tuning af puch maxi motor

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf subwoof » fre 12. mar 2010 13:59

et glideleje skal altid smøres.
jeg har en fiat 780 DT(den med det store førerhus, med dører der åbner forud) monteret med daughbjerg turbo og intercooler.
det er en 88hk traktor. med 168 ifølge traktorkontrollen. der stoppede smørekanalen. det larmer når det leje går til. siden da har jeg dælme lært at tjekke oliefilter noget ofterer! :D det kostede ikke nadet end et olieskift og et nyt leje, som hos NH kostede 270kr uden moms. det kom heldigvis ikke i oliepumpen, for den er dyr. men så havde jeg da haft en undskyldning for at få en fra en 1180, den gir lige lidt mere olie, til at køle turboen.
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.

maxibent
Junior knallert
Indlæg: 70
Tilmeldt: fre 6. mar 2009 14:13

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf maxibent » tirs 30. mar 2010 20:04

Mnnn...... http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx ... 885&fid=23
De er da LYNHURTIGe sådan en maxi vist man skal tro på alt hvad folk
skriver :cry:

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf 12V » tirs 30. mar 2010 23:17

maxibent skrev:Mnnn...... http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx ... 885&fid=23
De er da LYNHURTIGe sådan en maxi vist man skal tro på alt hvad folk
skriver :cry:


Nøj en gang "ævl".

Det her er en af de bedre:
hvor langtid virker motoren med tun ??

1.0 hk: (standard) = hvis du passer motoren holder den ca de 600000 km (mer end en standard bil)

3,5 hk: holder ca 330000 km hvis du passer den GODT

7,5 hk: holder kun omkring 130000km fordi det hele bliver slidt ned :/ meget hurtigt


De ville nok alle undre sig over deres formentlige hastigheder hvis de tog en gps med i lommen. Min Maxi løber i øvrigt 55 km/t nu, på en GPS. Vil skyde på 3-3,5 hk.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1202
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Guess who » ons 31. mar 2010 07:27

Nogen der har prøvet denne model maxi med drejeskive :lol: :lol: :lol: :lol:

Puch Maxi Rotary inlet.

Så kunne der komme noget bundtræk :lol: :lol:
Mvh
Benny
Vedhæftede filer
Picture_122.jpg
Picture_122.jpg (21.32 KiB) Vist 8244 gange

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » ons 31. mar 2010 09:02

hej benny... sådan en har jeg aldrig set før - hvordan pokker nu med svinghjulet ? der er jo kun lige plads til knasten, men det er også rigeligt, bare man vil køre med batteri... er det en special motor til ungdomsskole cross eller hva`??? hilsen olieklud...

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf 12V » ons 31. mar 2010 09:03

Eller en membranblok hvis man er til den slags ;)
Billede
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » ons 31. mar 2010 09:44

det var faktisk den opstilling med stor melbran ned i blokken oppe fra ,,jeg mener er den optimale tuning af en yamaha motor
det kan fint sidde hvor luftfilteret sidder..måske skal der ændres på vægen ind mod gearkassen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » ons 31. mar 2010 10:43

strynboen skrev:det var faktisk den opstilling med stor melbran ned i blokken oppe fra ,,jeg mener er den optimale tuning af en yamaha motor
det kan fint sidde hvor luftfilteret sidder..måske skal der ændres på vægen ind mod gearkassen


JA lige præsist.
Det er nemt. på med en DT50 cylinder og blænd indsugnings pladen nede i krumtap huset af. Så kan der komme stor membran og karburator på
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1202
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Guess who » ons 31. mar 2010 20:27

Hej Claus

Nej, jeg har heller aldrig set de motorer før til Maxi :shock: :shock:

Men mon ikke drejeventilsblokken er beregnet på at der sidde en tænding på med det lille bitte svinghjul?

mvh
Benny

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » tors 1. apr 2010 11:09

hej jeg tror slet ikke de har noget svinghjul..der monteres nok en tungere slyngkobling..med en trigger magenet..limet fast i et hul..sensoren kan saktens sidde i olie bad...og så elektronisk cdi ,,med batteri back up..men husk at pille mælke kassen af
og monter en aerodynamisk hjelm container,,ellers går den ikke over 100 kmt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » fre 30. apr 2010 23:28

hejsa... så sker der lidt igen... jeg har ikke stået helt stille, men nu er der gang i den igen... vi skal jo snart være færdige... jeg har haft lidt af en opgave med at finde en dobbeltlæbet simmering ind til oliebadet... jeg har adskillige sæt at ligge, men ingen leverer den rigtige simmering imod koblingen... jeg fandt ud af at hvis man køber et luxus sæt hos vennerne ( svansen ) så får man ikke 4 simmeringe som normalt i et sæt, men kun 3... den til kickstarteren mangler... ikke destro mindre er alle 3 af dobbeltlæbe typen... det er imiddelertid tåbeligt, idet kun den ene har funktion... de har nok hørt hos svansen at det er godt, men forstår ikke hvad det handler om !!! nå men jeg fik hvad jeg søgte... jeg valgte at bruge alle 3 påtrods den imod svinghjul og den ved forkædehjul ikke er smurt fra ydersiden = yderlæben brænder af... jeg har smurt godt med fedt imellem læberne, ihåb om lang levetid tiltrods... jeg vil lige fortælle at originale simmeringe til maxi er grøn/sorte... svansens luxus simmeringe er skriggrønne - alle andre kvaliteter er sorte, men det handler om at få en dobbeltlæbet simmering ind til koblingssiden... lejerne er kun skiftet på krumtappen - de fejlede intet og var originale, men blev skiftet... på sekundær akslen er det stadig original lejer... på dem står der styer 6203 - på skf`s lejer står der kun 6203... i ved nok - styer puch... jeg kan måske godt forstå ideen med enkeltlæbet simmering imod kobling, idet skf lejet som uoriginalt er et delvis lukket leje, i modsætning til originalt lejet... det er lukket af en metalring fra begge sider, imens originallejet kun er lukket fra en side... jeg har snakket med nielsfup om det, og han mener ikke man kan tale om et absolut lukket leje... det er nærmere en beskyttelsekappe, som ikke er gastæt, imodsætning til et rigtigt lukket leje, som er lukket af en nylonkappe fra begge sider... iøvrrigt 1000 tak til fup for hans hjælp til skift af plejlstang... når vi er igang med at takke skal jeg også lige nævne frandsen som har påvirket mig til valget af extra stor kaburator, og som har været mig behjælpelig med anskaffelsen af nogle super tuningsstumper - tak tak tak... resten af knallerten er snart klar - jeg har lavet originale hjul med nyt gummi, nye skærme, forgaffel og har i det hele taget fået styr på de nødvendige stumper... næste trin er vel at samle koblingen som bliver et kapitel for sig sammen med tændningen... derefter bliver det tilpasning af cylinderen mht. finpudsning af skyllekanaler og tilpassning af indsugning... jeg har rigeligt at gøre i hverdagen idet alle bådejere gerne vil i vandet nu, men har besluttet at holde fri 4 dage optil strynøtræffet, kun for at lave knallerter... i mandags købte jeg en fed mahogni motoryarth fra `67 i god stand - det er fristende at rode med den, men jeg må vente til efter strynøtræffet... mit problem er at jeg altid finder på nye ting inden jeg er færdig med den forrige... nå, men her er lidt billeder - i skal nok få mere snart - den skulle jo gerne kunne opleves på strynø 2010... nok for i dag - vi snakkes... hilsen claus olieklud...
Vedhæftede filer
052.JPG
så er vi klar til samling
052.JPG (70.74 KiB) Vist 8141 gange
053.JPG
lejerne bliver varmet op
053.JPG (81.91 KiB) Vist 8141 gange
054.JPG
krumtappen bliver kølet ned
054.JPG (70.62 KiB) Vist 8141 gange
055.JPG
krumtappen får monteret nye lejer og simmeringe - det er super let med den temperaturforskel, men man har kun et øjeblik til det !!!
055.JPG (65.7 KiB) Vist 8141 gange
056.JPG
pakfladerne bliver klistret til - gammeldags flydende pakning...
056.JPG (68.09 KiB) Vist 8141 gange
057.JPG
krumtap og sekundær aksel monteret
057.JPG (67.39 KiB) Vist 8141 gange
058.JPG
råmotoren samlet
058.JPG (55.19 KiB) Vist 8141 gange
059.JPG
det overskydende pakning er selvfølgelig tørret af
059.JPG (64.74 KiB) Vist 8141 gange
060.JPG
flotte skyllekanaler ikke ???
060.JPG (80.5 KiB) Vist 8141 gange
061.JPG
forrest i billedet ligger de gamle pakpåser - de er originale... de er grøn/sorte... de rent sorte er uoriginale...
061.JPG (69.08 KiB) Vist 8141 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf 12V » lør 1. maj 2010 01:41

Lækkert arbejde... Det ser meget bekendt ud, det er ikke et år siden jeg gennemgik samme operation.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf nielsfup » lør 1. maj 2010 09:57

Hej Claus
Det ser rigtig godt ud.
Det bliver sku spenderede at høre hvordan den køre :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » lør 1. maj 2010 12:15

skide godt claus,,kommer du så sejlende til strynø til sensommeren..hvad maskine er der i..er den carvelle bygget..med glatte sider..ved ikke hvordan det staves,,nu er der vel ikke en volvo penta b30 bensin i den,,,så kommer du ikke ud af køge bugt,,inden bensinen slipper op :lol: :lol: :lol:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » søn 2. maj 2010 00:34

strynboen skrev:skide godt claus,,kommer du så sejlende til strynø til sensommeren..hvad maskine er der i..er den carvelle bygget..med glatte sider..ved ikke hvordan det staves,,nu er der vel ikke en volvo penta b30 bensin i den,,,så kommer du ikke ud af køge bugt,,inden bensinen slipper op :lol: :lol: :lol:

hej strynbo... nej den er købt som værende aq130 = b20 motor med dobbelt indsugning... har ikke tjekket, men motoren ligner en ny - helt ren og pæn... i `67 var b20 ikke opfundet, men kun b18 = aq115 så hvis det viser sig at være en b20, er motoren ikke original !!! båden er en skilsø 28` klinkbygget mahogni på lærk... spandtene er formede lærk limtræ - det er vildt så mange stykker der går bare til een spandt... man kan sikkert ikke få en bådbygger til at lave sådan en idag, medmindre han får en million milliarder på forskud... og så alle de kobbernagler... hilsen claus olieklud...

CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf CrazyCatman » man 3. maj 2010 14:31

Beholdte du de originale Steyr lejer i eller valgte du at skifte dem i sidste ende?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1994 Yamaha RD350 R (4CE)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » man 3. maj 2010 23:57

hej yuri... jeg valgte at beholde originallejerne på gearakselen ( sekundær aksel ) krumtapslejerne kunne jeg sagtens havde genbrugt, men valgte at skifte til nye skf kvalitet... iøvrrigt tak for sidst - hilsen claus olieklud...

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf claus olieklud » lør 8. maj 2010 22:58

hej... så er der sket lidt igen igen... billederne fortæller historien... der mangler godtnok lidt billeder af cylinder tilpasningen, men jeg kan ikke huske alt... den ene skyllekanal måtte havde slebet en støbekant af... indsugningen måtte også tilpasses lidt - speciaelt indsugningsstudsen som er planslebet så den vælter nogle grader fremover... det er af hensyn til at svømmerhuset ville gå på motorblokken, og den da ikke ville kunne spænes tæt ved cylinder - nu er der 2 mm luft under svømmerhuset og kaburatoren sidder som standart... man må ikke tro tunstumper uden videre kan monteres uden tilpasning... jeg syntes motoren ser så fin ud... jeg har været lidt over det hele... den skal snart afprøves... jeg er ikke kendt for store gearinger, men jeg har det største forkædehjul man kan få på ( 18 tands ), og mon ikke den kan køre ret stærkt så ??? måske 100 kmt - ha ha hvis man tør... hilsen olieklud...
Vedhæftede filer
006.JPG
koblingssiden skal samles...
006.JPG (64.81 KiB) Vist 8036 gange
007.JPG
koblingen er en gammel 2 klo type... des hårdere man spænder fjedrene op, des mere cetrifugalkraft skal der til for at slynge dem ud - jeg foretrækker maximum gled i koblingen fra stillestående...
007.JPG (53.55 KiB) Vist 8036 gange
009.JPG
koblingen monteret...
009.JPG (73.46 KiB) Vist 8036 gange
010.JPG
pakflader smurt sammen med pakning... husk shims/olieglid skiver ved akseler...
010.JPG (73.5 KiB) Vist 8036 gange
013.JPG
koblingsiden færdig samlet...
013.JPG (70.1 KiB) Vist 8036 gange
014.JPG
tændingssystemet ser fint ud...
014.JPG (64.84 KiB) Vist 8036 gange
018.JPG
filt stykket får lidt fedt og olie
018.JPG (81.04 KiB) Vist 8036 gange
019.JPG
her ses tydelig store skyllekanaler iforhold til standart...
019.JPG (64.42 KiB) Vist 8036 gange
020.JPG
de to pindbolte der mangler skal monteres...
020.JPG (69.61 KiB) Vist 8036 gange
021.JPG
jeg limer dem altid fast med lidt gevindsikring
021.JPG (63.64 KiB) Vist 8036 gange
023.JPG
så sidder de fast...
023.JPG (85.12 KiB) Vist 8036 gange
028.JPG
frisk 67 ccm maxi med 20 mm indsugning og frit flow - udstødningen er en bossdæmper... den spiser yamahaer til morgenmad - jeg vil gætte på ca 8 hk og super moment...
028.JPG (84.54 KiB) Vist 8036 gange

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf Frandsen » lør 8. maj 2010 23:14

hej Claus
der ser sgu godt ud
ka du nu se og få der motor på jeg vil gerne vide om jeg skal hen og bikse med noget lattergas ...skulle jo nødig ha jord af en puch :lol: :lol:
med den omhu du har lavet det kan det kun komme til at virke perfekt
Mvh
Frandsen

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: tuning af puch maxi motor

Indlægaf strynboen » søn 9. maj 2010 09:53

du skal nok svejse nogle hegns pæle på bagsvingeren,,og op til saddel røret..det gjorde jeg i 1981..da jeg kørte maxi med den gamle bing 17" med sidemont brøle filter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster