8,5 udstødning

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

8,5 udstødning

Indlæg af T.B. »

Søg og du skal finde. Jeg fandt en til samlingen idag :P
Vedhæftede filer
1 001.jpg
1 001.jpg (102.61 KiB) Vist 14005 gange
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af claus olieklud »

hej... hvorfor kalder du den en 8,5 hk udstødning ??? det ligner da en ganske almindelig 5,3 hk... hilsen claus olieklud...
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af fdc »

jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af strynboen »

mener at 5,3 har skrå bagende..og 8,5 har den normale stumpede ende..men troede at 8,5 havde større forrør..den der ser ikke ud til at være større i forrøret end 5,3..måske en klon af begge modeller
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

strynboen skrev:mener at 5,3 har skrå bagende..og 8,5 har den normale stumpede ende..men troede at 8,5 havde større forrør..den der ser ikke ud til at være større i forrøret end 5,3..måske en klon af begge modeller

der er også lidt mindre modstand i 8,5 udstødningen jeg havde selv en engang formange år siden,,, satte den på istedet for en 5,3 udstødning og det gik udover trækkraften,,, (havde et komplet 5,3 tun på i forvejen ) så den faktisk gik noget ringere med ellers samme opsætning,,, så jeg satte 5,3 udstødningen på igen ,,, så kørte det bare igen,,, så den vil nok gerne have en stor cylinder den 8,5 udstødning der,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Dirtyold
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: man 1. mar 2010 15:57
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Dirtyold »

fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Den Z1 cylinder jeg har liggende er 43 mm,,, udstødnings porten er 23 mm fra top,,, udstødningsporten er 19 mm høj,,, og ca 24 mm bred,,,,
og den kræver en helve.. masse omdrejninger for at bestille noget,,, den har nul bundtræk,, og Nej der er ikke filet i den udstødningsport den er som fra fabrikken,,,

dette Indlæg kan evt flyttes af redaktørerne så den kan bruges i fakta eller guider,,,,
Vedhæftede filer
Z1 cylinder 001 [800x600].jpg
Z1 cylinder 001 [800x600].jpg (99.42 KiB) Vist 13889 gange
Z1 cylinder 002 [800x600].jpg
Z1 cylinder 002 [800x600].jpg (105.8 KiB) Vist 13889 gange
Z1 cylinder 003 [800x600].jpg
Z1 cylinder 003 [800x600].jpg (104.94 KiB) Vist 13889 gange
Z1 cylinder 004 [800x600].jpg
Z1 cylinder 004 [800x600].jpg (92.7 KiB) Vist 13889 gange
Z1 cylinder 005 [800x600].jpg
Z1 cylinder 005 [800x600].jpg (91.85 KiB) Vist 13889 gange
Z1 cylinder 007 [800x600].jpg
Z1 cylinder 007 [800x600].jpg (79.7 KiB) Vist 13889 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Guess who »

Er det ikke en alu cylinder Johnny, syntes det ligner sådan en fyr, med de store køleribber.

Jeg har kun gode erfaringer med nævnte udstødning, syntes den giver en øget topfart.
De Z1 cylindere jeg har er af jern.

Mvh
Benny
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Guess who skrev:Er det ikke en alu cylinder Johnny, syntes det ligner sådan en fyr, med de store køleribber.

Jeg har kun gode erfaringer med nævnte udstødning, syntes den giver en øget topfart.
De Z1 cylindere jeg har er af jern.

Mvh
Benny
Hej

Jo det er en alu cylinder,,, og jo det er en fin udstødning med den rette opsætning,,, men min alm FS1 5,3 cylinder kunne ikke trække den ,,, måske en større dyse kunne have gjort det,,, men det er jo mange år siden,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Guess who »

Ja, det er rigtigt - er ikke tilhænger af de store huller i udstødningskanalen. Vil hellere have et jævnt træk, så har gode erfaringer med mindre huller i udstødningen på cylinderen og netop denne lange udstødning.

Mvh
Benny
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Guess who skrev:Ja, det er rigtigt - er ikke tilhænger af de store huller i udstødningskanalen. Vil hellere have et jævnt træk, så har gode erfaringer med mindre huller i udstødningen på cylinderen og netop denne lange udstødning.

Mvh
Benny

Jeg tror at den cylinder der blev kaldet 8,5 hk dengang ville være rigtigt god til den udstødning der,,, den havde lige lidt større skylle kanaler og en lidt større udstødningsport i forhold til 5,3 cylinderen :(y) ,,,

og ja den Z1 alu cylinder mangler bare en rulle port,,, så kunne udstødnings porten have været brugt til Yamaha garage :lol:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Kim B S »

Hej T. Bech.
I mine unge dage kørte jeg med den type udstødning, langt det meste af tiden. :(y) Jeg købte et for 100 kr. af en som var blevet stoppet at ordensmagten, og så turde han ikke at køre med det mere. Min daværende Yamaha kørte godt 70 km/t med følgene opsætning. :(y)

40 mm. F5B cylinder med filet udstødningsport.
40 mm. topstykke lettere planet.
16 mm. indsugningsplade.
10 mm. Mikuni kaburator.
16/43 gearing.
Og selvfølgelig 8,5 udstødning.

Den var selvfølgelig ikke voldsom hurtig i optræk, med den store gearing. Og 3 gear var nødvendigt op ad mange bakker og i modvind, hvor man tit var nede på ca 50 km/t. Til gængæld rendte den tæt på 120 km/t ned af de store bakker. :wink: Jeg prøvede en gang at montere en karburator som var boret op til 14 mm. Men så forsvandt alt bundtrækket, så man kun kunne komme i 4 gear ned af bakke. Det kunne lade sig gøre med et 13 tans fortandhjul, men så synes jeg at den skreg i omdrejninger. Så jeg gik hurtigt tilbage til ovenstående.
Det skal siges at jeg brugte hvad jeg havde, og havde ikke en masse penge at bruge til Yamaha. Så derfor kunne man måske have fået et bedre resultat med en anden sammensætning. :wink: Men den kørte langt på literen, og det foregik ved et omdrejningstal, som var til at holde ud, med lang levetid for motoren til følge. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Jesper C
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: man 8. dec 2008 17:17
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Jesper C »

Dirtyold skrev:
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Hej Per

Den Z1 cylinder jeg havde i tidernes morgen var 42mm jern den havde mega store skyllekanaler og udstødningsport.. Den blev iøvrigt solgt til hr olieklud som fik boret den op til 42.25 eller 42.50
Mvh
Jesper C
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af T.B. »

claus olieklud skrev:hej... hvorfor kalder du den en 8,5 hk udstødning ??? det ligner da en ganske almindelig 5,3 hk... hilsen claus olieklud...
Njaaa ikke helt den er 4 cm længere og lige i enden
Det må jo komme an på en prøve når jeg har fået min 45mm fs1 cylinder kørt til. Så kan jeg da godt prøve at skifte mellem 5,3 og 8,5 udstødning med gps´en på styret. Så må der være syn for sagen
Vedhæftede filer
99 004.jpg
99 004.jpg (114.41 KiB) Vist 13810 gange
99 005.jpg
99 005.jpg (97.56 KiB) Vist 13810 gange
Dirtyold
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: man 1. mar 2010 15:57
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af Dirtyold »

yam-der skrev:
Dirtyold skrev:
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Hej Per

Den Z1 cylinder jeg havde i tidernes morgen var 42mm jern den havde mega store skyllekanaler og udstødningsport.. Den blev iøvrigt solgt til hr olieklud som fik boret den op til 42.25 eller 42.50
ok så vil jeg da ned og ha målt den Z1 cyl op, som jeg har til at ligge i kælderen af jern,

gad vide om den evt er boret eller fræset op i kanalerne allerede

Mvh. Per
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 8,5 udstødning

Indlæg af fdc »

Dirtyold skrev:
yam-der skrev:
Dirtyold skrev:
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Hej Per

Den Z1 cylinder jeg havde i tidernes morgen var 42mm jern den havde mega store skyllekanaler og udstødningsport.. Den blev iøvrigt solgt til hr olieklud som fik boret den op til 42.25 eller 42.50
de var 40 mm. i boring tilbage i 70'erne

ok så vil jeg da ned og ha målt den Z1 cyl op, som jeg har til at ligge i kælderen af jern,

gad vide om den evt er boret eller fræset op i kanalerne allerede

Mvh. Per
Besvar

Tilbage til "Tuning"