krumtap?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
xxmartinxx
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 22. okt 2008 23:33

krumtap?

Indlægaf xxmartinxx » lør 17. okt 2009 22:16

hej er der nogle der kan svare mig på hvor mange rpm en normal krumtap kan tåle, og resten af motoren.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: krumtap?

Indlægaf nielsfup » lør 17. okt 2009 23:00

Hej
Det bliver svært..... :(

Jeg tror det er lejer og især stempel hastighed der sætter grænsen.
lejerne bliver slidt hurtigere jo flere omdrejninger de køre. Men stempel hastighede en nok det der for den til at gå i stykker først.

Men når man taler leve tid er det jo altid et kompromis mellem ydelse og leve tid.
En ting er helt sikker mere power ==> kortere leve tid.

Husk at en FS1 motor er lavet til en topfart på omkring 90 Km/t. Og det kan den holde til hvis den er gearet som original uden begrænsninger. Men vil sikkert holde længere med de Danske regler :wink:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: krumtap?

Indlægaf Allan M » ons 21. okt 2009 17:41

Jeg tror den kan tåle nogen flere omdrejninger end tændingssystemet kan levere!

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: krumtap?

Indlægaf bonde søren » ons 21. okt 2009 21:25

så skal du ha fat i en inneroter ;)
fuskeren

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: krumtap?

Indlægaf nielsfup » ons 21. okt 2009 21:58

Hej
Her kommer lidt af min viden fra smørring af store 2T marine diesel motorer.
Det handler om stempelhastighed og evnen til at smøre cylindervægen.

Normalt vil en stempelhastighed på omkring 15 m/s ( ca 12000 - 130000 rpm på en Yamaha med slagslængde på 39mm ) være max hvis der skal opretholdes en god olie film mellem cylinder og stempel. overstiger man dette vil der ske rivninger og stemplet vil sætte sig til sidst. Der er selvfølgelig flere faktorer, som temperatur / kompressions tryk og maksimum tryk der påvirker dette.

Men store stempel hastigheder sætter store krav til cylinder smøring

Jeg er sikker på Vi ser mange sætninger fordi stempel hastigheden bliver for stor og dermed bryder olien
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: krumtap?

Indlægaf Jensmc » tors 22. okt 2009 00:30

Hvis gør-det-selv tossen har været i gang med adskillelse/samling med en hammer, kan du godt glemme alt om omdrejninger.
En Yamaha-krumtap er blød som l... i forhold til en krumtap fra f.eks. en go-cart motor.
Der skal ikke meget til at få den ud af balancen. En god stempelsætter er mere end rigeligt.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: krumtap?

Indlægaf strynboen » tors 22. okt 2009 08:34

en fs1 er et transport middel,,ikke en racer..husk nu det..topfarten er de ca 85 de er bygget til..så holder de også mere end en weekend..og så er de fleste over 30 år gamle,,hvad kan man rimeligt forlange af sådan nogle fine veteraner..der er udviklet i slut 60"erne,,lad os nu passe lidt på dem...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

maxibent
Junior knallert
Indlæg: 70
Tilmeldt: fre 6. mar 2009 14:13

Re: krumtap?

Indlægaf maxibent » tors 22. okt 2009 13:34

Ja respekt for alderdommen,man svinger jo heller ikke pisken over en gamel mand........ :D

Brugeravatar
Stillads
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 21:24
Kontakt:

Re: krumtap?

Indlægaf Stillads » lør 24. okt 2009 00:27

maxibent skrev:Ja respekt for alderdommen,man svinger jo heller ikke pisken over en gamel mand........ :D

Sig lige det tilmin kone :mrgreen:
Hold nallerne fra roterende dele ;-)

Nu virkelig multikulturel

Østrisk, italiensk japaner ejer ;)

martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: krumtap?

Indlægaf martin p » lør 24. okt 2009 09:13

Stillads skrev:
maxibent skrev:Ja respekt for alderdommen,man svinger jo heller ikke pisken over en gamel mand........ :D

Sig lige det tilmin kone :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: krumtap?

Indlægaf Knud » tors 29. apr 2010 11:00

..
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 11:51, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: krumtap?

Indlægaf 12V » tors 29. apr 2010 11:28

Det leje som en FS1 anvender ved krumtappen kan iflg. databladet tåle 16.300 rpm vedvarende og 18.000 rpm spidsbelastning. Det kræver selvf. at de er korrekt monteret, får smøring og at krumtappen ikke vibrerer som en pladevibrator :wink:
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster