længde på forrør

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

længde på forrør

Indlægaf thomsen » man 19. okt 2009 23:23

Hejsa alle jer, der kører med en udstødning, hvor potten spændes fast med et spændebånd e.lign. :mrgreen:

Da udstødningen er meget vigtig for en 2takter, har jeg sådan tænkt på at lave et beslag, så man kan flytte selve potten, altså justere længden på forrøret.

Det vil jo teoretisk ændre på, i hvilke omdrejningstal, udstødningen arbejder bedst :wink: Jeg mener at teorien siger, jo længere et forrør, jo bedre arbejdsområde i lavere omdrejninger, og omvendt med kortere forrør. -eller bare finde den længde, hvor udstødningen arbejder bedst i forhold til netop ens motoropsætning.

Nogen der har prøvet eller.. ?? :mrgreen:
Mvh Mads Thomsen

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: længde på forrør

Indlægaf bonde søren » tirs 20. okt 2009 22:29

jeg ved at ihvertifald på scootere jo kortere forør jo bedre ;)
fuskeren

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf thomsen » ons 21. okt 2009 17:40

hmm, det lyder interessant :D det giver også mening, da et kort forrør skulle arbejde godt i de høje omdrejninger, og med scooterens variator ligger motoren tit i høje omdrejninger.
Jeg synes det er lidt sværere at finde det rigtige til en gearmaskine, da man kommer "uden" for høje omdr. ved gearskift.
Overgangen fra 3. til 4. kan godt være lidt svær med promaudstødningen, da motoren falder uden for promaens arbejdsområde, og da det er en gammel brugt proma, har jeg selv lavet beslag til den og jeg har sat den så langt frem som muligt :b

men jeg ledte lidt efter en smule mere træk i mellemområdet :mrgreen: så jeg ikke skal skifte gearing.
Mvh Mads Thomsen

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: længde på forrør

Indlægaf strynboen » ons 21. okt 2009 18:30

løsningen er dyr og hedder 5 gearet motor.....så er hullet mellem gearene lukket
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf nielsfup » ons 21. okt 2009 18:42

Ja
Eller en 45mm cylinder der ikke er portet for hårdt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf thomsen » tors 22. okt 2009 23:14

Ja ! 5 gear lukker selvfølgelig alle "hullerne" :mrgreen: :mrgreen:

nielsfup, jeg har fulgt dit projekt med 45mm cylinder og bossudstødning rimelig nøje, og hvordan kan det være, at bossdæmperen har et meget anderledes forrør, hvor bukkene ikke er så "skarpe" ?? gør det nogen forskel ?? :mrgreen:
Mvh Mads Thomsen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf nielsfup » lør 24. okt 2009 08:45

Hej
Når jeg kikker på en 5,3 skrå og Boss så er det ikke meget forskel på forrøret buk.
Men boss røret er 34 mm udvendigt mod 32mm på en 5,3
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: længde på forrør

Indlægaf Allan M » lør 12. dec 2009 09:10

I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: længde på forrør

Indlægaf Frandsen » lør 12. dec 2009 22:15

Jeg kører med en protuna fs1 cylinder der ikke er portet i udstødningen men boret op til 46,5 mm. den trækker ikke over 9000 omd. men slæber til gengæld
en 17 tands gearing med en 5,3 udstødning sætter jeg en boss dæmper på går den op på ca 10.000 omd. men midster sin træk kraft i 4. gear
hvis jeg derimod sætter min gamle Z1 cylinder på trækker den 11.500 omd. med en boss men kan så ikke trække over 12 gearing
Jeg har valgt at skåne motoren ved at køre med lave omd. og høj gearing
med de erfaringer jeg har gjort mig tror jeg det er svært at kombinere høje omr. med god træk kraft
Mvh
Frandsen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: længde på forrør

Indlægaf claus olieklud » søn 13. dec 2009 08:55

Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...

Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf kim.bjoern » ons 6. jan 2010 20:35

Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.


På en Kreidler var/er den anbefalede fremgangsmåde; at man køber et nyt forrør (for langt), og stiller lidt til side! Så saver man 4-7mm af det gamle forrør - ad gangen, prøver knallerten i mellem hver gang. Hvis den er godt tunet, skulle der gerne være en lille forbedring for hver gang, når man så får savet for meget af, og den kører dårligere, vender man tilbage til det nye forrør - og saver som forrige gang!!

Anvendt videnskab :mrgreen:

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf nielsfup » ons 6. jan 2010 20:58

Ja det er lige sådan man gør :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

eleganto
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 28. jan 2010 10:19

Re: længde på forrør

Indlægaf eleganto » tors 11. feb 2010 22:27

Hvad er længde på ett 28mm forrør ?

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: længde på forrør

Indlægaf Knud » tors 29. apr 2010 09:13

claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...


Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud
:mrgreen:

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf Kim B S » tors 29. apr 2010 13:11

Knud skrev:
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...


Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud


Hej Knud.
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. :wink: Det skal væk først. :roll: Og det er ikke bare lige. :roll: Ellers tror jeg ikke det gavner. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: længde på forrør

Indlægaf Knud » tors 29. apr 2010 13:22

Kim B S skrev:
Knud skrev:
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...


Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud


Hej Knud.
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. :wink: Det skal væk først. :roll: Og det er ikke bare lige. :roll: Ellers tror jeg ikke det gavner. :roll:
Hilsen Kim.


Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt: for den originale udstødning: forrøret indsættes altså i et rør der sidder fastsvejst/skjult inde i potten /er en del af potten...damn! :evil:

mvh
Knud
:mrgreen:

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: længde på forrør

Indlægaf Kim B S » fre 30. apr 2010 00:53

Knud skrev:
Kim B S skrev:
Knud skrev:
claus olieklud skrev:
Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.

Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).

Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.

jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...


Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?
mvh
Knud


Hej Knud.
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. :wink: Det skal væk først. :roll: Og det er ikke bare lige. :roll: Ellers tror jeg ikke det gavner. :roll:
Hilsen Kim.


Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt: for den originale udstødning: forrøret indsættes altså i et rør der sidder fastsvejst/skjult inde i potten /er en del af potten...damn! :evil:

mvh
Knud


Hej Knud.
Ja, det er nemlig rigtig! :!: Og jeg har aldrig rigtig fundet ud af en god måde, på hvordan man kan fjerne det rør. :roll: Men jeg har hørt, at det er nødvendigt at skære udstødningen op for at få røret ud. :roll: Og så synes jeg måske nok at det bliver lige rigeligt drastisk. :roll: Derfor kører min egen Yamaha, med en skråt-skåret 5,3 udstødning. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster