Haha, den kan jeg godt huske dukkede op for noget tid tilbage - det er et af de mere vanvittige projekter, som appellerer til drengerøven, klodserne og alt andet, der ligger udenfor sund fornuft og pædagogisk rækkevidde! Jeg mener, der blev optaget et par film med den bette maskine... Den er kort fortalt tåbelig!
Mht. trimning af cylinderen, så kræver det en rolig hånd + gevinsten vil være relativt lille. Er du på jagt efter effekt som scooterne og lignende moderne motorer opnår, kan du kun blive skuffet. Ikke at det er umuligt at opnå 20HK+ på standardblokken, men det kræver DYBE lommer.
Dine bedste muligheder ligger i en flow-optimering og en mild portning. Dvs. sørge for en 100% jævn overgang fra blok til skyllekanaler, uden bundpakningen ligger i vejen.
Udstødningskanalen kan du roligt file 28mm bred (målt ift. boringen), men hver 1/10mm derover koster dyrebar levetid for stempelringene + stemplet næppe er verdens bedste.
Udstødningskanalen er helt klar også værd at polere (eller, 'glatte ud') så koksopbygningen reduceres.
Når stemplet er i bund, bør alle kanaler's bund flugte med stempeltoppen - det er for så vidt ok, de ligger lavere. Du skal blot være omærksom på, at stempelringen ikke er blottet i udstødningskanalen, når stemplet er i bund! De varme udstødningsgasser kan varme stempelringen op, så den har lettere ved at fange kanalens øverste kant.
Udstødningskanalen bør generelt set ikke ligge højere end 9mm over skyllekanalerne, hvis du vil bevare lidt bundtræk. Ellers vil max være 9,5-9,8mm højere. Hvis den ligger højere endnu, får du så ringe et bundtræk og så snævert et trækområde, at cylinderen er næsten værdiløs ift. udvekslingen mellem gearene.
Alle kanter SKAL rettes til/rejfes, så stempelringen ikke kan fange nogle skarpe kanter.
Som du kan se, er der mest at hente ved at ændre ved udstødningskanalen. Op til en vis grænse opleves stort set kun forbedringer, men kommer man over grænsen, går det galt. Vær derfor særdeles opmærksom på, hvornår den går GODT.
Du kommer ikke ret meget over 90km/t uden en del drastiske ændringer! Og her tæller 'ned ad bakke med vinden i ryggen' altså ikke - jeg tænker på fornuftige, ideelle omstændigheder som flad vej og ingen vind, mens man sidder oprejst.