tuning af puch maxi motor

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2102
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » ons 10. mar 2010 21:05

hejsa der... uden i må citere mig for det, vil jeg sige følgende... puch maxi har stort set altid været den samme, men følende ændringer har fundet sted imellem årgang `79 - `80... krydspindsbøsningen blev erstattet af et nåleleje, stemplets længde steg fra 52,5mm til 55,0mm, plumpens størrelse voksede en anelse ( hvistnok fra 8,3mm til 8,7mm ) , 2 klo koblingen blev erstattet af en 3 klo, kaburatoren blev udskiftet fra rund model ( dyse 54/56 ) til firkant model ( dyse 42/44 ) med startdyse, affjedring i saddelpind forsvandt, styr blev udskiftet til ny model ( dvs ikke cykelstyr model længere ), baglygte gik fra lille model til stor, med mulighed for stoplys, og bagdækket blev en kvart tomme breddere... og ja - selvfølgelig er det lidt federe med nåleleje i krydspinden, men har tideligere oplevet maxier med messingbøsning som har gået lige så godt - endda med tun... det bliver sjovt at samle motoren med nye lejer og simmeringe - håber den vil skrige sig ihjel med en fed expantionspotte !!! jeg skal nok tage et par billeder inden lagkagen bliver lagt sammen... hilsen claus olieklud...

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Henrik Fs1 » ons 10. mar 2010 22:18

Messingbøsning bliver jo brugt i bil motorer osv. :D :D SÅ det skal nok kunne holde, men om det bliver brugt fordi det er billigere, er jeg svar skyldig? :P :oops: :wink:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » ons 10. mar 2010 22:35

Henrik Fs1 skrev:Messingbøsning bliver jo brugt i bil motorer osv. :D :D SÅ det skal nok kunne holde, men om det bliver brugt fordi det er billigere, er jeg svar skyldig? :P :oops: :wink:

Ja det er et godt spørgsmål :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

fr havn
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 21. maj 2008 22:41

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf fr havn » tors 11. mar 2010 15:35

har hørt engang at dem med messingbøsning ikke holdt så godt til blyfri benzin, som den med nåleleje,troed at det var senere at nålelejet kom end 79

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » tors 11. mar 2010 17:33

bøsninger er nok bedst i 4 takt bilmotore,,når der er tryk smøring,,kunne godt forestille mig puch gik over til nåleleje da de gik over til 1¨:50 olie blanding,,,honda gik over til glidelejer i krumtappe sølerne da 750"eren kom i 69,,før havde de kugle lejer i krumtappen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » tors 11. mar 2010 17:34

Tror det er sådan at et glideleje ( bronze eller messing eller ligende ) skal have en oliefilm at køre på for ikke at blive slidt op hurtigt.
De fleste glidelejer er tryksmurt.

Et nåle leje kan klare sig med langt mindre olie ved samme belastning. De skal ikke ha olie film men blot smørers.
Et andet problem med stempelpinds lejet er at der ikke roterer. Men bare laver en frem og tilbage bevægelse. Det er ikke godt med glide lejer da der ikke opbygges en ordenlig oliekile ( olie-film) som på et roterende leje

Og på en lille 2T motor er der ikke meget smørring der oppe under stemplet. Derfor er nåleleje løsningen bedre.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » tors 11. mar 2010 18:44

der er faktisk svømmende krydspind,,netop for at få en drejende bevægelse
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » tors 11. mar 2010 18:55

Jo Lars
Men det går ikke stærkt. Det fordeler bare olien.
Et stort tryksmurt glide leje opbygger en olie kile når det rotere. Der kan komme flere 100er bars tryk derinde. Men det kræver hastighed på lejet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Henrik Fs1 » tors 11. mar 2010 19:44

Krydspinds lejet på en bil motor er da ikke tryksmørt? Det er kun plejelejet? :shock: :?
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » tors 11. mar 2010 20:26

nu ved jeg ikke meget om biler,,men på turbo traktore er der olie kanal gennem pejl stangen,,som smøre krydspinden,,og på nogle motore sætter en stråle olie op i bunden af stempel kronen..for at køle stemplet,, tyske neyss ih motore,andre primitive motore perkins,,har et rør system med dyser..som sprøjter en stråle derop,,dette er dog gamle motor typer på 30 år på bagen,,jeg kender ikke de nye motore
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2102
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » tors 11. mar 2010 20:27

det har du ret i henrik... hilsen olieklud...

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2102
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » tors 11. mar 2010 20:36

hej... nå ja, men jeg kender da en som snakker om en special rettet olietrykstråle rettet precis op under stemplet på sin opel ombygget 2,0 gsi med en eftermonteret turbo og ladeluftkøler fra en lastbil siddende ude foran... kønt er det ikke, men virker ret godt... i så pressede tilfælde er det vistnok mest kølingen man går efter, men smørringen er sikkert ikke uden betydning... dette har vist ikke noget med tryksmørring at gøre... tuning er fedt - hilsen claus olieklud...

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Henrik Fs1 » tors 11. mar 2010 20:49

Køling er alfa og omega i en hårdt tunet turbo motor! :D :D Man skal huske på, at ved n/a tryk er forbrændings tempraturen ( Ved blanding 1/14) 850grader cirka! Hvis du hæver ladetrykket til 1 bar f.eks, så laver du også dobbelt så meget varme, 1200 - 1300 grader mindst. Ved 2 bar er vi over " 1500 "grader! Og så går vi tilbage til folkeskolens fysik, og husker hvad jern smelter ved? Mener det er 1450 grader cirka.


Heldigvis har benzin den kølende effekt! :!: :!: :D :D


I skal ikke tag de tal for seriøst, de er bare cirka! Men stakkels stempeller siger jeg bare.. :)

Så fik vi også lidt bilsnak idag. Her er et klip, læg mærke til hvor hurtigt det før udstødnings manifolden er helt rød!! :P
http://www.youtube.com/watch?v=YB33MkOCuJU
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Henrik Fs1 » tors 11. mar 2010 20:56

Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » tors 11. mar 2010 21:21

På min Saab er der olie stråler op under stemplerne for at køle.
Det er en 2.3 turbo med 250 Hk og 350 Nm.
Der er ikke tryk smøring at stempel pindene.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » tors 11. mar 2010 21:32

det er en scania motor :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » tors 11. mar 2010 21:54

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nej det er en Saab 9-5 benzin
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Henrik Fs1 » fre 12. mar 2010 04:22

strynboen skrev:det er en scania motor :?: :?:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » fre 12. mar 2010 08:00

kebder i ikke jeres saab historie,,efter ford ..leverede scania motore til saab,,den berømte 2 liters bensin motor,,som de brugte i 25 år,,senere kom de opel gm motore i..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » fre 12. mar 2010 09:16

Jo Lars
Det er rigtigt.
Det er en videreudvikling på Saab H-motor serie som er udviklet på en Saab B motor der stammer fra Scania. Selv om H motoren ikke har meget til fælles med den originale B motor.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster