Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS
: søn 1. maj 2011 12:32
Både vægt og især vindmodstand er altafgørende for hvor hurtigt knallerten kan køre.
I en bil mærker man ikke så meget til det, men selv en alm str bil får svært ved at nå samme tophastighed med 4 velvoksne personer + bagage i selvom frontarealet forbliver det samme. På en lille knallert med 1-5hk er forskellen meget større.
Det kan ikke helt sammenlignes, og dog.. jeg tunede for nogen år siden en FS1, cylinderen var en alm40mm F5B der fik en tur, og med oplagt crosspotte. Ejeren af den er en smule højere end mig, ~183cm (jeg er 181 cm) men vejede kun ca 65kg, hvor jeg vejer godt og vel 90. Den blev klokket mange gange til 96-98 km/t med ejeren på nakken, også uden at lægge helt fladt over tanken.
Jeg prøvede den flere gange, men nåede aldrig over 85, selvom jeg gemte mig godt bag styret. Den trak fint 1-2-3 men 4... så var der bare ikke nok at gi af med den gearing den nu slæbte rundt på.
I en bil mærker man ikke så meget til det, men selv en alm str bil får svært ved at nå samme tophastighed med 4 velvoksne personer + bagage i selvom frontarealet forbliver det samme. På en lille knallert med 1-5hk er forskellen meget større.
Det kan ikke helt sammenlignes, og dog.. jeg tunede for nogen år siden en FS1, cylinderen var en alm40mm F5B der fik en tur, og med oplagt crosspotte. Ejeren af den er en smule højere end mig, ~183cm (jeg er 181 cm) men vejede kun ca 65kg, hvor jeg vejer godt og vel 90. Den blev klokket mange gange til 96-98 km/t med ejeren på nakken, også uden at lægge helt fladt over tanken.
Jeg prøvede den flere gange, men nåede aldrig over 85, selvom jeg gemte mig godt bag styret. Den trak fint 1-2-3 men 4... så var der bare ikke nok at gi af med den gearing den nu slæbte rundt på.