det kan gå galt !

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

det kan gå galt !

Indlæg af roberthandvask »

jeg hev lige cylinderen af i dag, kunne ikke rigtig få den i gang.
jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor den gjorde det. den har altid kørt 4 % blanding.
som i kan se på billederne har den fået en del ridser efter det knækket stykke, så jeg vælger bare at få honet den op. i stedet for en helt ny cylinder.

opsætning
16 mm kabu
18 mm indsugning.
14 tand
5.3 udstødning
planet topstykke
portet udstødningskanal. 28 mm bred og 15 mm høj

undskyld dårlig kvalitet, billederne er taget med mobil
Vedhæftede filer
IMAG0113 [800x600].jpg
IMAG0113 [800x600].jpg (122.94 KiB) Vist 17917 gange
IMAG0114 [800x600].jpg
IMAG0114 [800x600].jpg (142.56 KiB) Vist 17917 gange
IMAG0115 [800x600].jpg
IMAG0115 [800x600].jpg (65.58 KiB) Vist 17917 gange
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af FS1originalen »

Det er da en ØV!!!! Spørgsmålet er bare om det ikke vi ske igen - jeg er da bange for at den er portet så meget at stemplet kan få fat i kanten af udstødningsporten :oops: :oops: :oops:

Prøv at file nederste kant i udstødningsporten skrå så stemplet kan "prelle af" i stedet for at "stille sig på kanten"...


Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af roberthandvask »

ja det er pænt nederen. men der var så meget slør i stemplet at den kunne rykkes 1 cm til hver side :shutup
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Nu er jeg generelt ikke så aktiv herinde, men jeg giver mit besyv med alligevel. :P

Det dér ligner et stempel, som har kørt med for stor tolerance, evt. kombineret med nogle kedelige svagheder i støbningen og en overophedning af stemplet. Sporene på skørtet ned mod udstødningskanalen leder straks mine tanker hen på varme, og masser af det.
Når tolerancen er for stor, vipper stemplet mere, end det er designet til - tænker man på de kræfter, som stemplet reelt udsættes for og måske tilføjer risikoen for forstærkning af klapreriet gennem stemplets egenresonans, så forstår man snildt, at et skørt kan knække.

Hvis porten er for bred, vil stempelringene stort set altid gribe fat i kanalen før stemplet gør det. 28mm bred er absolut max til 40mm, men det behøver ikke være en kritisk størrelse af den årsag - formen på selve åbningen er ganske skånsomt indrettet, så i værste fald kan rejfningen af porten være synderen.

Stemplet ser også ud til at have revet sig lidt hist og her. Det kan ske med alle maskiner, og kører man med en motor, der er 'særligt slem til den slags', bør man engang i mellem afmontere cylinder og stempel for at finde og slibe disse høje punkter på stemplet ned.

Når disse høje punkter 'jævnligt' skraber oliefilmen mellem cylindervæg og stempel væk, vil der opstå temperaturforskelle i stemplet, hvilket kan medføre lokale svækninger og dermed også resultatet herover.

Med en boring på 43mm vil udstødningsporten i øvrigt dække blot ~65% af boringen, og det er ganske fornuftigt. :) Hvis den går godt, vil jeg da klart anbefale, at du borer, honer og genbruger. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af roberthandvask »

kreidlerhansen skrev:Nu er jeg generelt ikke så aktiv herinde, men jeg giver mit besyv med alligevel. :P

Det dér ligner et stempel, som har kørt med for stor tolerance, evt. kombineret med nogle kedelige svagheder i støbningen og en overophedning af stemplet. Sporene på skørtet ned mod udstødningskanalen leder straks mine tanker hen på varme, og masser af det.
Når tolerancen er for stor, vipper stemplet mere, end det er designet til - tænker man på de kræfter, som stemplet reelt udsættes for og måske tilføjer risikoen for forstærkning af klapreriet gennem stemplets egenresonans, så forstår man snildt, at et skørt kan knække.

Hvis porten er for bred, vil stempelringene stort set altid gribe fat i kanalen før stemplet gør det. 28mm bred er absolut max til 40mm, men det behøver ikke være en kritisk størrelse af den årsag - formen på selve åbningen er ganske skånsomt indrettet, så i værste fald kan rejfningen af porten være synderen.

Stemplet ser også ud til at have revet sig lidt hist og her. Det kan ske med alle maskiner, og kører man med en motor, der er 'særligt slem til den slags', bør man engang i mellem afmontere cylinder og stempel for at finde og slibe disse høje punkter på stemplet ned.

Når disse høje punkter 'jævnligt' skraber oliefilmen mellem cylindervæg og stempel væk, vil der opstå temperaturforskelle i stemplet, hvilket kan medføre lokale svækninger og dermed også resultatet herover.


Med en boring på 43mm vil udstødningsporten i øvrigt dække blot ~65% af boringen, og det er ganske fornuftigt. :) Hvis den går godt, vil jeg da klart anbefale, at du borer, honer og genbruger. :)
hey tak for din gode forklaring! :(y)

den kørte mellem 75-80 km/t ud af lige vej med den cylinder. så den gik rimelig godt :) men hvis jeg skal have honet den op til 45 mm koster det mig 600 kr med stempel.
så jeg overvejer og købe enten en 45 mm nc støbejern fra www.scooter-dele.dk til 549 kr, eller deres alu cylinder til 799 kr. som er den jeg hæler mest til.

men men jeg er bange for at der lægger stumper fra stemplet i krumtapshuset. hvordan kan jeg tjekke det?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er kun én måde at tjekke på, og det er visuelt - helst ved at åbne motoren, desværre.

Alternativet er at skylle ud med benzin et par gange eller ti. Det afhænger lidt af ens temperament/tålmodighed. Ulempen er desværre, at man aldrig kan vide sig sikker på, om der drøner for mange spåner rundt, som KAN lave ballade - dermed ikke sagt, at de med sikkerhed gør skade. Dvs. 50/50.
Man kan måske argumentere for, at hvis motoren alligevel er pillet fra hinanden, så vil et lejeskift være på sin plads. Men så kan man lige så godt køre en tur og 'håbe' skidtet går i stykker, hehe.


Mht. New Competition, som Michael i Skåde fører... Jeg er på ingen måde imponeret over kvaliteten. Cylindrene er generelt ok - de mangler i reglen kun finish. Men stemplerne...?! Skrot det billige skrammel og skift dem ud med noget, der rent faktisk er lavet af den samme legering HVER gang.
Hvis tolerancen er lige i øjet, så er det rent og skært held. Billig-producenterne er generelt ret dygtige til at bruge store tolerancer, således de 1) kan spare på materialet og 2) stemplet ikke sætter sig så snart motoren er håndlun.


Jeg smed en 41mm NC-cylinder på min kære, go'e, gamle Suzuki FZ50. Fin støbejernscylinder, som kun trængte til at blive rettet af i kanten på alle kanaler. Det medfølgende stempel tikkede som bare pokker: Ringgabet var 0,3mm på den ene ring og 0,9mm på den anden. Bundtrækket var ret fesent, og den kunne akkurat slæbe sig op på 45-50km/t, når det gik godt.
Så faldt jeg over et Asso-stempel på 40,965mm (cylinderen er akkurat 41mm, altså 3,5/100mm) og så gik den pludselig 55km/t på flad vej og lige knap 50km/t op ad bakke. Alene pga. stemplet.


Min klare anbefaling - uanset hvilken maskine man køber dele til - er at man får cylinderen målt ud, og derpå investerer i et stempel af god kvalitet; RSP (smedet), Wiseco, Wössner eller Vertex. Asso er lidt op/ned, idet Asso Werke i høj grad kører som en reaktiv virksomhed, i den forstand at en producent eller forhandler kontakter firmaet og fortæller, hvad målene skal være, og hvad indkøbsprisen må ligge på. Derefter tilpasser Asso Werke materiale-valget, lader det til.
Deres største styrke er således, at tolerancemålene næsten ubetinger matcher, hvad der angives. Til gengæld kan slidstyrken variere ret så heftigt.

T.Hansen brugte for år tilbage netop Asso Werke til deres Kreidler-stempler. 99kr for et stempel, som passer i tolerancen og er ca 10% lettere end et org. Mahle? Jo-tak! Max 10.000km, og så var det ud ad vinduet, men på den anden side kostede et Mahle-stempel 500kr, såeh... På kort sigt var det jo fint nok, selv om et org. stempel altså holder 5-7x længere under de rette omstændigheder.

Nå, men altså... Jo, cylindrene til FS1'en er ret billige, og det virker måske fjollet at smide 500-1.000kr efter et stempel til en knallert. Omvendt behøver man ikke brænde en cylinder af pr. sæson!
Om det er kritisk for hovedparten af de andre brugere herinde, ved jeg ikke, men jeg kan godt nå at runde 12-13.000km om året på min Kreidler - så nytter det ikke, at sagerne kun holder 3.000km. Slet ikke, når selv halv-dårlige kopicylindre starter ved 1.200kr :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af claus olieklud »

hej... dejligt indlæg fra kreilderhansen... netop vand på min mølle - jeg er helt enig... hilsen claus olieklud...
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af roberthandvask »

hey tak for de fine svar.

jeg har købt et fy fy stempel og taget noget sandpapir og slibet det meste af ridserne væk.
den køre igen. men jeg vil kun bruge det her som en midlertidig løsning. nu skal jeg bare bestemme
mig for hvilken tun cylinder jeg skal have på.

her er en lille video.



efter jeg optog denne video, målte jeg den lige med gps. den køre 74 km/t så mit thansen speedometer passer endeligt rimelig godt :)
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af claus olieklud »

hej... den kører da meget godt alt taget i betragtning... hvad for en cylinder har du tænkt på at købe ??? nu kan du være sikker på at der ikke længere er stumper nede i motoren... hilsen claus olieklud...
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af roberthandvask »

jeg blæste krumtaphuset igennem med kompressor, så kom der en lille stump ud. jeg tænkte en 43 athena cylinder hvis jeg kan finde en :)
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg kan bidrage med en oplevelse for en del år siden : Jeg var i gang med at tune den lyseblå SS i flere "etaper" og da jeg fik en 43 mm cylinder opboret til 44 mm ved Herning Cylinder Service var jeg meget spændt på effekten. Et nyt tilhørende stempel var netop indkøbt og efter montering skulle det jo afprøves og selvom det var i december måned, blev køreturen kun 2-3 Km inden motorstop - jeg havde glemt at skifte tændrøret fra 6 til 9 i varmeværdi.... :oops:
April 2011.jpg
April 2011.jpg (36.1 KiB) Vist 17605 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af claus olieklud »

hej poul erik A - hvorfor giver du tændrøret skylden for hullet i stemplet ??? jeg har også oplevet at der kom hul i toppen af stemplet et par gange i livet... senest jeg så det var på jesper c herfra forum for knabt 2 år siden...
det er jo som bekendt vigtigt med forholdsvis tidlig tænding ved høje omdrejninger på en tunet knallert, ihvertfald hvis man ønsker højest mulig ydelse... efter som tændingstidspunktet ikke bliver forskubbet i takt med omdrejningerne på en fs1, vælger man at det skal være lidt tideligt, hvilket er optimalt ved høje omdrejninger, men til gændgæld lidt for tideligt ved lave omdrejninger... jeg vil sige at lidt for tidlig tænding er godt og gør ingen skade, men når man så lige skal prøve at give endnu lidt mere fortænding så er det det kan gå galt - særligt galt hvis kompressionsforholdet tillige med er enormt højt... det er så ikke kun når knallerten bliver fyret af af den brænder hul i stemplet, men også ved stille kørsel... det er fordi den opbygger max tryk før stemplet har været oppe og vende... man kan høre det hvis det er slemt som en meget metallisk lyd - du kender sikkert lyden af en trillende benzinbil hvor der bliver koblet til i 3. gear mens man troede at det var 1. gear - sådan lyder for tidlig tænding sammen med højt kompressionsforhold...
nå, men jeg har alså altid oplevet at hul i stemplet er i forbindelse med for tidlig tænding...
inden i spørger hvordan man giver tidlig tænding på yamahaen - stor platin afstand = tidlig tænding - lille platin afstand = mindre tidlig tænding... hvis standart platin afstand er 0,4mm, vil jeg gætte på at jeg har ca 0,5 mm platin afstand på mine yamahaer...
jeg mener at tændrøret glødetal er et udtryk for des evne til at modstå varme, og at kunne holde sig selv rent...
tænker du da på at tændrøret skulle sidde og medgløde, og derved måske fremkalde extrem tidlig tænding, hvilket giver smadret stempel ??? det kan godt være at du har ret, men jeg har altid opfattet tændingstidspunktet som synderen...
hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Claus og tak for responsen.

Tja, jeg bliver godt nok i tvivl om årsagen efter dit detaljerede indlæg, men min teori kommer efter at jeg gik til forhandleren, for at reklamere over det netop indkøbte stempel. Han spungte med det samme til tændrørets varmeværdi - og da var jeg klar over hvad jeg havde glemt og købte derfor - foruden endnu et 44 mm HS stempel - et NGK "9" til tun og det kørte bare EKSTEM GODT - uden at ændre på andre ting. Mange har spurgt til topfarten, men jeg har ikke turdet prøve mere en ca. 85 km/t og da var der stadig "håndtag" tilbage. Gearingen vil du Claus sikkert krumme tæer over, for den var 15 - 39 og den trak det UDEN BESVÆR med mine 75 kg. Grunden til ændringen fra 43 til 39 i bag, var et forsøg på at finde grænsen for hvad den kunne magte, men den var åbenbart ligeglad... :wink:

P.S. Koblingen havde forresten svært ved at klare mosten - selv med de originale grønmalede fjedre, såe... :shock:
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 21. apr 2011 09:56, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Både detonation og tændingsbanken kan forårsage hul i stempeltoppen - det afhænger fra motor til motor, men jeg har lidt svært ved at forestille mig, at en forøgelse af platinafstanden med 0,1mm flytter tændingstidspunktet SÅ meget igen.
Typisk plejer det dog at være kombinationen af forkert/manglende indstilling af squish-afstanden, en dyse liiiige i underkanten og så et forkert tændingstidspunkt, der laver den slags ballade.

Jo, varmegraden af tændrøret kan spille ind, men medmindre potten er trimmet til at trække motoren på den sjove (dyre) side af 11.000rpm, tvivler jeg egentlig på, der er brug for et koldere tændrør end NGK B8HS.
B9 og B10 bruges i flæng til div. maskiner, selv om det ofte er overflødigt. Tændrøret bliver således misvisende ift. aflæsning af størrelsen på dysen, og så sidder ejerne ofte og undres over, at den knalder stempelringe, selv om tændrøret er brunt. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Oh... Det viste stempel bærer umiddelbart præg af detonation, som jeg ser det.

Hvis kompressionen er for høj og der intet squish-band er, vil gasserne nær cylindervæggen blive varmet op. Når gasserne overophedes, startes en voldsommere forbrænding end ønsket, og så bliver stemplet for varmt, og stempeltoppen begynder at smelte.

Med det større stempel og et umodificeret (?) topstykke, påvirkes squish-bandet. Læg dertil, at motoren testkøres i december måned, og jeg kan forestille mig, at motoren var dyset ind under lunere temperaturer - tættere luft til samme begrænsning (dysen) af brændstoftilførslen = motoren kører magert. Det er en skidt cocktail, desværre. :(

claus olieklud skrev:(...)vælger man at det skal være lidt tideligt, hvilket er optimalt ved høje omdrejninger, men til gændgæld lidt for tideligt ved lave omdrejninger...
Tidligt/sent er ikke dækkende. Tændingstidspunktet skal være det rigtige, hehe.

Totakteren fungerer omvendt mht. tændingstidspunktet. Tidligt ved lave omdrejninger = godt for bundtrækket hvor belastning og ydelse er lige lave, sent ved høje omdrejninger = godt for spidsydelsen.
Det er et samspil mellem kompression, stempelhastighed, udstødningsportens åbningstid og returpotten fra ekspansionsudstødningen, som bestemmer det rette tændingstidspunkt.

Enhver motor yder dog bedre med tidligere tænding, men der er selvfølgelig en grænse, som sættes af stemplets evne/mulighed til at komme af med varmen.


P.t. kører jeg med tændingsavance på æ Kreidler. Desværre har den medfølgende CDI-enhed den svaghed, at den kun retarderer tændingstidspunktet ca. 4º, hvilket for min motors vedkommende betyder, at i tomgang står tændingen ~1,25mm før top og over 6.000rpm står den 0,83mm

Hvis jeg ellers kan få fundet stumperne, vil jeg selv skrue en CDI-enhed sammen. Jeg har et fint diagram, endda, så det burde ikke være så besværligt. Det er bare det dér med arbejde og fritid, heh... Den er brugbar til enhver motor, der drejer mod uret og som kan benytte den røde Ducati-/Mitsuba-tændspole, som bl.a. bruges på de moderne Piaggio-scootere.

Slutresultatet skulle gerne blive en retardering på ca. 20º, hvilket betyder, jeg kan få lov at have et tændingstidspunkt på lige i omegnen af 2mm før top i tomgang og omtrent 0,6mm ved 12.000rpm med min racer-potte. ALT larmer i øvrigt ved knap 14.000rpm. :tuba
Og denne CDI er i øvrigt designet således, at mit ladeanker IKKE bliver overophedet på den sjove side af 10.000rpm, som det desværre er tilfældet nu. Af samme årsag har jeg lagt min racer-potte på hylden, indtil videre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev: Hvis jeg ellers kan få fundet stumperne, vil jeg selv skrue en CDI-enhed sammen. Jeg har et fint diagram, endda, så det burde ikke være så besværligt. Det er bare det dér med arbejde og fritid, heh... Den er brugbar til enhver motor, der drejer mod uret og som kan benytte den røde Ducati-/Mitsuba-tændspole, som bl.a. bruges på de moderne Piaggio-scootere.

Kan du SÅ diske op med et diagram !!

:teeth2 :thunge
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Selvfølgelig - alt for Doktor Olie! :) Desværre kun på tysk:

Billede

OK, 11º forskydning. Jeg huskede galt fra en anden CDI. :oops:

Og så kan ultra-nørderne se nogle tal:

Billede

Tallene gør sig sikkert kun gældende for dén specifikke stator - den selvsamme er i øvrigt at finde på Derbi Senda og Aprilia RS50 af visse årgange. Medmindre Yamaha'en kører med en anden konus på svinghjulet, kan det ikke kræve alverdens arbejde at bygge sådan en tænding over, hvis det skulle være.
12V/85W (65W AC/20W DC) og jeg sparede næsten 200g på svinghjulet, oveni. H4 55/60W foran er LÆKKERT! Lys kan man reelt ikke få nok af.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Kai »

Uhhh et diagram :dust

Den kan ikke være svær at stykke sammen af stumperne i rodeskuffen :(y)

jeg har jo i forvejen svinghjul stator og pickup (tænding fra yamaha scooter) på min, gad vide om den kan "snakke sammen" med den
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg vil også ha' en, hehe. :-) Reelt tvivler jeg på, der er så store forskelle mellem de enkelte tændingssystemer, ud over ledningernes farver. Stel, impulsgiver og ladeanker, så er der gnist... så vidt jeg har forstået det som 'ikke-nørd' på elektronikfronten.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af ejn »

Hej

Forstår ikke lige alt hvad I skriver og slet ikke diagrammet, men det er en fornøjelse at læse alligevel. :(y)

Mvh

Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Besvar

Tilbage til "Tuning"