Max yde evne af 43 mm cylinder og 16 mm kaburator?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Simonb
Stor knallert
Indlæg: 122
Tilmeldt: lør 30. apr 2011 14:07
Kontakt:

Max yde evne af 43 mm cylinder og 16 mm kaburator?

Indlæg af Simonb »

Hey, jeg vil gerne have min 4 gear til at yde sit bedst med en 43 mm cylinder og 16 mm kaburator, 16 mm indsugning, 5,3 hk udstd, 15/43 gearing. Hvilke tricks kan jeg lave med cylinder og stempel den er købt 43 mm ?
Mvh Simon
__________________________


Puch Monza 2 gear 1983 original
Yamaha FS1 4 Gear 1976 stel og 1978 motor (kom ned i vinter hi D 21/10 2012 og skal gennemgås og små ting skal fixes.)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Max yde evne af 43 mm cylinder og 16 mm kaburator?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

`
Når der nu skal tunes igennem og i vil have Yamaha FS1`ren til at køre mere en de 70 + lidt som den er bygget til,,, så sæt en RD400 på med 60hk,,, så kommer i over de 70+lidt fs1 er født til,,,, så glem alt om de 43mm cylindere de dur ik til mere end 70+lidt,,, så giv den nu et fint lille tunsæt som det herunder :whew og jeg vil næsten love dig at den kan slæbe din 15 tands gearing foran også,,, :teeth2 ,,,, ellers må du jo stikke den et par 16mm karburatore extra,,, :mrgreen:
Vedhæftede filer
Yamaha original farver (1) (31).jpg
Yamaha original farver (1) (31).jpg (45.03 KiB) Vist 4527 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max yde evne af 43 mm cylinder og 16 mm kaburator?

Indlæg af kreidlerhansen »

Haha, den kan jeg godt huske dukkede op for noget tid tilbage - det er et af de mere vanvittige projekter, som appellerer til drengerøven, klodserne og alt andet, der ligger udenfor sund fornuft og pædagogisk rækkevidde! Jeg mener, der blev optaget et par film med den bette maskine... Den er kort fortalt tåbelig!


Mht. trimning af cylinderen, så kræver det en rolig hånd + gevinsten vil være relativt lille. Er du på jagt efter effekt som scooterne og lignende moderne motorer opnår, kan du kun blive skuffet. Ikke at det er umuligt at opnå 20HK+ på standardblokken, men det kræver DYBE lommer.

Dine bedste muligheder ligger i en flow-optimering og en mild portning. Dvs. sørge for en 100% jævn overgang fra blok til skyllekanaler, uden bundpakningen ligger i vejen.

Udstødningskanalen kan du roligt file 28mm bred (målt ift. boringen), men hver 1/10mm derover koster dyrebar levetid for stempelringene + stemplet næppe er verdens bedste.
Udstødningskanalen er helt klar også værd at polere (eller, 'glatte ud') så koksopbygningen reduceres.
Når stemplet er i bund, bør alle kanaler's bund flugte med stempeltoppen - det er for så vidt ok, de ligger lavere. Du skal blot være omærksom på, at stempelringen ikke er blottet i udstødningskanalen, når stemplet er i bund! De varme udstødningsgasser kan varme stempelringen op, så den har lettere ved at fange kanalens øverste kant.
Udstødningskanalen bør generelt set ikke ligge højere end 9mm over skyllekanalerne, hvis du vil bevare lidt bundtræk. Ellers vil max være 9,5-9,8mm højere. Hvis den ligger højere endnu, får du så ringe et bundtræk og så snævert et trækområde, at cylinderen er næsten værdiløs ift. udvekslingen mellem gearene.

Alle kanter SKAL rettes til/rejfes, så stempelringen ikke kan fange nogle skarpe kanter.


Som du kan se, er der mest at hente ved at ændre ved udstødningskanalen. Op til en vis grænse opleves stort set kun forbedringer, men kommer man over grænsen, går det galt. Vær derfor særdeles opmærksom på, hvornår den går GODT.
Du kommer ikke ret meget over 90km/t uden en del drastiske ændringer! Og her tæller 'ned ad bakke med vinden i ryggen' altså ikke - jeg tænker på fornuftige, ideelle omstændigheder som flad vej og ingen vind, mens man sidder oprejst. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"