Side 1 af 1

8,5 udstødning

: man 24. jan 2011 22:41
af T.B.
Søg og du skal finde. Jeg fandt en til samlingen idag :P

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 08:29
af claus olieklud
hej... hvorfor kalder du den en 8,5 hk udstødning ??? det ligner da en ganske almindelig 5,3 hk... hilsen claus olieklud...

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 10:08
af fdc
jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 15:22
af strynboen
mener at 5,3 har skrå bagende..og 8,5 har den normale stumpede ende..men troede at 8,5 havde større forrør..den der ser ikke ud til at være større i forrøret end 5,3..måske en klon af begge modeller

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 16:35
af Yamaha FS1 50SS
strynboen skrev:mener at 5,3 har skrå bagende..og 8,5 har den normale stumpede ende..men troede at 8,5 havde større forrør..den der ser ikke ud til at være større i forrøret end 5,3..måske en klon af begge modeller

der er også lidt mindre modstand i 8,5 udstødningen jeg havde selv en engang formange år siden,,, satte den på istedet for en 5,3 udstødning og det gik udover trækkraften,,, (havde et komplet 5,3 tun på i forvejen ) så den faktisk gik noget ringere med ellers samme opsætning,,, så jeg satte 5,3 udstødningen på igen ,,, så kørte det bare igen,,, så den vil nok gerne have en stor cylinder den 8,5 udstødning der,,,,

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 17:26
af Dirtyold
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 18:13
af Yamaha FS1 50SS
Hej

Den Z1 cylinder jeg har liggende er 43 mm,,, udstødnings porten er 23 mm fra top,,, udstødningsporten er 19 mm høj,,, og ca 24 mm bred,,,,
og den kræver en helve.. masse omdrejninger for at bestille noget,,, den har nul bundtræk,, og Nej der er ikke filet i den udstødningsport den er som fra fabrikken,,,

dette Indlæg kan evt flyttes af redaktørerne så den kan bruges i fakta eller guider,,,,

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 18:40
af Guess who
Er det ikke en alu cylinder Johnny, syntes det ligner sådan en fyr, med de store køleribber.

Jeg har kun gode erfaringer med nævnte udstødning, syntes den giver en øget topfart.
De Z1 cylindere jeg har er af jern.

Mvh
Benny

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 18:50
af Yamaha FS1 50SS
Guess who skrev:Er det ikke en alu cylinder Johnny, syntes det ligner sådan en fyr, med de store køleribber.

Jeg har kun gode erfaringer med nævnte udstødning, syntes den giver en øget topfart.
De Z1 cylindere jeg har er af jern.

Mvh
Benny
Hej

Jo det er en alu cylinder,,, og jo det er en fin udstødning med den rette opsætning,,, men min alm FS1 5,3 cylinder kunne ikke trække den ,,, måske en større dyse kunne have gjort det,,, men det er jo mange år siden,,,

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 18:55
af Guess who
Ja, det er rigtigt - er ikke tilhænger af de store huller i udstødningskanalen. Vil hellere have et jævnt træk, så har gode erfaringer med mindre huller i udstødningen på cylinderen og netop denne lange udstødning.

Mvh
Benny

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 19:01
af Yamaha FS1 50SS
Guess who skrev:Ja, det er rigtigt - er ikke tilhænger af de store huller i udstødningskanalen. Vil hellere have et jævnt træk, så har gode erfaringer med mindre huller i udstødningen på cylinderen og netop denne lange udstødning.

Mvh
Benny

Jeg tror at den cylinder der blev kaldet 8,5 hk dengang ville være rigtigt god til den udstødning der,,, den havde lige lidt større skylle kanaler og en lidt større udstødningsport i forhold til 5,3 cylinderen :(y) ,,,

og ja den Z1 alu cylinder mangler bare en rulle port,,, så kunne udstødnings porten have været brugt til Yamaha garage :lol:

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 19:08
af Kim B S
Hej T. Bech.
I mine unge dage kørte jeg med den type udstødning, langt det meste af tiden. :(y) Jeg købte et for 100 kr. af en som var blevet stoppet at ordensmagten, og så turde han ikke at køre med det mere. Min daværende Yamaha kørte godt 70 km/t med følgene opsætning. :(y)

40 mm. F5B cylinder med filet udstødningsport.
40 mm. topstykke lettere planet.
16 mm. indsugningsplade.
10 mm. Mikuni kaburator.
16/43 gearing.
Og selvfølgelig 8,5 udstødning.

Den var selvfølgelig ikke voldsom hurtig i optræk, med den store gearing. Og 3 gear var nødvendigt op ad mange bakker og i modvind, hvor man tit var nede på ca 50 km/t. Til gængæld rendte den tæt på 120 km/t ned af de store bakker. :wink: Jeg prøvede en gang at montere en karburator som var boret op til 14 mm. Men så forsvandt alt bundtrækket, så man kun kunne komme i 4 gear ned af bakke. Det kunne lade sig gøre med et 13 tans fortandhjul, men så synes jeg at den skreg i omdrejninger. Så jeg gik hurtigt tilbage til ovenstående.
Det skal siges at jeg brugte hvad jeg havde, og havde ikke en masse penge at bruge til Yamaha. Så derfor kunne man måske have fået et bedre resultat med en anden sammensætning. :wink: Men den kørte langt på literen, og det foregik ved et omdrejningstal, som var til at holde ud, med lang levetid for motoren til følge. :wink:
Hilsen Kim.

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 19:22
af Jesper C
Dirtyold skrev:
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Hej Per

Den Z1 cylinder jeg havde i tidernes morgen var 42mm jern den havde mega store skyllekanaler og udstødningsport.. Den blev iøvrigt solgt til hr olieklud som fik boret den op til 42.25 eller 42.50

Re: 8,5 udstødning

: tirs 25. jan 2011 22:12
af T.B.
claus olieklud skrev:hej... hvorfor kalder du den en 8,5 hk udstødning ??? det ligner da en ganske almindelig 5,3 hk... hilsen claus olieklud...
Njaaa ikke helt den er 4 cm længere og lige i enden
Det må jo komme an på en prøve når jeg har fået min 45mm fs1 cylinder kørt til. Så kan jeg da godt prøve at skifte mellem 5,3 og 8,5 udstødning med gps´en på styret. Så må der være syn for sagen

Re: 8,5 udstødning

: ons 26. jan 2011 01:42
af Dirtyold
yam-der skrev:
Dirtyold skrev:
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Hej Per

Den Z1 cylinder jeg havde i tidernes morgen var 42mm jern den havde mega store skyllekanaler og udstødningsport.. Den blev iøvrigt solgt til hr olieklud som fik boret den op til 42.25 eller 42.50
ok så vil jeg da ned og ha målt den Z1 cyl op, som jeg har til at ligge i kælderen af jern,

gad vide om den evt er boret eller fræset op i kanalerne allerede

Mvh. Per

Re: 8,5 udstødning

: ons 26. jan 2011 08:26
af fdc
Dirtyold skrev:
yam-der skrev:
Dirtyold skrev:
fdc skrev:jeg kan huske den der,den var i 8,5 sættet fra larsen trim med en z1 cylinder,planet top,16mm.inds.og karb.15 t gearing og ok optræk.
det kørte godt,min kammerat havde det og det gik 80kmt. med originalt speedometer
Hvor stor er boringen i sådan en Z1 cylinder, som hørte til sådan et 8.5 sæt førhen ??

Mvh. Per

Hej Per

Den Z1 cylinder jeg havde i tidernes morgen var 42mm jern den havde mega store skyllekanaler og udstødningsport.. Den blev iøvrigt solgt til hr olieklud som fik boret den op til 42.25 eller 42.50
de var 40 mm. i boring tilbage i 70'erne

ok så vil jeg da ned og ha målt den Z1 cyl op, som jeg har til at ligge i kælderen af jern,

gad vide om den evt er boret eller fræset op i kanalerne allerede

Mvh. Per