Sting cylinder på fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Sting cylinder på fs1

Indlæg af Frandsen »

Er der nogen der har en idé om hvor meget tilpasning der skal til for at få en Sting cylinder på en fs1
Et godt bud på et hæftig tunings kit kunne være dette Malossi 45,5 65 ccm

http://www.treatland.tv/yamaha-QT50-mal ... 50-kit.htm
http://www.treatland.tv/puch-moped-70cc ... c-maxi.htm
Mvh
Frandsen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Sting cylinder på fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej frandsen... jeg kender godt den cylinder - jeg kunne rigtig godt tænke mig den til min sting, fordi jeg tror den er lavet rigtig godt... man kunne få den ved protuna i `95 til 1100 kr med stempel... stemplet er et rigtig godt stempel, og kunne fåes i 45,5 - 45,9 - 46,3mm til 350 kr...
du skal være klar over at alt er anderledes på en sting cylinder kontra fs1 cylinder...
i gamle dage brugte vi altid fs1 cylindre på sting da der er meget mere knald i en standart fs1 cylinder end en sting cylinder, men det krævede at man hævede cylinderen 3-4mm... desuden skulle man speciael lave et forrør som passer til fs1 cylinderens omløber montering, og selvføgelig en expantionspotte fx proma... grunden til det speciael fremstillede forrør er at knallertens frihøjde bliver ødelagt med et standart fs1 forrør... ellers skulle man bare dyse op og evt hæve kompressionsforholdet lidt...
du skal simpelthen glemme at bruge en sting cylinder på en yamaha fs1... skyllekanalerne er langt kraftigere i en sting cylinder end en fs1 cylinder, så det ville kræve en del udfræsning... jeg er ikke end gang sikker på at der er plads til skørtet uden udfræsning... selve portningen er ret minimal trods fede kanaler, dog er udstødningskanalen ikke ret kraftig... sting stemplet har 10mm krydspind og kan så ikke bruges til en fs1...
til en yamaha 4 gear kan man få et hav af fede cylindre, så glem at bruge en sting cylinder... der er heller ikke særlig store køleribber på en sting cylinder...
hvad med sådan en chappy cylinder ??? der vender køleribberne den rigtige vej og der er mulighed for en stor kaburator...
eller en af de store 12,8 cylinder hvis du ikke vil havde udvendig kaburator - der er kølingen da iorden...
du kunne også prøve med en holdningsændring ( bare for en stund ) og vælge høje omdrejninger og geare ned... sammen med din nye 42 mm krumtap kunne din yamaha blive rigtig giftig... nå, men glem sting cylinderen, med mindre du har købt dig en yamaha sting... omdrejninger er vejen frem - hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Sting cylinder på fs1

Indlæg af Frandsen »

Hej "omdrejnings Claus" ja ja den er go med dig,,,, :thunge
men når du nævner Chappy cylinderen, så er der noget mere arbejde i den, hvis det skal laves ordentligt og det skal det jo
den er jo mage ved RD cylinderen indvendig, og skyllekanalerne ser ud til at være noget større end på Sting
der ud over er der meget arbejde i at lukke huldet fra membranen og lave en ny skyllekanal
Men hvordan passer pinboldt afstanden
Mvh
Frandsen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Sting cylinder på fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg ved at fs1/sting/rd har samme pindbolte afstand, men jeg kender ikke den der chappy cylinder... det var vistnok kai her fra forum der viste os hvad det var for en - jeg kendte nemlig ikke modellen, men køleribberne sidder som på en fs1 cylinder... jeg er næsten helt sikker på at det er pindbolt afstand som på en fs1... der er en video på youtube hvor to svenskere kører med sådan en chappy cylinder på deres yamaha fs1 - de kører ned af en svag bakke hvor vejen svinger lidt til venstre ned imod en bro... du kan tro de hurtigt kommer op i fart, særligt den ene af dem kører rigtig godt - i dette tilfælde vil jeg sige at knallerten ihvertfald ikke er overgearet...
jeg kan forstå at du er villig til at fræse/file lidt i motorblokken ??? det betyder jo heller ikke noget for dig - policen kan jo ikke indrage din motorblok når din knallert er en motorcykel...
nu kan jeg ikke huske om du kører med nummermatch ??? dette kunne godt være en grund til at man ikke vil ændre noget som ikke kan bringes tilbage...
der er heldigvis et godt stykke tid til det store racerløb på strynø, så vi skal nok nå at blive klar... jeg tror jeg skal prøve med dynamit i benzinen i år... hilsen claus olieklud...
Besvar

Tilbage til "Tuning"