Side 1 af 2

Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: tors 31. mar 2011 23:17
af o0nodland0o
Hej her på mandag får jeg min første yamaha det er også der jeg bliver 16 ;). jeg har nu kørt på knallert i knapt 2 år og har prøvet en yamaha fs1 2 gear engang og nu ved jeg bare at det var sådan en jeg skulle have og jo flere gear jo bedre. Men jeg vil gerne lige høre hvor mange omdrejninger sådan en taget standard og hvad jeg kan gøre for at få den til at tage lidt flere. jeg har set den her kromtap http://www.protunahandels.de/product.as ... n=24793012 så skulle den kunne tage 18000 omdrejninger i minuttet men det synes jeg nu er lige overdrevet så hvad vil i foreslå?

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: tors 31. mar 2011 23:23
af Dewil
Hvis din Yamaha tager 18.000 rpm, ville jeg gå lidt væk for ikke at få noget i hovedet når den springer i luften.... :lol:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: tors 31. mar 2011 23:28
af T.B.
Hej Behold du den alm.krumtap i motoren hvis den er ok og køb et tunsæt hvis du vil have flere omd. Altså cyl. sæt,udstødning,indsugningsplade og karb. Så får du flere omdrejninger :(y) :D

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 00:01
af o0nodland0o
jeg tænkte på noget mere simpelt end et tunsæt for den bliver nok lidt i øjefaldene så :) men kan man ikke file lidt i stempel hovedet og sådan? jeg regner også med at måske købe en 60cc cylinder. hvad vil det ca koste med stempel og det hele?

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 09:28
af anden77
ville måske foreslå en 43mm fsi og et topstykke dertil,og en 5,3 udstødning ,men lad lige være med at købe det hos protuna,da deres tolerancer er af r...n til,tror scooter deles er væsenlig bedre

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 09:53
af brutalus
Og lad være med at købe en Mokini karburator. Dem har jeg meget dårlige erfaringer med. Køb istedet en brugt 16 MM Mikuni. De kan tit købes for omkring et par 100 kr.

MVH DJ

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 11:14
af o0nodland0o
Kan jeg sætte det her stempel på en standard cylinder? http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19065041 og hvis jeg ikke skal købe på protuna hvor kan jeg så få fat i tingene?

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 21:45
af anden77
Nope er til en alucylinder da den kun har en stempelring så duer ikke på en støbejernscylinder

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 21:55
af anden77
Har en stor 12.8 cylinder du kan købe

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 1. apr 2011 22:22
af FS1originalen
Vent nu lige til mandag og nyd så din første tur på din egen RIGTIGE knallert!!!!
Når du er blevet dus med den i løbet af et par uger eller ti, så vend tilbage og fortæl os hvad du gerne vil så skal vi prøve at guide dig:!: :!: :!:

Er det tophastigheden du vil prale med i skolen, så er det tuncylindre, udstødninger og store karburatorer vi snakker om, men er det en "frisk knallert" med gode optræksegenskaber og en moderat tophastighed vi snakker om så er der "næsten gratis" metoder...

Lad mig citere Jens MC - en af forums mest garvede nørder: "Hvad er der ved at kunne køre 100 hvis det er en kamp at komme derop - nej så hellere 70 og gode optræks og køreegenskaber"..... Er det ikke nogenlunde rigtigt Jens :?:

Erik

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: lør 2. apr 2011 13:43
af o0nodland0o
jeg vil sådan set bare have noget mere optræk. jeg vil ikke til at have en ny cylinder eller noget på men bare nogle småting der kan give den lidt mere i optræk

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: lør 2. apr 2011 13:59
af Jensmc
Det er sjovt at læse:
16 år og fart på. Ligesom i 70`erne.
Men få nu lige snottet tørret væk først. Læs: lyt på Erik og træk vejret.
Til alle:
GLEM ALT OM 18.000 OMDREJNINGER. OG SLET IKKE MED FÆRDIGKØBT TUNINGSSÆT FRA FY-FIRMAET
BVADR!
Lyt til Nabojans råd. Han ved, hvad han taler om. Og har betalt lærepængene i kasserede dele. OGSÅ ORIGINALE; DER IKKE KUNNE BRUGES BAGEFTER.

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: søn 3. apr 2011 15:04
af lks
Hvis den står helt lovlig. Så kommer du altså langt med lovlig cylender 16 mm indsugning, 16 mm karburator, 5.3 hk udstødning og andet fortandhjul.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: søn 3. apr 2011 19:46
af o0nodland0o
og hvor meget giver det at sætte en 5,3 udstødning på når alt andet er standard?

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: søn 3. apr 2011 19:51
af roberthandvask
det giver ikke rigtig noget. du skal have plumben ud og andet tandhjul evt 16 mm karburator.

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: søn 3. apr 2011 20:14
af Yamaha FS1 50SS
roberthandvask skrev:det giver ikke rigtig noget. du skal have plumben ud og andet tandhjul evt 16 mm karburator.
det er ikke helt rigtigt Roberthåndvask,,, en 5,3 hk udstødning giver i sig selv 5~10 km/t afhængigt af den almne beskaffenhed motoren har,,, men det går udover optrækket,,, samt at den bliver lidt død på bakkerne og i modvind,,, samt at det giver sommetider problemer med at få den til at gå rigtigt i tomgang,,, en 2 tands gearing ( 11 tands ) foran ,,, vil være at foretrække istedet for ,,, det vil også få den op inærheden af de 40 km/t men du bevare motorens korrekte opsætning så den vil køre / trække pænt ,,, den vil dog være lidt mere følsom for bakker og modvind,,, imodsætning til at den var / er helt lovlig,,, tilgengæld har man ikke en synlig ændring på køretøjet,,, man skal fjerne koblings / tændings dækslet for at se ændringen med det blotte øje,,,

en 5,3 udstødning vil kræve en boret indsugningsplade samt mindst en større dyse samt en gearing på 4 tand ( 13 tands ) foran ,,, for at få noget ud af den ,,, det vil give en fart på 50~60 km/t med et moderat optræk og træk evne igen afhængigt af motorens almne stand,,,

jeg ville selv foretrække en lovlig maskine med kun et 11 tands foran,,, man ungår unødvendigt slid på motor osv ,,, samt man kan køre i rimeligt fred for politiet,,, da det ikke lyser ud af den ,,, at den er ulovlig,,,

men husk at begge dele er ulovligt,,,

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: tirs 5. apr 2011 17:54
af o0nodland0o
Den er fuldt lovlig lige nu og med det 9 tands tandhjul jeg har lige nu trækker den sgu ikke alt for godt opad bakkerne eller hvis der er mod vind.
Jeg har lige købt 2 nye indsugningsplader da den gamle var knækket og nu har jeg sat den ene på og overvejer at fjerne plomben på den anden men hvad er bedst at bruge til at fjerne svejsningen med? og hvor meget vil det give at fjerne den?

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 8. apr 2011 14:09
af Stange
o0nodland0o Hvis din fs1 er rigtig død med et 9 tands fortandhjul kunne det tyde på at karburatoren skal gennemrenses en gang, tændingen efter indstilles, og måske et par nye stempelringe/stempel.

For jeg kører med et 11 tænder foran, og der mister den kun 4-5 kmt ved at jeg rammer bakker og modvind, men tilgengæld trækker den stadigvæk som en sindsyg.

Og desuden har jeg lige været på rullefelt med min FS1 og der kørte den 36.2 med 11 tænder foran og std. opsætning for resten, dog tror jeg at den ville køre stærkere hvis ikke det var fordi at chokeren stadigvæk var til.

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 8. apr 2011 14:58
af Morten - Webmaster
Stange skrev:Og desuden har jeg lige været på rullefelt med min FS1 og der kørte den 36.2 med 11 tænder foran og std. opsætning for resten, dog tror jeg at den ville køre stærkere hvis ikke det var fordi at chokeren stadigvæk var til.

:bravo :hihi :thunge Det opdagede de ikke ??

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

: fre 8. apr 2011 23:11
af Stange
Nej det tror jeg ikke, forklarede dem bare at den ikke var så glad for at stå i tomgang når den var "kold" (havde lige kørt 13 km og 10 min efter jeg slukkede skulle jeg starte den igen) så chokeren skulle være slået til for at den ville starte.