5,3 hk tune/7,5 hk tune

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Macel » søn 4. apr 2010 01:03

Mens jeg har gået og lavet min Yamaha har jeg fået lidt dele hen ad vejen, og nu har jeg så også et komplet 5,3 hk/7,5 hk tune. :) Det er 43 mm/60 kubik cylinder, stempel og top, 16 mm karburator med sideplade og så en 5,3 hk tuneudstødning (skråtskåret). :D

Hvad tror i en FS1'er kan gå med det sæt? :) Og hvilken gearing passer til? :D

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Morten - Webmaster » søn 4. apr 2010 08:22

ca 75-80 km/t hvis den er justeret og dyset rigtigt ind. men HOV ! det er altså ulovligt !! :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Kim B S » søn 4. apr 2010 12:38

Hej Macel.
Med hensyn til gearing, så kommer det jo and på, om den skal være kvik i op-trækket, eller det godt må tage lidt tid at komme op i fart, og så til gængæld få en længere holdbarhed på mekanikken. :wink: Den kvikke løsning er nok 12 til 13 tænder forand og 43 bagerst. :wink: Personligt ville jeg vælge et noget større, i mellem 14 og 16 tænder forand og 43 bagerst, da jeg også tænker lidt på holbarheden. :wink: Men så skal man nok også geare ned når man skal op af bakke, eller køre i hård modvind. :lol: Til gængæld kommer den ikke til at skrige i omdrejninger, når den køre på lige vej. :D Med 16/43 gearing kan du komme ud for, at den ikke kan komme over 50 km/t. op af bakke eller i hår modvind. :roll: Men til gængæld køre den over 100 km/t. ned af eller med vinden i ryggen. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Macel » søn 4. apr 2010 22:35

Jeg har nu heller ikke tænkt mig at udsætte min Yamaha for det sæt, jeg har en 6 gears SMT til at køre hurtigt på. :D Men det da rart at vide, hvis nu man skulle falde over en billig Yamaha der alligevel var godt smadret. :)
Jeg synes min skriger i omdrejningerne når den kører med lovlig 9/43 gearing, og den er begrænset og kører HELT lovligt nu? :) Er det så en god idé at geare den op for at slippe for så mange omdrejninger? :D

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Kim B S » man 5. apr 2010 00:58

Hej Macel.
Til en lovlig motor foretrækker jeg nok 11/43 gearing. :wink: Så har man stadig rimelig trækkraft, og et lidt mere passende omdrejningstal, ud af lige vej ved fuld gas. :D Men desvære er den jo så ikke lovlig mere. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Poul-Erik A. » man 5. apr 2010 16:35

Hej Macel.

Jeg er helt enig med Kim i, at den i lovlig tilstand bør køre med 11 tænder foran netop for at motoren hat lidt at realistisk at trække med. Det blev foriørigt understøttet for mit vedkommende for godt 35 år siden, da min 1974'er var til eftersyn hos forhandleren, der - som ekstra service - havde ændret fra 9 til 11 tænder, selv om han var kendt for at være "af den gamle skole" :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Macel » tirs 6. apr 2010 22:28

Ja jeg synes også det passer rigtig godt med det 11-tands! :D

Men jeg er først 16 om 3 måneder, men kører rundt på den alligevel, skal også til at køre til skole fordi jeg har langt, men det er surt hvis politiet går op i gearingen. :oops: Jeg vil skyde på at min kan køre 45 med 11-tands på. :) Og det jo for meget til deres rullefelt. :(

Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Macel » ons 7. apr 2010 22:50

Målte den til 38 km/t i dag med GPS og 10-tands gearing. :) Der var en smule vind. :) Men så er den klar til at køre i skole. :mrgreen:

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3905
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf FS1originalen » ons 7. apr 2010 23:04

38 burde politiet ikke reagere på hvis de blot tester hastighed :!: :!:

Hvis du vil lave en nogenlunde retvisende måling af knallertens tophastighed hvor der er kompenseret for vind og bakker så skal du lave 2 målinger på samme vejstrækning og i hver sin retning :!:

Viser GPS'en feks. 38 km/t i den ene retning i medvind og let ned af bakke, så vend og lav en måling i modsat retning. Her skulle der jo så være modvind og let op af bakke og måleresultatet kan feks. være 36 km/t.

Den reelle tophastighed bør så være et gennemsnit at de 2 målinger - altså 37 km/t :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune

Indlægaf Macel » tors 8. apr 2010 22:54

Da jeg kørte tilbage ad den vej, viste den også 38. :D

Men jeg håber da de så bare siger at det er det, og så nupper en af scooterfjæserne. ;)


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster