Nyt legetøj :)

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Nyt legetøj :)

Indlæg af Allan M »

Jeg har vist en fetish.... for tuningsgrej. Jeg holder vist simpelthen af at samle på tun-ting.
Ihvertfald følte jeg et savn da jeg havde solgt min DT50-cylinder, selvom den adrig skulle bruges, så nu har jeg købt en
Parmakit 44,5 cylinder. Komplet med eget stempel, pakninger og monteringsvejledning (jo, sørme, sådan én følger med)

Jeg tager lige et par billeder senere. Og måler de forskellige porte, så der kan sammenlignes.
Vedhæftede filer
DSC00008.JPG
DSC00008.JPG (98.11 KiB) Vist 7095 gange
DSC00009.JPG
DSC00009.JPG (73.01 KiB) Vist 7096 gange
DSC00010.JPG
DSC00010.JPG (87.38 KiB) Vist 7096 gange
DSC00012.JPG
DSC00012.JPG (87.95 KiB) Vist 7096 gange
DSC00013.JPG
DSC00013.JPG (77.5 KiB) Vist 7096 gange
DSC00014.JPG
DSC00014.JPG (74.82 KiB) Vist 7096 gange
DSC00015.JPG
DSC00015.JPG (72.79 KiB) Vist 7095 gange
DSC00016.JPG
DSC00016.JPG (63.03 KiB) Vist 7094 gange
DSC00017.JPG
DSC00017.JPG (85.35 KiB) Vist 7093 gange
DSC00018.JPG
DSC00018.JPG (62.76 KiB) Vist 7094 gange
nielskoch
Fuldblods knallert
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 28. okt 2009 14:24
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af nielskoch »

Hej Allan M,
ser spændende ud, hvor køber sådan et sæt?

Niels Koch
Venlig hilsen
Niels Koch


Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af bonde søren »

de siger der er masser af træk i dem men ingen omdr ;) alu er vejen frem :P har lige monteret 45 alu med 12 43 gearing :P
fuskeren
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af Allan M »

Jeg løb ind i det på JMPB.NL

Jeg har ikke købt den for at komme ud at køre meget stærkt, men mere fordi jeg synes den er lidt et klenodie. Den er jo gået ud af produktion, og opnåede vel sammen med Athena alu´en at blive regnet som noget særligt.

Den helt store 45 Alu, (den hvor man skal have cylinderen af for at kunne skrue karburatoren af), hører helt klart også til i den kategori! Hvis nogen har en sådan, ubrugt i original emballage, så hører jeg gerne om det :wink: , den mangler nemlig i min samling.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af Morten - Webmaster »

bonde søren skrev:de siger der er masser af træk i dem men ingen omdr ;) alu er vejen frem :P har lige monteret 45 alu med 12 43 gearing :P
det lyder lige som noget for mig.... jeg gider nemlig ikke at skulle tæve op i omdrejninger, men hellere noget tåleligt bundtræk.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
nielskoch
Fuldblods knallert
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 28. okt 2009 14:24
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af nielskoch »

Præcist Morten,

har også lige bestilt et sæt derfra....

lidt omdrejninger kan den vel tage også...

Niels
Venlig hilsen
Niels Koch


Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af claus olieklud »

hej... det er vel altid fedt med en ny cylinder, men jeg syntes godtnok ikke portene til skyllekanaler er ret store. ej heller udstødningsporten... cylinderen er sikkert god til at sejtrække en høj gearing... en jeg kender har lige købt en dt50 med extra motor - jeg har fortalt ham at jeg skal ha`cylindersættet - det er komplet med udvendig membran og ville være genialt til en laban... jeg har lige set at man kan få helt ny dt 43mm cylinder med stempel til 550 kr... spørgsmål til bonde søren: hvor køber man 45mm alu ? jeg kan huske jeg så det engang i starten af `90erne, men aldrig siden... hilsen olieklud...
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af Allan M »

Udstødningsporten er 23 mm fra top på midten og buer nedaf i siderne, som det ses.

Med hensyn til skyllekanalerne, så vil det aldrig være dér, begrænsningen ligger. Selv en to-skyls har plads nok til at gå stærkt. Med den mængde benzin en 16mm kan sende gennem den relativt lille membran.

Jeg har også en Athena 43 alu, og den er ligeledes 23 mm fra top i udstødningen, men med helt kvadratisk port, så den kræver/tager jo nok nogle flere omdrejninger.

Min vurdering/mening er, at ligegyldigt hvilken 43mm eller 44,5 mm cylinder, man vælger af disse to typer, så vil begrænsningen hovedsageligt ligge i tændingsanlæg, karburator, membran og motorens generelle tilstand.

Og derfor skal cylindere måles på samme knallert, ellers giver det ikke mening at sammenligne.

Men i forhold til en DT50 cylinder, så ryger vi op i næste kategori: Med stor karburator og dobbeltmembran osv, så kan den noget, som de original-type-cylindere slet ikke kan. Tricket vil jo så nok være at matche resten af motoren til den voldsomme cylinder............
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nyt legetøj :)

Indlæg af nielsfup »

Altså Allan. Der er altså noget med dig og de cylindre. :lol: Det ser ud til at være en rigtig fin cylinder.

Jeg er helt enig med Allan. Det er luft gennemstrømningen i motoren det sætter grænsen.

HK = moment * omdrejninger

Som ovenfor er der to ting man kan pille ved for at få flere HK ud af motoren :
Momentet er hovedsageligt bestemt af stempel diameteren og trykket inde i cylinderen. Man kan bore op til fx. 45 mm det giver mere moment. Men så er massen af stemplet også større og det begrænser igen omdrejningerne. Trykket kan man pille lidt ved, ved at ændre på udstødningen ( og dermed fyldningen ) Udstøds porten kan også flyttes og øge den tid trykket inde i cylinderen påvirket stemplet. Men igen med en lav udstød port begrænser man omdrejnings tallet.

Så det er et kompromis.

Jeg mener uanset hvad man gør så kan man kun rykke motorens karakteristik lidt op og ned. Godt træk i bunden eller mange omdrejninger. Men det samlede antal HK er næsten konstant.

Jeg har også bikset mange gange med at få stort moment i bunden for ikke at skulle pine den op i omdrejninger. Men har måtte sande at det er en lille motor og at det er indsugningen der er problemet.

Men jeg mener det letteste er at få omdrejninger ud af motoren.

Det bedste effektmæssigt er efter min mening en 43mm cylinder portet til 23-22 mm så er der lidt i bunden og omdrejninger i toppen. og selvfølgelig en passende udstødning
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"