Hallo, lidt ang hård tuning

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af dexta »

Hej alle.

Jeg kører pt med denne opsætning på min yamaha!

45 mm new race cylinder, udst kanal portet til 26 mm fra top.
16 mm org mikuni karburator
17 mm indaugningsplade med org membran
5,3 hk skråtskåret udst, forrør bliver blåt :roll:
dyse 190
Bosch platin tændrør fra bil.
14/43 gearing

Den kører ca 75 km/t, men vil godt have lidt mere ud af den, har i nogle gode råd gutter ??

Skal jeg ikke tage 3 mm af udst port ? Nogen der ved hvor der fåes godt værktøj til dette, en drimmel eller lign ????

Syns samtidig den mangler lidt bundtræk, men det bliver vel forringet hvis jeg porter den hårdere ?

Kan det hjælpe at geare den om også ?

Evt 11/36 gearing ???


Håber I kan og vil hjælpe mig, Mvh Mads Madsen :(y) :(y)
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Du mister bundtræk ved at hæve udstødningskanalen - det ligger helt fast.

Hvis den med så lav en port mangler bundtræk, må der være noget andet galt. I kraft af du bemærker, at forrøret bliver blåt, tror jeg du skal trimme lidt på tændingen - det tyder på, at for meget af forbrændingsprocessen foregår i forrøret, og får du selvfølgelig ikke noget ud af på effekt-siden.

En Dremel er for så vidt fin nok til at slibe i udstødningskanalen. Hvis du hæver den til 25mm fra top og øger bredden til ~65% af boringen, så slider du ikke alverden på stempelringen(e), mens du øger port-arealet betragteligt. Og øget areal = omdrejninger + effekt. Udformningen bør ligge et sted mellem D-formet (altså, samme forskel som bogstavet og med buen modsat cylindertoppen) og oval. En helt firkantet port giver derimod et bedre flow/størst areal på skrap bekostning af ringenes levetid.

Det manglende bundtræk kan som sagt skyldes for sen tænding, men hvis forbrændingskammeret ikke matcher resten af opsætningen, skal det også bearbejdes. Hvorvidt det er nok at plane topstykket, ved jeg ikke - det kræver vist billeder og evt. nogle ret eksakte mål på den såkaldte 'deck height' (afstanden fra stempelkronen til cylinderens øverste pakflade, når stemplet er i top).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af T.B. »

Hej jeg ville prøve med en anden cylinder. Jeg har prøvet at køre med en New Race cyl. men synes ikke rigtig der er det samme skud i den som en Fs1 cyl. :D
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af dexta »

Altså en fs1 cylinder, der er boret og portet til 45 mm ?
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af T.B. »

Njaaa ikke nødvendig vis. Da jeg makkede i det skiftede jeg til en alm. 43mm Fs1 cyl.og der var tydlig forskel. Hvis du hæver udstødningskanalen mister du bundtrækket,en Fs1 cyl. er større i udstødningen end ex.F5b og 381 :D
lks
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 31. jan 2010 01:32
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af lks »

Har du prøvet med en expansions udstødning istedet. F.eks noget i stil med proma type, eller Boss udgaven ?
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af dexta »

Tror jeg først prøver at hæve min portning lidt, og evt geare om. Har prøvet med en proma potte, det syns jeg ikke duer godt, så forsvinder alt bundtrækket !?
Min tænding står 100% rigtigt, stillet med mikrometer ur ! :(y)
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af Stange »

Det er rigtigt at bundtrækket forsvinder ved tun potter, men det giver højere topfart.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hallo, lidt ang hård tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

dexta skrev:Tror jeg først prøver at hæve min portning lidt, og evt geare om. Har prøvet med en proma potte, det syns jeg ikke duer godt, så forsvinder alt bundtrækket !?
Min tænding står 100% rigtigt, stillet med mikrometer ur ! :(y)
Bare for at være besværlig og lyde lidt på tværs... :thunge


At din tænding står rigtigt ift. standard-angivelsen fra fabrikken, betyder ikke den står rigtigt ift. evt. uoriginale eller ændrede dele, så som en hævet udstødningskanal eller/og en ekspansionsudstødning.

En portet cylinder og en anden udstødning kan snildt betyde, at du skal ud i et helt andet tændingstidspunkt. Hvis dit forrør bliver blåt, er der noget galt ift. din opsætning. Om det så er fejljusteret squish-band, for sen tænding, for lille dyse eller noget helt fjerde, ved jeg ikke.

Kører du uden squish-band topstykke, vil motorens krav til tændingstidspunktet være helt anderledes, end hvis du kører med squish-top. Så fremt du ikke kender til termet, så gå amok på google. Det er en simpel idé, men er du da nok lige rådden, det kan ændre en motors karakteristik!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"