lakering af krumtaphus ???

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

lakering af krumtaphus ???

Indlæg af thomsen »

Jeg har et eller andet sted på nettet læst, at det skulle være godt at lakere krumtaphuset, da "benzinen vil få mere fart på".. men virker det i praksis?

Når krumtaphuset bliver lakeret, vil overfladere jo blive glattere.. som får den forstøvede benzin til at samle sig i dråber og det dur jo ikke :mrgreen:
Men (afhængig af hvor meget lak man giver det) bliver krumtaphusets volumen jo mindre, som giver et bedre kompressionsforhold :?:

Hva siger i, nogle erfaringer virker det ??
Mvh Mads Thomsen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af claus olieklud »

thomsen skrev:Jeg har et eller andet sted på nettet læst, at det skulle være godt at lakere krumtaphuset, da "benzinen vil få mere fart på".. men virker det i praksis?

Når krumtaphuset bliver lakeret, vil overfladere jo blive glattere.. som får den forstøvede benzin til at samle sig i dråber og det dur jo ikke :mrgreen:
Men (afhængig af hvor meget lak man giver det) bliver krumtaphusets volumen jo mindre, som giver et bedre kompressionsforhold :?:

Hva siger i, nogle erfaringer virker det ??
hej... jeg har ingen erfaringer med det, men kan ikke forestille mig at det har noglen videre effekt... så hellere et hurtigt let stempel og en god cylinder... hilsen olieklud
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det tror jeg ikke giver noget som helst.
Jeg ville bare polere krumtaphuset med en roterende tøjskive.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Allan M »

Jeg tror også, det er en skrøne.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Dewil »

Jeg polerede mit krumtaphus på min første Yamaha i 85 og den gik måske maks 5 km/t mere lovlig, så nok lidt spild af kræfter efter min mening. Poler du hellere udenpå, det giver street kredit.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af thomsen »

"Poler du hellere udenpå, det giver street kredit." :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: hahah

Ja okay, det lød også lidt som en skrøne fra en, hvis yamaha kører 110 km/t med ½gas !! :lol:
Mvh Mads Thomsen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Dewil »

Som nævnt før, har jeg hørt mange historier om hurtige yamaha´r, men har aldrig set dem og har aldrig selv brudt "lydmuren" MK 0,1. Så glem alle de værtshus-historier, for det er hvad det er........... sorry. Det skal nævnes at flere af kammeraterne dengang kørte cross, ikke henne i ungdomsklubben, men den ægte vare og kørte bla DM og den slags, de kunne heller ikke drive mere ud af deres FS1´r.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Morten - Webmaster »

Var emnet ikke oppe sidste år hvor vi nåede frem til at det faktisk var noget skidt at gøre fordi man måske fjernede den turbulens som benzinen ellers ville blive udsat for med bedre forbrænding til følge
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Nabo Jan »

Hej.
Jeg plejer at glasblæse krumtaphuset, syntes at det har en god effekt på trækket, men skal der køres stærkt skal der en større cykel til.
Så hopper jeg gerne på 125'eren eller 350'eren, to-takt self :D

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Poul-Erik A. »

Her er et svar fra Dura Fix til mit spørgsmål om emnet :

Det er nok tidligere ejer, der har poleret huset, det var meget på mode for vel 20 år siden.
Idag er der ingen der gør det i huset, for det får gassen til at kondensere på den blanke overflade, altså fortættes noget af benzinen igen til flydende form.
Især slemt, når motoren er kold.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af thomsen »

Hejsa Poul-Erik

det var lige præcis dette jeg frygtede, at den forstøvede benzin/luft-blanding ville lægge sig på dråber på den lakerede overflade.

men det med at glasblæse lyder som en rigtig god ide :)

Nabo Jan: hvem der bare havde en større 2-takter, man lige kunne rulle ud når det skulle gå lidt stærkere ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mvh Mads Thomsen
Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Flika »

Don't polish the inside of the crankcases it is a waste of effort and will lose you power especially in the low to mid range. To increase crankcase pressure the easy way is to fit one of the "race" crankshafts that FS1 Almere sell and are cheap at the moment,and are rated to 18k rpm, if you are using an early type crank you can of course fill the balance holes with cork bungs which has the same effect but won't like high rpm . The only case mod worth doing is to build up the inlet into a ramp to flow the fuel over the crankshaft better even more necessary if you bore out the case for a big carburettor. My FS1 engine makes 20.7 hp and these are the only modifications to the inside of cases. Sorry for the English reply.
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af thomsen »

Hi, don't sorry for the english reply, it was very useful ! :mrgreen:

I have seen those "racing" cranksharfts, but my budget is very low, so i've fitted some nylon bushes into the original crank, which actually improved the perfomance a bit.

But could you explain the inlet mod? Because I can't quite understand how it should look like :oops: :oops:

P.S. 20,7 bhp :shock: :shock: well done !!! how many rpms are you doing with that kind of power ?? :D
Mvh Mads Thomsen
Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Flika »

thomsen skrev:Hi, don't sorry for the english reply, it was very useful ! :mrgreen:

I have seen those "racing" cranksharfts, but my budget is very low, so i've fitted some nylon bushes into the original crank, which actually improved the perfomance a bit.

But could you explain the inlet mod? Because I can't quite understand how it should look like :oops: :oops:

P.S. 20,7 bhp :shock: :shock: well done !!! how many rpms are you doing with that kind of power ?? :D
Peak rpm around 14,500-15500rpm depending on the length of the downpipe, on the day, here's a dyno run with the shortest length, did 15,800rpm on test here.

Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Flika »

I have a pic somewhere of the inlet on my motor, I'm away until Monday now but will find it for you.
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af thomsen »

15000 !!! :shock: :shock: how do you reach that ammount ?? (well you don't have answer, know its a lot of work to do)

I'm going on summer holiday tomorrow, so i wont see the picture until next sunday, but its very kind of you to show the picture.. thanks !! :mrgreen:
Mvh Mads Thomsen
Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af Flika »

This is the only pic I can find as you can see I changed the shape of the inlet as well but it isn't really necessary unless looking for huge power and using a massive carb. If you look closely you can see the way the port now slopes upwards more to clear the crankshaft. I have before used an epoxy putty to do the job and it works fine

Billede

Here's one done in Epoxy with a mildly reshaped inlet

Billede
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af thomsen »

ahh, nice pictures ! now i understand what you mean ! :mrgreen:

thank you !!
Mvh Mads Thomsen
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlæg af CrazyCatman »

thomsen skrev:Nabo Jan: hvem der bare havde en større 2-takter, man lige kunne rulle ud når det skulle gå lidt stærkere ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg har tre 8)

Jeg tror nu heller ikke at lakkeringen giver noget - frygter mere det får en teflon-lignende-effekt hvor benzinen vil trille rundt og samle sig - som du også selv tænker ;)

Mit krumtaphus er lige nu totalt adskilt og jeg er gået igang med at polere og den bliver også lakkeret - men uden på!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Tuning"