Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af Ole Rasmussen »

Grunden til at skriver rigtig tuning er det fordi, at det er hvor man bearbejder motordele! så det er ikke bare at sætte en større cyllinder på dyret.
-Så er det på plads.

Jeg er helt newbie i det med at bearbejde diverse dele. Derfor opretter jeg en tråd så folk kan poste billeder, tegne og fortælle til hvordan man helt præcist kan gøre sin knallert hurtigere.

Der er selvfølgelig alt det vi kan læse os til på nettet, men jeg er tit helt blank ved at læse en tekst, man forstår tit ikke helt tingene som man burde. Og derfor lader man sig ikke kaste sig ud i det da det virker meget kompliceret end det sikkert er.. Man vil jo nødig ødelægge sine dele!
Tuning vil skade knallerten til en hvis grad det er vi alle enige om.. det er ikke blot for at kunne køre 100.000 km på en sprit nye cyllinder. det er slået fast, det er blot for at få lidt tid til at gå med at gøre det hele lidt sjovere! det er blot tanken med denne tråd her.
For ønsker man det bedste for knallerten, så skal man ikke kaste sig ud i for meget andet, end at holde sig til sæddet og gashåndtaget. :D

vi snakker plane, bore og hakke! Men hvad er disse begreber?
-Jeg har styr på de 2 første begreber, men jeg står af når vi snakker, at hakke?

Jeg fandt en side, som jeg lige vil linke til, på dette site kan man læse lidt forskelligt omkring tuning, men jeg er i tvivl om nogle ting
Link: http://members.tripod.com/~knallert/index-2.html håber det virker

Eviltricket - kendes nok bedre ved at man snakker varme- og bezinfast lak i kruptaphuset og i membranhuset?
- Hvor mange har kendskab til dette? Giver det virkelig så meget som det læses til at det kan give?
Jeg har skilt min motor ad nu, så er det på nuværende tidspunkt nemmere for at male derinde for mit vedkommende.

Er der nogen der kan fortælle lidt omkring at gøre udstødningsporten højere(op imod topstykket) og bredere, jeg har læst det kan gøre noget for dyret! Men på en Yams fs1 er det svært at måle sig til hvor meget man egentlig kan slibe af, da udstødningskanalen er "skæv" påsat på cyllinderen.

Der findes også et trick med at man fylder stemplet op med flydende kemisk metal.. se billede 3 og 4
- Citat:
Stempler kender vi meget til her i Danmark efter Börjes mening. I kan
jo næsten alle trickene, siger han. Men han kan dog ét som vi ikke kunne.
Som det ses nedenfor på billederne 1 & 2, kan man gøre volumen inde
i selve stemplet mindre, og derved opnå en noget højere kompression.
Her kommer fremgangsmåden.
1. Afmonter stemplet.
2. Tag krydspinden ud.
3. Find noget fast materiale og læg det under krydspinden.
(Her anbefaler Börje at man laver volumen mindre ved hjælp af flydende metal)
4. Montér stemplet igen.

Börje fortæller at tricket virker på den måde at den friske indsugede
blanding presses yderligere sammen nede i selve krumtaphuset, fordi
der nu ikke er så meget plads oppe i selve kammeret ved stemplet.

På billede 1 skal du forestille dig stemplet som gennemsigtigt. Så kan du
se hvor du skal fylde op med flydende metal...ligevægt over hele fladen er et must!
(billede af det hele nederst på siden: http://members.tripod.com/~knallert/prof.html


Crosser-tricket:
http://members.tripod.com/~knallert/stempel.html

På linket er der et billede af det jeg snakkede om tidligere mht. til at hæve udstødningsporten(mod topstykket)

- Men det jeg egentlig vil spørger til her på dette link er ang. crosser-tricket. Er det muligt på mit stempel(se billeder jeg vedhæfter 1 og 2)
er det muligt eller er jeg forkert på den? Det er på mit stempelt ikke muligt at file noget af stemplets sider af, pga. af at så kommer man ned og beskadiger dette hul som krydspind skal sidde i(man gøre punktet svagere, ved at file der) har jeg besvaret mig selv? : )

Trekant-tricket: http://members.tripod.com/~knallert/old_tricks.html
Kender nogen til dette? Og er det muligt på mit stempel?
- Jeg forstår heller ikke helt fremgangs måden?

topstykket:
Er det her muligt at tage det af jeg har tegnet med rødt? (billede 6)
For vil nødig have at stemplet banker imod topstykket!
Jeg har læst lidt om at man kan måle sig til hvor meget man kan tage af, men hvordan gør man det nu når topstykket ikke er helt fladt inde imod stemplet, Jeg ved dog man kan bruge et stykke tintråd? Men fortæl gerne.

Skylle kanaler: (se billede 5, dog er det af udstødningskanal, men denne skal have samme tur)
De skal poleres, men hvordan gør man det nemmest og så det bliver helt glat?
- de er jo så krumme at komme til!

kaburator:
Er det muligt at lave hullet i studsen ovalt nu den i forvejen er 16 mm.)
-endelig ikke bredere da jeg har læst mig til at det har modsatte effekt af at gøre den hurtig! :D

Membranhus:
Dette skal have samme tur som krumtap hus, med lak, hvis dette da har en mærkbar effekt, altså poleres og males med varme- og benzinfastlak!



Er der mere jeg eller i andre kommer på så skriv og fortæl og del jeg viden!

Jeg håber at mine billede tilføjelser virker
Vedhæftede filer
1: stempel
1: stempel
HPIM4593.JPG (74.83 KiB) Vist 9125 gange
2: stempel hvor der er skåret ned i det.. set fra toppen så skal det runde ned og gå maks 1,5 mm ned af stempelsiden
2: stempel hvor der er skåret ned i det.. set fra toppen så skal det runde ned og gå maks 1,5 mm ned af stempelsiden
Kopi af HPIM4593.JPG (77.66 KiB) Vist 9120 gange
3: stempel
3: stempel
Kopi af HPIM4592.JPG (112.25 KiB) Vist 9115 gange
4:stempel hvor der er fyldt kemisk metal i
4:stempel hvor der er fyldt kemisk metal i
Kopi af HPIM4592.JPG (112.25 KiB) Vist 9113 gange
5: cyllinder... dette er blot for at vise hvor uglatte skyllekanaler kan være ; her er det dog udstødningsporten man ser, men skyllekanaler er ligeså
5: cyllinder... dette er blot for at vise hvor uglatte skyllekanaler kan være ; her er det dog udstødningsporten man ser, men skyllekanaler er ligeså
HPIM4595.JPG (109.55 KiB) Vist 9111 gange
6: er det muligt at plane så meget ned? (100% ned)
6: er det muligt at plane så meget ned? (100% ned)
Kopi af HPIM4596.JPG (115.39 KiB) Vist 9107 gange
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af nielsfup »

Hej Ole

Py Ha Det var meget.

Godt initiativ. Jeg skal prøve at fortælle hvad jeg mener.
Det at file selve stemplet som på billedet vil ændre timingen så udstøds porten åbnet tidligere og det vil give flere omdrejninger med lidt mindre moment da der er mindre til det aktive forbrændings tryg kan drive stemplet ned. Men det er bedre at bearbejde selve cylinderen da det ændre både timingen og gør samtidig selve porten større.
At hakke er at file af stempel skørtet dette ændre indsugningen timingen MEN IKKE PÅ EN Fs1 da den er membran styret.
Efter min mening er det med at lakere krumtap-huset indvendig ikke noget der dur. Det vil nok før eller siden falde af. Det er beder at polere Aluminiummet.
Jeg ville aldrig prøve at fylde noget i selve stemplet. Set øger massen => mindre omdrejninger. Og hvad være er så bliver stemplet ubalanceret og vil slide sig selv og cylinderen op meget hurtigt. Jeg tror ikkr det giver ret meget selv hvis man kunne fylde noget i der ikke vejede noget.
Hvad angår topstykket så kan man dreje eller bearbejde ca 1.5mm af flangen på toppen hvis det er et standart topstykke. Jeg ved ikke om det går på et høj komprimeret topstykke.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af strynboen »

hvis man vil fylde noget i stemplet,må det ikke veje noget..kan huske at man limede kork i toppen af stemplet,og i hullerne i krumtappen
limen skal bare kunne tåle varme og bensin,,men har aldrig set noget lignene på et fabriks tun,så om det har en virkning :?: :?: :?:
vil mene at man skal kopiere et orginalt tun,da det er optimalt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af Ole Rasmussen »

ja jeg må nok også erkende at efter jeg har tænkt lidt videre tror jeg bare jeg nøjes med at polere hist og her! men damn nogle skylle kanaler :( der er ikke et øje tørt når man er færdig, da det her ligner noget rigtig dårlig støbning... har lige kigget helt ned i bunden af den ene kanal, der er ligesom et hul :? bare så ærgerligt,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af nielsfup »

Hvis man fylder op under stemplet minsker man det absolutte volumen i krumtaphuset. Men det effiktive pumpe volumen er jo stadig det sammme. (stempel diameter og slaglængde) og det er det der bestemmer luft/benzin mængden der suges ind, sammen med den resonans der opstår i indsunings sysyemet og det er det eneste jeg kan se man kan ændre ved at komme noget i stemplet og jeg ved ikke om det ændre noget i forhold til effekt.

Jeg mener ikke det giver noget som helst. Men jeg har aldrig prøvet og det vil jeg ikke anbfale andre at prøve.
Det er langt bedre at pille ved: kaburator, porte, cylender diameter, udstødning, tænding. Og frem for alt at tune på en motor der er fuldstændig iorden.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af Ole Rasmussen »

Niels tuning handler jo netop om at bearbejde dele

Jeg ahr læst mig til at det at fylde stemplet skulle kun lave volumen mindre i krumtap huset og derveed bevirke at der kommer en tættere benzin gas ind i cyllinderen!
Jeg ved ikke om det er til at tro på eller ej,

Det kunne være sjovt bare at afprøve det, dog ligger jeg kun inde med et stempel så jeg ved ikke helt.. hehe
-Blot fra det link jeg gav jer, der er nok gjort alt andet ved denne puch også, da den umuligt kan rende 135 kmt. uden andet er gjordt end at fylde stemplet!

tit kan man gå og ærger sig over hvorfor der er lavet cyllindre med 10 skyllekanaler når en yams kun kan fåes med maks 4 :) :P
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af nielsfup »

Hej Ole

Her er lige en lille beskrivelse hvad jeg køre med:

16mm indsugnings plade ( protuna )
16mm Mokuni kaburator med dyse 170 ( mener det er en Protuna ting)
43mm støbejerns cylinder med 6-8mm større udstødnings kanal MEN har ikke lavet om på timingen ( højden ). skylle kanaler er slebet men ikke poleret ( Protuna )
5.3Hk udstødning skrå model ( også Protuna )
Topstykker er et højkomprimeret 43mm top ( protuna )
13T for og 43T bag
Membranen er er THansen kulfiber type monteret på en original og poleret Yamaha indsunings hus.
Krumtap huset er poleret.
Og motoren har gået 1600Km siden den blev renoveret. Jeg har nusset og pudset alt da jeg lavede motoren så den er 110% iorden. Det blev lidt dyrt da jeg kun brugte originale dele til renoveringen.
Men nu går den omkring 80Km/t og rykker rigtig fint. Alt i alt syntes jeg den køre som en svedske :)

Det eneste der er rigtig "tun" i forhold til det den blev tegnet til ovre i Japan for 40 år siden er 43mm cylenderen.

Hvis man vil tune mere så er et bud en 45mm cylender med hævet udstøds port, 18mm plade, men jeg ved ikke om man kan få kaburator der er mere end 16mm. Og så en større gearing måske 15T for.
Og så er der jo udstødningen. Her kan man vælge en hidsig type ( mener Protuna har en MEN Politiet kan nemt se det)
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af Ole Rasmussen »

det lyder som en super knallert!

Jeg har stået og rodet lidt med en 18 mm indsugnings plade idag og slebet den blank, men jeg døjer med det nye membranhus, jeg ved sørme ikke om jeg har ædt for meget af gummiet så det ikke slutter tæt? hvis dette da er en nødvendighed? Jeg ved nemlig ikke helt hvordan sådan en membarn fungere!

Men heg smider lige et billede op og så kan folk måske fortælle om jeg hellere skal bruge den gamle, som er til højre på billedet, dog synes jeg at gummiet er for mør,, så derfor jeg rodede lidt med den nye, som jeg måske bare har ødelagt.

Men der sidder en malossi kulfiberplade på, så det er da nogenlunde det bedste man kommer noget :)
Vedhæftede filer
menbranhus, med gummistøbt pakning
menbranhus, med gummistøbt pakning
HPIM4597.JPG (99.43 KiB) Vist 8980 gange
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af nielsfup »

Hej Ole
Det er lidt svært at se på billederne. Men det er vigtigt at gummiet ikke er under Alu.huset for så kan det nok ikke holde tæt.
Ventiler med stål plade kan testes efter trumpet metoden :wink: Man puster i ventiler så membran pladen begynder at spille. det er et vink om at det virker men om det dur på en kulfiber plade ved jeg ikke. Der må godt være 0.1 mm mellem pladen og huset trykket i krumtaphuset vil præsse pladen mod gummiet så den er tæt når motoren køre.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af Ole Rasmussen »

jeg tror ikke den fungere mere nu når jeg kigger efter, der er meget lidt gummi tilbage der, så den er nok ikke tæt
rasmus-b-16
Junior knallert
Indlæg: 99
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 18:23
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af rasmus-b-16 »

jeg har samme cylinder, og den er næsten ligeså dårligt støbt men er i gang med polere og det bliver godt:D
16 år Næsten færdig med 1.g på gymnasiet, med matematisk linje;)

yamaha 4 gear 1973, dog bygget meget om
cpi hussar kawagrøn :P
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Spørgsmål og viden omkring tuning, del jeres viden

Indlæg af Ole Rasmussen »

jeg blev næsten færdig og jeg fik sat det på! jeg orkede ikke at stå flere eftermiddage! :D
Besvar

Tilbage til "Tuning"