Side 1 af 2

Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 21:07
af T.B.
Topfarten på min 78er er sat af en af mine kammesjukker på ca.80 kg.i sidevind. Utroligt hvad -35 kg. kan gøre :what2 Jeg kunne ikke få den på mere end godt 81 km/t :roll:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 21:49
af T.B.
How forresten Tak til Fup for opboring af cyl. 45mm. Fs1 :(y)

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 22:05
af Dirtyold
T.B. skrev:Topfarten på min 78er er sat af en af mine kammesjukker på ca.80 kg.i sidevind. Utroligt hvad -35 kg. kan gøre :what2 Jeg kunne ikke få den på mere end godt 81 km/t :roll:
kunne være jeg også skulle komme og test køre den, så kan det være den får ny topfart igen igen hehe

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 22:10
af Thoms
Er det ikke mere teori end praksis at vægt inden for den tollerence har nogen indflydelse på topfart ud ad lige vej, men rettere har indflydelse på optræk/acceleration?

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 22:12
af Kim B S
T.B. skrev:How forresten Tak til Fup for opboring af cyl. 45mm. Fs1 :(y)
Hej T.B.
Jeg trogde ikke at de kunne bores så meget. Så må skørterne være temmelig tynde, på den cylinder. :wink: Jeg har en FS1 Cylinder til at ligge som er boret til 42,75 mm. Og jeg synes da ikke at de er særlig tykke på den. :roll: Og den skal nemlig også bores op, da den har lidt rust og ridser. :roll: Men jeg er lidt bange for hvis skørterne bliver for tynde. Da har jeg hørt at de kan begynde at bøje lidt ud af, når cylinderen bliver boret op. :roll: Og det kan jeg ikke forestille mig er godt. :sad

PS. Din 78er køre da vidst ret godt for øjeblikket. :hihi

Hilsen Kim.

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 22:17
af T.B.
Njaaa det vil jeg ikke mene,vi har jo ikke så mange hk.at gøre med. Så vindmodstand og vægt osv. Vi kørte den samme strækning under testen :whew

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 22:52
af roberthandvask
hvad lyder opsætningen på? :)

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 23:33
af nielsfup
Hej
Jeg har boret mange originale cylindre op til 45mm på min drejebænk
Og det fungere rigtig godt.
De bliver tynde i godset under skylle porterne med der er cylinderen jo ikke belastet så det er helt OK.
Ved en boring op til 43 mm er der masser af gods.

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: fre 29. apr 2011 23:44
af roberthandvask
nielsfup skrev:Hej
Jeg har boret mange originale cylindre op til 45mm på min drejebænk
Og det fungere rigtig godt.
De bliver tynde i godset under skylle porterne med der er cylinderen jo ikke belastet så det er helt OK.
Ved en boring op til 43 mm er der masser af gods.
Kan du lave en boring på 47 mm ? :) er der plads til det.

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 08:25
af nielsfup
Hej
Nej der er ikke plads til 47mm
desværre.

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 19:33
af Nabo Jan
nielsfup skrev:Hej
Nej der er ikke plads til 47mm
desværre.
Jeg kører med 47mm i en uoriginal FS1 så det kan godt lade sig gøre.

//Nabo Jan.

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 19:40
af roberthandvask
Nabo Jan skrev:
nielsfup skrev:Hej
Nej der er ikke plads til 47mm
desværre.
Jeg kører med 47mm i en uoriginal FS1 så det kan godt lade sig gøre.

//Nabo Jan.

Hvilket stempel bruger du? Evt link

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 21:40
af kreidlerhansen
Thoms skrev:Er det ikke mere teori end praksis at vægt inden for den tollerence har nogen indflydelse på topfart ud ad lige vej, men rettere har indflydelse på optræk/acceleration?
Teoretisk har vægt ingen indflydelse på tophastigheden, men som du siger kun på accelerationstiden.

Det er en teori, som hører til under kategorien "Alt Andet Lige". Og med det mener jeg, at under ideelle omstændigheder vil der ikke være nogen forskel på andet end tophastigheden.
+35kg medfører som regel et større skyggeareal (altså, førerens fysiske størrelse), og hvis dækkene bliver trykket en sjat hårdere mod vejen, så stiger rullemodstanden også.

Ejeren bør måske prøve med næsten maksimalt dæktryk og så køre en tur mere, bare for at se om det GØR en forskel. Jeg selv kører typisk 2,5-2,7 BAR dæktryk, afhængigt af dæktypen.

Marginaler, men altså... :)

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 23:21
af Kim B S
Hej alle.
Jeg tror faktisk at når man når op på de hastigheder, som der her er tale om, så har vindmodstanden mere og sige end vægten. Og det vil også sige at jo større en person er i omfang, jo større vil vindmodstanden også være. :wink: I mine unge dage havde jeg jo som sagt kvartkåbe på min 76er Yamaha, og da kan jeg huske at hvis der var modvind, og jeg så lagde mig ned bag ved kåben, så steg hastigheden ca. 5 km/t, bare på grund af nedsat vindmodstand. :wink: Og den havde en opsætning som gav ca. 65 km/t på lige vej. Ikke helt så hurtig som T.B.s men nok til at vindmodstanden havde en vis betydning. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 23:30
af roberthandvask
når jeg måler topfart på min yamaha ligger jeg mig ned over styret. det giver altid lige lidt på toppen :)

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: lør 30. apr 2011 23:50
af Dewil
Det er vist det der i folkemunde hedder "flad på navlen"... :lol: Har du så prøvet hvor lægne du kan ligge der???

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: søn 1. maj 2011 00:04
af nielsfup
:teeth2 :teeth2 :teeth2

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: søn 1. maj 2011 08:51
af kreidlerhansen
Vindmodstand/skyggeareal... Vores største fjende! Undtagen i medvind :-D

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: søn 1. maj 2011 11:49
af Yamaha FS1 50SS
Hvis Vægt ikke har noget at sige på tophastigheden,,, så kan jeg ikke forstå hvorfor,,, at professionele speedway køre,,, formel 1 køre,,,, racerkøre på motorcykler,,, travkuske og ryttere i hestevædeløb osv osv ,,, aldrig er større end snus for en skilling,,,, de ligner nærmest dværge ( ikke for at genere dværgene ) ifølge newtons lov skal der et vist antal HK til for at flytte en given mængde,,,med en bestemt hastighed,,, jo større mængde jo flere HK for at flytte mængden med samme hastighed,,,, som den mindre mængde,,, så de 35 kg forskel på kørende på en evt svag stigning vil betyde noget selv med medvind,,, på hvor hurtigt du kommer op ad bakken

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

: søn 1. maj 2011 12:06
af Guess who
I DTC banen sport for biler er der jo flere af dem som får ekstra kilo i bilerne for at konkurrencen er mere fair ifbm. store og små biler..

Jeg mener både vægt og vindmodstand spiller en afgørende rolle på vores knallerter. Kender det fra min motorcross tid på bla. 80ccm klasserne, der var vægten MEGET afgørende, samt kørens teknik.


Mvh
Benny