Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Morten O »

Hej derude, jeg har bare lige et spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med. Hvis jeg nu, som 20 årig, med bilkørekort bliver stoppet af politiet på en knallert med en ulovlig motor, hvad sker der så? Tager de bare de ulovlige "tunting" og giver mig en bøde, eller kommer det på nogen måde til at gå ud over min forsikring eller mit kørekort?

Ville være rart at vide inden man skal ud og køre :-)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Stange »

Så længe knallerten du bliver stoppet på er en 30 knallert, kan de ikke røre dit kørekort, medmindre du kører virkeligt råddent og er til livsfare for dig selv og andre.
Men ja de tager højst sandsynligt bare dit tun og giver dig en bøde.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af brutalus »

Her står alt hvad du vil vide;
http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20o ... 20knallert

MVH DJ
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Morten O »

Tak for linket, det var lige hvad jeg ledte efter. Puha, det giver godt nok lidt stof til eftertanke, især når man bor tæt på Århus, hvor der er forholdsvis meget politi.
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af 12V »

Studer google maps, lav udskrifter og marker smalle gade og cykelstier. Så kan du planlægge flugtruter ;)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Jensmc »

Dette emne har været oppe før. Og jeg er ikke enig. I hvert fald ikke, når det drejer sig om ældre gearknallerter med platintændeng, og som IKKE kan omdrejningsbegrænses.
Eksempel: Sæt Yamahaen på det store støtteben. I frigear giver du den fuld gas. Omdrejningstallet er f.esk. 5000 o/min. Gas derefter langsomt ned, og hvad sker der så? Omdrejningstallet stiger. Somme tider ret meget. Det samme vil ske på et rullefeldt, men lortet kan ikke køre med de omdrejninger ud ad lige vej. Så et rullefelt til en gammel knallert holder IKKE i byretten.
Mht. konfiskering af dele, har flere af forummets brugere hørt, at delene i dag ikke konfiskeres, men om det er en løgnehistorie, ved jeg ikke. Jeg erindrer at have hørt det i en Station " udsendelse.
Og hvis du i øvrigt opfører dig pænt og har lys og hjelm i orden, sker der nok ikke noget. Ved Brian eller Ahmed/Ali kørsel er du selv ude om det!!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af 12V »

Nej det sker ikke ofte mere at de bøvler med at undersøge dele og sende den på synshal, knallerten konfiskeres jo allerede 2. gang.

PS: Rullefelterne skulle have en modstand der minder om en rulle/vindmodstand fra den ægte vare.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Kai »

Rullefeltet er ifølge firmaets hjemmeside udviklet til at måle 30 og 45 scootere, og simulerer både rullemodstand og vindmodstand.
Rullemodstand gennem de 2 ruller, og vindmodstand med en stor vinge/propel der er koblet sammen med rullerne.
Så fuld gas på rullefeltet er ikke = fuld gas på støttefoden uden modstand.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Ryholl
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: ons 9. dec 2009 20:09
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Ryholl »

min xmotos, hvis den bliver kørt fuldt ud kører den 45km/t efter gps
men betjente kørte den ud i 3gear også hurtigt op i 4 gear og han gav stort set ikke gas, men den viste 32km/t
16 år, kæmpe fan af fs1'en
Blå Puch Maxi
Atv 200cc solgt :(
Yamaha fs1 1978 "projekt airbrush" under renovation
Rød Mobylette, vil ikke starte :(
Thumpstar road ripper 50cc, EU45knallert
Xmotos 2010
Mange reservedele haves spørg hvis du mangler noget :D http://scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=66584
Højglanspolerer også
Mvh Ryholl
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

Kai skrev:Rullefeltet er ifølge firmaets hjemmeside udviklet til at måle 30 og 45 scootere, og simulerer både rullemodstand og vindmodstand.
Rullemodstand gennem de 2 ruller, og vindmodstand med en stor vinge/propel der er koblet sammen med rullerne.
Så fuld gas på rullefeltet er ikke = fuld gas på støttefoden uden modstand.
Jeg ved ikke om det bare er mig, men hvis knallerten ikke bruger motorkraften til at komme fremad (men der i mod bruges til at køre "rullen" rundt), vil det så ikke være fløjtende ligegyldigt med en "simuleret vindmodstand"? :?
Den eneste grund til at der skulle stå en propel er da for kølingens skyld. :) Så vidt jeg lige kan tænke mig til. :lol:
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

Propellen giver vel ikke "direkte modstand" for knallerten, men den kan måske bruges til at time hvornår rullerne skal belaste hjulet, eller noget lignende?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Kai »

Propellen giver jo netop modstand i rullerne hele tiden, ellers svarer det jo til du løfter baghjulet fra jorden og gir fuld gas og måler hastigheden på hjulet.
(eller som SG nørderne der praler af de kan køre 200+ km/t på rullefelt, der er nemlig ingen modstand udover rullens lejer og inerti)

Enten knallerten driver sig selv fremad eller står stille på feltet og tvinger rullerne+propellen rundt (der er 2 ruller ialt) så skal der en vis energi til at opnå 30km/t og vindmodstanden vokser med kvadratet af hastigheden = kører du dobbelt så stærkt er vindmodstanden 4dobbelt så stor, derfor er den medregnet i feltet.

Hvis modstanden i feltet er kalibreret ind så det modsvarer hvad knallerten skal yde på jævn vej ved xx hastighed så kan den ikke køre stærkere på feltet end den kan irl.
(at lægge sig ned over styret virker ikke ;) )
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Jensmc »

Der er altså stadig den forskel, at en scooter er elektronisk begrænset.
Hvis man bliver målt ude på vejen og føreren har lånt knallerten af en 150 kg ejer og man selv vejer det halve, ja så er den ulovlig, efter nogens mening. Det giver ingen mening. Og slet ikke på vores. Hvis lortet er godkendt og lovlig, så er det ikke ejerens/førerens problem.
De helt gamle fra 50`erne (Med TU-M-godkendelse) er så åbentbart smask ulovlige i dag. Nej, glem det.
I den berømte politibor, som tidligere blev benyttet, står der:" Da hastighedsbrgrænsningen til og med TU-M 106,ligger i hele motorens konstruktion, kan en ændring af udvekslings ikke anses for at være ulovligt". Så alle de gamle kan vi lige så godt sætte på loftet eller smide ud.
Og en stakkels 70`er modelejer kan lige så godt sende den samme vej, hvis udstødningen er udgået fra fabrikanten og det er det eneste, han mangler. Næ, lidt elastik må der da være. Godt jeg har udstødninger nok på lager. :D

PS. Ved godt jeg sætter det på spidsen, men ellers kan vi jo ikke drøfte. :hihi
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Kai »

Ikke mange 2takts scootere der er elektronisk begrænset, det er kun 4takterne der er det. De er begrænset i variogearet så de ikke kan udnytte hele gearingen ( + andre fiksfakserier med luftfilterbokse/udstødninger der er begrænset osv)

Yamahaen er godkendt med 9/43 gearing og uanset hvor gerne vi end ville det, så kører den altså ikke ret meget over 35 ud af lige vej hvis den opfylder alle kravene til godkendelsen :) Og lægge ned over styret ned af bakke eller pille ulden af fløjten gælder ikke :teeth2

Jeg ved ikke med ældre knallerter, men med scootere er det ejer/førers ansvar den ikke kører for stærkt, gør den det stadig fra ny må man ta det op med importør eller sælgeren og få den droslet yderligere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

Kai skrev:Propellen giver jo netop modstand i rullerne hele tiden, ellers svarer det jo til du løfter baghjulet fra jorden og gir fuld gas og måler hastigheden på hjulet.
(eller som SG nørderne der praler af de kan køre 200+ km/t på rullefelt, der er nemlig ingen modstand udover rullens lejer og inerti)

Enten knallerten driver sig selv fremad eller står stille på feltet og tvinger rullerne+propellen rundt (der er 2 ruller ialt) så skal der en vis energi til at opnå 30km/t og vindmodstanden vokser med kvadratet af hastigheden = kører du dobbelt så stærkt er vindmodstanden 4dobbelt så stor, derfor er den medregnet i feltet.

Hvis modstanden i feltet er kalibreret ind så det modsvarer hvad knallerten skal yde på jævn vej ved xx hastighed så kan den ikke køre stærkere på feltet end den kan irl.
(at lægge sig ned over styret virker ikke ;) )
Ja, det kan jeg godt se, når propellen så drives af rullerne. :)
Men hvis man nu satte en propel op foran knallerten, sluttede den til et batteri og lod den køre, ville det ikke give nogen forskel på farten på rullefeltet. :D
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af claus olieklud »

hej... der står ikke noget om at det er forbudt at prøve at stikke af, så man har vel alt at vinde ??? jeg kan godt være lidt i tvivl om man kan være heldig at få rabat iform af at trække hjem og love at man straks gør den lovlig - det har jeg godtnok prøvet flere gange i mine yngre dage, men jeg har også prøvet synshallen en del gange, og også at skille ad på stedet... jeg har også mistet et par knallerter fordi jeg blev stoppet for tit... det gør at man får den holdning at det altid kan svare sig at stikke af... faktisk har jeg engang smadret aha dækslet med en stor hammer efter en vild politijagt, fordi jeg ikke kunne finde en 5mm unbarco nøgle lige her og nu - jeg havde skyndt mig at gemme yamahaèn i min lejlighed og slukket alt lyset, men jeg var så bange for politiet skulle snige ind af brevsprækken eller banke døren ind - det gjaldt simpelhen om at afmontere alt ulovligt på et øjeblik... det var den eneste gang jeg har byttet en 16mm for en 10mm - det var iøvrigt jesper yam-der her fra forum jeg byttede med... havde strisserne fået mig havde jeg mistet en ret fed `76 !!! uha uha - jeg kan mange historier, men efter at havde stukket af fra politiet sidder hjertet helt oppe i halsen og man er noget nervøs - dog er man glad for at den ikke kun er lidt ulovlig, for hvis du ikke har hestekræfter nok får de dig !!! ta`ikke ved lære af dette indlæg - det er mig der er idiot... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af strynboen »

ha ha så er du ikke mere idiot end mig...jeg har engang kørt med en mc betjent bag mig 5 km...på min top tunede maxi med 17 mm bing med stort vinkel luftfilter og en morris mascot udstødning på...han gad ikke at stoppe mig men ville bare gøre mig blød...og det blev jeg..til sidst rystede jeg næsten af skræk...men ville ikke forsøge at stikke af..regnede med at det var det han ventede på..så jeg fortsatte bare med 35 kmt...og lod som om at jeg ikke havde set ham...men han havde nok luret at jeg smukikkede mange gange bagud...men så pludselig overhalede han mig..og kørte ud til hovedvejen..og ville nok holde der og snuppe mig når jeg nåede derud...så jeg tog en markvej..og nogle smutveje til færgen..og nåede levende til strynø..
næste dag tog jeg igen de 18 km på arbejde og tilbage igen...blev aldrig stoppet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af bonde søren »

giver dig ret claus, loven er sådan opbygget at du har alt at vinde ved at stikke af, og dog du kan få en bøde for ikke at efterkomme politites henvisninger. men det adrenalin kick det giver at se de hvide vogne og blå lygter bag en kan ikke beskrives. og jeg vil påstå at hvis man laver noget ulovligt på vejen væk eksempelvis kører en ned så kan man erklæres sindsyg i gernings øjeblikket da man ikke kan tænke klart med det adrenalin chok :P
følg ironien :teeth2
fuskeren
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

bonde søren skrev:giver dig ret claus, loven er sådan opbygget at du har alt at vinde ved at stikke af, og dog du kan få en bøde for ikke at efterkomme politites henvisninger. men det adrenalin kick det giver at se de hvide vogne og blå lygter bag en kan ikke beskrives. og jeg vil påstå at hvis man laver noget ulovligt på vejen væk eksempelvis kører en ned så kan man erklæres sindsyg i gernings øjeblikket da man ikke kan tænke klart med det adrenalin chok :P
følg ironien :teeth2
De er nok nemmere at have med at gøre, hvis man ikke er stukket af fra dem. :hihi

Jeg er aldrig blevet stoppet, og jeg har kørt hver dag i over et år. :D Det har dog været lidt tæt på et par gange. :x
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jensmc skrev:Gas derefter langsomt ned, og hvad sker der så? Omdrejningstallet stiger. Somme tider ret meget. Det samme vil ske på et rullefeldt, men lortet kan ikke køre med de omdrejninger ud ad lige vej. Så et rullefelt til en gammel knallert holder IKKE i byretten.
Som tidligere skrevet, så har jeg direkte fra hestens hoved (Kbh politi's knallertkontor) fået at vide at politiet IKKE må bruge rullefelt på gamle TUM godkendte gearknallerter. Jeg spurgte ikke om det, han fortalte det på eget initiativ i en længere "hygge-telefon-snak" (Gamle knallerter kan virkelig få en fed samtale igang)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Tuning"