Side 1 af 3

opmålinger af cylinderporte

: man 23. aug 2010 19:03
af Morten - Webmaster
Jeg går og eksperimenterer med cylindre på min drejeventils mc. Jeg tænkte det kunne være sjovt at lave noget opmåling af portene for at kunne sammenligne og diskutere performance på de forskellige cylindre.

Jeg har opmålt en Z1 cylinder som jeg kører med lige nu, og herunder kommer de praktiske erfaringer jeg har gjort mig med den.

Motoropsætning:


43 mm Z1 tuncylinder
tunskive
16 mm indsugning
16 mm mikunikarburator med 170 dyse
oplagt kopiudstødning
14/43 gearing og 17x2,75 dæk

ydelse ved ca 90 kg last:

ca 75 ægte km/t på lige vej
ca 68-70 km/t på moderate bakker
fint bundtræk men ikke vanvittigt mange omdrejninger
trækker 4. gear rigtig fint

Cylinderportning ses herunder:

jeg har brugt et stykke karton i målet 135 x 40 mm. De 135 er omkredsen som findes ved at gange PI (3,14159) med cylinderdiameteren.

kartonet rulles og lægges ind i cylinderen (kan fint gøres mens den er monteret) lad samlingen sidde oppe ved de øverste skyllekanaler. Nu holdes kartonen fast så det ikke flytter sig og du "føler dig frem" langs kanten af portene så aftrykket laves i kartonen.

Det ville være super fedt hvis andre ville følge mit eksempel og "udgive" deres mål & erfaringer

Re: opmålinger af cylinderporte

: tirs 24. aug 2010 00:19
af claus olieklud
hej morten... jeg syntes det er en rigtig fed måde du har tegnet din cylinder af på - nemt og forståeligt... hilsen claus olieklud...

Re: opmålinger af cylinderporte

: tirs 24. aug 2010 08:09
af Morten - Webmaster
Tak Claus !

Jeg håber vi kan få lidt klarhed over hvordan de forskellige kører :bravo

Re: opmålinger af cylinderporte

: tirs 24. aug 2010 10:18
af T.B.
Det er sgu ikke så dumt det der Morten :bravo

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 4. sep 2010 15:47
af Morten - Webmaster
Er der ikke andre der vil byde ind ? kunne godt tænke mig at få lidt indsigt i andres erfaringer :!: :!: :!:

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 4. sep 2010 16:22
af Dewil
A kører lovligt, det er nok ikke så interessant. :?

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 4. sep 2010 16:36
af Morten - Webmaster
Dewil skrev:A kører lovligt, det er nok ikke så interessant. :?
Korrekt :hihi men der er da masser af andre der må have lidt erfaringer og nogle cylindre liggende som de kender egenskaberne på. :whew

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 4. sep 2010 16:52
af Dewil
Du har helt sikkert ret, men de har ikke tid da de jo er ude at køre....stærkt :whew

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 4. sep 2010 22:21
af Poul-Erik A.
Go ide og jeg agter at opmåle en gammel 43 mm FS1 cylinder, når jeg lige får tid og det bliver tidligst om en uge, da jeg skal til hovedstads-området i næste uge. Der er nemlig meget forskæl på om den sidder på drejeventilsmotor eller membranmotor. :?

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 11. sep 2010 13:02
af Morten - Webmaster

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 11. sep 2010 14:18
af nielsfup
Her billedet fra linket.

Re: opmålinger af cylinderporte

: tirs 14. sep 2010 11:03
af Jesper C
Hej

Er der nogen der kan huske boringstr på Z1 cylinderen som standard?
På min første FS1 i 86 sad der en Z1 på den var 42mm i boringen.. der sad en udstødning på vi kaldte trompetpotte en der gik fra smal til tyk kan i huske den? aner ikke om den var til FS1 men den lød mega godt nok den bedste lyd jeg har hørt på en Yams :rocks

Re: opmålinger af cylinderporte

: tirs 14. sep 2010 12:11
af jan
Hey Jesper C
Den udstødning husker jeg godt :(y) sad på min yamaha med drejeventil :thunge som jeg husker , var den kun skruet fast på cyl og udstødningsophæng , ikke på baggaflens bolt , tror den stammede fra chopper model af fs1, men virkede det gjorde den sgu :(y)
Mvh Jan

Re: opmålinger af cylinderporte

: ons 15. sep 2010 00:25
af Jesper C
Hey Jan

Det er korrekt den var ikke monteret på baggaflen.. kun på cylinder og stel. ja den virkede rigtig godt og ikke mindst lød for fedt! :tuba

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 19. sep 2010 21:48
af Poul-Erik A.
Jeg har i dag forsøgt mig med port-opmålingen, men det blev med alm. papir i stedet for karton, som nok er nemmere at styre. Det er en gammel FS1 cylinder, der er opboret fra 43 mm til 44 mm ved Herning Cylinder Service p.g.a. mange ridser. På membranmotoren kører den ekstrem godt med godt sejtræk og på drejeventilsmotoren mangler den sejtrækket, men ta'r godt ved omkring 5000 RPM. De øvrige tundele var de samme på begge motortyper med den skråtskårne 5,3 HK udstødning.
Er det brugeligt ? :wink:
September 2010 010.jpg
September 2010 010.jpg (32.8 KiB) Vist 15719 gange

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 19. sep 2010 21:55
af Morten - Webmaster
det er super... kan lige for nemhedens skyld oplyse mm fra top af cylinder til top af udstødningsport ?

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 19. sep 2010 22:33
af Poul-Erik A.
Morten - Webmaster skrev:det er super... kan lige for nemhedens skyld oplyse mm fra top af cylinder til top af udstødningsport ?
En forglemmelse og er nu rettet til...

Re: opmålinger af cylinderporte

: ons 26. jan 2011 20:20
af thomsen
Hejsa

Det er lidt sent, men jeg synes simpelthen det her koncept er genialt ! :mrgreen:

Jeg har en 44,5mm FS1 støbejernscylinder, som jeg har målet på.

Hvor og hvornår den er købt ved jeg ikke, den sad på da jeg købte knallerten - dog kører den ganske fint, har et godt og jævnt træk.

Jeg kører desuden med: den skråtskårede udstødning, 16mm karburator og indsugningsplade, samt 15-43 gearing

Re: opmålinger af cylinderporte

: ons 26. jan 2011 23:08
af Kai
Har ikke lige nogen over den 257 der sidder på den blå, men den er iøvrigt std så der er ikke noget "spændende" i den.

Men jeg har et over den gamle "12.8" der sidder på en anden motor:
PT-12.8.JPG
PT-12.8.JPG (38.68 KiB) Vist 15565 gange

Tegnet i paint, men målene passer. Topstykket går ca 1mm ned i cylinderen.

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 9. apr 2011 17:41
af roberthandvask
jeg kan byde ind med:


opsætning
16 mm kabu
18 mm indsugning.
14 tand
5.3 udstødning
planet topstykke
portet udstødningskanal.

28 mm bred og 15 mm høj

skyllekanalerne er helt standard.

topfart 75-80 km/t af lige vej, med 65 kg.