Max. ydelse...

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
lange-dk
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 09:52
Kontakt:

Max. ydelse...

Indlæg af lange-dk »

Hej FS1-venner! Jeg har følgende spørgsmål: Overvejer at investere i en Ø45 cylinder af mærket New Competition. Har nogle erfaringer med denne? Og ved nogen, om der fås en med større boring? Målet er at lave en FS1 som i det ydre ser normal ud, men som yder max... (Skal lave MC) V.h. Peter L.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja jeg køre med en 45mm New competition cylinder. Som MC
Den er sådan set OK. Men den giver mest bund træk som standard.
Jeg har portet den til 23mm fra top ( udstøds porten ) og køre med en Boss udstødning, så der også er omdrejninger i den.
Men du skal ikke regne med mere end 6-8 Hk på den lille motor. Begrænsningen er karburator systemet.
Men man kan godt komme op på 100Km/t med lidt held......
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
lange-dk
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 09:52
Kontakt:

Alu-cylinder...

Indlæg af lange-dk »

Tak Niels Fup - og undskyld den lange responstid. Var på skiferie... :D Jeg synes det lyder fornuftigt med et godt bundtræk, kan godt lide et solidt træk, med knap så mange omdrejninger... Så kan man jo også geare lidt højere. I øvrigt har jeg tjekket en 43 Athena alu-cylinder, den er øjensynligt ikke nem at skaffe, men fandt den på en hollandsk side. Ifølge Benny, så giver den mange omdrejninger, men intet bundtræk. Så hvis nogle skulle være interesserede, kan de få linket her:http://www.fs1shop.nl/product_info.php? ... 191303c772

V.h. Peter Lange.
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af jesper »

Hej Peter,Det athena kit 43mm,kan også købes hos: scooter-dele.dk.

mvh. jesper høyer
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af claus olieklud »

hej lange. jeg har en athena 43mm fra scooterdele. tilbud = 1500 kr. jeg er ikke enig med dig i at den ikke har bundtræk. selvfølgelig giver den store udstødningsport begrænset bundtræk ved 3000-5000 omdrejninger, men tilgængæld får du et meget stærkt område fra 7000 - 11000 omdrejninger... en athena alu nicrasil er slidstærk og tolerancebestemt, den bliver ikke varm som en jerncylinder, og holder til at få tæv... man skal passe lidt på gevindet til udstødningen = ikke skille den ad hver dag. selv kører jeg uden udstødningspakning, for at udnytte gevindet optimalt... hvis du skal bestille et sæt, så husk også højkomprimeret topstykke - dette bør du vælge i 45mm, da du ellers kan blive nød til at file ud !!! claus olieklud...
icebums
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 30. mar 2008 20:40
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af icebums »

Har været udsolgt længe ved scooter-dele.dk,eneste sted på nettet hvor den er at finde er på www.fs1shop.nl og er ikke i athena udgaven, men en af ringer kvalitet ligesom den sidste alucyl prutuna solgte.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af Allan M »

www.yamahafs1.com har stadig den rigtige Athena til 170 €

Man skal nok skynde sig............. Hvis man ikke allerede har én :wink:
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af nielsfup »

:lol: :lol: :lol:
Ja det er lige det.....
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af Allan M »

claus olieklud, det med topstykket, som helst skal være 45mm? Har du oplevet, at stemplet stødte på et 43 mm ? På Squish-kanten eller ?
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af bonde søren »

det har jeg oplevet allan (: jeg blev nød til at køre med 2 bundpakninger og da en af mine kammerater rodede i den glemte han den ekstra pakning og vi kørte en tur og lige pludselig gav det er brag og jeg troede den havde sat sig men tændrøret havde været for tæt på stempel og brændt hul og der var alu stykker ud over det hele i topstykket jeg har aldrig se noget lignende (:
fuskeren
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af claus olieklud »

hej allan. ja stemplet kommer for tæt på kanten i topstykket. man kan selvfølgelig lægge kanten lidt ned med en rundfil, eller bare vælge 45mm topstykke. det er meget vigtigt kun at bruge en bundpakning af hensyn til varmeafledningseffekten til motorblokken... hilsen olieklud...
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af claus olieklud »

bonde søren skrev:det har jeg oplevet allan (: jeg blev nød til at køre med 2 bundpakninger og da en af mine kammerater rodede i den glemte han den ekstra pakning og vi kørte en tur og lige pludselig gav det er brag og jeg troede den havde sat sig men tændrøret havde været for tæt på stempel og brændt hul og der var alu stykker ud over det hele i topstykket jeg har aldrig se noget lignende (:
hej bonde søren... jeg tror mere det skyldes for mager blanding (benzin/luft) kombineret med lidt for tidlig tændning !!! jeg har set det nogle gange før... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af bonde søren »

desværre claus for den bankede også den gik nemlig på topstykket og det var lige under elektroeden. tændingen står og virker perfekt og perfekt blanding (: lidt for fed enda
fuskeren
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af claus olieklud »

hej bonde søren. ok der - den skal jo kunne dreje frit rundt. jeg tænker om din plejlstang er lidt for lang ? jeg kører endda med langt tændrør, det kan kun lige lade sig gøre. der står yamaha på min plejlstang. jeg har set opsætninger lige som min, men hvor stemplet næsten kører 1 mm ud af cylinderen. kan det være fordi uoriginale plejlstænger i nogle tilfælde er lidt for lange ??? jeg har hørt om krumtapper med 42 mm slaglængde, men det er ikke det jeg tænker på her... hilsen olieklud...
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af Allan M »

Nå, nu har jeg både et 45 mm og et 43 mm topstykke liggende foran mig. "Hulningen" er tydeligt højere på 45mm toppen, dvs tændrøret kommer 3-4 mm højere over stemplet. Squish-kanten ser til gengæld ud til at være placeret nøjagtig ens, så hvis den stødte på på det ene, ville den også støde på den anden.

Som jeg forestiller mig det, må problemet have været varmen fra tændrøret, som har brændt hul i stemplet?
Der spiller både tændrørets glødetal og karbureringen ind. Og om der var vinduer i stemplet, da de tillader kølende benzin at skyde genvej op under stemplet i indsugningstakten.

Kompressionen vil være lavere på 45mm-toppen som følge af det højere forbrændingskammer.

43mm-toppen må give lidt ekstra effekt, men man skal helt sikkert være opmærksom på de 3 faktorer. Personligt ville (vil) jeg starte med 45mm-toppen til jeg er sikker på, at den ikke går for magert. Og være sikker på at bruge tilstrækkeligt koldt tændrør.
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af bonde søren »

det var blandingen af for lavt gløde tal og planet topstykke :( og ja det et brændt hul kan prøve at tage billede (: da jeg har gemt det som et minde :D
jeg kør nu med en 44.5 mm hjemme drejet cylinder der har været 40 mm engang (: der er topstykket drejet i en dreje bænk så man selv kan bestemme kompressionen.
fuskeren
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af Frandsen »

Efter at havde fulgt med i tråden fra sidelinien vil jeg også dele mine erfaringer
i jagten på at få min fs1 mc til at yde tilstrækkeligt til at kunne følge trafikken på landevejen både i modvind og op ad bakke osv.
har jeg førsøgt at lave en motor med et stort moment, men hver gang jeg tror at nu er den der har der opstået nye problemer
min opsætning er: fs1 cylinder (protuna) opboret til 46,5 mm, planet top, 16 mm karb, 18 mm indsug 5,3 udstød og 17-43 gearing.
I starten troede jeg kun det var et spørgsmål om tilstrækkelig køling, hvorfor jeg monterede ekstra køler ribber på cylinderen, kombineret
med et kreitler topstykke. Det virkede også fint kølede godt men der opstod nye problemer efter jeg planede toppen, nemlig tændings banken.
Det fik mig til at søge efter arktikler om problemet, efter at havde tygget mig igennem adskellige siders tør læsning har jeg indset
at det med at tune ikke er "bare lige" i hvertfald ikke hvis man, som jeg, gerne vil have mere power end det som almendeligt garage tuning kan give.
For mig har disse arktikler åbnet en helt ny verden hvad tuning angår, om det så er fordi jeg i forvejen har været håbløst uviden ved jeg ikke, men
måske andre kan få gavn af at læse dem.
http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_map.aspx
http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx
http://www.muller.net/mullermachine/docs/squish1.html
http://www.2-stroke-porting.com/terminology.htm
Mvh
Frandsen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af Jensmc »

Til Frandsen:
Da jeg fik boret min YL1 op fra 38mm til 40mm fik den osse bankelyde. Dette loeste jeg ved at indttille taendingen til ca. 1 mm. Det virkede. En YL1 har osse en taending paa 1,8mm fra fabrikken.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af claus olieklud »

hej alle sammen. det er et utroligt spændende emne. jeg har lige gennemlæst frandsens links. langt det meste har jeg læst, hørt,lært,prøvet før, men jeg er blevet lidt klogere angående topstykkets udformning, herunder (squish kant). jeg troede eneligt at tændingsbanken alene skyldes for tidlig tændning / højt kompressionforhold / mager blanding, men må hermed konstatere at topstykkets udformning er af væsenligt betydning. nå, men man lærer så længe man lever... for at springe lidt i emnet vil jeg opfordre til flere links til viden angående tuning... fx. hvis man gogler expantionspotte, vil man få en forklaring på den oftest meget store udstødningsport som sådan en udstødning kræver... den virker næsten som en extra skyllekanal, idet den slår uforbrændt gas tilbage til cylinderen - ha ha... man kan bla. se en computer animation af gassernes forløb, til forståelse... omdrejninger er vejen frem... tusinde tak for dette herlige fs1 forum - det kan jeg godt li`- hilsen olieklud...
lange-dk
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 09:52
Kontakt:

Re: Max. ydelse...

Indlæg af lange-dk »

Hej igen! Det er da en ren fornøjelse at læse Jeres indlæg! Skønt at se så mange forskellige erfaringer... M.h.t. New Competition cylinder, så har jeg tænkt at vente lidt med den. Et klogt menneske (læs erfarent!) sagde, at min Z1 Ø43 cylinder var mindst ligeså god, og at han i mit sted ville bore den op til smertegrænsen - ca. Ø44,5. Men der er jo mange andre vigtige faktorer i høj ydelse end lige cylinder, bl.a. skulle man kunne vinde meget ved omhyggelig polering af kanalerne og krumtaphuset. Spændende forøvrigt at læse om squishkant/vinkel på topstykke/stempel - det er nyt for mig! Jeg vil komme med mine erfaringer senere, lige nu står den på byggeri af værkstedsbygning! Så tak indtil videre for alle indlæg - og bliv endelig ved!!! V.h. Peter. :D

1977 5 gear drejeventil.
Besvar

Tilbage til "Tuning"