Puch og Tomos tuning

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

Puch og Tomos tuning

Indlægaf anj » fre 4. jul 2008 14:36

jeg fandt lige denne i værkstedet hjemme ved mine forældre.
puch tuning.pdf
(3.81 MiB) Downloadet 281 gange
det er godt nok på svensk men det går nok. Jeg har selv prøvet at lave den vilde 12HK udgave til min tomos, enda med lidt ekstra kubik.
jeg tog en stor cylinder fra en puch monza, hvor skørtet var knækket af. så en tur op i drejebænken og lave plads til en ny forring. Så op i fræseren for at få lavet skyllekanalerne større. Det er jo en del nemmere når cylinder vægen er væk.
Herefter blev der fremstillet en ny forring med huller for skyllekanalerne det helt rigtige sted. Så blev forringen presset i. herefter blev udstødsport og indsugning boret igennem forringen. Tilsidst var der bare tilbage at bore cylinderen op til det nye Ø43 Yamaha stempel = 62,4 ccm. det tog 2 hele arbejdsdage af min læretid som maskinarbejder at lave denne cylinder.

Resten af setup var 19mm dellorto kaburator, udstødning i rustfri stål også lavet i arbejdstiden.
knallerten var med dette setup god for rigtige 105 km/t.

jeg har dog ikke cylinderen længere, for der kom en knægt og stak mig 1500 og så fik han cyl og stempel.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet XR3I 1984

Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster