de 2 F5B cylindere. den uorginal F5B ville være et godt udgangspunkt for en hjemme tun cylinder de skyllekanalerne er godt store i denne, i så fald ville jeg nok hæve udstødningen så der er ca 23mm til toppen.
DSCF3766.jpg
DSCF3766.jpg (52.24 KiB) Vist 7348 gange
der kommer også lige et par billeder af de 3 cylindere
Ø43 alu
Ø43 alu
DSCF3756.JPG (134.96 KiB) Vist 7345 gange
Ø43 alu
Ø43 alu
DSCF3757.JPG (152.46 KiB) Vist 7344 gange
orginal TUM 178 F5B
orginal TUM 178 F5B
DSCF3759.JPG (125.45 KiB) Vist 7340 gange
orginal TUM 178 F5B
orginal TUM 178 F5B
DSCF3760.JPG (128.69 KiB) Vist 7338 gange
uorginal TUM 178 F5B
uorginal TUM 178 F5B
DSCF3761.JPG (117.16 KiB) Vist 7335 gange
uorginal TUM 178 F5B
uorginal TUM 178 F5B
DSCF3762.JPG (119.21 KiB) Vist 7334 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Allan M »

Både 23 og 22 er nok for meget at hæve den. athenaen (med 23 mm fra top) hævdes at peake ved 11.000 omdr./min, og det er ca så meget, som tændingen på en fs1 kan klare (?).

Min anbefaling på en 43mm er at holde den på de 23,5-25mm. Hvis den er en std 40mm, som er boret op, så ville jeg lave den til 25mm fra top og få det bedre bundtræk, det giver.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej Anj
Mange tak
Det var lige det jeg var ude efter.
Det bliver spændene at se hvad min nye kan med 25mm udstødsport. Måske skal den også geares op da den jo nok ikke kan tage så mange omdrejninger som den gamle med 21mm port.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Jeg sidder og læser lidt på tuning af små 2T motore.
Og regner lidt på vinklerne for udstødning og skylning. Men jeg skal bruge plejlstangs-fórholdet og for at regne det ud skal man kende plejlstangs længden fra center til center. Den eneste krumtap jeg har sidder i motoren så det er ikke sp let at måle.
Er der ikke en af jeg der har en løs krumtap og vil måle afstanden fra center til center på den.

Så vil jeg lave et Excel ark hvor man kan putte mm målene fra en cylinder i og få port vinklerne ud. Det er det man skal bruge hvis man sammenligner med andre der tuner, for så er man fri af mm mål der jo er forskellige fra motor størrelse til motor størrelse.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej
Så blev den nye 43mm cylinder med 25mm udstøds port prøvekørt af min søn.
Efter 15km ringede han. Den var gået i stå i et kryds. Og som jeg rykkede ud IGEN med læge tasken iført nyt tændrør og værktøj. skiftet tændrør og så kørtet den igen MEN den får alt for meger benzin kørete med dyse 170 på den gamle cylinder med 21mm fra top til udstødsport. Nu vil jeg prøve med dyse 150 og se hvad der sker.
Men der er åbenbart maget stor forskel på de to cylindre.
Jer tror bare ikke den kan det samme som den gamle med 21mm men det må vi se ellers porter jeg den op til 23mm og dyer igen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Lige et hurtigt spørgsmål
Hvad størrelse køre I med med 43mm cylinder
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Nu har jeg prøvet en tur med en dyse 150.
Det er ikke bedre den ryger og firtakter. Den køre ad H til.
Nogen gode ider.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Michael A »

Jeg mener jeg kører med samme cylindersæt som dig Niels. Men jeg har ingen problem med firtaktning, jeg har problemer med at den sætter sig når den bliver varm :/
Derfor kører jeg med dyse 180.. Så jeg kan ikke forstå hvorfor din firtakter med 150..
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej Michael
Nej jeg kan heller ikke forstå det. Det eneste der er ændret fra da den kørte rigtig godt med den gamle cylinder er jo selve cylinderen og nu også dysen. gad vide om det er noget med cylinderen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Michael A »

Har også selv tænkt lidt over min, har set mange der kører med samme opsætning som mig, de kører bare 20 km/t hurtigere end mig..
Så jeg tror det har noget at gøre med cylinderen..
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Ja det er lidt mystisk. Men der jo også temlig stor forskel på de to cylindre hvad angår udstøds porten.
Jeg tror jeg sætter den gamle cylinder på igen med et nyt stemper og ser om det giver noget. Så kan vi da se om det har noget med cylinderen at gøre.
Det optimale på porten er nok som der er blevet skrevet omkring 23mm fra top.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Nu har jeg lige prøvet en tur til samme opsætning dyse 150 og ned nye cylinder.
Og tror røgen er mindre nu, jeg tror nærmest normalt.
Det har nok været fordi den har stået stille så der kom noget frisk benzin på og det hjalp. :oops:
Men da den kun har kørt 50Km med den nye cylinder ved jeg ikke hvad den ka på toppen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Michael A »

Har du kørt en tur med den nye cylinder?
Har overhovedet ingen røg når jeg kører på min.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Ja det er med den nye cylinder. og der er ikke meget røg nu. Så jeg tror jeg har kvejet mig. Den gik bedre efter noget frisk benzin.
Så nu skal den lige køret til og så bliver det spændene at se.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Ja et problem kommer jo ikke alene. Nok en prøve tur efter 800meter kørsel slog den en skid og så var det slut.
Nyt tændrør i og så kørte den igen. Det tændrør jeg tog ud har kun kørt 5 Km men det er defekt
Det er et NKG B9HS fra TH. Nu er det slut med dem køre kun med Bosch
Den køre sku ikke så godt som med den gamle cylinder. jeg må flytte udstøds porten op til 23mm og se hvad der så sker
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Niels, jeg er lidt spændt på om du har målt på det defekte NGK tændrør - er der afledning mellem elektrode og stel ?

P.S. Tillykke med den nye titel som "dækdræber".... :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Jeg Poul-Erik
Ja det er lige det jeg har.
med Megger og det hele.

180Kohm på det syge rør
Vedhæftede filer
DSC02411.JPG
DSC02411.JPG (142.76 KiB) Vist 7089 gange
DSC02412.JPG
DSC02412.JPG (138.86 KiB) Vist 7088 gange
DSC02413.JPG
DSC02413.JPG (142.93 KiB) Vist 7088 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"