40/43mm cylinder forskel

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg ved bare, at lige meget hvor godt jeg har fået en Yamaha FS1 til at køre, så er den aldrig kommet over 11000 omdrejninger, og så er det ret så den skriger i omdrejninger. Jeg tror ikke man kan komme højere, og det er garenteret heller ikke godt for motoren. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Kai »

Det er nu ikke lejerne der er det største problem, bare se på 65cc crossere (kawasaki,suzuki,ktm) eller pocketbike motorer.
Eller for den sags skyld, nyere scootere, der kører med 6204c3 lejer.

"Problemet" er, at Yamahaen slet ikke kan trække vejret i de omdrejninger, det er den slet ikke bygget til.
Noget andet er, at de dele der nu engang er tilgængelige heller ikke er lavet til de kræfter der er på spil ved så
mange omdrejninger.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Frandsen »

mine erfaringer er også at yamahaerne er underkølet jeg tror ikke det ville være et problem at få dem til at yde 11-12.000 omd.eller måske mere,
men nok ikke ret langtid ad gangen
for mig drejer det sig om at få så meget moment som muligt så den kan geares så højt som muligt
og derved opnå en god topfart uden at komme over ca 9000 omd. som efter min erfaring hvad de kan tåle uden at varmesætte
jeg har ,på min k1èr kørt med 46mm cylinder portet og poleret, hjemme planet topstykke, 16 mm orginal mikuni, 18,3mm indsugning, 5,3 udstødning og 17 / 43
topfart ca 100 (gps) ved 9000 omd. og stadigvæk med rigtig godt optræk
Kommende eksperiment : samme cylinder+top som før bare 46,5, 21mm karburator og indsugning , boss dæmper med 35mm forrør samt cdi tænding og så 17/36
Mvh
Frandsen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Jensmc »

Vedr. underkøling: Det er osse min erfaring, at køleribberne nok er lige i underkanten.
Dog vil jeg mene, at nogle af "sætterne" kan undgås ved at anvende de originale dele. Dvs. stempel og cylinder. Men det koster kassen!
En billigere måde, som jeg selv bruger er en svenskercylinder og topstykke. Specielt topstykket er større i ribberne. Delene er tilpasset i porte og forbrændingskammer. Og det virker bare godt. Og så er det billigt. På nær stemplet. Det er stadig originalt.
En del af sætterne kan sikkert osse undgås ved at ændre tændingstidspunktet. Med større stempel og højere tuningsgrad, skal tidspunktet osse ændres. Kører selv med 1,0mm.
På Kreidler 5-G er det 0,95mm. I nogle puchkataloger (5,5HK) angiver de 0,6mm.
Vi kører med 1,8mm i standard. Dette er opgivet i alle yamahabøger. Men den tror jeg ikke helt på!! :?:
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af strynboen »

opbygningen af reed ventilen er en gang kompromi,den suger lige ind i krumtappen,og der er div kanter og forhindringer,det er simpelt hen ikke færdigudviklet.og selve ventilen passer entelig ikke til denne motor,,kort sagt,,,dette er en knallert motor til daglig transport,,ikke een racer.det var nok ikke meningen at den skulle holde i 20 år.på marked..men er der mulighed for større slaglængde,med en anden krumtap,,pejlen sidder helt tilbage på krumtappen,,den kunne rykkes 5 mm,det vil give ca 90cc motor..teor ikke at krumtappen kan deles,i mere end 2 stykker,så man kan ikke skifte kontravægtene alene
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Frandsen »

Jensmc skrev:Vedr. underkøling: Det er osse min erfaring, at køleribberne nok er lige i underkanten.
Dog vil jeg mene, at nogle af "sætterne" kan undgås ved at anvende de originale dele. Dvs. stempel og cylinder. Men det koster kassen!
En billigere måde, som jeg selv bruger er en svenskercylinder og topstykke. Specielt topstykket er større i ribberne. Delene er tilpasset i porte og forbrændingskammer. Og det virker bare godt. Og så er det billigt. På nær stemplet. Det er stadig originalt.
En del af sætterne kan sikkert osse undgås ved at ændre tændingstidspunktet. Med større stempel og højere tuningsgrad, skal tidspunktet osse ændres. Kører selv med 1,0mm.
På Kreidler 5-G er det 0,95mm. I nogle puchkataloger (5,5HK) angiver de 0,6mm.
Vi kører med 1,8mm i standard. Dette er opgivet i alle yamahabøger. Men den tror jeg ikke helt på!! :?:
///
jensmc
hvor i Sverrig kan man købe de omtalte cylinder ?
Jeg har erfaret. der hvor jeg har handlet, at det er protuna`s (thansen) dele de sælger. Dette gælder iøvrigt også visse steder i Holland
Mht. stenpler tror jeg det har stor betydning, da protunas stempler er meget ovale, de svinger op til 11/100 mm
hvorimod jeg har prøvet nogle Polini stempler der kun svinger ca 4-5/100mm det samme gælder de 46mm stempler jeg køre med i øjeblikket
som stammer fra en Piaggio typhoon
Og så skal jeg lige være helt med. når i snakker tændingstidspunkt er det så stempelets stilling før top og ikke platin afstand ??
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Og så skal jeg lige være helt med. når i snakker tændingstidspunkt er det så stempelets stilling før top og ikke platin afstand ??[/quote]

Yes der er afstande før top IKKE platin afstanden
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

nielsfup skrev:Og så skal jeg lige være helt med. når i snakker tændingstidspunkt er det så stempelets stilling før top og ikke platin afstand ??
Yes der er afstande før top IKKE platin afstanden[/quote]

Hej

Der står i Haynes manual at når stemplet er helt i top så skal platinet være åbnet til max. og det er 0,35mm eller om man vil 0,14 ins jeg plejer at sætte dem på 0,30 mm som max åben med stemplet i top og det virker fint for mig :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
NickO
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 9. sep 2008 10:35
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af NickO »

Frandsen skrev:mine erfaringer er også at yamahaerne er underkølet jeg tror ikke det ville være et problem at få dem til at yde 11-12.000 omd.eller måske mere,
men nok ikke ret langtid ad gangen
for mig drejer det sig om at få så meget moment som muligt så den kan geares så højt som muligt
og derved opnå en god topfart uden at komme over ca 9000 omd. som efter min erfaring hvad de kan tåle uden at varmesætte
jeg har ,på min k1èr kørt med 46mm cylinder portet og poleret, hjemme planet topstykke, 16 mm orginal mikuni, 18,3mm indsugning, 5,3 udstødning og 17 / 43
topfart ca 100 (gps) ved 9000 omd. og stadigvæk med rigtig godt optræk
Kommende eksperiment : samme cylinder+top som før bare 46,5, 21mm karburator og indsugning , boss dæmper med 35mm forrør samt cdi tænding og så 17/36
Hej jag undrar vilken cylinder det är som du lyckats borra upp till 46mm !? Vad är det för märkning på den - aftermarket, polini med insug i cylindern eller vilken ?

Mvh, Jens
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Frandsen »

Hej nicko
det er en ganske almindelig FS1 cylinder fra protuna vist nok oprindligt 44,5
http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19064852
Mvh
Frandsen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Jensmc »

Vedr. cylinder og top: Disse dele har kørt i hele Europa. Altså ikke kun i Sverige. Faktisk er den svenske cylinder ikke tunet særlig meget. Dvs. lille udstødsport og så skal man til at hekse i cylinderen. Det har Nabojan gjort for mig og det fungerer rigtig godt. Topstykket har "indbygget tyk toppakning" som skal afdrejes for at ligne det topstykke vi kender. Her taler jeg om hvælvingen i topstykket og ikke køleribberne.
Mht. tændingen skal platinafstanden være 0,35 - 0,45 mm. Det virker bedst. For at ændre tændingstidspunktet skal tændingsplader have aflange huller, men det er jo vandalisme!!
I stedet har jeg fjernet noten, således at svinghjulet frit kan dreje rundt på krumtapakslen.
Så kan man spænde svinghjulet i den ønskede stilling/tændingstidspunkt.
Det er således konussen, der holder svinghjulet. Eneste ulæmpe ved at køre uden not er, hvis du får en sætter. Så vil svinghjulet sandsynligvis flytte sig.
Zweirad-union (ZU) motoren har slet ikke plads til not i konussen. Den er helt glat. Og de har da kørt fint i mange år.
God fornøjelse!
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg har lige læst lidt i denne
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... manual.pdf
Det er på en 5 gear ( topfart 95 ifgl bogen)
Prøv lige at se på s 7 i det lille tillæg bagerst.
Her er en tegning af port timing
Den er da noget hidsig 24mm til skylle poet og kun 15mm til udstøds port.
Har jeg taget fejl eller.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Kai »

Ham der har griflet den tegning har vist haft lidt for travlt med at tegne pile på.
Men udstødningsporten må åbne 24mm fra toppen af cylinderen,den er 17mm høj.
Skyllekanaler åbner 9mm længere nede.

Et underlig portmap, det gir ikke umiddelbart mening at de 2 bagerste boostere åbner så langt ned under stempeltoppen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Hej Kai
Ja det har du ret i
Det må være en fejl
24mm til udst. og 33 mm til skylle. Det lyder mere normalt.
Plejer de bagerste skylle porte ikke at følge dem i siden :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af nielsfup »

Her er port timing på en original 5 Gear 40 ccm cylinder.
Taget fra 5g manualen her på forum
Den er opgiver til 95 km/h
Vedhæftede filer
fs1 5g cyl.pdf
(75.71 KiB) Downloadet 275 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 40/43mm cylinder forskel

Indlæg af Nabo Jan »

Michael A skrev:Nu har jeg fået fræset min udstødningskanal op til 24mm fra top, ville ikke lige lave den 23 fra starten, da jeg hellere ville være sikker på at den kan køre igen :D
Har også fået den honet, men den har nogle lidt grimme ridser efter de mange stempelsætninger (Omkring 5 stykker).
Grunden til at jeg egentlig startede med at skille det ad er det første billede.
Det andet billede er efter fræsningen men før honing. Damn de ridser ser grimme ud på det billede.. De er altså ikke så slemme som på billedet :D
Den sidste er efter honing. (Måske ikke det bedste billede)
Hej Michael.
En anden meget vigtig ting er, at skyllekanalerne skal være parvis lige høje! På det billede af dine boosterkanaler, ser det ud til at der mindst er en millimeter i højde forskel, det giver en uens skyldning i cylinderen= dårligt flow. Det er forholdsvis nemt at gøre dem ens når man alligevel er igang med at porte.

Mvh Nabojan
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Tuning"