Side 1 af 1

lakering af krumtaphus ???

: søn 13. jun 2010 23:47
af thomsen
Jeg har et eller andet sted på nettet læst, at det skulle være godt at lakere krumtaphuset, da "benzinen vil få mere fart på".. men virker det i praksis?

Når krumtaphuset bliver lakeret, vil overfladere jo blive glattere.. som får den forstøvede benzin til at samle sig i dråber og det dur jo ikke :mrgreen:
Men (afhængig af hvor meget lak man giver det) bliver krumtaphusets volumen jo mindre, som giver et bedre kompressionsforhold :?:

Hva siger i, nogle erfaringer virker det ??

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 08:35
af claus olieklud
thomsen skrev:Jeg har et eller andet sted på nettet læst, at det skulle være godt at lakere krumtaphuset, da "benzinen vil få mere fart på".. men virker det i praksis?

Når krumtaphuset bliver lakeret, vil overfladere jo blive glattere.. som får den forstøvede benzin til at samle sig i dråber og det dur jo ikke :mrgreen:
Men (afhængig af hvor meget lak man giver det) bliver krumtaphusets volumen jo mindre, som giver et bedre kompressionsforhold :?:

Hva siger i, nogle erfaringer virker det ??
hej... jeg har ingen erfaringer med det, men kan ikke forestille mig at det har noglen videre effekt... så hellere et hurtigt let stempel og en god cylinder... hilsen olieklud

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 08:44
af nielsfup
Hej
Det tror jeg ikke giver noget som helst.
Jeg ville bare polere krumtaphuset med en roterende tøjskive.

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 11:38
af Allan M
Jeg tror også, det er en skrøne.

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 13:51
af Dewil
Jeg polerede mit krumtaphus på min første Yamaha i 85 og den gik måske maks 5 km/t mere lovlig, så nok lidt spild af kræfter efter min mening. Poler du hellere udenpå, det giver street kredit.

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 15:59
af thomsen
"Poler du hellere udenpå, det giver street kredit." :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: hahah

Ja okay, det lød også lidt som en skrøne fra en, hvis yamaha kører 110 km/t med ½gas !! :lol:

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 17:34
af Dewil
Som nævnt før, har jeg hørt mange historier om hurtige yamaha´r, men har aldrig set dem og har aldrig selv brudt "lydmuren" MK 0,1. Så glem alle de værtshus-historier, for det er hvad det er........... sorry. Det skal nævnes at flere af kammeraterne dengang kørte cross, ikke henne i ungdomsklubben, men den ægte vare og kørte bla DM og den slags, de kunne heller ikke drive mere ud af deres FS1´r.

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 19:44
af Morten - Webmaster
Var emnet ikke oppe sidste år hvor vi nåede frem til at det faktisk var noget skidt at gøre fordi man måske fjernede den turbulens som benzinen ellers ville blive udsat for med bedre forbrænding til følge

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 14. jun 2010 21:18
af Nabo Jan
Hej.
Jeg plejer at glasblæse krumtaphuset, syntes at det har en god effekt på trækket, men skal der køres stærkt skal der en større cykel til.
Så hopper jeg gerne på 125'eren eller 350'eren, to-takt self :D

//Nabo Jan.

Re: lakering af krumtaphus ???

: fre 18. jun 2010 15:39
af Poul-Erik A.
Her er et svar fra Dura Fix til mit spørgsmål om emnet :

Det er nok tidligere ejer, der har poleret huset, det var meget på mode for vel 20 år siden.
Idag er der ingen der gør det i huset, for det får gassen til at kondensere på den blanke overflade, altså fortættes noget af benzinen igen til flydende form.
Især slemt, når motoren er kold.

Re: lakering af krumtaphus ???

: fre 18. jun 2010 18:20
af thomsen
Hejsa Poul-Erik

det var lige præcis dette jeg frygtede, at den forstøvede benzin/luft-blanding ville lægge sig på dråber på den lakerede overflade.

men det med at glasblæse lyder som en rigtig god ide :)

Nabo Jan: hvem der bare havde en større 2-takter, man lige kunne rulle ud når det skulle gå lidt stærkere ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: lakering af krumtaphus ???

: ons 30. jun 2010 01:22
af Flika
Don't polish the inside of the crankcases it is a waste of effort and will lose you power especially in the low to mid range. To increase crankcase pressure the easy way is to fit one of the "race" crankshafts that FS1 Almere sell and are cheap at the moment,and are rated to 18k rpm, if you are using an early type crank you can of course fill the balance holes with cork bungs which has the same effect but won't like high rpm . The only case mod worth doing is to build up the inlet into a ramp to flow the fuel over the crankshaft better even more necessary if you bore out the case for a big carburettor. My FS1 engine makes 20.7 hp and these are the only modifications to the inside of cases. Sorry for the English reply.

Re: lakering af krumtaphus ???

: fre 2. jul 2010 13:10
af thomsen
Hi, don't sorry for the english reply, it was very useful ! :mrgreen:

I have seen those "racing" cranksharfts, but my budget is very low, so i've fitted some nylon bushes into the original crank, which actually improved the perfomance a bit.

But could you explain the inlet mod? Because I can't quite understand how it should look like :oops: :oops:

P.S. 20,7 bhp :shock: :shock: well done !!! how many rpms are you doing with that kind of power ?? :D

Re: lakering af krumtaphus ???

: fre 2. jul 2010 15:07
af Flika
thomsen skrev:Hi, don't sorry for the english reply, it was very useful ! :mrgreen:

I have seen those "racing" cranksharfts, but my budget is very low, so i've fitted some nylon bushes into the original crank, which actually improved the perfomance a bit.

But could you explain the inlet mod? Because I can't quite understand how it should look like :oops: :oops:

P.S. 20,7 bhp :shock: :shock: well done !!! how many rpms are you doing with that kind of power ?? :D
Peak rpm around 14,500-15500rpm depending on the length of the downpipe, on the day, here's a dyno run with the shortest length, did 15,800rpm on test here.


Re: lakering af krumtaphus ???

: fre 2. jul 2010 15:13
af Flika
I have a pic somewhere of the inlet on my motor, I'm away until Monday now but will find it for you.

Re: lakering af krumtaphus ???

: fre 2. jul 2010 20:21
af thomsen
15000 !!! :shock: :shock: how do you reach that ammount ?? (well you don't have answer, know its a lot of work to do)

I'm going on summer holiday tomorrow, so i wont see the picture until next sunday, but its very kind of you to show the picture.. thanks !! :mrgreen:

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 5. jul 2010 00:31
af Flika
This is the only pic I can find as you can see I changed the shape of the inlet as well but it isn't really necessary unless looking for huge power and using a massive carb. If you look closely you can see the way the port now slopes upwards more to clear the crankshaft. I have before used an epoxy putty to do the job and it works fine

Billede

Here's one done in Epoxy with a mildly reshaped inlet

Billede

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 12. jul 2010 13:23
af thomsen
ahh, nice pictures ! now i understand what you mean ! :mrgreen:

thank you !!

Re: lakering af krumtaphus ???

: man 9. aug 2010 13:16
af CrazyCatman
thomsen skrev:Nabo Jan: hvem der bare havde en større 2-takter, man lige kunne rulle ud når det skulle gå lidt stærkere ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg har tre 8)

Jeg tror nu heller ikke at lakkeringen giver noget - frygter mere det får en teflon-lignende-effekt hvor benzinen vil trille rundt og samle sig - som du også selv tænker ;)

Mit krumtaphus er lige nu totalt adskilt og jeg er gået igang med at polere og den bliver også lakkeret - men uden på!