100 km.t på lige vej.

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

100 km.t på lige vej.

Indlæg af fdc »

Med fare for at få fingrene i klemme får i lige min topfarts historie.
Min Yamaha ligger nu i kasser,rengjort,malet og venter på det nye værksted bliver bygget engang.
Før den blev skilt legede jeg med forskellige opsætninger,jeg kan bedst lide moment og ikke så hysteriske motorer,når jeg skulle hyggekøre her i det bakkede højfyn,men skulle da også prøve hvad jeg kunne få den til at rende.
Jeg har dog kørt masser af hystader som tidligere crosskører,hvor jeg dog sluttede med at køre 250 og 500 cc.
Nå til sagen.
Fik fat i en drejeventilsmotor fra holland der havde ødelagt blok,så den blev svejset,nye gevind, og så er der nok nogen der bliver sure men den blev filet til så skyllekanalerne passede til den cylinder jeg viser jer her.
Det er en 4 gears motor med alm.platin tænding.
Gearing 16-43
indsugning 16mm. mikuni , 16mm. hul til drejeskiven og hurtig drejeskive 200 strålespids
Cylinderen er filet som i ser og udstødningsporten er 24 mm. fra top,så ikke værre end en Z1 men alligevel meget større areal uden at miste alt bundtrækket.43 mm. boring
Højkomprimeret topstykke der passer til cylinderen.
Alm.stempel med 2 ringe.
Og så lige en Boss udstødning med 36 mm. forrør.
Den kan sagtens køres pænt med den større boring,men skal dog helst have nogen tæsk hvis det skal gå stærkt.
På strækningen mellem Morud og Søndersø er der et langt lige stræk,fladt og måske et par kilometer og der kørte den over 100 hele tiden men lad os bare sige 100 km.t ,den viste 110 på et originalt speedometer men jeg blev målt af min bror på hans motorcykel som viste 105, en 2 år gammel Yamaha.
En Nissan Micra har målt mig til 110 km.t på samme stræk.
Den kører næsten med fulde omdrejninger,da den kun tager lidt flere når det går lidt ned af bakke.
Håber i tror mig,de 100 km.t mener jeg er mulige,bare alt er tæt og indstillet,og så er der stadig ting der kunne ændres på den som må komme engang.
Mvh Flemming.
PS, glemte lige at chaufføren kun vejede 74 kg på det tidspunkt. :)
Vedhæftede filer
IMGP1483.JPG
IMGP1483.JPG (187.37 KiB) Vist 14151 gange
IMGP1484.JPG
IMGP1484.JPG (211.12 KiB) Vist 14151 gange
IMGP1485.JPG
IMGP1485.JPG (171.99 KiB) Vist 14151 gange
IMGP1487.JPG
IMGP1487.JPG (188.01 KiB) Vist 14151 gange
IMGP1482.jpg
IMGP1482.jpg (180.66 KiB) Vist 14151 gange
Senest rettet af fdc lør 28. aug 2010 21:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af nielsfup »

Hej Fdc
Jeg tror dig helt sikkert.
Havde du sagt det var op af kirkehelle bakken fra Skalbjerg så havde jeg være lidt i tvivel :D :D :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af strynboen »

fine skyllekanaler..ja tror også at 100 er muligt...men man skal gå prof til værks..så alt er tæt og tilpasset sammen..tror der er en stor fordel at du holder 16 mm..hele vejen gennem indsugnings vejen..og så filer ud ved bagsiden af drejeventilen i blokken..så den kan ånde lidt bedre og længre..den krumtap spærre en del for frit flov..hvis der ikke laves en vej forbi i blokken
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af fdc »

Ja Kirkehelle er god når man vil have den helt op i omdrejninger så starter man på søndersøvej så det passer med lyskurven og så ned over tanken at ligge så kan man køre næsten alle gearinger ud,er du lokalkendt nielsfup ?
Det med at slibe ud bag drejeventilen er en af de ting jeg pønser på senere ,jeg tror også det hjælper strynbo.
Jeg vil lige sige at jeg også prøvede med en ny 5,3 udstødning og en lidt mindre dyse, den tog lidt af omdrejningerne = 10 km mindre på toppen men var dog mere behagelig at køre med,men bos dæmperen kom på igen for den trak faktisk godt bare jeg kunne holde den i momentområdet.
Mvh Flemming
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg kommer fra Tommerup.
Og mine forældre kommer fra Vissenbjerg Og Skalbjerg. Så den bakke har jeg prøver nogen gange :D :D
Vi gik ned i 2 gear ved Fuglebjerg mejeri :lol: ( på venstre side )
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Fuglebjerg ligger altså på sjælland :whew :bravo :thunge
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af T.B. »

Hmmmm stik lige en GPS i lommen den viser den aktuette fart,det med at måle efter biler kan man ikke "tage en skid efter" Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af fdc »

Det er fuglevig mejeri der menes :) og det er en fæl bakke, og jo jeg vil da have en gps med når den bliver samlet en dag,ved godt at det var usikkert men det var det bedste vi kunne gøre på det tidspunkt bortset fra jens betjentes udstyr.
mvh flemming
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af Allan M »

T.Bech skrev:Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
Ohhhh :hihi Prøv lige at søge på gamle indlæg om dét emne. Det er en myte........
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af fdc »

Allan M skrev:
T.Bech skrev:Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
Ohhhh :hihi Prøv lige at søge på gamle indlæg om dét emne. Det er en myte........
Jeg prøvede begge dele,membram og drejeventil med samme cylinder osv. og uden at skulle ændre noget fik jeg bedst moment med membram og flest omdrejninger med drejeventil.
Jeg ved godt at begge motortyper kan ændres til lige netop den motorkarakteristik man ønsker,men dette var standard motorer før jeg satte en hurtig drejeventil i.
Mvh Flemming
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af Poul-Erik A. »

fdc skrev:
Allan M skrev:
T.Bech skrev:Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
Ohhhh :hihi Prøv lige at søge på gamle indlæg om dét emne. Det er en myte........
Jeg prøvede begge dele,membram og drejeventil med samme cylinder osv. og uden at skulle ændre noget fik jeg bedst moment med membram og flest omdrejninger med drejeventil.
Jeg ved godt at begge motortyper kan ændres til lige netop den motorkarakteristik man ønsker,men dette var standard motorer før jeg satte en hurtig drejeventil i.
Mvh Flemming
Jeg har samme erfaring med de 2 motortyper som du har Flemming og kan tilføje, at drejeventilsmotoren "ta'r ved" ved 5000 omdr/min... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af Allan M »

Nåmmen, så ta´r vi den lige én gang til.......

1: At nogen af os har forskellige erfaringer med 2-3 forskellige motorer, som er 30+ år gamle er ikke et grundlag for noget som helst. Tænk på, hvor mange øvrige ting i motorerne, som kunne være grund til en oplevet forskel? Ellers vil jeg da gerne "bevise", at det hjælper at bore 3 huller i forskærmen ;o)

2: I England, hvor de har tradition for fs1 også, og hvor de havde drejeventil til det sidste, går den præcis modsatte myte: At "membranmotorer går bare SÅ stærkt" og "hvis du vil køre RIGTIGT stærkt, så skal du have en membranmotor". Det skal i øvrigt bemærkes, at de heller ikke kan få deres drejeventilmaskiner over 60 mph (96 km/t).

3: Drejeventil er/var en forældet teknologi, som blev forladt, fordi der blev opfundet noget bedre: Nemlig Membran/bladventil/reedventil. Da membran blev kombineret med stempelstyring, blev det rigtigt godt.
der er en årsag til, at min Yamaha RD350 med 63 HK fra 1989 bruger membran og ikke drejeventil!
Senest rettet af Allan M man 30. aug 2010 20:04, rettet i alt 1 gang.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af claus olieklud »

hej... helt enig - membranen er en ensretter som tillader gas at komme ind når der er undertryk, men aldrig ud igen... genial opfindelse... hilsen olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af nielsfup »

Jeg kan jo ikke lade være :D

Det er sådan at en tvangstyret motor ( drejeventil ) kan optimeret til max ydelse i et punkt.
Og lægger man det højt i omdrejnings skalaen så for man helt sikkert mange Hk ud. Men så er der ingen bundtræk.
Drejeventil styringen giver mindst strømnings tab i indsugningen.

En membran styret motor "tilpasser" sig motorens omdrejnings tal og kan derfor give både bundtræk og gode omdrejninger.
Men det er jo et kompromis så det gode bundtræk er på bekostning af de restriktioner ventilen giver ( og som mærkes ved høje omdrejninger) da det er her der skal mest luft igennem motoren. Og membranen vil give tryktab og dermed mindre luft gennemstrømning i forhold til drejeventilen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af strynboen »

må lige spørge om hvilken typer 2 takter som bruger drejeventil i dag..ud over piaggio..som stadig har den 45 årige motor..hvor krumtappen er drejeventil,,med den utæthed det føre med sig..det er nok ikke optimalt ,,men er billigt..
kunne forestille mig at nogle motore med næsten konstant omdrejnings tal elller meget optimalt tunede motore stadig bruger det..
.det er jo den billigeste indsugenings styring..med melbran..det har nok også betydening for udbredelsen af melbran motorene..+ at der er mindre slitage...der er jo bare mere mekanik i drejeventilen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af fdc »

Af maskiner med drejeventil bør nok nævnes Aprilia/Derbi RSA 250 den mest vindende i 250 cc. klassen i en årrække,vandt også løb i 2009 indtil man gik over til 4 takterne på grund af regelændringer til 2010 sæsonen.
Flemming.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af strynboen »

ja det er sjovere at få nogle gode info..i stedet for længde pisse konkurencer...det at der stadig findes drejeventil motore er vel et bevis på at de er konkurance dygtige i hk..men måske ikke i fremstillings pris
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af Allan M »

Spændende info, og tråd som er igang med at gøre mig klogere :(y)
Jeg sad også lige og "bogede" den i MC-revyerne, inspireret af denne tråd. Og RSA 250 kendte jeg faktisk ikke før!

Reed-ventil (dvs membran) kombineret med stempelstyring ses på de fleste af de "vilde" totaktere op gennem 1990´erne og til de så småt forsvandt her på det sidste.

Eksempelvis Aprilia AF1 125 fra 1992 med 32 HK, hvor der refereres til "smidigere blade i reed-ventilen"
Eller den navnkundige Suzuki RGV 250 Gamma fra 1993 med 62 hk.
Kronen på værket må vel være Aprilia RS 250 fra år 2000, så man stadig kan opleve på gader og racerbaner med 2-takt 2 cylindret V-motor, 69 HK og reed-ventiler.

Det skal lige siges, at de bestemt ikke prøvede at konkurrere på pris. Kun på effekt.
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af fdc »

Allan M skrev:Spændende info, og tråd som er igang med at gøre mig klogere :(y)
Jeg sad også lige og "bogede" den i MC-revyerne, inspireret af denne tråd. Og RSA 250 kendte jeg faktisk ikke før!

Reed-ventil (dvs membran) kombineret med stempelstyring ses på de fleste af de "vilde" totaktere op gennem 1990´erne og til de så småt forsvandt her på det sidste.

Eksempelvis Aprilia AF1 125 fra 1992 med 32 HK, hvor der refereres til "smidigere blade i reed-ventilen"
Eller den navnkundige Suzuki RGV 250 Gamma fra 1993 med 62 hk.
Kronen på værket må vel være Aprilia RS 250 fra år 2000, så man stadig kan opleve på gader og racerbaner med 2-takt 2 cylindret V-motor, 69 HK og reed-ventiler.

Det skal lige siges, at de bestemt ikke prøvede at konkurrere på pris. Kun på effekt.
Nu skyder jeg lige lidt fra hoften,men mener at kunne huske at Aprilia rs 250 gademaskinen er monteret med suzuki motor.
De maskiner du nævner er gademaskiner, den Aprilia RSA 250 jeg nævnte er fabrikkens egen racer til 250 GP løbene,som også var marco simoncellis motor bare som en Derbi,(samme ejer.)
så det er en maskine med langt flere HK som først trækker fra mindst 6000 om.
Flemming
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: 100 km.t på lige vej.

Indlæg af Allan M »

Nu skyder jeg lige lidt fra hoften,men mener at kunne huske at Aprilia rs 250 gademaskinen er monteret med suzuki motor.
De maskiner du nævner er gademaskiner, den Aprilia RSA 250 jeg nævnte er fabrikkens egen racer til 250 GP løbene,som også var marco simoncellis motor bare som en Derbi,(samme ejer.)
så det er en maskine med langt flere HK som først trækker fra mindst 6000 om.
Flemming[/quote]

Jeg mener det var Rotax, men jeg er ikke sikker.

Er det iøvrigt denne Aprilia du mener mht rsa ?
http://cgi.ebay.co.uk/APRILIA-RSV250-GP ... otorcycles
Den er/var ganske rigtigt med drejeventiler, omend den skulle modificeres for en formue for at kunne køre løb.

Billedet er ikke helt så entydigt som både jeg og andre sikkert har troet.

Fordelen ved drejeventil er tilsyneladende, at man kan lave "assymetrisk indsugning", dvs lade den indsuge uafhængigt af stemplets position. I praksis en smule før der bliver undertryk.

Fordelen ved reed-ventil er så, at den åbner fleksibelt alt efter om der er meget eller lidt "knald på", lidt a´la´VTEC på en firtakter. Jo blødere blade, jo mere effekt.

Det lader til, at Yamaha gik over til reed-ventil på alle deres maskiner. Incl den legendariske TZR250 med 50,3 hk. Suzuki lavede 50/50 (RG500 1985 drejeventil, RGV250 1993 Reedventil).

Jeg er hermed knapt så skråsikker som før. Men vil stadig modsige alle, som mener at en FS1, med sin basale, gammeldags teknik, kan køre stærkere fordi den har drejeventil. Den var trods alt én af de modeller, som Yamaha "opgraderede" med reed-ventil.
Besvar

Tilbage til "Tuning"