fs1 tuning - hpi

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

fs1 tuning - hpi

Indlæg af bonde søren »

hej :)
nu er det jo blevet vinter og roder med lidt tuning, og har fået fat i en HPI inneroter, og det er såmænd fint nok men pludselig med samme opsætning kan den kun køre med choker ( står godt nok kun på pitstand), ligesom om at skiftet fra std til inneroter kræver mere benzin, men hvorfor er der nogen logisk forklaring ?
også vil jeg høre om nogen har erfaring med denne krumtap, http://www.fs1shop.nl/crankshaft-high-s ... p-939.html
da jeg synes der er for meget slør i min org tror det er plejlstangen der er ved at have set bedre dage...
mvh søren
fuskeren
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af Frandsen »

jeg har kørt med den krumtap de sidste 4 år uden problemer
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af fiskepeter »

:(y) Den er god jeg køre med den :bravo
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
Martinfs1
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 28. apr 2011 00:53
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af Martinfs1 »

denne linket hjemmet side?:) har i prøvet at købe fra dem.. er de til at stole på?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af kreidlerhansen »

Er HPI-tændingen med CDI og tændingskurve, eller er den med fast tændingstidspunkt?

Det ultra-lette svinghjul koster rundt regnet alt bundtræk under et vist antal omdrejninger. Der kan være lidt at hente ved at trimme på tændingstidspunktet, men generelt må du finde dig i, at den skal have flere tæsk end før. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af roberthandvask »

kreidlerhansen skrev:Er HPI-tændingen med CDI og tændingskurve, eller er den med fast tændingstidspunkt?

Det ultra-lette svinghjul koster rundt regnet alt bundtræk under et vist antal omdrejninger. Der kan være lidt at hente ved at trimme på tændingstidspunktet, men generelt må du finde dig i, at den skal have flere tæsk end før. :)
det er altid nogle spændende ting du skriver! :) er det ikke en bedre tænding til tunet yamaha?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af kreidlerhansen »

Kunne man da bare stille det så simpelt op...

Ja og nej. Det lette svinghjul er SUPERfedt til spidseffekt ved høje omdrejninger. Derimod er det i korte træk ikke en bjælde værd ved lave snoninger, fordi det lette svinghjul så at sige svækker momentet. I stedet rammer motoren trækområdet som en TUNG hammer med fuld skrald på! For at sige det enkelt elimineres nær al effekt uden for trækområdet, men nøjjj den trækker i gennem, når det virkelig gælder! :-) Effekten stiger således eksponentielt i takt med at spidsydelsen leveres ved højere omdrejninger.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af kreidlerhansen »

Lige en tilføjelse:

Det handler om at finde den rigtige vægt til svinghjulet - ikke det letteste svinghjul. Det samme gælder med at finde det rigtige kompressionsforhold, udstødningsdesign og tændingstidspunkt! Hvis du ikke har i sinde at trække mere end 10.000rpm ud af motoren, hvilket en standardtænding fint klarer, er en innerrotor = penge ud ad vinduet.

50cc road race er ved at vågne op påny (på amatørbasis), og i hvert fald til Kreidler, findes der både vægtklodser til innerrotor og specielt afvejede, tungere krumtappe!

Det hele skal passe sammen, og der findes ingen lette genveje. Slut-færdig og nul diskussion... Mod fysikkens love kæmper man forgæves, men kan man blot udnytte dem til sin fordel, kommer man først over målstregen! :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: fs1 tuning - hpi

Indlæg af janlund77 »

hej hva hpi tænding passer på yamaha
Besvar

Tilbage til "Tuning"