Dt-50 cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Dt-50 cylinder

Indlægaf nielsfup » fre 8. jan 2010 19:24

Hej
Jeg har været så heldig at købe denne Cylinder 44.5mm med store køle ribber til en DT-50. Tak Allan :D
Nu skal den prøves af.

Total højden er den samme som FS1. Og portningen er OK.
I første omgang blænder jeg den store port af til membranen. Og køre med den almindelige karburator.

Senere kan man jo montere en stor reedventil og en stor ekstern karburator :D og blænde af for den almindelige karburator :lol: :lol:

Men har i set stemplet, en ring men L-form. Gad vide hvordan den køre
Vedhæftede filer
DSC00736.JPG
DSC00736.JPG (124.46 KiB) Vist 6498 gange
DSC00737.JPG
DSC00737.JPG (117.88 KiB) Vist 6496 gange
DSC00738.JPG
DSC00738.JPG (126.95 KiB) Vist 6496 gange
DSC00739.JPG
DSC00739.JPG (133.22 KiB) Vist 6498 gange
DSC00740.JPG
DSC00740.JPG (135.85 KiB) Vist 6497 gange
DSC00741.JPG
DSC00741.JPG (126.49 KiB) Vist 6498 gange
DSC00742.JPG
DSC00742.JPG (119.19 KiB) Vist 6491 gange
DSC00743.JPG
DSC00743.JPG (121.8 KiB) Vist 6493 gange
DSC00744.JPG
DSC00744.JPG (132.46 KiB) Vist 6494 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 416
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Reedvalve » fre 8. jan 2010 19:33

Hej Niels

Jeg har kørt med sådan en cylinder på min fs1 i mine unge dage. Menbranen var blændet af. Og lufterkassen var pillet af til fordel for karburatoren. Den tog så mange omdrejninger, at kondensatoren og tændrør brændte af hele tiden. Så prøvede jeg med et Atom modul. Men den kørte ikke så godt med, som med almindelige platiner. Det endte med at jeg pillede det af igen, og monterede min fs1 44.50 cylinder. Men det kan være du får mere held med det, end jeg havde.

Hilsen Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf bonde søren » fre 8. jan 2010 20:50

Du kan jo smække en HPI inneroter tænding på der har du løsningen på problemet, også en hjælpe spole, også en 24 mm karbu :P
fuskeren

hansj1961
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 23:50

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf hansj1961 » fre 8. jan 2010 21:31

Du skriver at du vil blænde den store port af, men vil der ikke blive en eller anden form for vacuum eller lign. da det jo er et temmelig stort "hul", som bliver åbent ved hver indsugningstakt?
Med mindre du selvfølgelig lukker af helt inde ved foringen, men det er vist ikke for almindelige mennesker.

Bare lige en tanke.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf nielsfup » fre 8. jan 2010 22:04

Nej det kan man sagtens
Stemplet køre ikke så langt ned at det bliver et problem
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

hansj1961
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 23:50

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf hansj1961 » fre 8. jan 2010 22:23

Nej, det er når stemplet kører op og den suger ny gas ind i krumtaphuset, så bliver der jo åbent til det store hul hvor membranen normalt sidder, det vil vel i princippet betyde at du får et større krumtaphus, der skal fyldes.
Eller er jeg helt forkert på den.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf nielsfup » fre 8. jan 2010 22:32

Ja det har du vist ret i. :? Især med et stempen med vinduer. Hmm
Nå men lad se hvor dan det virker :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Jensmc » fre 8. jan 2010 22:33

Jeg prøvede osse for mange år siden. Det du bl.a. skal være obs på er, at den er tæt mellem blok og cylinder. I mit tilfælde måtte jeg smøre spartel på, og så slibe til, da delene jo ikke er konstrueret til hinanden.
Da det var monteret og køreklar, virkede det overhovedet ikke. Ca. 60 km/t - bvadr :lol:
Af skade bliver man klog.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Frandsen » lør 9. jan 2010 00:58

I mine unge dage kunne man få et tunsæt der hed 12,5 med sådan en cylinder, 19 mm dellorto og oplagt cros udstødning
sættet kørte fint nok men såmen ikke væsentlig bedre end det vi kaldte 8,5
jeg købte i 08 en 45mm Polini cylinder til DT MXérn http://www.50cc.biz/frameset_eng.htm?zoek_e.asp~CcMainE der er dobbel skylleporte i siderne
men skyllekanalerne rager ud over pakkefladen på motoren så jeg fik fræst 1mm af pakfladen på blokke og monterede en 1mm rustfri stål bundpakning for at lukke hullerne og det virkede fint
jeg nåede desvære ikke at opnå fuld effekt af sættet da min fs1 blev stjålet inden cylinderen var tilkørt men
det virkede som om der var godt skrald i den (kørte iøvrigt også med 16mm Mikuni og afblændet på cylinderen)
Mvh
Frandsen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2100
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf claus olieklud » lør 9. jan 2010 08:45

hej niels fup. jeg tror at du kan få det til at virke rigtigt godt, men som hansj1961 siger er der et problem med den afblændede indsugning... kunne du ikke montere en klods der hvor membranen normalt skal sidde ? problemet er jo krumtapshusets volume... skyllekanalerne i motor burde jo fræses op så de er lige med cylinderen, hvis du nænner det... sådan et stempel bliver du glad for - det vil gerne mange omdrejninger, men du bliver nok nødt til at geare lidt ned !!! fedt cylindersæt... hilsen olieklud...

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf nielsfup » lør 9. jan 2010 09:42

Hej
Mange tak for de gode råd.
Jeg kan godt se det bliver et problem med den afblændede extra indsugnings port.
Men som Claus skriver kan det løses med en klods.

Jeg laver en klods der kan reducere dødvolumen i indsugningen.

Og så bliver det spændende at se hvad den kan i forhold til min gamle 45 mm cylinder. Port timingen ligner meget.
Udstøds port er 23mm fra top og skylle port er 32mm fra top. Så det er OK.
Og så tror jeg også den køler bedre da der er mere gods i køle ripperne. Der er størrere areal.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf strynboen » lør 9. jan 2010 10:02

den type stempelring l ring,,blev i 80"erne brugt på alle fabriks tun,,jeg havde et 10,0 kh puch tun.men der er først kompresion når den køre,,så bliv ikke bange når kickstarteren går let ned..DET virker :!: :!: :!: min ms 50 blev som en banan i stellet på 2 dage..den kørte næsten som en kreidler,,,,nå ja kun næsten....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Knud » tors 29. apr 2010 10:38

Ang. RD50-MX cylinder kits:
er der nogen der kender til fordele/ulemper med de cylinder kits fra 50cc.eu (Malossi, Speedline, Eurokit, Polini) for 50RD-MX cylinderen
Jeg kan se store prisforskelle for 45 mm typen (70cc), hvor Malossi er dyrest.
men hvordan med den forventelige trækkraft ved middel omdrejningstal afhængig af model.
Kan det være en fordel at købe en model med lav udstødningsport, som jeg antager 50cc eller 60cc modellerne har, og så bore den op til 45mm? (hvis man , som jeg, gerne vil have hastighed uden store omdrejninger (som jeg kalder 9000 - 12000 RPM)
mvh
Knud
:mrgreen:

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Knud » tirs 6. sep 2011 14:25

nielsfup skrev:Hej
Jeg har været så heldig at købe denne Cylinder 44.5mm med store køle ribber til en DT-50. Tak Allan :D
Nu skal den prøves af.

Total højden er den samme som FS1. Og portningen er OK.
I første omgang blænder jeg den store port af til membranen. Og køre med den almindelige karburator.

Senere kan man jo montere en stor reedventil og en stor ekstern karburator :D og blænde af for den almindelige karburator :lol: :lol:

Men har i set stemplet, en ring men L-form. Gad vide hvordan den køre


Jeg har anskaffet mig 2 stk. rd50 cylindre, en 40mm og 44.5 mm.
Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at tildanne dels cylinderen (der skal fjernes ca 1.2 mm fra toppen), dels en bundpakning (i RF stål, 1 mm), så den kan sættes på en standard FS1 motorblok?
med venlig hilsen
Knud
:mrgreen:

Brugeravatar
jan
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tirs 27. nov 2007 20:06

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf jan » tirs 6. sep 2011 19:54

Hej Nielsfup og andre :D
Skal du bruge bundpakning i alu eller rustfast ( div tykkelser)
Kan jeg laserskære nogle , Billigt :(y)
Bare skriv en PM så finder vi ud af det
jan

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Knud » tors 15. sep 2011 14:39

Knud skrev:
nielsfup skrev:Hej
Jeg har været så heldig at købe denne Cylinder 44.5mm med store køle ribber til en DT-50. Tak Allan :D
Nu skal den prøves af.

Total højden er den samme som FS1. Og portningen er OK.
I første omgang blænder jeg den store port af til membranen. Og køre med den almindelige karburator.

Senere kan man jo montere en stor reedventil og en stor ekstern karburator :D og blænde af for den almindelige karburator :lol: :lol:

Men har i set stemplet, en ring men L-form. Gad vide hvordan den køre


Jeg har anskaffet mig 2 stk. rd50 cylindre, en 40mm og 44.5 mm.
Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at tildanne dels cylinderen (der skal fjernes ca 1.2 mm fra toppen), dels en bundpakning (i RF stål, 1 mm), så den kan sættes på en standard FS1 motorblok?
med venlig hilsen
Knud


Ok Jan har tilbud at lave nogle bundpakninger til mig og mange tak for det.
Min idé er at lukke utætheden i bunden (forskellen i størrelsen af skylleporte og at RD-cylinderen rager udover motorblokken) med en stiv bund-pakning på 1.0 mm og reducere i toppen af cylinderen med 1.2 mm og tilpasse med toppakning, men:

Er der nogen i forum der kan give mig en anvisning hvordan man med simple midler kan tage ca. 1.2mm af toppen på en støbejern-cylinder, jeg har ikke en drejebænk. En idé kunne være en glasplade med pålimet sandpapir og så en masse kno-fedt eller en boremaskine i en stander med en stiv metal planskive påsat sandpapir efterfulgt af glasplade med sandpapir og afsluttende med slibepasta.??

For en planing af alene topstykket for at bevare kompressions-forholdet vil sikkert blot give en for stor squis-kant ude i kanten af stempel (med deraf følgende stor fare for brænding af hul i stempel) eller??
:mrgreen:

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf kreidlerhansen » tors 15. sep 2011 15:20

Få det gjort i en drejebænk. Selv om overfladen ved dine forslag nok kan blive plan, kan den sagtens blive skæv.

Squish'en bør du ikke ændre, hvis den er præcist udformet, men før der kan gives et bud på det, skal der lidt billeder og mål til + hvad dine ønsker til karakteristikken er.

Portmål ville også være en god idé. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf strynboen » tors 15. sep 2011 15:51

ja drejebænk eller fræser med rundbord...eller bare fræser...med rund bord"et kan man fræse i skørt enden til den tykke plade
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf Nabo Jan » tors 15. sep 2011 17:09

Jeg har anskaffet mig 2 stk. rd50 cylindre, en 40mm og 44.5 mm.
Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at tildanne dels cylinderen (der skal fjernes ca 1.2 mm fra toppen), dels en bundpakning (i RF stål, 1 mm), så den kan sættes på en standard FS1 motorblok?
med venlig hilsen
Knud[/quote]


Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du vil tage de 1.2mm af i toppen, så hæver du ALLE kanaler med 1.2mm hvilket er meget når det siges at en RD cylinder tager mange rpm i forvejen, istedet ville jeg få dem drejet af i bunden, så kan du altid hæve udstødnings porten, hvis den skulle mangle rpm alligevel.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dt-50 cylinder

Indlægaf kreidlerhansen » tors 15. sep 2011 17:19

Han ændrer ved porttiderne, uanset hvad, når der lægges en spacer + pakninger i bunden.

Derpå drejes der af toppen for at tilpasse forbrændingskammer og squish.

Netop pga dette, giver det generelt set et urealistisk billede af motorkarakteristikken, når man ser isoleret på portmålene - man kan kun danne sig et rimeligt billede på baggrund af porttimings i grader. De ændres ikke, i dette tilfælde! Altså, under den forudsætning, der kan tilskrives 0.2mm til pakning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron