Ang dyse størrelse og gearing?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

hej folkens :)
Jeg kører med følgende opsætning:
43 mm jern cylinder,
16 mm org. karburator
16 mm indsugning,
5,3 udstødning
dyse 150
gearing 14/43,
Motoren køre rigtig godt, dog syntes jeg at 1 og 2. gear har meget kort udveksling og den kan ikke køres ret langt ud i gearene i forhold til 3 og 4. gear, men dette er vel meget normalt? ellers trækker den fint gearene uden de store problemer.
Hvad ville jeres mening være hvis jeg skiftede til 15 tands eller måske større? tror i den vil kunne klare det uden alt for mange
tæsk ? :)
Mit tændrør ser således ud efter en tur på omkring 3 km. hvor motoren har fået godt med omdrejninger: http://img101.imageshack.us/img101/672/dsc03578o.jpg
Tror i jeg skal prøve med en lidt højere dyse eller hvordan ? jeg vil nødigt gøre skade på min ny renoverede motor :)

Mvh Danni Elkjær.
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af roberthandvask »

dit tændrør har den rigtige farve.

men jeg kører med en 40 mm standard cylinder som kun er boret i udstødningskanalen med 170 dyse.

prøv med en større dyse vil jeg sige. du kan altid gå tilbage
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

Det burde nok siges at tidligere på dagen tjekkede jeg også mit tændrør og der var det lidt lysere end det er nu, og det var efter rimlig hård kørsel da jeg skulle se hvad den kunne :)

Vi er vel enige om at der ingen skade sker ved at prøve at sætte en større dyse i? andet at jeg skal af med flere penge i benzin :p
og at den kommer til at sode lidt mere, vil det påvirke effekten over længere sigt? jeg tænker på til sodet udstødning :)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Kim B S »

Hej Elkjær.
Jeg ville prøve et større tandhjul, hvis jeg var dig. :(y) Du finder også kun ud af, om den køre som du vil have, ved at prøve det selv. :(y) Og det er jo heldigvis ikke så svært at skifte et fortandhjul. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

Jeg har prøvet med det jeg havde indtil videre :) tidligere idag har jeg 13 tands på , og syntes den tog lidt for mange omdrejninger, og så skiftede jeg til 14 dog syntes jeg ikke det gjorde den store forskel :)

Men jeg tror jeg skal have bestilt: 160/170/180/190/200 dyser og så 15 og 17 tands tandhjul, jeg kan ikke finde et 16 tand i "shoppen" ? :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af claus olieklud »

hej... der er ikke plads til så store fortandhjul som du skriver - der sker det at kæden rager på armen til koblingssnekken og bliver ødelagt...
nu er der jo forskellige måder at opsætte sin motor på, og du vil åbenbart helst den med høj gearing... ideen med lave omdrejninger på motoren er da også fin nok, men du må ikke tro at den bliver mere holdbar af den grund...
se sejtrækkende 2 takter udvikler mere varme end en hurtigt gående letløbende motor, så den begrundelse jeg tit hører herinde om høj gearing/lave omdrejninger for at beskytte motorens holdbarhed, er jeg ikke enig i...
hvis man ser sådan på det at hvert enkelt stempelslag er = en hvis energi, så kan man sige at: to ens motorer med ens opsætning dog forskellige porttider, kompressionsforhold og udstødning... den sejtrækkende har forholdsvis lille udstødningsport, højt kompressionsforhold og en alm type udstødning, den yder fx 5 hk ved 6000-7000 omdrejninger... den anden motor har større udstødningsport, middel kompressionsforhold og en en effektpotte, den yder fx 6,5 hk ved 10000 omdrejninger... hvilken af disse to motorer er hårdest lastet pr stempelslag ??? i kan bare begynde at regne på det, så vil i komme frem til at sejtrækkeren må havde betydeligt mere stempeltryk end hurtigtløberen, hvilket er = stor varme udvikling !!! det er sikkert også derfor at der tit bliver snakket om hoveddyser som er usandsyneligt store... en 150 dyse burde være passende, men i forbindelse med sejtrækkende motorer med højt kompressionsforhold, er man simpelt hen nød til at dyse urealistisk stort for at minimere varme udviklingen... man kan vælge hvad man har lyst til, men jeg siger mange omdrejninger/lav gearing... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

Så du vil egentlig mene at min nuværende opsætning er god nok? med 150 dyse og 14/43
Jeg har ikke fået monteret omdrejningstæller endnu, men men håndtaget drejet i bund render den et stykke over 70 efter speedoometer :) med rimlig mange omdrejninger.

Jeg tror jeg vil prøve med en smule større dyse, og måske større større tandhjul hvis jeg kan få plads til det :)
lyder det helt hen i vejret efter din mening? :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg syntes at den 13 tands du kørte med før var meget passende og absolut ikke for lav... jeg syntes ikke 70 kmt er ret meget med en 14 tands gearing - engang for rigtig mange år siden ( slutningen af firserne ), kørte jeg med en opsætning der ligner din i en lang periode... da brugte jeg 12 tands tandhjul og kørte 70 kmt, udstødningen var trompet typen - den var ikke specialt omdrejningsvillig, men sådan midt imellem... de to yamahaer jeg har nu kører med lav gearing, den ene 11/43 - den anden 12/43... de kan begge køre 80 kmt... hvis jeg brugte 14 tands gearing på raceren med 11/43 ville den kunne køre 100 kmt i medvind eller ned af bakke, men springet imellem 3. og 4. gear bliver for stort... det jeg vil frem til er såment bare at man ikke har nøde at geare speciaelt højt for at opnå en temmelig høj topfart, og jeg mener ikke at motoren går istykker af de mange omdrejninger... det hele rasler bare fra hindanden hvis det ikke er spændt ordenligt sammen... god fornøjelse - racer knud...
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

Jeg må nok indrømme jeg nok bare er for pivet, jeg har ikke givet fuld gas endnu, jeg havde den oppe på 80 igår med lidt mere gas. og tror nu nok at den kan køre et stykke hurtigere :) jeg syntes dog ikke springet fra 3 til 4 gear er så galt på min , den kan slæbe 4 gearet fra ca. 40 km/t og jeg har kørt omkring 55 i 33, hvis dette giver mening :)

Men du tror ikke der sker noget ved at dreje håndtaget i bund og se hvad den kan, selvfølgelig ikke i 5 km, men bare lige et sykke ? :)
Volvo r.sport
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: lør 8. nov 2008 15:03
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Volvo r.sport »

om den skal ha mere bensin er nemt at finde ud af.Når du kører i 4 gear med fuld gas så træk chokeren og kan den så efterfølgende mere så skal nålen enten flyttes eller en anden dyse...sådan gjorde jeg i mine unge dage da jeg kørte på den hele tiden og det virkede perfekt
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

Volvo r.sport skrev:om den skal ha mere bensin er nemt at finde ud af.Når du kører i 4 gear med fuld gas så træk chokeren og kan den så efterfølgende mere så skal nålen enten flyttes eller en anden dyse...sådan gjorde jeg i mine unge dage da jeg kørte på den hele tiden og det virkede perfekt
Det må jeg lige prøve :)
men der er opstået et andet problem desværre, efter jeg prøvede at montere et 15 tands er den begyndt at glide i koblingen igen,
har jeg ret i at nu større tandhjul der er foran nu mere skal motoren arbejde for at trække baghjulet rundt, og derved har den nemmere ved at glide i koblingen ? :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... til dit spørgsmål vil jeg svare både ja og nej... det er stadig de samme kræfter der går igennem din kobling, men koblingsglid kommer måske mere til udtryk des højere man geare sin knallert... der hvor koblingen glider er som regel lige der hvor motoren begynder at "rykke", alså et pænt stykke oppe i omdrejningsregisteret, men aligvel langt fra max... man kan sige at des flere omdrejninger koblingen snurrer rundt med, des mere energi kan den overføre ( moment gange omdrejninger = samlet energi = hk )... derfor vil du nu med din høje gearing begynde at opleve koblingsglid... sætter du en meget lav gearing på vil du ikke opleve koblingsglid, simpelthen fordi motoren hurtigt og let passere den del af omdrejningsregisteret hvor koblingen har svært ved at holde til momentet...
jeg døjer selv med problemet især på min `76 racer - det er imellem 7000 og 9000 omdrejninger problemet er... jeg har for at imødekomme problemet indkøbt nye originale koblingsplader, slidplade og koblingsfjedre... jeg har ikke monteret dem endnu, men skal havde det gjort...
ps... det er min overbevisning at det værste man kan gøre under tilkørsel, er at køre i højt gear med kun lidt gas og omdrejninger - varmeudviklingen er høj og den indre køling er lav... så hellere lade motoren løbe let i 3 gear og gerne så fed benzin/luft blanding at den har tendens til at firetakt pludre lidt hele tiden... dvs kør gerne med chookeren trukket op en del af tiden... den kan ikke sætte sig mens den firetakter lidt uanset hvor høje omdrejninger den kører med... det er en fejl at tro man skåner sin cylinder sin nye cylinder/stempel ved at lade den sejtrække for at holde omdrejningerne nede...
det er bare min mening om det, men giv mig modstand hvis man er uenig med mig... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Morten - Webmaster »

claus olieklud skrev:Det er min overbevisning at det værste man kan gøre under tilkørsel, er at køre i højt gear med kun lidt gas og omdrejninger - varmeudviklingen er høj og den indre køling er lav... så hellere lade motoren løbe let i 3 gear og gerne så fed benzin/luft blanding at den har tendens til at firetakt pludre lidt hele tiden... dvs kør gerne med chookeren trukket op en del af tiden... den kan ikke sætte sig mens den firetakter lidt uanset hvor høje omdrejninger den kører med... det er en fejl at tro man skåner sin cylinder sin nye cylinder/stempel ved at lade den sejtrække for at holde omdrejningerne nede...
det er bare min mening om det, men giv mig modstand hvis man er uenig med mig... hilsen claus olieklud...
Jeg er enig
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

Jeg må prøve med nogle nye koblingsplader og fjedre, og så lige file diverse hakker ned, mine plader er vidst temmelig meget under mål. jeg mener at have set i motor guiden der står skrevet 3,5 som nye og 3,2 så er de slidt. mine er vidst nok under 3, :)
Er det kun originale koblingsplader der dur eller kan uoriginale bruges? :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg ved ikke om originale koblingsplader er bedre end uoriginale, men jeg har bare købt originale stumper for at se om det kan lade sig gøre at få koblingen til at holde uden at ombygge den... en ny slidplade har ligesom en masse små kørnerprikker på slidfladen - de er som regel slidt væk på en godt brugt plade, og det er vel ikke helt uden betydning... endvidere kan jeg ikke huske farven på mine koblingsfjedre, men de nye jeg har købt af benny er ihvertfald grønne og originale... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Ang dyse størrelse og gearing?

Indlæg af Elkjaer »

okay, jeg vil prøve og se om jeg kan få det hele til at virke :)
Besvar

Tilbage til "Tuning"