tuning af puch maxi motor

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

tuning af puch maxi motor

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg har fornyligt købt en puch maxi... den er købt ubeset, men dog noglelunde komplet... det viste sig at være en `78 totalt opslidt... den er nu adskildt i atomer og under renovering, med hvad dertil hører... tråden her beskæftiger sig kun med renovering og konstruktive ændringer af motoren... plejlstangen er opslidt og bliver derfor sendt til renovering... cylinderen er ikke noget værd og derfor skrottet... jeg har så fundet en anden gammel cylinder frem som så engang skal monteres, men cylinderen er en stor tun cylinder med store skyllekanaler, så det passer ikke så godt sammen, såfremt man ønsker max ydelse. derfor har jeg brugt de sidste par dage på at ændre skyllekanaler i motoren. jeg har foretaget arbejdet alene med det værktøj i ser på billedet - en nærmest høvl og noget sandpapir korn 80, intet andet... høvlen er sådan en man bruger til at høvle tin eller plastikpadding af en karrosserisammenføjning - i ved nok. sandpapir gik der en del til af, da jeg har slebet mig ud af problemet... efter 6 timers slibesrbejde har jeg nu en skyllekanal klar. i kan tro det giver vabler på fingerne, men resultatet er ret fint !!! inden der er nogle der fortæller mig det, vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg godt er klar over at tappen i bunden af krumtapshuset skal fjernes for at der er plads til stempler over 42 mm. det kan jeg gøre helt uproblematisk nu hvor motoren aligevel er adskildt. ydermere skal jeg fjerne tappen ved kædehjul, derfor kan i se den indvendige møtrik er løsnet, med henblik på afmontering, for at kunne afkorte og lukke det lille indvendige hul der dukker op når man afkorter den... de sidstnævnte ting er udelukkende noget fabrikken gør for at forhindre tuning... i får lidt flere billeder om nogle dage når den anden skyllekanal også er klar... er i klar over hvor hårdt det er at slibe en skyllekanal op med sandpapir ??? - hilsen olieklud...
Vedhæftede filer
006.JPG
006.JPG (65.03 KiB) Vist 18121 gange
007.JPG
007.JPG (63.07 KiB) Vist 18121 gange
008.JPG
008.JPG (68.46 KiB) Vist 18120 gange
009.JPG
009.JPG (70.5 KiB) Vist 18120 gange
010.JPG
010.JPG (74.92 KiB) Vist 18120 gange
011.JPG
011.JPG (53.16 KiB) Vist 18120 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af strynboen »

hej fint arbejde,,jeg brugte en rundnæset fræser dengang jeg lavede lignende arbejde..brugte bare en batteri boremaskine,,så gik det forsiktigt..et godt tricks er at lægge en 3/4 mm aluplade under cylenderen,,og dreje tilsvarende af toppen af cylenderen..så løfter du skøllekanalerne..uden at skulde file for meget i toppen af dem,,,med risiko for at knække hårdcromen af kanten...har du planer om en melbran indsugening :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
steensgaard
Stor knallert
Indlæg: 269
Tilmeldt: man 8. sep 2008 14:26
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af steensgaard »

puha! 6 timers slibe arbejde! det tror jeg sku ikke jeg ville have haft tålmodighed til! men dit arbejde ser godt ud!
Yamaha FS1 4 gear 1977 90% Færdig

Jeg har lige færdiggjort grundforløbet som Mc/Knallert mekaniker, og søger nu lærer plads som Knallertmekaniker
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af bonde søren »

du har ikke hørt om en luftsliber, der fåes nogle fine hoveder hos biltema :)det tager en lille time, også vandslibe papir til man er tilfreds :)
fuskeren
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Hej Claus
det ser rigtig godt ud.

Jeg har aldrig skruet på en Maxi så det er meget spændende at se sådan en adskildt.
Den skal nok komme til at gå stærkt. :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... først svar til bonde søren... jeg har skam diverse minislibere, men min særhed gør at jeg ikke har brugt dem i denne situation... desuden får man et bedre resultat med langsomt manuelt arbejde... og strynbo - min plan var sådan set at bruge den cylinder længst til højre. det er en alm 45 mm med h/s l-ring stempel og stempelstyret indsugning... helt almindelig er den jo ikke da den er 7 mm større end standart og med store kanaler og lange skylletider, men jeg ville gerne havde en ny 45mm membrancylinder... måske jeg bliver nød til det, jeg er bare lidt træt af at det koster en million hver gang man finder på noget nyt... nå, men jeg fik pudset den sidste kanal op, men mangler stadig at fjerne tapperne. krumtapshuset er sådan set rimelig glat, men en lille efterpudsning er ikke af vejen... billedet jeg lægger ind er temmelig dårligt, men man kan se skyllekanalerne i henholdsvis en standart cylinder / tun cylinder... i skal nok få meget mere inden motoren bliver lagt sammen... skyllekanalen ud imod svinghjul har en smørrekanal der fører ud imellem simmering og leje. den irreterer mig en del, da den unægtelig er flow forstyrende. der er selvfølgelig en mening med den, men jeg kan bare ikke få øje på det, udover langtidsholdbarheden... krumtapslejerne er åbne lejer så simmeringen burde blive smurt alene der igennem... kunne det tænkes at et åbent leje i hurtig rotation vil virke næsten som et lukket leje ??? det vil forklare meningen med smørrekanalen !!! jeg tror jeg blænder smørrekanalen af i tuningens tjeneste... hilsen claus olieklud...
Vedhæftede filer
008.JPG
008.JPG (63.07 KiB) Vist 17931 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af Morten - Webmaster »

claus olieklud skrev:krumtapshuset er sådan set rimelig glat, men en lille efterpudsning er ikke af vejen... .. hilsen claus olieklud...
Jeg syntes på at tidspunkt at have læst at det ikke er en fordel at polere for meget op, da det fjerner den turbulens som gør at benzinen forstøves mere & dermed forbrænder bedre ??
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
bettebror
Junior knallert
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. feb 2010 19:44
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af bettebror »

det har jeg også lige læst, men tror kun det er på membranstyrede motore det gælder, på denne stempelstyrede er der en fordel, man må bare ikke polere indsugningsstudsen op, for så får du problemet med at benzin/luftblandingen går i dråbeform.
Yamaha DX 1976 Morten Edition
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af bonde søren »

mange gør det med smørre kanalen at de blænder den af og bore et lille hul det er ikke nær så flowforstyrrende og du må gerne polere bare ikke højglans da det er her problemet ligger men en pæn glat overflade er der ikke noget i vejen for :)

http://www.scootergalleri.dk/html/alb_v ... umID=24714

her er sådan jeg plejer at gøre det er min makkers guide :)
fuskeren
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Og så er det tiden til at tune en Maxi krumtap :D :D :D
Måske bliver det bare en renovering. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Den er lidt mindre ens en FS1 men sikkert lige så hård at lave :shock:

Har fået lov til at spame denne tråd :lol:
Vedhæftede filer
DSC00960.JPG
DSC00960.JPG (128.56 KiB) Vist 17873 gange
DSC00961.JPG
DSC00961.JPG (130.4 KiB) Vist 17873 gange
DSC00962.JPG
DSC00962.JPG (130.61 KiB) Vist 17873 gange
DSC00963.JPG
DSC00963.JPG (132.71 KiB) Vist 17873 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af strynboen »

ha ha du dukker da op alle steder..men bliv ved med det
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja vi venter spændt om det også kan lade sig gøre med en maxi - hilsen olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Ja den kunne da adskilles :) :)
Vedhæftede filer
DSC00966.JPG
DSC00966.JPG (137.94 KiB) Vist 17817 gange
DSC00967.JPG
DSC00967.JPG (141.64 KiB) Vist 17817 gange
DSC00968.JPG
DSC00968.JPG (132.1 KiB) Vist 17817 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Og ud kom pinden.

Så skal der bare nogle ny dele i og en opretning
Vedhæftede filer
DSC00969.JPG
DSC00969.JPG (134.6 KiB) Vist 17810 gange
DSC00970.JPG
DSC00970.JPG (129.44 KiB) Vist 17810 gange
DSC00971.JPG
DSC00971.JPG (131.58 KiB) Vist 17810 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

I med den nye pind
Vedhæftede filer
DSC00972.JPG
DSC00972.JPG (134.27 KiB) Vist 17806 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Og slut.
Så er der bare opretningen tilbage
Vedhæftede filer
DSC00973.JPG
DSC00973.JPG (130.33 KiB) Vist 17804 gange
DSC00974.JPG
DSC00974.JPG (140.4 KiB) Vist 17804 gange
DSC00975.JPG
DSC00975.JPG (129.22 KiB) Vist 17804 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Nu løber den inden for +/-0.02 mm
Det tror jeg er OK

Den er noget lettere at arbejde med end Yamaha tappen
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af claus olieklud »

hej... det er skide godt det kunne lade sig gøre... hvad er grunden til at en puch maxi krumtap er lettere at renovere end yamaha ??? er det pasningen der er mindre ? jeg syntes du skrev 0,07mm på en yamaha... vi snakkes - olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af nielsfup »

Hej Claus
Det er samme pasning på Maixen.
Men det er en mindre diameter så arealet er mindre.
Det gik faktisk rimeligt let
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tuning af puch maxi motor

Indlæg af strynboen »

super med nåleleje i toppen..det er meget forskeligt hvilken puch motore som har haft det,,,min 2 gear har det,,fra 82 tror jeg..den har også racer kobling..en mærkelig ting på en droslet 2 gears motor..det virker som om de fra puch ,,har taget hvad de havde på hylderne til denne model..og ikke skelnet til prisen på delene...knallerten kostede også 8000 dengang
noget af det sidste fra østrig...desvære..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Tuning"