Side 1 af 1

Hallo, lidt ang hård tuning

: lør 7. maj 2011 20:59
af dexta
Hej alle.

Jeg kører pt med denne opsætning på min yamaha!

45 mm new race cylinder, udst kanal portet til 26 mm fra top.
16 mm org mikuni karburator
17 mm indaugningsplade med org membran
5,3 hk skråtskåret udst, forrør bliver blåt :roll:
dyse 190
Bosch platin tændrør fra bil.
14/43 gearing

Den kører ca 75 km/t, men vil godt have lidt mere ud af den, har i nogle gode råd gutter ??

Skal jeg ikke tage 3 mm af udst port ? Nogen der ved hvor der fåes godt værktøj til dette, en drimmel eller lign ????

Syns samtidig den mangler lidt bundtræk, men det bliver vel forringet hvis jeg porter den hårdere ?

Kan det hjælpe at geare den om også ?

Evt 11/36 gearing ???


Håber I kan og vil hjælpe mig, Mvh Mads Madsen :(y) :(y)

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: lør 7. maj 2011 23:36
af kreidlerhansen
Du mister bundtræk ved at hæve udstødningskanalen - det ligger helt fast.

Hvis den med så lav en port mangler bundtræk, må der være noget andet galt. I kraft af du bemærker, at forrøret bliver blåt, tror jeg du skal trimme lidt på tændingen - det tyder på, at for meget af forbrændingsprocessen foregår i forrøret, og får du selvfølgelig ikke noget ud af på effekt-siden.

En Dremel er for så vidt fin nok til at slibe i udstødningskanalen. Hvis du hæver den til 25mm fra top og øger bredden til ~65% af boringen, så slider du ikke alverden på stempelringen(e), mens du øger port-arealet betragteligt. Og øget areal = omdrejninger + effekt. Udformningen bør ligge et sted mellem D-formet (altså, samme forskel som bogstavet og med buen modsat cylindertoppen) og oval. En helt firkantet port giver derimod et bedre flow/størst areal på skrap bekostning af ringenes levetid.

Det manglende bundtræk kan som sagt skyldes for sen tænding, men hvis forbrændingskammeret ikke matcher resten af opsætningen, skal det også bearbejdes. Hvorvidt det er nok at plane topstykket, ved jeg ikke - det kræver vist billeder og evt. nogle ret eksakte mål på den såkaldte 'deck height' (afstanden fra stempelkronen til cylinderens øverste pakflade, når stemplet er i top).

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: søn 8. maj 2011 09:47
af T.B.
Hej jeg ville prøve med en anden cylinder. Jeg har prøvet at køre med en New Race cyl. men synes ikke rigtig der er det samme skud i den som en Fs1 cyl. :D

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: søn 8. maj 2011 15:19
af dexta
Altså en fs1 cylinder, der er boret og portet til 45 mm ?

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: søn 8. maj 2011 21:28
af T.B.
Njaaa ikke nødvendig vis. Da jeg makkede i det skiftede jeg til en alm. 43mm Fs1 cyl.og der var tydlig forskel. Hvis du hæver udstødningskanalen mister du bundtrækket,en Fs1 cyl. er større i udstødningen end ex.F5b og 381 :D

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: søn 8. maj 2011 21:37
af lks
Har du prøvet med en expansions udstødning istedet. F.eks noget i stil med proma type, eller Boss udgaven ?

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: søn 8. maj 2011 21:40
af dexta
Tror jeg først prøver at hæve min portning lidt, og evt geare om. Har prøvet med en proma potte, det syns jeg ikke duer godt, så forsvinder alt bundtrækket !?
Min tænding står 100% rigtigt, stillet med mikrometer ur ! :(y)

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: tirs 10. maj 2011 10:19
af Stange
Det er rigtigt at bundtrækket forsvinder ved tun potter, men det giver højere topfart.

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

: søn 15. maj 2011 22:59
af kreidlerhansen
dexta skrev:Tror jeg først prøver at hæve min portning lidt, og evt geare om. Har prøvet med en proma potte, det syns jeg ikke duer godt, så forsvinder alt bundtrækket !?
Min tænding står 100% rigtigt, stillet med mikrometer ur ! :(y)
Bare for at være besværlig og lyde lidt på tværs... :thunge


At din tænding står rigtigt ift. standard-angivelsen fra fabrikken, betyder ikke den står rigtigt ift. evt. uoriginale eller ændrede dele, så som en hævet udstødningskanal eller/og en ekspansionsudstødning.

En portet cylinder og en anden udstødning kan snildt betyde, at du skal ud i et helt andet tændingstidspunkt. Hvis dit forrør bliver blåt, er der noget galt ift. din opsætning. Om det så er fejljusteret squish-band, for sen tænding, for lille dyse eller noget helt fjerde, ved jeg ikke.

Kører du uden squish-band topstykke, vil motorens krav til tændingstidspunktet være helt anderledes, end hvis du kører med squish-top. Så fremt du ikke kender til termet, så gå amok på google. Det er en simpel idé, men er du da nok lige rådden, det kan ændre en motors karakteristik!