det kan gå galt !

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af claus olieklud »

hej kreidlerhansen... ja du havde vel forventet at jeg ville svare igen... jeg er såment helt enig med dig langt af vejen, men på et enkelt område er jeg uenig... jeg vil starte med at sige at jeg udemærket kender forskel på 2 takteren og 4 takteren, men fortæl mig lige hvorfor at du mener at tændingsforskydelsen skulle være omvendt på de to motortyper ??? det er jo en kendsgerning at flammeudbredelsen/brandhastighed tager en hvis tid, påvirket af trykket (kompressionsforhold) + et hav af andre faktorer, men kompressionstrykket er et af de mest væsenligste... vi er formentelig helt enige om at fra tændrøret slår en gnist, til forbrændingen når sit maximale, går en hvis tid... forbrændingens maximaltryk skal stortset på enhver motor være ca 7 grader efter top, og for at opnå det skal tændingstidspunktet selvfølgelig være meget nøje, men kraftigt påvirket af kompressionsforhold ( typisk 10-30 grader før top )... det jeg specifik er uenig i er din påstand ang. modsat forcering i 2 takt kontra 4 takt... flammeudbredelse tager tid, og når motoren roter hurtigt må tændingstidspunktet unægtelig være tideligere ved høje omdrejninger end ved lave omdrejninger, idet det handler om at ramme maximalt forbrændingstryk ca 7 grader efter top... jeg har aldrig hørt om at tændingstidspunktet skulle forskydes bagud i takt med omdrejningerne...
kan du så fortælle mig hvorfor enhver 2 takt påhængsmotor forskyder til tidelig tænding i takt med gassen/omdrejningerne ??? enten ved at hele ankerpladen med enten platiner (gammel model) eller givere drejes i takt med gasgivning, eller ved at cdièn er en forcerende model ??? jeg er helt med på at sen tænding på en påhængsmotor ved tomgang er for at den hurtigt skal falde til ro, så gearskiftet ikke bliver voldsomt, og at det ikke stal "ruske" unødigt meget ved drift i tomgang eller kun minimal gas... nu har en påhængsmotor jo mange kubik i forhold til dens ydelse, og kun moderat kompressionsforhold, men her snakker vi en forskydelse fra 0 grader til ca 30 grader i takt med gasgivning eller omdrejninger afhængig af motorens konstuktion... grunden til jeg nu snakker om en outbord er udelukkende for illustationens skyld...
jeg har aldrig set omvendt forskydelse som du nævner, og jeg kan ikke se meningen med det, medmindre man ønsker at hæmme ydelsen...
jeg syntes at jeg aggumentere / beviser for fakta med hensyn til flammeudbredelse...
kan du aggumentere for hvorfor omvendt tændingsforskydelse skulle være gavnligt ??? og så kun på en 2 takter som du skriver...
ps. jeg bruger altid selv expantionspotter, så jeg er godt bekendt med tilbageslags/trampolin effekten...
jeg syntes at du skriver nogle gode indlæg hvor du beviser for din sag, men dette snævre område er jeg uenig i, så vi må diskutere/samtale emnet til vi måske bliver enige - vil du prøve at forklare dit synspunk/opfattelse/funktion af sagen ???
hilsen claus olieklud...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Hej Claus :-)

Jeg er altid klar på at blive udfordret omkring mine påstande. Som nævnt skal tændingstidspunktet være korrekt - tidligt/sent er for 'løse termer'.

Squish'en tillader højere kompression og større koncentration af gasser omkring tændrørets elektrode. Flammefronten har konstant hastighed, men i kraft af squish'en reducerer afstanden fra 'ende-gasserne' længst fra elektroden, antændes de alle tidligere. Ergo giver for meget fortænding bøvl og overopheder stemplet.

Ifm. returbølgen er det let sammenligneligt med en trykladet 4t'er. Overfyldning og for meget fortænding siger *bum* og jo hidsigere opsætning, desto større tryk.

En lavkomprimeret motor har derimod god gavn af mere fortænding, hvilket du netop er inde på omkring påhængsmotoren.

Jeg vil gerne udfordre dig tilbage og bede dig finde en højtydende 2t'er, som er stabil og fungerer uproblematisk ved høj ydelse og ditto omdrejninger. Eller en tungt turboladet 4t'er.

Som du ved, ønsker vi at forbrænde gasserne så effektivt som muligt og undgå at tingene modarbejder hinanden. Ved meget tidlig tænding opstår varmebøvl i kompressionsfasen, og det tiltager i takt med omdrejningerne stiger.

Som eksempel er Kreidleren udmærket, idet en lovlig motor kører med en fortænding på hele 2mm før top, mens en 6hk motor kun skal stå 1mm før top.
Jeg vil runde af med at påpege, vi med en hidsig 2t'er IKKE kan forlade os på et bredt trækområde - ergo har vi brug for såkaldt 'overdrejning' af motoren, forbi spidseffekten for at vinde hastighed på flere omdrejninger.


Som sagt, enhver udfordring/diskussion/samtale er velkommen. Enige behøver vi ikke engang blive for min skyld. :-) Jeg sætter stor pris på andres input.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Glemte da lige en vigtig detalje:

Overdrejning påvirkes negativt af både høj kompression og fortænding. Igen en grund til, at meget/lidt 'ikke duer'. Med høj kompression opnår man højere ydelse - hvis motoren så skal kæmpe imod høj tændingsavance, omsættes det til varme i stemplet, fordi stemplet bremses på sin vej op i cylinderen. Den varme kan med et senere tændingstidspunkt omsættes til nedadrettet bevægelse af krumtappen (edit: Sikke da en hjerneprut! Nedadrettet bevægelse af STEMPLET, s'gu' da!). Derved får man også et bredere trækområde.

Kunsten ligger i at finde balancen. Ellers havde Aprilia næppe nærmet sig 70hk på deres RS250. Det svarer til 280hk pr liter. Eller let omskrevet til 560hk i en personbil med 2L motor... I standardtrim, altså.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Fandt lige en graf over tændingskurven på en CDI-enhed fra Top Performances til min type tænding:

Billede

I tomgang: 20º før top
5.000rpm: ~16,5º
10.000rpm: ~13º

Om det er et 'bevis' for min påstand, kan/vil jeg ikke vurdere - umiddelbart har jeg intet mere håndgribeligt end ovenstående.


Desværre er denne CDI-enhed ikke konstrueret korrekt; den eliminerer ikke den negative impuls og smider den direkte tilbage i fødespolen, som jeg har læst og forstået det på det tyske forum, som jeg har gaflet det hele fra. Dog er det angiveligt intet problem, hvis motoren aldrig kommer over 10.000rpm.
Ergo skal der alligevel loddes og fuskes, så det er virker fjollet at smide 500kr efter noget, jeg skal lave om på.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Kai »

Kan ikke lige overskue jeres indlæg, men en af grundene til at 2takteren er "omvendt" i forhold til 4takteren med tænding, er at den nødvendigvis kører på en ret fed blanding ved alt end fuld last. For at nå at brænde en federe blanding af tænder den tidligt, og jo højere den når op i omdrejninger jo bedre forstøves benzinen og blandingen der når tændrøret er mere og mere homogen ( og magere ) og brænder bedre og hurtigere, bl.a derfor tænder den senere ved 10000rpm end ved 5000.

Tændingstidspunktet er også i høj grad med til at bestemme en motors "powerband" Et tidligere tændingstidspunkt er som vi ved til gavn for mellemområdet, den "trækker" hårdere men mister pusten ved højere omdrejninger. Hvis i har prøvet en gammel YZ125 fra midt 80'erne eller en lidt nyere Suzuki 250 slingshot så er det ganske tydeligt. Der er ikke overdrejning for 5 øre, især Suzukien trækker hårdt og brutalt når den rammer trækområdet, men ved ~9000 omdrejninger er det bare slut, den vil bare ikke 100 omdrejninger længere op fordi trykket i cylinderen blir for højt.

Ved at retarde tændingen ved højere omdrejninger flytter man en del af varmen fra cylinder til udstødningen, som igen kan arbejde lidt højere end ellers. Pwerwrap kan også "trække" en resonanspotte lidt op i arbejdsområdet pga mere varme.

Jeg har lidt grafer over forskellige tændingsanlæg, hvis ellers jeg kan finde ud af at vedhæfte dem:
Vedhæftede filer
Kawasaki KX60
Kawasaki KX60
kx60grph.jpg (3.88 KiB) Vist 17091 gange
TZ125
TZ125
tz125gph.jpg (4.92 KiB) Vist 17091 gange
TZ350
TZ350
tz350gph.jpg (4.02 KiB) Vist 17091 gange
YZ125 (1982)
YZ125 (1982)
yz125gph.jpg (3.25 KiB) Vist 17091 gange
Yamaha TZ500
Yamaha TZ500
tz500gph.jpg (3.27 KiB) Vist 17091 gange
yz2gphsm.jpg
yz2gphsm.jpg (4.86 KiB) Vist 17091 gange
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Morten - Webmaster »

hmmmm nu er jeg helt på herrens mark... vil det sige at jeg skal have mit ignitech programérbare tændingsmodul til at retarde istedet for at avancere ?? det forklarer måske hvorfor jeg brændte stempelringene på under 10 km. Jeg er dog også tilbøjelig til Claus logik, men jeg er mongol til tuning, så skal ikke spille klog.

Jeg kan da heldigvis bare stille kurven præcis i den retning som det passer mig. :(y)


Video af min install:

softwaren til modulet kan hentes og kigges på her: http://www.ignitech.cz/exe/dccdip.exe

modulet er her: http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Det koster så vidt jeg husker ca 1300 dkr leveret i DK
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Kai »

Morten:

Både og, og begge dele :hihi

Jeg holder med Kreidlerhansens teorier, da det er det jeg også har lært gennem tiden, dermed ikke sagt jeg ikke er totalt forkert på den :)

2takteren lider under den ikke kan "skylle rent" (mangler et bedre ord her) ved alle hastigheder, der vil næsten altid være rester af forbrændt gas tilbage ved lavere omdrejninger, og dér har man den største avancering for at nå at brænde mest mulig gas af og få mest brugbar effekt ud af den.
Omvendt er der max moment ved et bestemt omdrejningstal (midt i motorens trækområde) hvor porttider, udstødning osv sørger for at få flest mulig restgasser ud af cylinderen ( og mest ren benzin/luft blanding ind til næste omgang) og der er den mindste avancering så.

For nu at få motoren til også at dreje villigt videre, så retarder man den yderligere for ikke at opbygge et for stort cylindertryk / flytte udstødningens resonans pga varmen flytter sig fra cylinder til udstødning. Resonansbølgen er (også) bestemt af hvor varm gassen er i udstødningen.

Det kan ikke sammenlignes med en alm bådmotor, der har man et helt andet ønske til blød gangkultur for at skåne gear og for trække godt over et meget bredt område. En bådmotor går meget mere blødt stortset under alle omdrejningsforhold, og den avancerer/retarder en del mere end man tror. Også/især for at den er nem at starte og ikke river skulderen af led når man trækker i startsnoren. De fleste 2takt bådmotorer er ikke særlig hårdt tunet, og er på mange kubik. Det sidste man ønsker at prøve er at rive i snoren på en 50Hk 2cyl hvor kablet/stangen til magnettændingens stator er hoppet af..
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det giver mening Kai... jeg vil da gerne på rullefelt og lege med tænding... man kan nemlig trække i kurverne "on the fly" på mit tændingsmodul så man direkte kan se hvad der sker.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten >> Prøv da ad. :-) Hvis du starter ved 20 grader fra 2.000rpm og slutter med 15 grader ved 8.000rpm, så er tændingskurven ganske mild. Det svarer omtrent til at starte 1.4mm og slutte 0.85mm før top. Kreidler/Yamaha kører med samme slaglængde, så stemplet tilbagelægger samme distance pr. grad. Derfor vil de med stor sandsynlighed fungere nogenlunde ens med samme tændingskurve. 0.8mm er fint op til ca 11.000rpm. Til Kreidlerens org. CDI-anlæg starter ved 1.8mm og slutter ved 0.7mm ved 7.000rpm - jeg kan LOVE dig for, at der er forskel i motorens 'elasticitet' ift. statisk tændingstidspunkt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ja jeg må sige at tændingskurverne taler sit eget sprog... jeg undres over at de dykker så kraftigt itakt med omdrejninger - jeg kunne bedere acceptere at de fladede ud 2/3 oppe i omdrejningsregisteret, men jeg må konstatere at der bliver ført bevis for kreidlerhansens påstand... nu er det jo tændingskurver for motorer med extrem høj litereffekt, men selv med dem havde jeg forventet at kurven var stigende med omdrejninger...
jeg skal lige havde slugt den her, men vil så tage de nye fakta til følge...
tak til kreidlerhansen samt de øvrige der havde kommentar...
jeg syntes der bliver ført flotte beviser for sagen, og det kan jeg rigtig godt li`, fremfor at man siger " sådan er det bare "

her den anden dag fortalte jesper c mig noget om hvordan man ser forskel på uoriginal larsentrim og thansen speedometer - det anede jeg ikke... og nu tændingskurver... jeg syntes at man kan lære meget på dette forum - tak for det...
hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Morten - Webmaster »

Du har ret Claus, der er ikke noget bedre end sådan en gang nørderi her hvor der virkelig bliver uddybet og forklaret for sin sag. Det er de tråde der får mig helt op på lakridserne og hvor jeg ikke kan slippe computeren.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Poul-Erik A. »

Efter at være ramt af maveonde, føler jeg igen klar på Forum og jeg skal da godt nok love for, at der er kommet en del nye friske indlæg til bl.a. med nye udtryk, som jeg ikke kender : Detonation og squish-band... ?
"...æ Kreidler..." er vi dermed i det Midt/Vestjydske ?
Diagrammet forstår jeg i grove træk i form af et par thyristorer, der sender impulserne videre til tændspolen, i stedet for platin & kondensator. :wink:

P.S. Jeg glemte at nævne, at min lyseblå SS havde en metallisk klirren i tomgang med 44 mm tun'et - endda så gennemtrængende at flere forhændværende Puch & Yamaha ejere lagde mærke til det.
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 21. apr 2011 20:40, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af strynboen »

hej morten jeg har en gammel bærbar..tror den har de stik du skal bruge til tændings optimering..hvis du vil have den kan jeg sende den..det er den gamle IBM think pad
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:hej morten jeg har en gammel bærbar..tror den har de stik du skal bruge til tændings optimering..hvis du vil have den kan jeg sende den..det er den gamle IBM think pad
Det ville være super Lars, jeg har nemlig lige opdaget forleden at den jeg havde fundet oppe i firmaet lider af knækket bundkort :(n)

Du skal altså også have den reg. attest på DT'eren snart
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af kreidlerhansen »

Detonation: Når gasserne eller dele deraf selvantænder spontant.

Squish-band: Den 'ring-flade' som sidder i nogle topstykker nærmest cylindervæggen. Det nemmeste (for mig lige nu, da jeg skriver via telefonen) er at man googler termet for at finde nogle billeder. :-)

Lad mig lige påpege, at det netop må være denne slags nørderi, et forum er beregnet til! Således formår vi alle at bidrage til forståelse for de tips og tricks, som alle hemmelighedskræmmerne altid har holdt for sig selv! I ved nok, dem som lige kører 2km/t stærkere end de andre. :-p

Claus >>
Jeg kan godt forstå, at logikken virker omvendt. Især fordi man ofte betragter 2t'eren som meget simpel. Det er den også, rent mekanisk, men når man kaster sig over fysikken bliver det vanvittigt kompliceret. Vi er ude i termo-, gas- og væskedynamik, hvilket er TUNGE emner, som er næsten uhåndgribelige, hvis man ikke lige har et laboratorie til rådighed.
Det bliver ikke bedre af, at du samtidig har ret i din betragtning vedr. fortænding. Det kan give højere ydelse, men samtidig kan det fungere som begrænsning for motorens fleksibilitet. Ergo, tingene skal passe sammen!

Yamaha Freak >>
Metallisk klirren betyder enten for lille stempel eller for brede spor til stempelringene. De to ting kommer også af overdreven slid! Kommer det kun ved høje omdrejninger, kan det også være detonation.

Midtjylland? Næh... Jæ' æ' fra Ooo'ense! Men jeg har en del gode venner i Esbjerg. Desuden synes jeg dialekter er møg-sjove, så jeg stjæler lidt hist og her. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af strynboen »

hej morten..jeg får den med posten..en af dagene..den virker faktisk selv internettet,,men mega langsom..har taget batteriet ud..så du skal flække et gele batteri til yamahaen på den,,brug stikket fra strøm forsyningen,,den vej ind,med de 6 volt..så køre det nok...hvis du ikke gider 220 volt,,har lige slagtet den dt"er som du har papirene på..men har da gemt stel nummeret og kron røret..så måske kan det bruges igen engang..men ikke foreløbig
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:har taget batteriet ud..så du skal flække et gele batteri til yamahaen på den,,brug stikket fra strøm forsyningen,,den vej ind,med de 6 volt..så køre det nok...hvis du ikke gider 220 volt
Kan jeg ikke bare give den et nyt batteri ? vi bestiller ofte nye batterier til IBM laptops fordi de holder så godt at batterierne dør længe længe før en maskine er slidt op.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af strynboen »

ork jo..jeg tog bare indmaden ud..da de blev meget varme når den laddede på det defekte/slidte batteri
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: det kan gå galt !

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:ork jo..jeg tog bare indmaden ud..da de blev meget varme når den laddede på det defekte/slidte batteri
kan du ikke lige skrive model navnet til mig i pm, så kan jeg se om jeg kan købe et nyt batteri i næste uge.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Tuning"