lidt mere alvorlig tuning af FS1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

opdateret 06-01-2018 billeder genindsat

så nu skal jeg igang med min nye tun motor. jeg bygger en ekstra motor til min 77er som skal på når det skal gå ekstra stærkt.
jeg har tænkt mig at bruge alle de trik jeg kan komme af sted med.
her kommer lidt data.
42mm slaglængde, krumtap fra JT1
45mm stempel
25mm kaburator, fra 100ccm Formel Yamaha gocart
4 blads membran
skylletider, kompression og udstødning tilpasset 11.500 RPM
02042011003.jpg
02042011003.jpg (658.49 KiB) Vist 15155 gange
02042011004.jpg
02042011004.jpg (697.28 KiB) Vist 15155 gange
02042011005.jpg
02042011005.jpg (710.43 KiB) Vist 15155 gange
02042011006.jpg
02042011006.jpg (688.08 KiB) Vist 15155 gange
02042011008.jpg
02042011008.jpg (665.99 KiB) Vist 15155 gange
02042011009.jpg
02042011009.jpg (681.23 KiB) Vist 15155 gange
02042011010.jpg
02042011010.jpg (693.66 KiB) Vist 15155 gange
og ja den kan godt være unde bag dækslet
02042011011.jpg
02042011011.jpg (653.27 KiB) Vist 15155 gange
02042011012.jpg
02042011012.jpg (699.31 KiB) Vist 15155 gange
DSCF4374f.JPG
DSCF4374f.JPG (134.27 KiB) Vist 15155 gange
Senest rettet af anj lør 6. jan 2018 01:07, rettet i alt 1 gang.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det kan da kun komme til at virke det der - ihvertfald skal den membran og kaburator da nok fodre motoren godt... det er næsten snyd at bruge en 42mm krumtap, men det er nok bare fordi jeg er misundelig... frandsen herfra forum er netop ved at lave sin yamaha med en krumtap magen til din, så jeg venter spændt på hvordan det virker... jeg syntes efterhånden at alle snakker om at tune deres knallert - er det på mode i øjeblikket ??? hilsen claus olieklud...
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af roberthandvask »

Det ser super godt :(y)
Ja claus det er blevet på mode, det er alt fra 70'erne og 80'erne :lol:

Var det svært og få plads til membranen?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af 12V »

Cool, glæder mig til at følge projektet! :)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

Meget spændende :thunge går du efter heste eller topfart :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Nikolaj Y skrev:Meget spændende :thunge går du efter heste eller topfart :D
begge dele, man får ingen topfart uden mange heste, men bund træk bliver nok ikke den stærkeste side
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Så er der sket lidt mere. Jeg har købt et par cylindre af Henrik N. Det er den store Ø45 12.8 den ene er helt fin og kommer nok på min standard moter snart. Den anden er lidt hærget ved køleribber og udstødsgevind, så den er perfekt til projektet.

Jeg regner med at lave portningen ret skarp det betyder at udstødsport skal sænkes ca 2mm og hæves ca. 1,5mm. det giver en port størrelse på 20 x 30 svarende til Ø27mm
diameter of the equivalent circular port.pdf
(11.15 KiB) Downloadet 452 gange
når nu disse data er på plads kan der laves en beregning af udstødningen
ANJ Ø45mm 12.8 cyl. Og 42mm slaglængde.pdf
(18.02 KiB) Downloadet 443 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Det ser da godt ud - jeg glæder mig til at se, hvordan det spænder af. :)

Udstødningsdesignet ligner noget på basis af Gordon Jennings' totakts-teorier, synes jeg. Det er et pænt stykke tid siden, jeg rodede med den slags - har bare altid syntes, at Jennings' potter bliver så tynde på midten. Den tunede længde matcher under alle omstændigheder max ~11.000rpm udmærket, så den skal nok komme deropad. :D


Edit:

Jeg kiggede lige på port-tiderne til sidst.

140º på skylleportene er meeeget, hehe. Den kommer til at sovse helt godt ved lave omdrejninger, men den vil til gengæld ramme trækområdet som en HAMMER med de timings! Og det ved jeg, fordi jeg har kørt med næsten de samme timings (190º/138º) på Kreidleren.
Den kan uden videre bøvl trække 13-14.00rpm, hvis du finder ud af, at din potte er for 'mild'. :P De høje skylleporte kommer til at give et godt overdrejningspotentiale, og det er vel en udmærket kompensation for manglende bundtræk?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

kreidlerhansen skrev:Det ser da godt ud - jeg glæder mig til at se, hvordan det spænder af. :)

Udstødningsdesignet ligner noget på basis af Gordon Jennings' totakts-teorier, synes jeg. Det er et pænt stykke tid siden, jeg rodede med den slags - har bare altid syntes, at Jennings' potter bliver så tynde på midten. Den tunede længde matcher under alle omstændigheder max ~11.000rpm udmærket, så den skal nok komme deropad. :D


Edit:

Jeg kiggede lige på port-tiderne til sidst.

140º på skylleportene er meeeget, hehe. Den kommer til at sovse helt godt ved lave omdrejninger, men den vil til gengæld ramme trækområdet som en HAMMER med de timings! Og det ved jeg, fordi jeg har kørt med næsten de samme timings (190º/138º) på Kreidleren.
Den kan uden videre bøvl trække 13-14.00rpm, hvis du finder ud af, at din potte er for 'mild'. :P De høje skylleporte kommer til at give et godt overdrejningspotentiale, og det er vel en udmærket kompensation for manglende bundtræk?
Ja de 140 grader på skylle portene er nok lige i overkanten, men det er den højde portene har i cylinderen. Hvis jeg skal ned på en lavere vinkel bilver jeg nødt til at lade stemplet gå lidt oven ud af cylinderen. Men det kan jo også lade sig gøre. Det er jo lige med at få det hele til at passe med den nye slaglængde.

Med hensyn til udstødningen så syntes jeg også at den er lidt tynd. Og jeg er helt åben for velbegrundede forslag.
Jeg tror dog man selv kan tvinge den til en større diameter.

programmet jeg har brugt er gratis og kan hentes her http://www.bevenyoung.com.au/pipe_dsn.zip
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

anj skrev:
Nikolaj Y skrev:Meget spændende :thunge går du efter heste eller topfart :D
begge dele, man får ingen topfart uden mange heste, men bund træk bliver nok ikke den stærkeste side
Ok, hvad håber du på at hk og topfart :?: :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af Morten O »

Hold op den kommer til at rende stærkt!
Hvordan har du tænkt dig at bruge den? Vil du køre på vejen eller du bor måske hos nogle lidt traffikerede veje?
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

anj skrev: Ja de 140 grader på skylle portene er nok lige i overkanten, men det er den højde portene har i cylinderen. Hvis jeg skal ned på en lavere vinkel bilver jeg nødt til at lade stemplet gå lidt oven ud af cylinderen. Men det kan jo også lade sig gøre. Det er jo lige med at få det hele til at passe med den nye slaglængde.

Med hensyn til udstødningen så syntes jeg også at den er lidt tynd. Og jeg er helt åben for velbegrundede forslag.
Jeg tror dog man selv kan tvinge den til en større diameter.

programmet jeg har brugt er gratis og kan hentes her http://www.bevenyoung.com.au/pipe_dsn.zip
Der er ikke så meget at gøre ved de 140º, ud over at droppe den længere slaglængde. Eller jo, lægge materiale på toppen af cylinderen og så dreje af bunden, men hallo...? Er det ikke lige lovligt meget arbejde, når du alligevel er på jagt efter omdrejninger?! :)


Jeg har lige rodet lidt med det program-halløj. Der er ingen tvivl om, at det er Gordon Jennings, som ligger bag. Og der har jeg et par erfaringer ift. at benytte beregningerne til de helt små motorer.


1:
Det tal, du sætter ind som "Max effekt ved xx.xxxRPM" ender for det meste som de højeste antal omdrejninger, motoren kan tage. Peak-effekten vil således ligge 500-2.000rpm tidligere, afhængigt af hvor stejl den bageste konus er.

2:
Midtersektionen bliver for tynd - i dette program kan man heldigvis selv ændre på faktoren under "Diameter Coefficients", men i andre programmer er den låst til den beregnede BMEP.

3:
Medmindre man VIL køre cross, så kan man lige så godt hælde mest mod indstillinger under overskriften "GP Racer".


Ad 2:

Som nævnt i '3', giver det mest mening at satse på "GP Racer" frem for cross. Forskellen i bredden på trækområdet, når motoren ikke er større, vil være yderst begrænset ift. effekt-forskellen.
I dette program kan du således vælge en værdi fra 2,7-3,0 for at lade programmet udregne diameteren på midterstykket. Hvis du skriver 3,0 er jeg sikker på, det vil behage dit øje ift. første udkast.


Ad 3:

"Cross" vs. "GP Racer"
Vi taler 150-250rpm (ca. 10% forskel) ift. 10% højere ydelse. Hvis udgangspunktet er 10HK, giver man således afkald på 1HK for at have et trækområde som varer 2.750rpm istedet for 2.500rpm.
Tallene er mere 'flydende' end som så, men i praksis er det tydeligere at mærke en forskel på 8% højere ydelse, end man kan mærke 12% bredere trækområde, hvis gearingen ellers passer.


For en del år siden var vi en lille flok nørdede brugere på mopedgallery.dk, der kastede os over nogle af disse programmer. Konklusionerne var som ovenfor, uanset om der blev bygget potter til scootere eller gamle gearmaskiner.
Resultaterne stemmer angiveligt mere overens, når man runder 250ccm, men det er kun hvad jeg har samlet af mere løse informationer rundt omkring på nettet i tidens løb.

Jeg har droppet at bygge potter, andet end den sidste for-sjov-sammensætning af en scooter-potte og en udstødning, som jeg ellers ville have smidt ud - og tak til Nabo-Jan for hjælpen. :) Resultatet blev faktisk over al forventning.
Hvis jeg skal have noget custom-udstødning lavet, bliver det af Luc Foekema fra Holland.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg bliver ved med at fable om Gordon Jennings... Det er noget værre fis. Manden bag hedder Blair, og det er hans formler, som ligger til grund for den omtalte software.

Til gengæld har Gordon Jennings i sin tid fremlagt nogle interessante teorier om skylleporte og disses vinkler, men det er en anden snak. :) Jeg ville bare lige rette mig selv.

Graham Bell's bog er også værd at læse, i øvrigt. Hans udstødningsdesigns er lidt lettere at tilpasse ens idéer om, hvordan de 'bør' se ud, synes jeg.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

det fremgår nok tydeligt at dette er et langtids projekt,

men nu har jeg da prøvet med lidt nye værdier i programmet.
ANJ Ø45 stroke 42 13000 RPM.pdf
(19.19 KiB) Downloadet 500 gange
og nu er den blevet noget større i diameter
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af janlund77 »

det ser vildt spæmdene ud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

anj skrev:det fremgår nok tydeligt at dette er et langtids projekt,

men nu har jeg da prøvet med lidt nye værdier i programmet.
ANJ Ø45 stroke 42 13000 RPM.pdf
og nu er den blevet noget større i diameter
Den bliver i hvert fald omdrejningsvillig og eksplosiv, det er helt sikkert! ;)

23,7 grader på baffle/modkonus er dælme en stejl sag, så den skal nu nok krudte af! Sammenholdt med porttiderne (~190/140) og en totallængde på knap 710mm fra stempel til endepibe, skal du næppe være nervøs for, den ikke tager vindinger...

Min yndlingspotte måler 875mm fra stempel til slut baffle, og har en vinkel på 16,2 grader. Med porttiderne 192/133 trækker motoren ud til knap 11.000rpm

Et bud på den viste vil være omtrent 13.500rpm... feeeee'!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af janlund77 »

vi må se lidt billeder af cylinderen når du når der til
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

har lige været i billed gemmerne og genindsat de ødelagte billeder tidligere i tråden
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kim96v4 »

hvordan går det med projektet?
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

kim96v4 skrev:hvordan går det med projektet?
Ja det er ikke kommet videre, da mange projekter er foran i køen. Men lige pludselig sker der noget igen

Men jeg kan da lige skyde et par billeder af cylinderen der påtænkt anvendt
image.jpg
image.jpg (539.58 KiB) Vist 14962 gange
image.jpg
image.jpg (546.75 KiB) Vist 14962 gange
Den kræver dog en del arbejde før det bliver godt
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Besvar

Tilbage til "Tuning"